Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la prima duminică din Advent - Anul A - 2016

Arată-ne, Doamne, îndurarea ta și dă-ne mântuirea ta. (cf. Ps 85,8)! Mântuirea noastră este de acum aproape (cf. Rom 13,11)

Într-o seară, pe o străduță întunecoasă, un călugăr sfânt întâlnește un cerșetor bolnav și plin de răni. Fără a aștepta ca nefericitul să-i ceară ajutorul, sfântul îi vorbește, îl încurajează, îl îmbrățișează și luându-l pe spate, se îndreptă cu el spre casa congregației sale. Era târziu și poarta încuiată. Sfântul bate și strigă în repetate rânduri: Deschideți poarta să intre Isus! Frații s-au trezit și i-au deschis, știind că fără Isus nu este mântuire. Astfel și Biserica, la început de an liturgic bate la inimile noastre ca să-i deschidem și noi porțile lui Isus și să-l primim ca mântuitor al sufletelor noastre.

Cu această duminică, am intrat în timpul sfânt al Adventului, timp în care reluăm anuala pregătire și așteptare spirituală pentru venirea și nașterea lui Isus ca Domn și mântuitor al nostru, și în același timp să trecem la trăirea învățăturilor și minunilor sale, a pătimirilor și morții sale, a învierii, a înălțării și a glorificării sale la dreapta Tatălui; ca mai apoi să-i putem aștepta și venirea de-a doua, când ne va lua cu sine (cf. In 14,2-3; 17,24) în paradisul pe care ni l-a pregătit împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt (cf. In 5,17).

Dar tot cu această duminică începem un nou an liturgic, notat simbolic cu "A", an liturgic în care vom fi călăuziți spiritual de evanghelia după sfântul Matei. În vechiul an liturgic, "C", sfântul Luca ne-a transmis evanghelia sa și ne-a călăuzit cu scopul vădit de a ne face "teofili" (cf. Lc 1,1-4), adică iubitori de Dumnezeu cel întreit și unic. Anul acesta liturgic, notat simbolic cu, "A", an în care îl vom urma pe sfântul Matei, vom vedea că el ne-a transmis evanghelia sa pentru a ne arăta că în Isus, Emanuel, a cărei primă și a doua venire le pregătim acum, "Dumnezeu este cu noi". Iată ce ne spune el în "vestea sa bună", în evanghelia sa: "Toate aceste lucruri s-au întâmplat ca să se împlinească ce vestise Domnul prin prorocul care zice: Iată, fecioara va zămisli și va naște un Fiu, și-i vor pune numele Emanuel care, tălmăcit, înseamnă: Dumnezeu este cu noi" (Mt 1,22-23; Is 7,14). Iar după învierea sa Isus a spus: "Mergeți și faceți ucenici din toate neamurile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Și învățați-i să păzească tot ce v-am poruncit. Și iată că eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul veacului. Amin" (Mt 28,19-20).

Așadar Isus, care se va naște, va crește, va învăța, va face minuni, va suferi, va muri, va învia, se va înălța la cer, se va glorifica la dreapta Tatălui și va veni din nou la noi, este "Dumnezeu cu noi".

Acum ne găsim în situația unui om care trebuie să se pregătească pentru o călătorie lungă, de un an, om care trebuie să-și face bagajele, om care trebuie să verifice ca bagajul să nu-i fie nici prea greu și nici să nu-i fie lipsit de cele necesare, pentru a nu avea surprize neplăcute pe cale.

Acum, după ce am auzit chemările divine din lecturile biblice de astăzi: "Casă a lui Iacob, veniți să umblăm în lumina Domnului" (Is 2,5); "Spuneți fraților și prietenilor: Pace vouă!" (Ps 122,8); Vegheați și fiți gata, pentru că Fiul Omului vine în ceasul la care nu vă gândiți" (Mt 24,43); "Îmbrăcați-vă în Domnul Isus Cristos!" (Rom 13,14), trebuie să ne trezim din somnul păcatului, trebuie să ne dezbrăcăm de faptele întunericului și să îmbrăcăm armele luminii, trebuie să ne purtăm cuviincios ca în timpul zilei: nu în chefuri și beții, nu în necurății și desfrâuri, nu în certuri și gelozii (cf. Rom 13,12-13), căci acum mântuirea noastră este mai aproape decât atunci când am început să credem.

Sfântul Macarie ne spune că: "Așa cum Dumnezeu i-a pedepsit pe iudei lăsându-i în mâinile celor pe a căror zei i-au urmat, tot la fel Dumnezeu îi va lăsa pe oameni în mâinile celui pe a căror ispite le-au urmat. Așa cum o casă care nu mai este locuită de stăpân rămâne închisă și întunecoasă, căzând în părăsire și degradare, tot astfel va rămâne și sufletul care nu mai este locuit de Domnul său. Sărman este acel suflet în care nu umblă Domnul! Vai de casa în care nu locuiește stăpânul! Vai de pământul lipsit de lucrătorul care să-l muncească! Vai de nava fără cârmaci, căci va eșua. Vai de sufletul care nu are în sine adevăratul cârmaci, pe Cristos, căci se va pierde".

Acum, în prima duminică a Adventului, prin lecturile biblice de la sfânta Liturghie, Biserica ne cheamă să-i pregătim lui Isus "un legănel" în "Betleemul inimilor noastre", pentru ca acolo "să se nască, să crească și să ne mântuiască", cum spune o veche cântare. Pregătindu-i lui Isus "un legănel" în inimile noastre, "să se nască și să crească", de fapt ne pregătim nouă, asemenea lui Noe, o "arcă a mântuirii noastre", căci diavolul caută mereu să ne împingă în apele învolburate și tulburi ale neascultării și ale păcatului, pentru a ne pierde.

Doi oameni de la țară s-au întâlnit, s-au urcat amândoi într-o căruță și mergând după interese, vorbeau între ei: "Eu, spunea unul, mi-am cumpărat o bucată de pământ, am mai moștenit o ală bucată de la părinții mei, mi-am făcut o casă frumoasă, am de toate, de-ar da Dumnezeu sănătate". "Eu spunea celălalt, mi-am deschis o prăvălie și am câștig frumos, de-ar da Dumnezeu sănătate". Dar de mântuirea sufletului n-au vorbit nimic. Trecând peste un pod, caii s-au speriat și i-au aruncat pe amândoi în apele învolburate ale unui râu, unde au murit pe loc. Sfântul Paul spunea că aceia care îl caută pe Isus numai pentru lumea aceasta sunt cei mai nefericiți dintre oameni (cf. 1Cor 15,19).

A-i pregăti lui Isus un loc, "un legănel" în inima noastră, pentru a se naște și pentru a crește, pentru a ne învăța și a ne face minuni de har, pentru a suferi și a muri, pentru a învia și a se glorifica pentru mântuirea noastră, pentru a reveni ca Domn al bucuriei noastre veșnice, înseamnă a mărturisi public și cu credință că, în Isus, Dumnezeu este cu noi.

A-i urma învățăturile și chemările la convertire și la mântuire; a căuta mai întâi împărăția sa și dreptatea ei (cf. Mt 6,33); a ne dedica viața slujirii lui, a Evangheliei și împărăției sale; "a veghea și a fi atenți" în așteptarea venirii sale dintâi și a celei de-a doua care va fi neprevăzută ca a unui hoț; a evita în viața noastră greșeala de a nu-l căuta pe Dumnezeu și mântuirea lui, greșeală comisă atât de contemporanii lui Noe, cât și de contemporanii nașterii sale, greșeală care orbește inima și întunecă mintea; toate acestea înseamnă a accepta ca prin Isus, "Dumnezeu să fie cu noi".

Iar când Dumnezeu este cu noi nimeni nu ne mai poate sta împotrivă (cf. Rom 8,31), nu ne mai temem de nici un rău, fie el potop de furtuni și suferințe, fie el chiar și sfârșitul lumii, căci în toate acestea vom fi mai mult decât biruitori prin acela care ne-a iubit și ne iubește (cf. Rom 8,37), adică nu ne va lipsi nici un bine și nici o siguranță.

Evanghelia de astăzi ne spune că la venirea lui Isus de-a doua din doi bărbați care vor fi pe câmp, unul va fi luat, iar celălalt va fi lăsat; din două femei care vor măcina la moară, una va fi luată, iar cealaltă, lăsată (cf. Mt 24,40-41). Așa cum în Dumnezeu toate cele trei persoane divine sunt una în gândire și lucrare, tot așa Dumnezeu i-a făcut și pe oameni, una în gândire și lucrare cu el. Dar diavolul prin păcat i-a divizat pe oameni, a făcut din ei ca, dintr-o singură inimă și un singur suflet ce erau, să devină doi și foarte diferiți de Dumnezeu, de aceea nici n-au mai încăput în cer.

Împărăția cerurilor este atât de mare că nu o putem cuprinde cu mintea; și cu toate acestea este atât de mică, că nu încape în ea decât o singură ființă: Dumnezeu și toți cei care sunt una cu el și între ei.

Deci, doi bărbați lucrau la câmp, dar nu lucrau în unitate de gând, căci unul lucra pentru slava lui Dumnezeu și altul lucra pentru câștigul propriu. La fel și cele două femei care măcinau la moară produsele câmpului, una lucra pentru slava lui Dumnezeu și alta pentru câștigul propriu. Cei care vor fi lucrat pentru slava lui Dumnezeu vor fi luați de Isus în slava lui Dumnezeu. Iar cei care au lucrat numai pentru ei și pământul acesta vor fi lăsați robi ai materiei care va arde (cf. 2Pt 3,10).

Biserica, poporul lui Dumnezeu, mireasa lui Isus, care este formată din bărbați și femei, este asemănată cu o femeie, cu o femeie gătită pentru mirele ei (cf. Ap 21,2), cu fiica Sionului (cf. Zah 2,10; 9,9). Și celelalte popoare ale lumii sunt asemănate cu femei: cu fiica Tirului (cf. Ps 45,12); cu fiica Babilonului (cf. Ps 137,8). Aceste femei, unele sunt chipul Bisericii adevărate (cf. Ap 12,1; 19,7; 21,2), iar altele sunt chipul Bisericii false (cf. Ap 17,1-18). Aceste femei folosesc aceeași moară, adică aceeași evanghelie și aceeași lucrare a lui Cristos, dar cu scopuri diferite; una urmărește numai mântuirea sufletelor, iar cealaltă urmărește numai câștigul și puterea proprie. De aceea, la venirea lui Isus de-a doua, una va fi luată în locul mântuirii veșnice pe care l-a urmărit și cealaltă va fi lăsată în pământul care va arde (cf. 2Pt 3,10).

Chemarea lui Isus de astăzi pentru noi este: "să veghem și să fim atenți", căci diavolul ne amăgește ușor ca și pe contemporanii lui Noe, cu lucruri aparent normale: mâncare, băutură, îmbrăcăminte, distracții, dar lucruri care în realitate sunt piedici în calea mântuirii. Da, trebuie "să veghem și să fim atenți", căci: "Toate lucrurile ne-au fost date, dar nu toate sunt de folos. Toate lucrurile ne-au fost date, dar nu toate zidesc" (1Cor 10,23). Trebuie "să veghem și să fim atenți", căci foarte ușor diavolul ne amăgește ca pe locuitorii Betleemului, ca în loc de a-i pregăti lui Isus "un legănel" și "un loc curat" în inima noastră să-l refuzăm, să-l trimitem într-un "grajd", și apoi ca Irod să căutăm uciderea lui.

Acum, după ce am auzit chemarea divină de "a veghea și de a fi atenți", ne găsim în situația unei familii dintr-o povestire, care pe de o parte era chemată la pregătirea celor necesare pentru a întâmpina nașterea unui copilaș, dar pe de altă parte se pregătea să apară în fața unui judecător pentru o datorie mai veche. Să venim la Dumnezeu, căci el l-a trimis pe Isus, Fiul său, să plătească în locul nostru datoria imensă lăsată de Adam, dar și datoria făcută de noi.

Timp de 120 de ani, Noe îi avertizase pe antediluvieni despre venirea potopului. Ei avuseseră multe ocazii de a-l cunoaște pe Dumnezeu și mântuirea lui, dar au ales să rămână nepăsători și să nu creadă. Aceeași nepăsare și necredință, spunea Isus, va caracteriza și pe oamenii care vor trăi în zilele dinaintea venirii sale de a doua. Activitățile lor, la fel ca și cele ale antediluvienilor, vor fi rele.

Sfântul Petru ne scrie: "Dacă Dumnezeu nu i-a cruțat pe îngerii care păcătuiseră, ci i-a alungat în iad, în adâncurile întunericului, ca să fie ținuți pentru judecată; dacă nu a cruțat lumea din vechime, ci l-a păstrat pe Noe, împreună cu alți șapte, ca vestitor al dreptății, în timp ce a dezlănțuit potopul peste lumea celor necredincioși; dacă a condamnat cetățile Sodoma și Gomora și le-a prefăcut în cenușă, dând un exemplu pentru cei care aveau să trăiască în necredință; dacă l-a salvat pe dreptul Lot, îndurerat de purtarea desfrânată a celor nelegiuiți, pentru că dreptul care trăia între ei era zi de zi chinuit în sufletul lui cinstit la vederea și auzul faptelor lor nelegiuite, atunci Domnul știe să-i salveze din încercare pe cei evlavioși, iar pe cei nelegiuiți să-i țină până în ziua judecății, ca să-i pedepsească" (1Pt 2,5-9). Dumnezeu care nu i-a cruțat pe îngerii răi, pe contemporanii lui Noe, pe locuitorii Sodomei și Gomorei, nu ne va cruța nici pe noi dacă nu ne vom converti. Dar, dacă ne vom converti, ne va cruța ca pe Noe și pe fii săi, ca pe Lot și fiicele sale.

Spuneam că cei care vor fi lăsați la venirea lui Isus de-a doua sunt slujitori răi care vor avea soarta fățarnicilor. Isus, pentru a ilustra importanța rămânerii în veghere și alertă, a rostit șase parabole: a portarului (cf. Mt 24,42), a stăpânului casei (cf. Mt 24, 43-44), a servilor credincioși și necredincioși (cf. Mt 24, 45-51), a celor zece fecioare (cf. Mt 25,1-13), a talanților (cf. Mt 25,14-30) și a oilor și caprelor (cf. Mt 25,31-46). Cei care sunt lăsați pentru pedeapsă vor culege roadele necredinței și ale faptelor rele. Multe lucruri par importante, dar nu toate ne sunt de folos.

Prima lectură de astăzi (cf. Is 2,1-5) anunță că, la venirea lui Isus de-a doua, vor fi și oameni care (asemenea lui Noe) vor fi preocupați numai de a descoperi și de a împlini voia lui Dumnezeu. Ei vor învăța căile lui Dumnezeu și vor umbla pe cărările lui. Din săbiile lor își vor făuri fiare de plug și din sulițele lor, cosoare. Ba mai mult, vor convinge și națiunile păgâne să creadă în Dumnezeu și să aibă relații de pace și de dreptate, căci domnia lui Isus Cristos, care vine ca rege, va fi dreaptă și pașnică, pentru că el este Prințul dreptății și Principele păcii. Oare noi suntem oamenii profețiți de Isaia?

Iată două exemple ajutătoare: Bruno Ferrero, un preot italian contemporan, ne spune că un misionar care timp de 42 de ani trăise și muncise din greu ca apostol în China și un renumit cântăreț care fusese în turneu de două săptămâni acolo se întorceau în Statele Unite ale Americii la bordul aceleiași nave. Când se apropiau de New York, misionarul a văzut cu stupoare că o mare mulțime de admiratori erau în așteptarea cântărețului. "Doamne, nu înțeleg", a murmurat misionarul: "Am dedicat 42 de ani din viața mea Chinei, iar el a rămas doar două săptămâni în turneu pentru bani, și totuși sunt mii de persoane care îi spun bine ai revenit acasă, în timp ce pentru mine nu este nici unul". Și Domnul i-a răspuns în adâncul inimii: "Fiule, dar tu încă nu ai ajuns acasă"!

Dacă lumea îi răsplătește pe oamenii ei când aceștia se întorc acasă, oare cum nu îi va răsplăti Dumnezeu pe cei credincioși când aceștia se vor întoarce în paradis? Dumnezeu însuși și îngerii lui îi vor întâmpina și îi vor duce în paradis (cf. Lc 15,10; 16,22). De aceea Biserica cântă la înmormântările fiilor ei: "Îngerii să te conducă în paradis, acolo să te întâmpine martirii și să te conducă în cetatea sfântă a lui Dumnezeu"! Asta se va întâmpla cu noi toți când vom ajunge "acasă", după slujirea lui Dumnezeu și a cauzei sale aici pe pământ.

La 5 km de orașul Mexic, în anul 1923, un vapor se scufunda. Toți căutau cu disperare să se salveze. Pe puntea superioară a vasului care se scufunda stătea liniștit un episcop. Chemat în șalupa de salvare, el uită de sine și oferă locul unui tânăr, zicându-i aceste cuvinte: "Salvează-ți trupul și sufletul! Eu sunt pregătit să mă întâlnesc cu Domnul". Ce cuvinte frumoase! Putem și noi să le spunem acum?

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat