Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Revanșa istoriei

În Albania vor fi beatificați treizeci și opt de martiri ai persecuției comuniste

De Giovangiuseppe Califano

Postulator general al Fraților Minori

Cei treizeci și opt de martiri albanezi n-au fost înfrânți de istorie și astăzi sunt proclamați chiar învingători în fața poporului lor și drumuri noi și orizonturi de speranță. Iată cheia de lectură a beatificării monseniorului Vinçenc Prennushi, frate minor și arhiepiscop de Durazzo, și a celor treizeci și șapte de însoțitori martiri din Albania. Este un eveniment care, în optica credinței, constituie sigiliul persecuției dureroase pe care Țara Vulturilor avea s-o îndure în secolul al XX-lea, timp de aproape cincizeci de ani, din cauza regimului comunist. Cel care va prezida ritul de beatificare, sâmbătă 5 noiembrie la Scutari, va fi cardinalul Angelo Amato, prefect al Congregației Cauzelor Sfinților, reprezentându-l pe Papa Francisc.

La 4 noiembrie 1990, cu celebrarea liturghiei la cimitirul din Scutari, Biserica din Albania ieșea din catacombe și relua mărturisirea publică a credinței după anii lungi ai tăcerii dureroase. Amintirea vie relatată de protagoniști și adevărul incontestabil al documentelor găsite, au aruncat lumină asupra evenimentelor a căror victimă a fost Biserica.

În acest climat s-a format exigența de a cinsti amintirea celor care au fost uciși in odium fidei și de a demara cauza de beatificare în vederea recunoașterii martiriului lor. Conferința Episcopală Albaneză, la 25 aprilie 2002, s-a constituit parte reclamantă a unui grup de treizeci și opt de slujitori ai lui Dumnezeu. Lista cuprinde doi episcopi, douăzeci și unu de preoți, zece călugări (trei iezuiți și șapte franciscani), patru laici și un seminarist.

Opțiunea de a da titlul cauzei unui arhiepiscop mitropolit este menită să sublinieze dimensiunea corală a martiriului Bisericii albaneze, din care cei treizeci și opt de martiri constituie o porțiune semnificativă față de un număr mai mare de victime.

Și astfel monseniorul Vinçenc Prennushi (1885.1949), deși în ordine cronologică nefiind primul care și-a dat viața pentru Cristos, a fost pus în mod ideal la conducerea grupului martirilor din cauza demnității sale ecleziastice de arhiepiscop și de primat al Albaniei. De două ori ministru provincial al fraților minori, a fost ales episcop de Sappa în 1936. Transferat în 1940 la sediul din Durazzo, din 1943 a fost și administrator apostolic al Albaniei de Sud. Prennushi reprezenta, așadar, în acel moment autoritatea maximă a Bisericii catolice din Albania. Capturarea sa și condamnarea sa erau esențiale în strategia de atac la adresa catolicismului din partea regimului comunist, cu atât mai mult că, împreună cu monseniorul Frano Gijni s-a opus oricărei tentative de a naționaliza Biserica, dezlipind-o de Roma. Arestat și închis la Durazzo la 19 mai 1947, monseniorul Prennushi a fost condamnat la douăzeci de ani de detenție. Și în celulă a continuat să exercite caritatea. A murit la 19 martie 1949 în închisoarea din Durazzo datorită maltratărilor și a torturilor.

Monsenuiorul Gjini, celălalt episcop din lista celor treizeci și opt de martiri, a trimis o scrisoare primului ministru Enver Hoxha și tuturor ambasadelor de la Tirana pentru a protesta împotriva politicii antireligioase a guvernului. A îndurat condamnarea la moarte prin împușcare la Scutari la 11 martie 1948, împreună cu călugării franciscani Çiprian Nika și Mati Prendushi. Pretextul pentru capturarea franciscanilor a fost acuza falsă că au ascuns arme în bisericile lor.

Actele celor treizeci și opt de martiri se succed din 1945 până în 1974 cu episoade de cruzime. Cronologic vorbind, persecuția a lovit într-un prim moment personalitățile cele mai de vază din lumea catolică. Eliminându-i fizic se intenționa să se dea o lovitură dură. Dar toți au acceptat în mod exemplar condamnarea lor nedreaptă: au primit orice suferință cu spirit de răbdare, forță și credință autentică. În momentul morții au avut pe buze cuvinte de iertare pentru persecutori și de încredințare lui Dumnezeu.

Printre noii martiri există și o femeie: Marije Tuci, o tânără învățătoare, a fost arestată pentru că aspira la viața călugărească printre surorile franciscane ale stigmatelor. Condamnată la trei ani de detenție, a murit în închisoare la Scutari la 24 octombrie 1950 datorită maltratărilor îndurate, și pentru că a refuzat propunerile unui călău al său. De aceea martiriul său trebuie înscris și în voința sa de a apăra curăția de violența celui care disprețuia în ea hotărârea de a-și consacra fecioria sa Domnului.

Cei care au împușcați mai întâi, în martie 1945, sunt părintele Lazër Shantoja și Ndre Zadeja. Apoi a venit rândul iezuiților Giovanni Fausti și Daniel Dajani, fratelui minor Gjon Shllakum, seminaristului Marc Çuni și lacilor Ghelosh Lulashi și Qerim Sadiku, care era căsătorit.

Pentru a completa numărul celor care au îndurat condamnarea prin împușcare în diferite momente se numără părintele Alfons Tracki, Frano Mirakaj, laic și tată de familie, părintele Jozef Marxen, părintele Luigj Prendushi, părintele Dedë Malaj, părintele Anton Zogaj, părintele Dedë Malaj, părintele Marin Shkurti, părintele Shtjefën Kurti e părintele Mikel Beltoja.

În schimb, au murit sub torturi sau ca urmare a maltratărilor frații minori Bernardin Palaj și Serafin Koda, iezuitul Gjon Pantalja, părintele Mark Xhani (Gjani), părintele Dedë Plani, părintele Ejëll Deda, părintele Anton Muzaj, părintele Pjetër Çuni, părintele Lek (Aleksandër) Sirdani, părintele Josif Papamihali, părintele Jak Bushati, fratele minor Gaspër Suma, părintele Jul Bonati și părintele Ndoc Suma.

Și nu lipsesc cei care au calificat martiriul lor in odium fidei cu o altă prerogativă virtuoasă: fratele minor Karl Serreqi a fost arestat în timpul exercitării depline a slujirii sale pastorale pentru că n-a voit să reveleze conținutul spovezii primite de la un om aflat la sfârșitul vieții, rănit de poliția comunistă în timpul unor împușcături. Pentru aceasta a fost supus la torturi și condamnat la închisoare pe viață și la muncă silnică. A murit în închisoarea din Burrel, din cauza regimului foarte dur de viață, la 4 aprilie 1954.

(După L'Osservatore Romano, 5 noiembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat