Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Mass-media răstălmăcește cuvintele papei Francisc

Zilele trecute în mass-media din România a apărut o știre senzațională: papa Francisc dă voie preoților să ierte avortul. Aceasta este o decizie istorică!

Se pare că știrea aceasta a produs un pic de panică și multă dezinformare în rândul drept mărturisitorilor creștini; acest lucru se datorează faptului că mulți jurnaliști din România sunt total dezinformați cât privește învățătura Bisericii Catolice și, de cele mai multe ori, ei, pentru "a face rating", fac afirmații pe un ton senzațional și mai ales scot aceste afirmații din contextul lor firesc.

În cele ce urmează aș vrea să fac un pic de lumină și să explic celor interesați de această noutate senzațională, că lucrurile stau cu totul altfel.

În primul rând vreau să vă propun spre citire învățătura Bisericii Catolice cu privire la păcatul și delictul avortului.

Catehismul Bisericii Catolice spune:

"Viața umană trebuie să fie respectată și apărată în mod absolut încă din momentul conceperii. Încă din primul moment al existenței sale, ființei omenești trebuie să i se recunoască drepturile persoanei, printre care dreptul inviolabil al oricărei ființe nevinovate la viață. «Nu-ți erau ascunse oasele mele, când am fost plăsmuit în taină, urzit în adâncurile pământului» (Ps 139,15).

Încă din secolul I, Biserica a afirmat răutatea morală a oricărui avort provocat. Această învățătură nu s-a schimbat și rămâne invariabilă. Avortul direct, adică voit ca finalitate sau ca mijloc, contravine grav legii morale: Să nu ucizi fătul prin avort și să nu-l dai pieirii pe nou-născut.

Dumnezeu, Stăpânul vieții, le-a încredințat oamenilor misiunea nobilă de a ocroti viața, misiune care trebuie să fie îndeplinită într-un mod vrednic de om. Așadar, încă de la zămislirea ei, viața trebuie să fie protejată cu cea mai mare grijă: avortul ca și infanticidul sunt crime odioase.

Cooperarea efectivă la un avort este o greșeală gravă. Biserica sancționează cu pedeapsa canonică a excomunicării acest delict împotriva vieții umane. Biserica nu intenționează prin aceasta să restrângă domeniul milostivirii. Ea pune în evidență gravitatea crimei săvârșite, dauna ireparabilă pricinuită nevinovatului ucis, părinților lui și întregii societăți" (nn. 2270-2272).

Magisteriul Bisericii: papa Ioan Paul al II-lea, în enciclica Evangelium vitae, despre valoarea și inviolabilitatea vieții umane (nn. 58. 61-62) spune:

"Dintre toate crimele pe care omul le poate săvârși împotriva vieții, avortul provocat prezintă caracteristici care-l fac deosebit de grav și condamnabil. Conciliul Vatican II îl definește, alături de infanticid, o crimă odioasă" (n. 58).

Textele Sfintei Scripturi, care nu vorbesc niciodată despre avortul voluntar și, deci, nu conțin condamnări directe și specifice în această privință, manifestă o asemenea considerație pentru ființa umană aflată în sânul mamei, încât pretind, ca o consecință logică, extinderea și asupra acesteia a poruncii lui Dumnezeu: "Să nu ucizi".

Viața umană e sacră și inviolabilă în orice moment al existenței sale, chiar și în momentul inițial care precedă nașterea. Omul, încă din sânul mamei îi aparține lui Dumnezeu care cercetează și cunoaște toate, care îl făurește și îl plăsmuiește cu mâinile sale, care îl vede pe când este încă un mic embrion inform și care întrezărește în el pe adultul de mâine ale cărui zile sunt numărate și a cărei chemare e scrisă deja în "cartea vieții" (cf. Ps 139/138, 1.13-16). Și acolo, când se află încă în sânul mamei - după cum dau mărturie numeroase texte biblice - omul e ținta cea mai personală a providenței iubitoare și părintești a lui Dumnezeu.

Tradiția creștină - după cum scoate bine în evidență declarația dată în această privință de Congregația pentru Doctrina Credinței - e limpede și unanimă, de la începuturi și până în zilele noastre, în a califica avortul drept o dezordine morală deosebit de gravă. Încă de la prima sa confruntare cu lumea greco-romană, în care erau amplu practicate avortul și infanticidul, comunitatea creștină s-a opus în mod radical, prin învățătura și practica sa, obiceiurilor răspândite în acea societate, după cum demonstrează deja citata Didahé.

Printre scriitorii bisericești din sfera grecească, Atenagoras amintește că creștinii le consideră vinovate de omucidere pe femeile care recurg la leacuri abortive, deoarece copiii, chiar aflați încă în sânul mamei, "sunt deja obiectul grijii Providenței divine".

Printre latini, Tertulian afirmă: "Este o omucidere anticipată să împiedici nașterea; nu contează dacă e smuls sufletul gata născut sau e dat pieirii în clipa în care apare. Ceea ce trebuie să devină un om este deja un om".

De-a lungul istoriei de acum bimilenare, această doctrină a fost învățată în mod constant de părinții Bisericii, de păstorii și învățătorii ei. Nici discuțiile cu caracter științific și filosofic cu privire la momentul precis al infuzării sufletului spiritual n-au implicat niciodată nici o ezitare referitor la condamnarea morală a avortului.

Magisteriul pontifical cel mai recent a reafirmat cu mare tărie această doctrină comună. Îndeosebi Pius al XI-lea în enciclica Casti connubii a respins pretinsele justificări ale avortului. Pius al XII-lea a exclus orice avort direct, adică orice act care tinde în mod direct să distrugă viața omenească încă nenăscută, "fie că această distrugere e înțeleasă ca scop, fie numai ca mijloc în vederea scopului". Ioan al XXIII-lea a reafirmat că viața umană e sacră, pentru că "încă de la înmugurirea ei, ea implică în mod direct acțiunea creatoare a lui Dumnezeu». Conciliul Vatican II, după cum am amintit, a condamnat cu mare severitate avortul: "Așadar, încă de la zămislirea ei, viața trebuie protejată cu cea mai mare grijă: avortul ca și infanticidul sunt crime odioase".

Disciplina canonică a Bisericii, încă din primele secole, a lovit cu sancțiuni penale pe aceia care se pângăreau cu vinovăția avortului și această practică, cu pedepse mai mult sau mai puțin grave, a fost confirmată în diferitele perioade istorice.

Codul de Drept Canonic din anul 1917 prescria pentru avort pedeapsa excomunicării.

Și legislația canonică reînnoită se află pe aceeași linie când decide că "acela care provoacă un avort urmat de efect cade în excomunicarea latae sententiae", adică automată. Excomunicarea îi lovește pe toți cei care săvârșesc această crimă cunoscând pedeapsa, inclusiv pe acei complici fără acțiunea cărora ea n-ar fi fost realizată. Prin confirmarea acestei sancțiuni, Biserica indică această crimă ca pe una din cele mai grave și primejdioase, îndemnând astfel pe acela care o comite să caute cât mai repede calea convertirii. Într-adevăr, în Biserică pedeapsa excomunicării are drept scop conștientizarea deplină asupra gravității unui păcat anume și favorizarea, în acest mod, a unei convertiri și pocăințe adecvate.

În fața unei atare unanimități în tradiția doctrinară și disciplinară a Bisericii, Paul al VI-lea a putut declara că această învățătură nu s-a schimbat și e neschimbătoare. De aceea, cu autoritatea pe care Cristos i-a conferit-o lui Petru și urmașilor lui, în comuniune cu episcopii - care în diferite rânduri au condamnat avortul și în consultarea amintită mai sus, deși răspândiți în întreaga lume, și-au exprimat în mod unanim acordul la această învățătură -, declar că avortul direct, adică voit ca scop sau ca mijloc, constituie totdeauna o dezordine morală gravă, întrucât este uciderea deliberată a unei ființe umane nevinovate. Această învățătură e întemeiată pe legea naturală și pe cuvântul lui Dumnezeu scris, e transmisă de Tradiția Bisericii și proclamată de Magisteriul ordinar și universal.

Nici o împrejurare, nici o finalitate, nici o lege din lume nu va putea niciodată face să fie licit un act care e în mod intrinsec ilicit, pentru că e contrar Legii lui Dumnezeu scrise în inima fiecărui om, recunoscută de rațiunea însăși și proclamată de Biserică.

Codul de Drept Canonic, can. 1398 spune: "Cine procură avort, urmat de efect, cade în excomunicarea latae sententiae". Pentru gravitatea acestui delict Biserica îl condamnă și astăzi cu excomunicarea, în pofida faptului că societatea noastră are alte opinii și susține avortul ca pe un drept al femeilor.

Delictul conține două elemente:

- autorul care poate fi o persoană singură sau mai multe persoane responsabile, adică complici. Sunt considerați coautori acele persoane, fără a cărui cooperare, avortul nu s-ar fi putut săvârși (cf. can. 1329);

- procurarea avortului și realizarea lui. Dacă tentativa nu reușește, avem de-a face cu un delict frustrat, care nu este luat în considerație în acest canon. În acest caz, s-ar aplica normativa prevăzută de can. 1328 cu privire la delictul frustrat. Aici vorbim numai de avortul realizat pe deplin.

Pedeapsa prevăzută pentru acest delict este maximă, adică excomunicarea latae sententiae, datorită gravității delictului săvârșit. Iar efectele juridice pentru cei care fac parte din cler sau călugări sunt următoarele:

- cine săvârșește avortul devine iregular ca să primească hirotonirile sacre (can. 1041, 4?) și dacă este cleric, nu poate să exercite hirotonirile primite (can. 1044 §1, 3?). Dispensa acestei iregularități este rezervată Scaunului Apostolic (can. 1047 §2, 2?).

- călugărul, vinovat de acest delict, trebuie să fie expulzat din institutul căruia îi aparține (can. 695 §1).

Excomunicare latae sententiae prevăzută pentru acest delict nu este rezervată Scaunului Apostolic; ea poate fi ridicată, iar păcatul iertat de către episcopul diecezan, fie personal, fie prin acei preoți cărora le-a acordat această facultate.

Papa Francisc și scrisoarea apostolică Misercordia et Misera: un document final la sfârșitul Jubileului Milostivirii. În această scrisoare apostolică papa Francisc vorbește despre importanța "înțelegerii misterului de iubire a lui Dumnezeu care vine în întâmpinarea păcătosului". Și cum această întâlnire are loc într-un mod cu totul aparte în sacramentul Reconcilierii, papa îi invită pe preoții Bisericii "cu mare grijă pentru slujirea Spovezii, care este o adevărată misiune sacerdotală. Vă mulțumesc sincer pentru slujirea voastră și vă cer să fiți primitori cu toți; martori ai duioșiei paterne în pofida gravității păcatului; atenți în a ajuta să se reflecteze asupra răului comis; clari în prezentarea principiilor morale; disponibili de a-i însoți pe credincioși în parcursul penitențial, menținând pasul lor cu răbdare; clarvăzători în discernământul fiecărui caz; generoși în împărțirea iertării lui Dumnezeu. Așa cum Isus în fața femeii adultere a ales să rămână în tăcere pentru a o salva de la condamnarea la moarte, tot așa și preotul în confesional să fie mărinimos cu inima, știind că fiecare penitent îi amintește de însăși condiția sa personală: păcătos, dar slujitor al milostivirii" (n. 10). Toate aceste afirmații sunt rod al harului primit și trăit de toți credincioșii catolici de pe mapamond, care au experimentat milostivirea lui Dumnezeu în Anul Milostivirii.

"Senzația" a apărut atunci când ziariștii au publicat un titlu "Decizie istorică a Bisericii Catolice. Papa Francisc permite preoților să ierte femeile care au făcut avort" (Mediafax.ro, luni, 21 noiembrie 2016, ora 15.53). Și precum o vorbă pe care o spui nu o mai poți întoarce, tot așa și afirmațiile jurnaliștilor...

De fapt, faptele stau așa: în scrisoarea pastorală, papa Francisc, vorbind despre importanța Reconcilierii, afirmă: "În virtutea acestei exigențe, pentru ca niciun obstacol să nu se interpună între cererea de reconciliere și iertarea lui Dumnezeu, acord de acum înainte tuturor preoților, în virtutea slujirii lor, facultatea de a-i dezlega pe cei care au săvârșit păcatul de avort. Ceea ce acordasem în mod limitat la perioada jubiliară este acum extins în timp, în pofida oricărui lucru contrar. Aș vrea să reafirm cu toate forțele mele că avortul este un păcat grav, pentru că pune capăt unei vieți nevinovate. Totuși, cu aceeași forță pot și trebuie să afirm că nu există niciun păcat la care milostivirea lui Dumnezeu nu poate să ajungă și să distrugă atunci când găsește o inimă căită care cere să se reconcilieze cu Tatăl. De aceea, fiecare preot să devină călăuză, sprijin și întărire în a-i însoți pe penitenți în acest drum de reconciliere specială" (n. 12).

Invitația papei Francisc este aceea de a nu ne opri numai asupra legii: "Nu există lege nici precept care să-l poată împiedica pe Dumnezeu să reîmbrățișeze pe fiul care se întoarce la el recunoscând că a greșit, dar hotărât să reînceapă de la capăt. A ne opri numai la lege echivalează cu a zădărnici credința și milostivirea divină. Există o valoare propedeutică în lege (cf. Gal 3,24) care are ca scop caritatea (cf. 1Tim 1,5). Totuși, creștinul este chemat să trăiască noutatea evangheliei, "legea Duhului, care dă viață în Cristos Isus" (Rom 8,2). Și în cazurile mai complexe, unde suntem tentați să facem să prevaleze o dreptate care derivă numai din norme, trebuie să se creadă în forța care provine din harul divin". Apoi Papa continuă: "Noi, duhovnicii, avem experiența atâtor convertiri care se manifestă sub ochii noștri. Deci să simțim responsabilitatea de gesturi și cuvinte care să poată ajunge în adâncul inimii penitentului, pentru ca să descopere apropierea și duioșia Tatălui care iartă. Să nu zădărnicim aceste momente cu comportamente care pot contrazice experiența milostivirii care este căutată. Mai degrabă să ajutăm să se lumineze spațiul conștiinței personale cu iubirea infinită a lui Dumnezeu" (n. 11).

Cu privire la problema avortului, în această scrisoare apostolică, papa Francisc nu spune nimic nou, nu neagă gravitatea păcatului celui care îl săvârșește, a celui care o condiționează pe femeie să-l săvârșească și nici pe cel care săvârșește avortul. Ținând cont de caracterul pastoral, adică operativ, sau evanghelizator al pontificatului său, papa Francisc confirmă ceea ce deja făcuse la începutul Jubileului în mod temporar, acordând celor 1.142 de preoți Misionari ai Milostivirii, pe care i-a trimis în toată lumea, pentru a face vizibil faptul că Dumnezeu nu pune limite celor care îl caută cu inimă curată, pentru că Dumnezeu, ca un Tată, merge în întâmpinarea tuturor. Pentru acest motiv papa, luminat de Duhul Sfânt, acordă tuturor preoților facultatea de a dezlega păcatul avortului și de a ridica cenzura excomunicării latae sententiae.

Și asta e o noutate? Sincer, eu n-aș vedea-o chiar așa, dacă ținem cont că în decursul istoriei Bisericii facultatea de a dezlega și ridica cenzura în cauză a fost mereu delegată. Printr-un privilegiu special se bucurau și încă se mai bucură de facultatea de a dezlega acest delict toți confesorii care aparțin unor ordine mendicante și unor congregații (ex.: Ordinul Franciscanilor, Dominicanilor, Augustinienilor, Carmelitanilor, Mercedarilor, Slujitorii Mariei, Minimii, Iezuiții, Lazariștii).

Știu că am scris cam mult, dar nu vreau să termin mai înainte de a face o remarcă în speranța că acest articol va fi citit de credincioși.

Extinderea facultății de a dezlega păcatul avortului nu "micșorează" gravitatea reală a păcatului de avort și nici nu face să dispară normativa canonică. În continuare cine săvârșește avortul, direct sau indirect, cade în cenzura excomunicării latae sententiae. Cu toată caritatea papei Francisc față de cei păcătoși, păcatul rămâne păcat, iar delictul rămâne delict. Să nu creadă nimeni că papa Francisc a scos avortul din rândul păcatelor și că, de acum, Biserica a dat frâu liber la avort. Și, ca pentru orice păcat, mai întâi se cere părere de rău reală care să treacă prin scaunul de spovadă, o propunere autentică de a nu mai săvârși un astfel de păcat, și în limita posibilului - o voință de a repara greșeala săvârșită, apoi va urma dezlegarea din partea confesorului și iertarea din partea lui Dumnezeu. La fel ca pentru orice păcat. Așa cum a fost mereu, de când Biserica e Biserică. Sigur, dezlegarea sacramentală este condiționată și legată în mod indisolubil de părerea de rău sinceră și de propunerea fermă de a nu mai păcătui. E adevărat că orice inițiativă pornește de la Dumnezeu cel milostiv, care este mereu fidel planului său de iubire, chiar și atunci când omul se opune. Dumnezeu îl cheamă în mod constant pe om la prietenia sa. Acțiunea harului este aceea care îl transformă pe creștinul păcătos în interiorul său, făcând posibilă convertirea. Însă, trebuie să fim foarte atenți ca acest adevăr cu privire la inițiativa și acțiunea lui Dumnezeu de a ierta mereu pe cel care se căiește să nu întunece conștiința creștinilor. Acest adevăr poate fi întunecat fie din punctul de vedere al Milostivirii divine, fie din punctul de vedere al necesității unei convertiri - păreri de rău, din perspectiva omului. O milostivire care iartă fără nici o cooperare din partea omului este nedemnă de misterul lui Dumnezeu. Afirmarea unui atribut divin, Dumnezeu este milostivire, nu poate duce la uitarea celorlalte atribute ale lui Dumnezeu, adică Dumnezeu este drept, el răsplătește binele și pedepsește răul. Prin urmare să considerăm mereu că primul și cel mai fundamental act al penitentului este părerea de rău pentru păcatul săvârșit. După aceea harul le lucrează pe toate.

În concluzie îi îndemn pe toți creștinii să rămână "înrădăcinați și zidiți în Cristos, întăriți în credință, așa cum ați fost învățați" (Col 2,7), pentru că "intenția papei Francisc este aceeași ca și cea a pontificatului lui Ioan Paul al II-lea și cel al papei Benedict al XVI-lea: să ducă Biserica prin gesturile, cuvintele și proiectele sale în inima Evangheliei. Iar inima Evangheliei este milostivirea" ("Avvenire", 22 noiembrie 2016).

Pr. Cristian Blăjuț,
doctor în drept canonic


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat