Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la comemorarea credincioșilor răposați - Anul C - 2016

"Căci viața credincioșilor tăi, Doamne, se schimbă, dar nu se pierde" (cf. Rugăciunea Prefața I, pentru răposați).

După ce ieri i-am sărbătorit pe Toți Sfinții din paradis, astăzi Sfânta Biserică ne cheamă să-i celebrăm pe toți credincioșii răposați care au plecat din această lume cu semnul credinței, adică în prietenie și în harul lui Dumnezeu, și să facem sărbătoare în cinstea lor, căci ei au fost instrumente și vase de care s-a folosit Duhul Sfânt pentru a face multe fapte bune pe acest pământ.

Încă de la începutul Bisericii creștinii și-au amintit de răposații lor și s-au rugat pentru ei. Să ne gândim numai la catacombele antichității creștine, unde mormintele celor adormiți în Domnul deveneau locuri de rugăciune, locuri amintiri frumoase și locuri de reflecție asupra vieții în Cristos. Să ne gândim și la cimitirele de ieri și de astăzi, unde creștinii buni se adună în jurul mormintelor dragilor răposați pentru rugăciune și împărtășire.

Ne rugăm pentru credincioșii răposați pentru că ei fac parte din Biserică, căci Biserica este comuniunea "celor care sunt peregrini pe pământ, a răposaților care își împlinesc desăvârșirea în purgator și a fericiților din cer, toți împreună formând o singură Biserică" (cf. Catehismul Bisericii Catolice, nr. 962).

Pentru că sufletul omului a fost creat de Dumnezeu nemuritor și Cristos și-a asumat condiția umană la întrupare făcând din oameni frații săi, fii ai Tatălui ceresc și temple ale Duhului Sfânt, Biserica ne învață că nu mai există despărțire între morți și vii, căci toți suntem vii în Dumnezeu cel întreit și unic, căci în el nu există moarte. Isus însuși le spunea saducheilor că Dumnezeu nu este Dumnezeul celor morți, ci al celor vii, întrucât în el toți trăiesc, ca Abraham, Isaac și Iacob (cf. Lc 20,38). Deci, moartea trupului nu poate desface legăturile de iubire dintre cei vii și cei morți în Domnul. De aceea, Biblia spune: "Ferice de acum încolo de morții care mor în Domnul!" (Ap 14,13) De aceea, o doamnă căreia i-a murit soțul nu spunea că este văduva soțului decedat, ci este soția lui.

Prefața I, de la cei răposați, spune așa: "Căci viața credincioșilor tăi, Doamne, se schimbă, dar nu se pierde, și, după destrămarea nestatornicei locuințe pământești, le este pregătit un lăcaș veșnic în ceruri". Ne vom întâlni cu toți la venirea lui Isus de-a doua când vom învia prin puterea învierii lui (cf. Fil 3,10).

Înmormântând trupurile credincioșilor răposați, Biserica întărește credința în învierea trupului. Sfântul apostol Paul zice: "Ce semeni tu nu învie, dacă nu moare mai întâi. Și când semeni, semeni nu trupul care va fi, ci doar un grăunte, cum se întâmplă: fie de grâu, fie de altă sămânță. Trupul este semănat în putrezire, și învie în neputrezire; este semănat în ocară, și învie în slavă; este semănat în neputință, și învie în putere. Este semănat trup firesc, și învie trup duhovnicesc" (1Cor 15,36-37.42-44).

Am semănat trupurile dragilor noștri răposați care au primit ca și noi germenul vieții veșnice la Creație și la Botez, și acum îngrijim de ceea ce am semănat: le udăm, le hrănim și le îngrijim spre învierea și fericirea veșnică. Dar Domnul le dă creșterea și desăvârșirea (cf. Col 2,19).

Cineva întreba odată: De ce trebuie să ne rugăm pentru cei răposați, oare Dumnezeu nu-i iubește? Oare jertfa lui Isus nu a fost suficientă? Celor care mai întreabă la fel, le putem răspunde astfel în credință: Nu ne rugăm pentru cei răposați de parcă, fără rugăciunile noastre, Dumnezeu n-ar avea grijă de ei, ci tocmai pentru că știm că-i iubește și are grijă de ei, cerem privilegiul de a ne uni iubirea noastră pentru ei cu iubirea lui.

Iar referitor la jertfa mântuitoare a lui Isus de la cruce, spunem că a fost mai mult decât suficientă și îndestulătoare pentru mântuirea tuturor oamenilor până la sfârșitul lumii. Dar pentru că mântuirea este o lucrare divino-umană, în care Dumnezeu și omul își are fiecare partea lui. Dumnezeu și-a împlinit perfect și îndestulător partea lui; dar omul, fiind slab, nu-și poate împlini totdeauna la timp și îndestulător partea lui de lucrare. De aceea, Dumnezeu cel milostiv și îndurător a rânduit ca, în virtutea "împărtășirii sfinților", noi, cei rămași încă în viață, alături de fericiții din cer, să îi ajutăm pe frații noștri răposați aflați în purgator să-și împlinească bine partea lor în această lucrare divino-umană a mântuirii lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, spunând: "Rugați-vă unii pentru alții ca să vă mântuiți" (Iac 5,16); "Slujiți-vă unii altora în dragoste" (Gal 5,13).

Sufletele mântuite de Isus la cruce, care au plecat la Domnul mai înainte de a-și împlini pe deplin partea lor, dar plecați în stare de har și în prietenie cu Dumnezeu, ajung într-un loc de purificare numit "purgator" și acolo împlinesc ceea ce le mai lipsea pentru a se bucura în mod deplin de mântuirea lui Isus de la cruce. Dar singure nu au putere, de aceea, de acolo ele mai așteaptă, pe lângă mijlocirile îngerilor și sfinților, și ajutoarele noastre, pentru a împlini partea lor de lucrare din opera de mântuire divino-umană. Dar mai ales așteaptă în această lună noiembrie să câștigăm pentru ele indulgențe plenare (în perioada 2-9 noiembrie) și ajutoare substanțiale în toate zilele din această lună. De aceea, Biserica nu uită niciodată de membrii ei plecați în veșnicie și, în mod deosebit în această lună, și îi ajută să-și termine partea lor de lucrare, oferind pentru ei: sfânta Liturghie, rugăciuni, jertfe, fapte milostenie și indulgențe plenare și parțiale. Indulgențele sunt tezaurul Bisericii format din meritele lui Isus, ale sfinților din cer și ale oamenilor drepți de pe pământ. Iar din acest tezaur Biserica oferă comori de har sufletelor din purgator.

Multe suflete din purgator care au fost uitate de dragii lor de pe pământ, vin cu permisiunea lui Dumnezeu să le amintească dragilor lor de datoria lor de ale ajuta, așa cum Domnul a spus, și să le ceară cu insistență ajutorul de care au nevoie, căci din purgator nu se scapă până ce nu se plătește și "ultimul bănuț" (cf. Mt 5,26).

Iată câteva exemple edificatoare din care reiese ceea ce așteaptă sufletele din purgator de la noi, oamenii de pe pământ:

Părintele Giuseppe Tomaselli (1902-1989), un preot italian, un preot salezian al lui Don Bosco, povestește că în Institutul "Fiicelor Mariei, ajutorul creștinilor", din Nisa, la amurg, călugăriței de serviciu a văzut pe cineva în curte sub arcadele casei, deși poarta era încuiată. Când s-a apropiat, l-a văzut pe Monseniorul Marengo, episcop de Carrara, care murise în 22 octombrie 1921, cinstit ca sfânt. "Excelență, dvs. aici? Nu sunteți mort?" Atunci, episcopul i-a zis: "M-ați lăsat în purgator. Am muncit atât de mult pentru acest institut și nu v-ați mai rugat pentru mine, crezându-mă sfânt! Rugați-vă pentru mine!" Și spunând acestea a dispărut. Sora s-a dus repede și l-a informat pe rectorul major al salezienilor, părintele Philip Rinaldi, (acum și el trecut la cele veșnice și înscris în numărul "slujitorilor lui Dumnezeu", spre beatificare și canonizare). Părintele Philip Rinaldi a cerut pentru bunul episcop Marengo rugăciuni publice la Sanctuarul Mariei Ajutorul creștinilor. După o săptămână, Monseniorul Marengo a reapărut în același institut, spunând: "Am ieșit din purgator. Vă mulțumesc și vă iubesc. Mă rog pentru voi!"

Sfântul Nicolae din Tolentino (1245­1306), un mistic italian, povestește că într-o sâmbătă seara în timp ce stătea în pat, l-a auzit vorbind pe fratele Pellegrino de Osimo, un călugăr decedat de ceva vreme, pe care Nicolae îl cunoscuse. Fratele Pellegrino i-a spus că el este în purgator și l-a rugat Nicolae să ofere sfânta Liturghie pentru el și pentru alte multe suflete suferinde, ca să fie eliberate din purgator. În următoarele șapte zile, Nicolae a făcut acest lucru și a fost răsplătit cu o a doua viziune, în care confratele decedat și-a exprimat recunoștința și l-a asigurat că un număr mare de oameni se bucură acum de prezența lui Dumnezeu datorită sfintelor Liturghii și a rugăciunilor sale.

Sfânta Maria Margareta Alacoque (1647-1690), o călugăriți franceză, în timp ce se ruga în fața preasfântului sacrament, dintr-o dată a apărut în fața ei o persoană înveșmântată cu foc și i-a spus că este în purgator, că este un călugăr benedictin care ajuns acolo pentru niște gânduri indecente nealungate la timp și pentru niște momente de lipsă de dragoste față de frați, și a rugat-o să primească în spirit de credință suferințele permise de Dumnezeu și să le ofere pentru el. Timp de trei luni, sfânta a fost bolnavă, dar și-a oferit suferințele ei pentru a înceta ale lui. După trei luni călugărul i-a apărut sfintei total schimbat, adică plin de bucurie și strălucire; i-a mulțumit și i-a promis că se va ruga pentru ea în fața lui Dumnezeu.

Sfânta Maria Magdalena de Pazzi (1566-1607), o călugăriță italiană, povestește că i s-a arătat un călugăr reținut în purgator, pentru că într-un concediu a scăpat niște priviri nepotrivite și a arătat prea multă afecțiune rudelor. A cerut ca sfânta să se roage pentru el. După câteva zile a reapărut și i-a mulțumit, promițându-i că se va ruga pentru ea.

Sfântul Ludovic Bertrand (1526-1580), un preot spaniol, un misionar dominican, povestește că într-o noapte, pe când se ruga în capela mănăstirii, i-a apărut un suflet din purgator înconjurat de flăcări și i-a cerut să se roage pentru el și să ofere de pomană ceva de mâncare cuiva, pentru că odată într-o discuție a vorbit pe un ton nepotrivit, jignindu-l pe un frate (cf. Mt 5,22). Având dorința îndeplinită, sfântul l-a văzut pe acel suflet în noaptea următoare urcând glorios și radiant la cer

Da, răposații noștri așteaptă de la noi, cei de pe pământ: sfinte Liturghii, rugăciuni, pomeni și jertfe. Oare i le vom refuza? Apoi am văzut din aparițiile lor că se roagă pentru cei care îi ajută. De aceea, lecturile biblice din această sfântă zi de comemorare a răposaților ne vorbesc nu doar despre jertfa mântuitoare a lui Cristos și despre credință, ci și despre rugăciune, despre jertfa de sine, despre fapte de dragoste și despre fericiri.

Odihna cea veșnică dă-o răposaților noștri, Doamne! Și lumina cea fără de sfârșit să le strălucească lor! Să se odihnească în pace! Prin mila lui Dumnezeu. Amin!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat