Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Viața veșnică în viziunea creștină

Spre marea fără margini

De Kurt Koch

Publicăm un fragment din conferința cardinalului președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor rostită la 25 noiembrie 2016 în timpul simpozionului internațional despre escatologie promovat de Fundația Ratzinger. Întâlnirea se încheie la 26 noiembrie 2016 cu acordarea premiului Ratzinger.

Ce speranță ar fi o speranță valabilă numai pentru această viață pământească și a cărei unică forță ar consta în ultimă analiză în apropierea de sfârșitul sigur al vieții noastre în mormânt? Atunci cu adevărat, cum spune pe bună dreptate Paul, am fi "cei mai vrednici de milă dintre toți oamenii" (1Cor 15,19). Însă speranța creștină demnă de acest nume are o respirație mai amplă. Ea dă dovadă despre sine exact dincolo de moarte. De fapt, adevărata iubire vrea veșnicia, cum a subliniat în manieră pertinentă poetul francez Gabriel Marcel: a iubi cu adevărat pe cineva înseamnă a-i spune că nu va muri. Adevărata speranță dă dovadă despre sine în faptul că acordăm celor morți viața veșnică.

Mai mult, iubirea infinită a lui Dumnezeu vrea veșnicia pentru fiecare om. În asta constă marea speranță a credinței creștine, cum a exprimat Papa Benedict al XVI-lea cu cuvinte foarte frumoase în Spe salvi, referindu-se la cele spuse de către Giuseppina Bakhita: "Eu sunt în mod definitiv iubită și orice lucru s-ar întâmpla - eu sunt așteptată de această Iubire" (nr. 3).

Escatologia creștină promite omului viitorul, dacă omul trăiește în acea mare speranță care poate să fie numai Dumnezeu, care este singurul care ne poate dărui ceea ce nu putem obține singuri, adică viața veșnică. Dinamica acestei speranțe în viața omului este descrisă de pilotul și scriitorul francez Antoine de Saint-Exupéry: "Dacă vrei să construiești o barcă, nu aduna oameni pentru a tăia lemne, a împărți îndatoririle și a da ordine. Ci trezește în ei dorința față de marea vastă și infinită". Dacă transferăm această maximă la credința creștină și la vestirea sa, putem s-o declinăm în sensul următor: este mai important a trezi în omul de astăzi dorința față de oceanul amplu al vieții veșnice decât a organiza viața prezentă.

S-ar răstălmăci maxima lui Saint-Exupéry dacă s-ar înțelege ca o invitație la evadare din lume și o promisiune iluzorie a lumii de dincolo, după cum i se reproșează creștinismului de către Ludwig Feuerbach și de către Karl Marx. Așadar trebuie percepută și cealaltă latură a maximei lui Saint-Exupéry: în dorința de a construi o barcă, oricât ar fi mai bine mai degrabă a trezi în om dorința față de marea vastă și infinită decât a tăia lemne, a împărți îndatoririle și a da ordine, imediat ce dorința față de marea vastă și infinită s-a trezit, oamenii vor trece imediat la muncă și vor construi barca așa cum a fost prevăzut.

În mod analog, speranța creștină în viața veșnică nu întunecă deloc privirea îndreptată spre viața prezentă, pământească, ci arată în mod deosebit importanța credinței creștine în viața oamenilor. Pentru că, după promisiunea credinței creștine, viața prezentă va fi glorificată în viitor în Dumnezeu, speranța în viața după moarte atrage atenția creștinului la viața prezentă înainte de moarte. Privirea încrezătoare care se îndreaptă dincolo de granițele morții spre împlinirea vieții în lumea de dincolo nu poate așadar să-l abată vreodată pe creștin de la îndatoririle din prezent; mai degrabă ea îl induce să înfrunte aceste îndatoriri în manieră hotărâtă și să se angajeze în favoarea vieții celorlalți oameni și a întregii creații.

Această consecință logică a credinței a avut confirmare în diferite moduri în istoria creștinismului. E suficient să amintim exemplul elocvent al acelor comunități monastice și călugărești care, din dorința vieții veșnice ca patrie, au părăsit patria lor pământească pentru a-l căuta și a-l mărturisi pe Cristos ca străini în ținuturi străine, intrând astfel să facă parte din marii răspânditori de civilizație și de cultură în peisajul european.

În mod asemănător, noi, creștinii, ne aflăm astăzi în fața provocării de a menține într-un echilibru sănătos ceea ce nu poate să fie divizat, păstrând prioritățile juste, așa cum a observat în manieră pertinentă Christoph Schönborn (Existenz im Übergang. Pilgerschaft, Reinkarnation, Vergöttlichung, Einsiedeln 1987, pag. 94): "Adevărata «responsabilitate față de lumea de aici» crește numai pe baza autenticei «speranțe în lumea de dincolo». Dar este valabil și inversul: responsabilitatea față de viața veșnică dă, încă și mai mult, adevărată bucurie acestei vieți: de la «responsabilitatea față de lumea de dincolo» crește adevărata «speranță în lumea de aici»".

(După L'Osservatore Romano, 26 noiembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat