Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 29-a de peste an - Anul C - 2016

Ajutorul nostru este în numele Domnului, care a făcut cerul și pământul (cf. Ps 121,2).

1. În drumul său spre Ierusalim și Calvar, Isus învață ucenicii și mulțimile care îl urmează, ucenicii și mulțimile de atunci și de astăzi, prin parabole, iar una dintre aceste parabole este și cea a "Judecătorului nedrept". Acest judecător nedrept, deși de Dumnezeu nu se teme și de oameni nu-i este rușine, sfârșește prin a-i face dreptate unei văduve sărace oprimate de un vrăjmaș, pentru insistența rugăminților ei. Învățătura acestei parabole este aceea că dacă un judecător nedrept face dreptate unei văduve sărace numai pentru ca aceasta să nu-l mai bată la cap, cu atât mai mult Dumnezeu cel drept și iubitor de oameni ne va face dreptate atunci când îl rugăm fără să ne lăsăm (cf. Lc 18,1-8).

Despre puterea rugăciunii insistente Isus ne-a mai vorbit și într-o altă parabolă, în cea "a prietenului de la miezul nopții". Unui om, venindu-i noaptea un prieten de departe aflat în călătorie, merge la prietenul vecin care era deja culcat lângă copiii săi și îi cere trei pâini pentru oaspetele său. Deși acesta într-un prim moment refuză, în cele din urmă îi dă cele trei pâini datorită rugăminților sale insistente. Cu atât mai mult Dumnezeu care nu doarme și nu obosește (cf. Ps 121,4), ne va da toate cele trebuincioase oricând i le cerem cu stăruință (cf. Lc 11,5-10).

Undeva, în munții Elveției, este o mănăstire de călugări cunoscuți pentru ospitalitatea lor. Când cineva bate la poarta mănăstirii lor, lumina nu se aprinde de la prima bătaie și nici poarta nu se deschide. Mulți bat odată de două ori apoi pleacă mai departe căci au o altă alternativă. Călugării știu că cei care bat cu insistență la poarta lor nu au nici o altă alternativă decât mănăstirea lor și acestora le deschid.

Regina Estera se ruga astfel: "Doamne ajută-mă pe mine care sunt singură și nu am pe nimeni afară de tine" (Est 5,17t). Și i s-a făcut dreptate față de prigonitorul ei Haman, un amalecit (cf. Est 3,1.10)

Tot despre amaleciții răi și dușmani ai poporului ales, care împiedicau drumul poporului spre libertatea țării Canaanului, dar învinși prin rugăciune, ne vorbește și prima lectură de astăzi (cf. Ex 17,8-13).

Cine sunt amaleciții? Ei se trag din Esau; al acelui Esau care a fost frate geamăn al patriarhului Iacob, fiul lui Isaac și nepotul lui Abraham (cf. Gen 25,21-26); a acelui Esau care și-a vândut dreptul de întâi născut și binecuvântare de a transmite din neam în neam speranța mântuirii (cf. Gen 25,27-34); a acelui Esau care, datorită ciorbei roșii pentru care și-a vândut binecuvântarea, s-a mai chemat și Edom, adică "roșu" (cf. Gen 25,30); a acelui Esau care, pentru că a preferat ciorba roșie de linte contra binecuvântării lui Dumnezeu, a locuit pe muntele Seir, un ținut uscat și roșu de soare (Gen 32,3; 36,20-21.30; Num 24,18; a acelui Esau care s-a aprins de o ură de moarte împotriva lui Iacob, numit și Israel (cf. Gen 32,28); a acelui Esau care, fără aprobarea lui Dumnezeu și a părinților, s-a căsătorit cu trei femei păgâne, dușmance de moarte ale poporului Israel, două hetite, Ada și Oholibama și o egipteancă Basmat din neamul lui Ismael (cf. Gen 36,1-3); a acelui Esau căruia hetita Ada i-a născut un fiu desfrânat, pe Elifaz, Elifaz care din curvie cu Timna l-a născut pe Amalec, Amalec care va duce mai departe ura și lupta lui Esau împotriva lui Israel (cf. Gen 36,12).

Copii lui Israel, scăpați din sclavia Egiptului care-i amăgea cu hrană din belșug (cf. Ex 16,3), s-au întâlnit la Rafidim, în pustia Sinai, în drumul spre Canaan, cu amaleciții, alți dușmani de temut care le blocau drumul spre libertatea țării Canaanului (Ex 17,8-13; Dt 25,17-18). În acel atac de la Rafidim amaleciții nu numai că au refuzat trecerea poporului, ci au dus și o luptă murdară, adică i-au atacat pe cei din urma coloanei de evrei care traversau pustiul spre Canaan, adică i-au atacat pe bătrâni, pe bolnavi și pe copii. Datorită acestui atac murdar, amaleciții au intrat sub blestemul lui Dumnezeu care le-a hotărât nimicirea (Dt 25,19; 1Sam 15,2-3).

Amaleciții s-au mai opus încă odată prin luptă intrării lui Israel în Canaan (cf. Num 14,43-45). Amaleciții l-au ajutat pe Eglon, regele Moabului, să atace teritoriul israelit (cf. Jud 3,13). Amaleciții s-au alăturat madianiților și fiilor Răsăritului ca să distrugă ogoarele și turmele israelite. Dar judecătorul Ghedeon i-a alungat (cf. Jud 6,3-5, 33; 7,12; 10,12).

Amaleciții au creat probleme poporului ales și pe timpul regelui Saul. Atunci, profetul Samuel i-a amintit lui Saul de voința lui Dumnezeu ca amaleciții să fie nimiciți. Dar Saul, din niște considerente confuze: necredință, mândrie, lăcomie, prietenie (căci avea slujitori edomiți, între care pe Doeg care l-a pârât pe David și care i-a ucis pe preoții din Nod (cf.1Sam 22,9-22)), sau chiar prostie, l-a cruțat pe regele amalecit Agag și turmele sale. Regele Saul din cauză că a călcat porunca lui Dumnezeu de a-i nimici pe amalecți, și-a pierdut tronul (cf. 1Sam 15,23), iar un amalecit l-a ucis pe el (cf. 2Sam 1,10).

Amaleciții i-au ridicat probleme și lui David, dar David s-a luptat cu amaleciții la Țiclag și i-a biruit (1Sam 27,6; 30,1-20).

Amaleciții fără ajutorul lui Dumnezeu au tot slăbit până când pe vremea lui Ezechia, fiii lui Simeon, i-au bătut și le-au ocupat fortăreața lor din muntele Seir (1Cr 4,43).

Amaleciții, simbol al firii vechi a omului și simbol al tuturor oamenilor răi care se lasă călăuziți de satana, părăsind pe Dumnezeu și speranța glorie cerești (cf. Evr 12,16-17), simbol al tuturor celor ce duc o existență murdară atacând pe la spate și când omul este slăbit, căci și satana l-a atacat pe Isus când era slăbit după cele 40 de zile de post (cf. Mt 4,1-3), zic, pe acești amaleciți, Moise și Iosue i-au învins foarte ușor prin puterea rugăciunii, căci Biblia spune: "Mare putere are rugăciunea celui drept" (Iac 5,16).

La fel de ușor i-a învins pe amaleciți și: judecătorul Ghedeon, și profetul Samuel, și regele David și fiii lui Simeon, și toți sfinții și drepții din toate timpurile.

Prin această lectură, Biserica ne spune astăzi și nouă, ca la fel de ușor îi putem birui și noi pe toți "amaleciții" noștri sufletești și trupești, prin puterea rugăciunii "insistente până la apusul soarelui" adică până la sfârșitul vieții, căci nici zidurile Ierihonului nu au căzut din prima zi (cf. Ios 6,14-15). Numai cine nu vrea să se încreadă în Dumnezeu nu învinge, dar acesta va sfârși răpus de "amaleciți", ca regele Saul.

De aceea, Isus ne-a încurajat să ne rugăm: "Cereți, și vi se va da; căutați și veți găsi; bateți, și vi se va deschide. Căci oricine cere capătă; cine caută găsește; și celui ce bate i se deschide" (Mt 7,7-8; Lc 11,9-10).

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial (1939-1945), o localitate a fost bombardată intens. Atunci în fața bisericii a apărut un afiș pe care scria: "Dacă vă tremură genunchii, îngenuncheați!" Iată o reformulare a chemării Domnului ca oamenii să se roage întotdeauna și să nu se lase descurajați.

Cât de frumos ne încurajează și psalmistul astăzi ca să alergăm prin rugăciune la Dumnezeu: "Îmi ridic ochii spre munți și mă întreb: De unde-mi va veni ajutorul? Ajutorul meu vine de la Domnul, care a făcut cerul și pământul. Nu va lăsa să ți se clatine piciorul și nu va ațipi cel care te păzește. Domnul este păzitorul tău, Domnul este umbra ocrotitoare la dreapta ta. Ziua soarele nu-ți va dăuna, nici luna în timpul nopții. Domnul te va păzi de orice rău, Domnul îți va apăra sufletul. Domnul te va păzi la plecare și la venire, de acum și până în veac" (Ps 121,1-8).

2. Ca și parabola negustorului necinstit (cf. Lc 16,1-8), parabola judecătorului nedrept (cf. Lc 18,1-8) este o parabolă negativă din care Isus scoate o învățătură pozitivă. De ce a făcut Isus asta?

Aceste două parabole pot fi numite și "parabole profetice". Isus urma să ajungă curând la Golgota, unde va muri și va învia pentru iertarea păcatelor noastre, unde se va înălța la cer ca să ni-l trimite pe Duhul sfânt care să rămână cu noi (cf. In 14,16) și ca să ne pregătească locuri în casa lui Dumnezeu, de unde va reveni cu slavă ca să ne ia cu el (cf. In 14,2-3; 17,24).

Isus știa că, din cauza absenței sale vizibile dintre ucenici până la venirea sa de-a doua, căci el invizibil a rămas cu noi până la sfârșitul veacurilor alături de Duhul Sfânt (cf. Mt 28,20), mulți lupi vor intra între ei și îi vor îndepărta pe mulți din toate timpurile de la credința dreaptă (cf. Mt 7,15; Fap 20,29) și astfel vor lipsi și învățăturile și exemplele bune. De aceea, ne-a spus parabolele administratorului necinstit și a judecătorului nedrept, pentru ca atunci când ne vor lipsi învățăturile și exemplele bune, să învățam să scoatem binele chiar și din învățături și exemple negative, așa cum albina își scoate mierea dulce și din plante otrăvitoare.

De exemplu, când vom vedea cum oamenii răi știu să-și asigure resurse pământești prin înșelăciune și nedreptăți ca: administratorul necinstit, ca bogatul nemilostiv și ca judecătorul nedrept, ca apoi să meargă în iad, noi să învățăm ca pentru împărăția cerurilor unde nu intră nimic pătat (cf. 1Cor 6,9-10; Ap 21,27; 22,15), să fim credincioși, cinstiți, milostivi și drepți.

Sfinții, adică creștinii buni, au știut să scoată mereu învățături bune din exemple negative. Am amintit deja în alte reflecții, cum sfântul Atanasie, arhiepiscop de Alexandria (295-373) și sfântul Nonnus (+ 471), episcop de Edessa, întâlnind niște femei păgâne care își înfrumusețau trupul pentru a plăcea muritorilor și pentru a obține un câștig facil, ei au găsi în stricăciunea lor un solid imbold spre bine, spre a-și înfrumuseța sufletele, pentru a place lui Dumnezeu și pentru a dobândi împărăția cerurilor.

Se pare că și noi am ajuns aproape de un astfel de moment când nu prea mai avem de unde lua învățături și exemple pozitive. Acum, Isus, prin parabola administratorului necinstit și prin parabola judecătorului nedrept, ne cheamă pe noi, creștinii, ucenicii lui de astăzi, care și noi suntem fiii luminii și ai înțelepciunii sale (cf. Mt 5,14; 10,16), să scoatem învățături bune și putere chiar de învățăturile și exemplele rele care parcă ne copleșesc, ca atunci când el va reveni în slavă pentru a ne va lua în cer (cf. In 14,2-3; 17,24), să ne găsească veghind plini de credință (cf. Lc 18,8).

3. Tot legat de parabola judecătorului nedrept care un timp a refuzat dreptatea văduvei sărace în fața pârâșului ei, aș vrea să mai punctez un lucru care să ne mărească încrederea în Dumnezeu.

Judecătorul nedrept refuzând văduvei sărace dreptatea, când toți știau că văduva are dreptate, ajunsese nu numai să nu mai reziste auzind-o bătându-l la cap, dar ajunsese și la situația de a-și pierde reputația în fața lumii de împărțitor al dreptății, căci lumea deja începuse să-l privească ca pe un judecător nedrept. Faptul că văduvă săracă stătea zi de zi la ușa biroului său pentru dreptate nu era o notă prea bună pentru el care poate ajunsese în această funcție tocmai cu sloganul că se va îngriji de cei săraci. Când judecătorul nedrept a văzut că era pe punctul de a-și strica firma și de a-și pierde reputația de împărțitor al dreptății, i-a făcut dreptate văduvei sărace.

Dacă acest judecător nedrept nu a voit să-și strice firma și reputația de împărțitor al dreptății, deși de Dumnezeu nu se temea și de oameni nu avea rușine, și i-a făcut dreptate văduvei sărace contra pârâșului ei, cu atât mai mult Dumnezeu, care ni s-a recomandat în Biblie ca fiind Dumnezeu milostiv, îndurător și bogat în bunătate (cf. Ps 103,8), ca fiind un Dumnezeu care ajută, care nu lasă, care păzește, care veghează, care nu obosește (cf. Ps 121,1-8), ca fiind un Dumnezeu puternic (cf. Iob 36,5), nu-și va strica firma și reputația în fața cerului și a pământului și ne va ajuta atunci când îl vom rugăm stăruitor și fără să ne lăsăm.

4. Pe Dumnezeul nostru care nu-și strică firma și reputația de milostiv, de îndurător, de puternic în a ne va ajuta, suntem chemați de lectura a doua de astăzi, astăzi când ne mai despart numai câteva zile, de Ziua Mondială a Misiunilor (23 octombrie 2016), ca să-l vestim pretutindeni, pentru ca lumea să creadă în el, pentru ca lumea să alerge la el, pentru ca lumea să experimenteze milostivirea și puterea lui. Căci iată cum ne îndeamnă sfântul Paul în lectura a doua de astăzi: "Te conjur înaintea lui Dumnezeu și a lui Cristos Isus, care va veni să-i judece pe vii și pe morți, vestește cuvântul, insistă la timp potrivit și la timp nepotrivit, dojenește, amenință, îndeamnă, cu toată îndelunga răbdare și învățătură" (cf. 2Tim 4,1-2), căci Cuvântul lui Dumnezeu este viu, plin de putere (cf. Evr 4,12).

Îmi place să amintesc în încheiere de un copil dintr-o țară de misiuni, care după ce a început bine, a slăbit în viața de credință că a ajuns până acolo că se purta ca înainte de Botez. Preotul catehet, întâlnindu-l, i-a spus: "Chiar că nu înțeleg de ce te-ai îndepărtat de Isus!" La care copilul i-a răspuns: "Ce este greu de înțeles, părinte? Când mă rugam, când umblam la biserică, când mă împărtășeam des, când făceam apostolat printre copii, eram bun. Dar de când am lăsat rugăciunea, biserica, împărtășania și misiunea printre semenii mei, m-am răcit și am devenit rău. Dar promit că de astăzi înainte, când m-am întâlnit cu Dumnezeu prin dumneavoastră, am să reiau toate acestea!"

Astăzi, când ne-am întâlnit cu Dumnezeu prin lecturile biblice, să reluăm și noi rugăciunea, dragostea de Biserică, împărtășania și misiunea printre oameni, începând din familie.

Lăudat să fie Isus Cristos!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat