Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Mesajul Sfântului Părinte Francisc adresat participanților la al doilea simpozion internațional cu tema: "În fidelitatea față de carismă a regândi economia Institutelor de Viață Consacrată și a Societăților de Viață Apostolică" (25 noiembrie 2016)

În fidelitate față de carismă a regândi economia

Iubiți frați și surori,

Vă mulțumesc pentru disponibilitatea voastră de a vă aduna împreună pentru a reflecta și a vă ruga despre o tematică așa de vitală pentru viața consacrată cum este gestiunea economică a operelor voastre. Mulțumesc Congregației pentru Institutele de Viață Consacrată și Societățile de Viață Apostolică pentru pregătirea acestui al doilea simpozion; și, adresându-mă vouă, mă las condus de cuvintele care formează titlul întâlnirii voastre: carismă, fidelitate, a regândi economia.

Carismă

Carismele în Biserică nu sunt ceva static și rigid, nu sunt "piese de muzeu". Sunt mai degrabă fluvii de apă vie (cf. In 7,37-39) care curg în terenul istoriei pentru a o iriga și a face să încolțească semințe de Bine. În anumite momente, fiind complice o anumită nostalgie sterilă, putem fi tentați să facem "arheologie carismatică". Să nu se întâmple ca să cedăm în fața acestei tentații! Carisma este întotdeauna o realitate vie și tocmai pentru aceasta este chemată să rodească, așa cum ne indică parabola monedelor de aur pe care regele le încredințează servitorilor săi (cf. Lc 19,11-26), să se dezvolte în fidelitatea creativă, așa cum ne amintește încontinuu Biserica (cf. Ioan Paul al II-lea, Exortația apostolică post-sinodală Vita consecrata, 37).

Viața consacrată, prin natura sa, este semn și profeție a împărăției lui Dumnezeu. De aceea, această dublă caracteristică a sa nu poate să lipsească în niciuna din formele sale, cu condiția ca noi consacrații să rămânem vigilenți și atenți să scrutăm orizonturile vieții noastre și ale momentului actual. Această atitudine face în așa fel încât carismele, dăruite de Domnul Bisericii sale prin fondatorii noștri și fondatoarele noastre, să se mențină vitale și să poată răspunde la situațiile concrete ale locurilor și timpurilor în care suntem chemați să împărtășim și să mărturisim frumusețea lui sequela Christi.

A vorbi despre carismă înseamnă a vorbi despre dar, despre gratuitate și despre har; înseamnă a ne mișca într-o zonă de semnificație luminată de rădăcina charis. Știu bine că pentru mulți care lucrează în domeniul economic acestea par cuvinte irelevante, de izolat în sfera privată și religioasă. În schimb este știut bine, de acum și printre economiști, că o societate fără charis nu poate funcționa bine și ajunge să se dezumanizeze. Niciodată economia și gestionarea sa nu sunt neutre din punct de vedere etic și antropologic. Ori concură să se construiască raporturi de dreptate și de solidaritate, ori generează situații de excludere și de refuz.

Fiind consacrați, suntem chemați să devenim profeție pornind de la viața noastră animată de charis, de logica darului, a gratuității; suntem chemați să creăm fraternitate, comuniune, solidaritate cu cei mai săraci și nevoiași. Așa cum bine amintea Papa Benedict al XVI-lea, dacă vrem să fim cu adevărat umani, trebuie "să facem spațiu principiului de gratuitate ca expresie de fraternitate" (Enciclica Caritas in veritate, 34).

Însă logica evanghelică a darului cere să fie însoțită de o atitudine interioară de deschidere la realitate și de ascultare a lui Dumnezeu care ne vorbește în ea. Trebuie să ne întrebăm dacă suntem dispuși să "ne murdărim mâinile" muncind în istoria de astăzi; dacă ochii noștri știu să scruteze semnele împărăției lui Dumnezeu printre pliurile de evenimente desigur complexe și contrastante, dar pe care Dumnezeu vrea să le binecuvânteze și să le mântuiască; dacă suntem într-adevăr însoțitori de drum ai bărbaților și femeilor din timpul nostru, îndeosebi ai atâtora care zac răniți de-a lungul drumurilor noastre, pentru ca împreună cu ei să împărtășim așteptările, fricile, speranțele și chiar ceea ce am primit, și care aparține tuturor; dacă ne lăsăm depășiți de logica diabolică a câștigului (diavolul adesea intră prin portofel sau prin cardul de credit); dacă ne apărăm de ceea ce nu înțelegem alungându-l, sau știm să stăm înăuntru în virtutea promisiunii Domnului, cu privirea sa de bunăvoință și viscerele sale de milostivire, devenind buni samariteni pentru cei săraci și cei excluși.

A citi întrebările pentru a răspunde, a asculta plânsul pentru a mângâia, a recunoaște nedreptățile pentru a împărtăși și economia noastră, a discerne nesiguranțele pentru a oferi pace, a privi fricile pentru a asigura: acestea sunt diferitele fațete ale comorii poliedrice care este viața consacrată. Acceptând să nu avem toate răspunsurile și, uneori, să rămânem în tăcere, probabil și noi nesiguri, dar niciodată, niciodată fără speranță.

Fidelitate

A fi fideli înseamnă a ne întreba ce anume astăzi, în această situație, ne cere Domnul să fim și să facem. A fi fideli ne angajează la o muncă asiduă de discernământ pentru ca operele, coerente cu carismele, să continue să fie instrumente eficace pentru a face să ajungă la mulți duioșia lui Dumnezeu.

Operele proprii, de care se ocupă acest simpozion, nu sunt numai un mijloc pentru a asigura sustenabilitatea propriului institut, ci aparțin rodniciei carismei. Asta comportă să ne întrebăm dacă operele noastre manifestă sau nu carisma pe care am mărturisit-o, dacă răspund sau nu misiunii care ne-a fost încredințată de Biserică. Criteriul principal de evaluare a operelor nu este profitabilitatea lor, ci dacă ele corespund carismei și misiunii pe care institutul este chemat să le împlinească.

A fi fideli față de carismă cere adesea un act de curaj: nu e vorba de a vinde totul sau de a abandona toate operele, ci de a face un discernământ serios, ținând privirea îndreptată bine spre Cristos, urechile atente la Cuvântul său și la glasul săracilor. În acest mod operele noastre pot, în același timp, să fie rodnice pentru drumul institutului și să exprime predilecția lui Dumnezeu față de cei săraci.

A regândi economia

Toate acestea comportă a regândi economia, printr-o lectură atentă a Cuvântului lui Dumnezeu și a istoriei. A asculta șoapta lui Dumnezeu și strigătul săracilor, al săracilor din totdeauna și al noilor săraci; a înțelege ce anume cere Domnul astăzi și, după ce am înțeles, a acționa, cu acea încredere curajoasă în providența Tatălui (cf. Mt 6,19 șu) pe care au avut-o fondatorii noștri și fondatoarele noastre. În anumite cazuri, discernământul va putea sugera să se mențină în viață o operă care produce pierderi - fiind foarte atenți ca acestea să nu fie generate de incapacitate sau de lipsă de pricepere - dar redă demnitate persoanelor victime ale rebutării, slabe și fragile: cei care trebuie să se nască, cei mai săraci, bătrânii bolnavi, neputincioșii gravi. Este adevărat că există probleme care derivă din vârsta ridicată a multor consacrați și din complexitatea gestiunii unor opere, dar disponibilitatea față de Dumnezeu ne va face să găsim soluții.

Se poate întâmpla ca discernământul să sugereze regândirea unei opere, care probabil a devenit prea mare și complexă, dar atunci putem găsi forme de colaborare cu alte institute sau probabil să transformăm opera însăși în așa fel încât aceasta să continue, chiar cu alte modalități, ca operă a Bisericii. Și pentru aceasta este importantă comunicarea și colaborarea în cadrul institutelor, cu alte institute și cu Biserica locală. În cadrul institutelor, diferitele provincii nu se pot concepe în manieră autoreferențială, ca și cum fiecare ar trăi pentru ea însăși, nici conducerile generale nu pot ignora diferitele particularități.

Logica individualismului poate să deterioreze și comunitățile noastre. Tensiunea dintre realitatea locală și generală, care există la nivel de înculturare a carismei, există și la nivel economic, dar nu trebuie să provoace frică, trebuie trăită și înfruntată. Trebuie crescută comuniunea dintre diferitele institute; și trebuie cunoscute bine și instrumentele legislative, juridice și economice care permit astăzi să se facă rețea, să se găsească noi răspunsuri, să se pună împreună forțele, profesionalitățile și capacitățile institutelor în slujba Împărăției și a omenirii. Este foarte important a dialoga și cu Biserica locală pentru ca, pe cât posibil, bunurile ecleziastice să rămână bunuri ale Bisericii.

A regândi economia vrea să exprime discernământul care, în acest context, privește spre direcția, spre scopurile, spre semnificația și spre implicațiile sociale și ecleziale ale alegerilor economice ale institutelor de viață consacrată. Discernământ care pornește de la evaluarea posibilităților economice care derivă din resursele financiare și personale; care se folosește de opera specialiștilor pentru folosirea de instrumente care permit o gestiune precaută și un control asupra gestiunii neimprovizate; care acționează respectând legile și se pune în slujba unei ecologii integrale. Mai ales un discernământ care este împotriva curentului pentru că se folosește de bani și nu slujește banii pentru niciun motiv, nici chiar cel mai just și sfânt. În acest caz ar fi balega diavolului, cum spuneau Sfinții Părinți.

A regândi economia cere competențe și capacități specifice, dar este o dinamică ce privește viața tuturor și a fiecăruia. Nu este o misiune delegabilă cuiva, ci cuprinde responsabilitatea deplină a fiecărei persoane. Și aici suntem în fața unei provocări educative, care nu poate să-i lase în afară pe cei consacrați. O provocare care desigur atinge în primul rând pe economi și pe cei care sunt implicați personal în alegerile institutului. Acestora li se cere capacitatea de a fi înțelepți ca șerpii și simpli ca porumbeii (cf. Mt 10,16). Și înțelepciunea creștină permite să se distingă între un lup și o oaie, pentru că atâția sunt lupi travestiți în oaie, mai ales când există bani în joc!

Apoi nu trebuie redus sub tăcere că înseși institutele de viață consacrată nu sunt scutite de unele riscuri indicate în enciclica Laudato si': "Principiul maximizării profitului, care tinde să se izoleze de orice altă considerație, este o distorsionare a economiei" (nr. 195). Câți consacrați continuă și astăzi să creadă că legile economiei sunt independente de orice considerație etică? De câte ori evaluarea cu privire la transformarea unei opere sau la vinderea unui imobil este văzută numai pe baza unei analize a costurilor-beneficiilor și a valorii de piață? Dumnezeu să ne elibereze de spiritul funcționalismului și de a cădea în capcana avariției! În afară de asta, trebuie să ne educăm la o austeritate responsabilă. Nu e suficient că am depus voturile călugărești pentru a fi săraci. Nu e suficient să mă ascund în tranșee în spatele afirmației că nu am nimic pentru că sunt călugăr, călugăriță, dacă institutul meu îmi permite să gestionez sau să mă bucur de toate bunurile pe care le doresc și să controlez fundațiile civile înființate pentru a susține operele proprii, evitând astfel controalele Bisericii. Ipocrizia consacraților care trăiesc ca niște bogați rănește conștiințele credincioșilor și dăunează Bisericii.

Trebuie început de la micile alegeri zilnice. Fiecare este chemat să facă partea sa, să folosească bunurile pentru a face alegeri solidare, să aibă grijă de creație, să se măsoare cu sărăcia familiilor care cu siguranță trăiesc alături de el. E vorba de a dobândi un habitus, un stil sub semnul dreptății și al împărtășirii, trudind - pentru că adesea ar fi mai comod contrariul - de a face alegeri de onestitate, știind că este pur și simplu ceea ce trebuia să facem (cf. Lc 17,10).

Frați și surori, îmi revin în minte două texte biblice pe care aș vrea să vi le las pentru reflecția voastră. Ioan în Prima Scrisoare scrie: "Dacă cineva are bogățiile lumii și-l vede pe fratele său care este în nevoie și își închide inima față de ei, cum poate să rămână în acela iubirea lui Dumnezeu? Copii, să nu iubim numai cu vorba sau cu limba, ci cu fapta și adevărul!" (3,17-18). Celălalt texte este foarte cunoscut. Mă refer la Mt 25,31-46: "Tot ce ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi-ați făcut. [...] Tot ce nu ați făcut unuia dintre aceștia, cei mai mici, mie nu mi-ați făcut". În fidelitatea față de carismă regândiți economia voastră.

Vă mulțumesc. Nu uitați să vă rugați pentru mine. Domnul să vă binecuvânteze și Sfânta Fecioară să aibă grijă de voi.

Din Vatican, 25 noiembrie 2016

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat