Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Întâlnire în abisul milostivirii
Carmelitana desculță Elisabeta a Sfintei Treimi

De Romano Gambalunga, postulator general al carmelitanilor desculți

Elisabeta Catez s-a născut la 18 iulie 1880 în satul Avor, lângă Bourges în Franța și a fost botezată patru zile mai târziu. După trei ani s-a născut sora Margareta, de care era foarte afecționată. În 1887, la puține zile după mutarea familiei la Dijon, tatăl a fost răpus de un atac cardiac. A fost un eveniment care a lovit-o mult pe mica Elisabeta, care, începând din acel moment, s-a angajat să fie mai bună; de fapt, era o copilă foarte sensibilă, vulcanică și încăpățânată până la mânie. După ani, unei prietene care a trăit același doliu, a scris: "Sunt aproape de tine cu toată inima. Am trăit aceleași angoase și înțeleg durerea ta" (scrisoare 69).

Mama a știut s-o educe cu înțelepciune și fermitate, bazându-se pe simțul său de responsabilitate și pe iubirea față de Dumnezeu. La 19 aprilie 1891 a primit prima împărtășanie, zi de care își va aminti toată viața ca zi decisivă pentru a lua rezoluția de a se dărui fără rezerve lui Isus, zi "în care Isus a stabilit în mine locuința sa / în care Dumnezeu a luat în posesie inima mea / așa de mult și așa de bine încât din acea oră / din acel colocviu misterios / din acea întâlnire divină, delicioasă / eu n-am aspirat decât să dau viața / să restitui un pic din marea sa iubire / Preaiubitului din Euharistie / care se odihnește în inima mea slabă / inundând-o cu toate favorurile sale" (poezie 47).

Toată viața sa succesivă și experiența sa spirituală au aici izvorul lor. De aceea în acea zi a început o luptă dură pentru "a se învinge din iubire", învățând să domine temperamentul său volitiv, arzător și impetuos. Rezultatele au fost evidente - "din ziua aceea, n-a mai fost nicio pornire de mânie" își amintește mama - așa încât cel care n-o cunoscuse înainte nu reușea să creadă că a fost așa de teribilă cum se spunea. Tot mai intim atrasă de Cristos, în 1894 a făcut în mod privat votul de feciorie. Simțindu-se chemată la viața călugărească, a cerut mamei permisiunea de a intra în Carmelul din Dijon, care se afla la câțiva metri de casă, însă mama i-a cerut să aștepte măcar până la împlinirea vârstei majore, care în acel timp era de 21 de ani. A ascultat de ea fără a se răzvrăti, făcând din necesitate virtute și încercând în același timp s-o implice în istoria pe care Dumnezeu o scria în inima sa, amintind mamei că ea a fost cea care a învățat-o să-l asculte cu încredere și să-l iubească pe Domnul, de aceea trebuia să fie mulțumită că fiica sa răspundea la chemare.

Elisabeta era o tânără talentată, exuberantă, un lider natural: pianistă abilă și premiată, bucuroasă și activă în viața parohială și socială din orașul său, a trăit timpul care o despărțea de intrarea în Carmel învățând să-l găsească pe iubitul Cristos în fiecare lucru, dăruindu-i numai lui inima sa, deși era angajată în diferite activități, participantă la serate de dans, implicată în atâtea prietenii pe care le cultiva cu asiduitate. Scria cu câteva luni înainte de a intra în mănăstire: "Voi merge la serata mea, dar numai cu trupul, nu mai mult, pentru că nimeni n-ar putea distrage inima mea de la Cel pe care-l iubesc și, gândește-te, cred că El va fi mulțumit să mă aibă acolo. Cere-i ca El să fie așa de mult în mine încât să-l simt apropiindu-se de sărmana sa logodnică și ca să mă gândesc la El! Noi suntem ostiile sale vii, micile sale ciborii. Ah, fie ca totul în noi să-l reflecteze, să-l putem dărui sufletelor!" (scrisoare 54).

În mănăstire, unde la 8 decembrie 1901 a îmbrăcat haina călugărească luând numele de Elisabeta a Sfintei Treimi, a crescut unirea sa cu preasfânta Treime în profunzimile sufletului; privind la Maria, învăța să păstreze tot mai mult prezența lui Dumnezeu cel viu și să facă în fiecare zi cu generozitate voința sa, imitându-l pe Fiul veșnic al Tatălui, Cuvântul întrupat din iubire, mirele iubit intens: Isus Cristos, care pe cruce - lemnul capabil "să aprindă focul iubirii" (scrisoare 138) - arată pasiunea sa și dorința de a se dărui fiecărei persoane.

Viața sa se scurgea senină, în afară de perioada noviciatului, în care a trăit o profundă noapte de purificare; ritmul era format din liturgia Bisericii, din cele două ore de rugăciune mentală care caracterizează viața monastică carmelitană și de muncile din casă, într-un climat de tăcere și singurătate, pe care ea îl iubea așa de mult.

La puține luni după depunerea voturilor călugărești, celebrată la 11 ianuarie 1903, s-au manifestat primele simptome ale bolii Addison - pe atunci incurabilă - care a condus-o rapid la moarte în dureri teribile, acceptate cu sentimente de pace și abandonare încrezătoare în milostivirea lui Dumnezeu. A murit la douăzeci și șase de ani la 9 noiembrie 1906.

Mulți în familia carmelitană, dar și în seminarii, printre preoți, consacrați și consacrate, nu numai în Franța, așteptau cu neliniște vestea canonizării sale. Însă Elisabeta este puțin cunoscută printre laici. De aceea, vreau să indic rapid câteva elemente care fac actuală figura sa, în contextul acestui an jubiliar, și ne ajută să percepem providențialitatea canonizării sale.

În primul rând Elisabeta a trăit intens viața baptismală, descoperind că este posibil a-l găsi pe Dumnezeu în toate lucrurile și a-l iubi în orice situație, dacă este adevărat că El trăiește înnoi inundându-ne cu "iubirea sa prea mare", așa cum îi plăcea să repete inspirându-se din sfântul Paul. Tot ceea ce nu se face pentru Dumnezeu este nimic (cf. scrisoare 340), golește în loc să umple, risipește în loc să reunească. Nu activitatea risipește, ci faptul de a nu crede "că o ființa care se numește iubire locuiește în noi" (scrisoare 330), faptul de a nu fi uniți cu ființa care ne iubește, cu Tatăl care în Cristos ne așteaptă în casa sa și cu Duhul său ne susține pe drum.

Este posibil a-l recunoaște "pe Dumnezeu sub vălul omenității" (Ultima reculegere, 4) și a-i asculta cuvântul în prezent, dacă se recunoaște că mizeria noastră este locul întâlnirii cu El. De fapt, El este milostivire și de aceea numai "acolo sus va avea loc impactul divin; acolo sus abisul nimicului nostru, al mizeriei noastre, va întâlni abisul milostivirii, al imensității totului lui Dumnezeu. Acolo sus vom găsi forța de a muri pentru noi înșine și, pierzând aspectele noastre, vom fi transformați în iubire" (Cer în credință, 4). De aceea, nu trebuie disperat niciodată de sine sau de alții, pentru că "sufletul cel mai slab, chiar și cel mai vinovat este acela care are mai multe motive pentru a spera", dat fiind că "posedă în el însuși un Mântuitor care vrea să-l purifice în orice moment" (scrisoare 249), pentru că "misiunea sa este aceea de a ierta" (scrisoare 145).

Unindu-ne cu caritatea lui Dumnezeu, care se revarsă fără încetare spre alții, putem să experimentăm misterul Treimii și să luăm parte la misterul răscumpărării. De fapt, Biserica este comunitatea oamenilor din toate rasele și culturile, care se hrănește la izvorul inepuizabil al vieții trinitare. Întărită de această experiență, Elisabeta le amintește tuturor în manieră eficace în ce constă, la rădăcină, apostolatul și sfințenia: "Vom înțelege vreodată cât de iubiți suntem? Ai se află, mi se pare, știința sfinților. În măsura în care vom poseda cu abundență viața divină vom putea s-o comunicăm și s-o răspândim în marele organism al Bisericii. Există două cuvinte care pentru mine rezumă toată sfințenia, tot apostolatul: «unire, iubire»" (scrisoare 191).

Deci care este ajutorul pe care Dumnezeu vrea să-l dea Bisericii universale în aceste timpuri furtunoase prin canonizarea Elisabetei a Sfintei Treimi? Ea însăși e cea care ne spune, încredințând unei surori cu puțin zile înainte de a muri testamentul său spiritual: "În cer misiunea mea va fi aceea de a atrage sufletele ajutându-le să iasă din ele însele pentru a adera la Dumnezeu cu o mișcare complet simplu și îndrăgostită și de a le păstra în această mare tăcere interioară care îi permite lui Dumnezeu să se imprime în ele, să le transforme în El însuși" (scrisoare 335).

(După L'Osservatore Romano, 16 octombrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat