Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 32-a de peste an - Anul C - 2016

Isus Cristos este primul născut dintre cei morți; lui să-i fie gloria și puterea în vecii vecilor (cf. Ap 1,5-6)

Isus urcă la Ierusalim pentru "a șterge zapisul păcatelor noastre" cu poruncile lui care ne era potrivnic și pentru a-l nimici pironindu-l pe crucea sa (cf. Col 2,14). Isus urcă la Ierusalim pentru a "plăti în locul nostru" datoria lăsată de Adam, costul păcatului care este moartea (cf. Rom 6,23), iar nouă să ne aducă învierea și viața sa: "Căci dacă moartea a venit prin om, tot prin om a venit și învierea morților. Și, după cum toți mor în Adam, tot așa, toți vor învia în Cristos" (1Cor 15,21-22).

Mulți oameni de ieri și de astăzi, asemenea saduceilor din evanghelia de astăzi, care nu știu și nu înțeleg Scripturile, nu știu și nu înțeleg că păcatul și moartea au fost numai un accident și nu o rânduială divină, nu înțeleg că păcatul și moartea au fost numai o virgulă și nu un punct al existenței umane, că acest accident și această virgulă nu vor dăinui pentru că nu sunt voința și lucrarea lui Dumnezeu (cf. Înț 1,13), ci invidia diavolului (cf. Înț 2,24), pentru că Dumnezeu va nimici păcatul și moartea pentru vecie (cf. Dan 12,2). Mulți oameni, chiar din zilele noastre, s-au resemnat în fața morții, ca slujitorii lui Iair (cf. Lc 8,49) și nu cred și nu înțeleg că Isus este biruitorul păcatului și al morții, că Isus a urcat la Ierusalim pentru a le birui pentru totdeauna.

Mulți oameni au uitat că învierea din morți a fost anunțată în Biblie chiar de la începutul revelației: prin promisiunea mântuitorului (cf. Gen 3,15); prin rugul care ardea și nu se consuma (cf. Ex 3,6); prin așteptarea lui Iob (cf. Iob 19,1.23.27); prin vestirea lui Daniel (cf. Dan 12,3); certitudinea fraților Macabei (cf. 2Mac 7,12-29); prin dovedirea făcută de Isus (cf. Lc 20,27-38).

Iată și alte texte biblice care vorbesc despre înviere: "Voi deschide mormintele voastre, vă voi scoate din ele, poporul meu, și vă voi aduce iarăși în țara lui Israel. Și veți ști că eu sunt Domnul când vă voi deschide mormintele și vă voi scoate din ele, poporul meu! Voi pune duhul meu în voi și veți trăi; vă voi așeza iarăși în țara voastră și veți ști că eu sunt Domnul. Eu am spus-o și eu o voi face, zice Domnul Dumnezeu!" (cf. Ez 37,12b-14). "El va nimici moartea pe vecie. Domnul Dumnezeu va șterge lacrimile de pe fețele tuturor și va îndepărta de pe pământ ocara poporului său, căci Domnul a vorbit" (Is 25,8). Iar Isus a spus clar: "Eu sunt învierea și viața, cine crede în mine, chiar dacă moare, va trăi, și tot cel care trăiește și crede în mine nu va muri în veci" (In 11,25-26). "Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viața veșnică; și eu îl voi învia în ziua de apoi" (In 6,54).

Și natura înconjurătoare ne vorbește despre înviere: zilnic soarele apune și a doua zi răsare; mineralele sublimează; plantele și pomii reînvie primăvara; omida se transformă în fluture multicolor. De aceea scriitorul bisericesc Origene (185-254) exclamă: "Omida știe să se pregătească pentru moarte și înviere, numai omul refuză".

Isus însuși și-a anticipat biruința sa asupra morții prin victoriile sale asupra: satanei, a forțelor naturii, a dușmanilor săi, a fariseilor și acum a saduceilor. Când va învia din morți, Isus îi va reuni pe toți oamenii credincioși în împărăția sa. Această credință o au toți creștinii cei buni.

În cimitirul Campo Santo din Genova, Italia, pe o cruce se află următoarea inscripție: "Occido cum sole", adică: Apun ca soarele! Aceasta este credința creștinilor buni. Omul care și-a scris epitaful voia să spună familiei: Nu plângeți fără nădejde la mormântul meu! Cine plânge apusul soarelui? Oricine știe că în dimineața următoare va răsări iar în toată strălucirea lui. Așa am apus și eu în mormânt. Am apus ca soarele, dar voi răsări iar ca el.

Ceea ce strică credința oamenilor în învierea promisă de Dumnezeu este goana nebună după averi și după plăceri trupești, averi și plăceri exacerbate de diavol, pentru ca oamenii să nu se mai gândească la bucuriile lăcașurilor și plăcerile veșnice ale paradisului, rod al pătimirii, morții și învierii lui Isus (cf. In 14,2-3), și astfel să le piardă veșnic.

De aceea, iată ceea ce ne spune Dumnezeu, în Biblie, despre goana după averi: "Bogățiile de ar curge nu vă lipiți inima de ele" (cf. Ps 62,10), căci ele "sunt rădăcina tuturor relelor, iar cei care s-au dedat la ele au rătăcit de la credință și și-au provocat multe chinuri" (cf. 1Tm 6,7-10). Ca exemple să ne gândim numai la bogatul căruia i-a rodit țarina (cf. Lc 12,16-20) și la bogatul nemilostiv (cf. Lc 16,22) care, lipindu-și inima de bogățiile pământului și uitându-le pe cele veșnice, au ajuns în iad.

Și iarăși, ceea ce strică credinței oamenilor în învierea promisă de Dumnezeu și îi înnebunește este și viața depravată. Să ne gândim numai la contemporanii lui Noe care pentru viața lor stricată au pierit în apele potopului (cf. Gen 7,21). Să ne gândim la oamenii din Sodoma și Gomora care au pierit sub ploaie de foc și pucioasă tot pentru viață stricată (cf. Gen 19,28). Să ne gândim la înțeleptul Solomon care și-a pierdut credința tot pentru viață depravată (cf. 1Rg 11,1-4). Să ne gândim la cei doi bătrâni care din pofte necurate au voit să o dea pe Suzana la moarte, dar au sfârșit prin a fi ei înșiși uciși pentru poftele lor josnice (cf. Dan 13,61-62). Să ne gândim la desfrânatul din Corint care pentru desfrânare a fost dat pe mâna satanei (cf. 1Cor 5,1-5).

Dar să ne gândim la atâtea suflete distruse și pierdute din zilele noastre din cauza acestor păcate, despre care Gabriele Kuby, născută în 1944 la Konstanz în Germania, în vizită în aceste zile în țara noastră, spunea, citez din memorie: "Depravarea la care a ajuns lumea de astăzi este o lucrare bine regizată de forțele răului pentru a prăbuși civilizația umană, începând din familii".

Totul pare a fi o reeditare a atacului satanic pentru stricarea speciei umane din Cartea Genezei (cf. Gen 6,1-7). De aceea Scriptura spune: "Fugiți de curvie! Orice alt păcat, pe care-l face omul, este un păcat săvârșit afară din trup; dar cine curvește păcătuiește împotriva trupului său. Nu știți că trupul vostru este Templul Duhului Sfânt care locuiește în voi și pe care L-ați primit de la Dumnezeu? Și că voi nu sunteți ai voștri? Căci ați fost cumpărați cu un preț. Proslăviți, dar, pe Dumnezeu în trupul și în duhul vostru, care sunt ale lui Dumnezeu" (cf. 1Cor 6,18-20).

Am amintit toate acestea, pentru că au legătură cu saduceii și cu cei mulți asemenea lor, despre care vorbește evanghelia de astăzi. Conform multor bibliști, saduceii s-ar trage de la un anume Țadoc și de la un anume Boethius, amândoi discipoli al savantului și teologului ebraic Antigonus din Soco (sec. III î.C.). Acest Antigonus a fost un ucenic al lui Simeon cel drept (310-273 îC), mare preot în timpul celui de-al Doilea Templu. Țadoc și Boethius, deși ucenici de mare savant și teolog, dar cunoscând elenismul păgân bazat numai pe materie și plăceri trupești, fără a crede în existența sufletului nemuritor și în învierea morților, apoi, înțelegând greșit învățăturile maestrului lor, au alunecat în erezie, ajungând să afirme și cu eleniștii păgâni că nu există nici viață de apoi, nici suflet nemuritor, nici îngeri și nici înviere. Iar, dacă sufletul nu este nemuritor și morții nu învie, urmarea este simplă: "să mâncăm și să bem, căci mâine vom muri" (1Cor 15,32). Referitor la credința eleniștilor materialiști, este suficient să ne amintim doar de replica primită de sfântul Paul de la aceștia, atunci când le-a predicat despre înviere în areopagul din Atena. Când au auzit ei că le vorbea despre învierea morților, unii își băteau joc de el, iar alții i-au zis: "Asupra acestor lucruri te vom asculta altă dată" (cf. Fap 17,32). De aceea, sfântul Paul ne spune astăzi: "Fraților, rugați-vă ca să fim mântuiți de oamenii rătăciți și răi, căci nu toți au credință" (2Tes 3,1-2)!

Ei bine, acești oamenii care s-au dat cu păgânii, acești oameni căzuți în erezia materialistă și hedonistă a timpului: mâncare, băutură și plăceri trupești; acești oameni cărora bogățiile și plăcerile le-au amăgit inima ca lui Balaam (cf. Iuda 1,11), au venit la Isus să-i contrazică învățătura despre suflet și despre învierea fericită a credincioșilor, pentru care Isus urca acum la Ierusalim și la Golgota.

Atacul acestor saducei materialiști și hedoniști exprima de fapt respingerea lui Isus de către înalta societate iudaică care gândea și acționa ca ei. Saduceii, care negau existența sufletului și a învierii, au inventat pe marginea Legii leviratului (cf. Dt 25,5-6) un caz ipotetic al unei femei pe care au avut-o de soție, rând pe rând, șapte frați și l-au întrebat ironic pe Isus, "a cui va fi femeia la înviere, căci toți șapte au avut-o de soție"? Deși, saduceii l-au întrebat cu necredință și ironie, Isus le răspunde cu bunătate că morții vor învia, și asta dintr-o logică foarte simplă: "Dumnezeu este Dumnezeul celor vii, nu ai celor morți. Căci trecuți din această viață: bunici, fii și nepoți, ca Abraham, Isaac și Iacob, sunt pururi vii înaintea lui (cf. Lc 20,38; Ex 3,6).

Că morții sunt vii la Dumnezeu, Isus ne-a arătat-o nouă pe viu la schimbarea sa la față, unde pe muntele Tabor a apărut însoțit de Moise și Ilie care erau morți de multă vreme (cf. Mt 17,3; Mc 9,4; Lc 9,30). Apoi ne-a arătat-o când ni l-a prezentat viu pe Lazăr cel sărac, la sânul tatălui său spiritual, Abraham (cf. Lc 16,23). Cei înțelepți nu pot avea decât un singur răspuns: "Învățătorule, bine ai zis". Și apoi să tacă.

Isus le-a răspuns astăzi saduceilor materialiști și hedoniști din toate timpurile că: "Numai fiii veacului acestuia se însoară și se mărită; dar cei ce vor fi găsiți vrednici să aibă parte de viața viitoare și de învierea dintre cei morți nici nu se vor însura, nici nu se vor mărita. Pentru că nici nu vor putea muri, căci vor fi ca îngerii. Și vor fi fiii lui Dumnezeu, fiind fii ai învierii" (cf. Lc 20,34-40).

Acum înțelegem mai bine de ce scriitorii biblici ai Noului Testament ne învață că după învierea lui Isus, la timpul hotărât de Dumnezeu, morții vor învia nesupuși putrezirii (cf. 1Cor 15,52); nu va mai fi moarte și durere (cf. Ap 21,4); nu va mai fi noapte acolo (cf. Ap 21,35); înviații vor fi asemenea îngerilor (cf. Lc 20,36); înviații vor fi chiar superiori îngerilor în privilegii (cf. Evr 1,4: 2,5-8); înviații vor fi asemenea cu Dumnezeu (cf. 1In 3,2); înviații vor sta la masă cu Dumnezeu (cf. Lc 13, 29; 14,15); înviații vor fi serviți la masa veșnică de Isus (cf. Lc 12,37); înviații vor petrece veșnicia cu Isus, care a fost învierea și viața lor (cf. In 11,25).

Și iarăși, la obiecțiile saduceilor materialiști și hedoniști de ieri și de astăzi, care au mintea numai la bogății și plăceri trupești, Biserica lui Isus le răspunde în această duminică cu pilda altei femei, cu pilda unei mame a șapte frați, cu pilda unei mame și a copiilor ei care n-au trădat credința, dar care mai bine au murit martiri decât să trădeze, căci aveau speranța învierii. Această mamă cu cei șapte fii repetau în auzul păgânilor spre înțelepțirea lor: "Dumnezeu ne va învia la o viață nouă și veșnică. Noi nu ținem seama de mădularele tăiate de voi, căci credem că le voi primi din nou. Bine este să mori de mâna oamenilor atunci când aștepți învierea. Noi vom învia" (2Mac 7,1-2.9-14)!

După învierea adusă de Isus, ca rod al pătimirii și morții sale, moartea a devenit pentru credincios numai poarta de pe pământ care i se deschide spre cer. De aceea sfântul Paul spunea: "Doresc să mor ca să fiu cu Isus" (cf. Fil 1,21). Sfântul martir Procopius (+ 303) spunea: "Când îl iubești pe Isus nu este mai mare plăcere decât să mori pentru el!" Sfântul Gordian (+ 362) îi spunea călăului său: "Îmi pare rău că nu pot muri de mai multe ori pentru Isus al meu!"

Astăzi trebuie să știm bine, mai ales că suntem în luna noiembrie când ne rugăm în chip special pentru dragii noștri răposați, că moartea nu le ia celor credincioși lumina, ci le stinge doar lampa, deoarece pentru ei se ivesc zorile unei vieți noi, zorile adevăratei vieți; moartea face să cadă doar cortina peste lumea lor mică de pe pământ pentru ca ochii lor să li se deschidă spre nemărginit, spre viața fără de sfârșit, spre fericirea și slava infinită a paradisului, de unde dragii noștri ne atrag la ei împreună cu Isus.

Așa cum martirii Macabei l-au întâlnit pe Antioh Epifanul care nu credea în înviere și îi ucidea; așa cum Isus i-a întâlnit pe saduceii hedoniști și materialiști care nu credeau în înviere și îl amărau; așa cum sfântul Paul i-a întâlnit pe atenienii care nu credeau în înviere și îl luau în râs; tot astfel vom întâlni și noi oameni care nu vor crede în înviere și ne vor face să suferim sau chiar să murim. Dar ca Isus, ca sfântul Paul și ca frații Macabei, ca toți mărturisitorii și martirii, să le vestim credința în învierea lui Isus și învierea noastră: "Vom învia"! Acesta este și conținutul central al lecturii a doua de astăzi: "În rest, fraților, rugați-vă pentru noi, ca să se răspândească cuvântul Domnului și să fie glorificat la fel ca la voi și să fim mântuiți de oamenii rătăciți și răi, căci nu toți au credință" (2Tes 3,1-2)!

Dacă vom pune la inimă toate aceste învățături sfinte ale lecturilor biblice de astăzi, Dumnezeu ne va trezi într-o zi din morți și ne va sătura veșnic cu chipul său (cf. Psalmul responsorial, Ps 17,15). Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat