Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Dobrogea: Impresii de călătorie (XI)

Cetatea romano-bizantină Dinogetia

Martirologiul ieronimian amintește la Dinogetia mai mulți martiri. Pentru ziua de 14 mai: Maximin, Alexandru, Procul și Afram, iar pentru ziua de 1 octombrie: Faustin, Marcial, Ianuarie, Alexandru și Eupropriu. Martirologiul nu amintește anul. Probabil au fost martirizați în primii ani ai secolului al IV-lea, când persecuțiile au fost violente.

Prin urmare, de la Isaccea am pornit spre cetatea Dinogetia. Am mers spre Tichilești - Luncavița - Văcăreni - Garvăn. După aproape 25 de kilometri am ajuns. De la șosea am luat-o la dreapta pe un drum de țară 4 km. Am ratat poarta de intrare în cetate. Nu am văzut-o. Ca atare am înconjurat cetatea aflată pe un platou mai înalt (85 m) și am ajuns într-o margine, în partea de sud-est, cam la 100 m de cetate, în zona în care ruinele descoperite cu ani în urmă erau protejate cu un acoperiș acum în mare parte stricat. Am trecut prin gardul de sârmă să vedem despre ce este vorba. Nu ne-am dat seama. Mai târziu am înțeles că aici erau termele romane care datează din perioada de maximă înflorire de la jumătatea sec. IV d.C..

Am trecut înapoi prin gardul de sârmă și am plecat spre a găsi poarta de acces în cetate. Când am descoperit-o în partea de vest și am coborât din mașină ne-a întâmpinat un câine. O pancartă legată de poartă cu sârmă ne făcea atenți: "Dinogetia-Garvăn. Rezervație". Apoi un scris pe alocuri șters ne avertiza că e vorba despre o "rezervație de interes național și universal" și dacă vom aduce "vătămări", vom fi pedepsiți.

Am urcat luat-o stânga casei paznicului (partea de nord). Acasă nu era nimeni, deși animalele erau prin curte. Am urcat în cetate. Am studiat îndeaproape câteva turnuri, iar pe unul dintre ele am urcat. În interiorul cetății, deși, în cea mai mare parte, iarba era cosită și terasele de vizitare curățate, nu ne-am dat seama ce puteau fi clădirile ale căror ruine le vedeam. La fața locului lipsesc tăblițele cu explicații și indicatoarele.

Am coborât prin partea dreapta a casei și pe un perete am descoperit panoul cu un scurt istoric, precum și o schemă cu planul cetății. De aici am înțeles că numele cetății este amintit pentru prima dată în sec. II de geograful Ptolomeu. Săpăturile arheologice, începute în 1939 și reluate pe scară mare în 1949, au avut ca prim scop descoperirea așezării medievale timpurii (sec. X-XII), ale cărei urme se află deasupra ruinelor cetății romano-bizantine (sec. IV-VI d.C.), cercetarea acestora din urma continuând. S-a constatat că așezarea a fost înconjurată cu zid de apărare din piatră legată cu mortar încă de la venirea în regiune a romanilor (sec. I d.C.).

Dovezi de cultură materială, aflate pe această insulă stâncoasă (popină) și în împrejurimi, atestă începuturile viețuirii omenești aici încă din epoca pietrei șlefuite.

La baza depunerilor romane s-au găsit resturi de cultură materială getică. Însuși numele Dinogetia arată existența unei așezări băștinașe mai vechi decât cetatea romană. Populația getică a fost supusă de romani în sec. I e.n.. Diferite forme de civilizație descoperite arată o perioadă de înflorire în sec. II-III d.C.

La sfârșitul sec. III și începutul sec. IV d.C., în cadrul reformelor împăraților Dioclețian (284-305) și Constantin cel Mare (306-337), cetatea Dinogetia este reconstruită din temelii cu ziduri groase de cca. 3 m, în acest punct strategic ce făcea parte din lanțul de fortărețe menite să păzească frontiera imperiului pe malul drept al Dunării de Jos.

Mari refaceri de construcții au avut loc în timpul împăraților Anastasius I (491-518) și Iustinian (527-565). Fortificația a fost părăsită în vremea împăratului Mauriciu Tiberiu (582-602), în urma atacurilor repetate ale slavilor și avarilor. După aceea viața aici a scăzut mult în intensitate.

În anul 971, în urma alungării cneazului Sviatoslav al Kievului de către Ioan Tzimiskes, împăratul Bizanțului (969-976), granița imperiului revine la Dunăre, iar cetatea Dinogetia își reia rolul de pază la frontieră. Ruinele din cetate sunt nivelate, poarta cea mare și zidul de incintă refăcute. Populația de pe întreaga popină locuia în sec. X-XII în bordeie și se ocupa cu pescuitul, agricultura, creșterea vitelor și vânătoarea și avea legături diverse cu marile centre ale vremii în frunte cu Constantinopolea și Kievul. În mijlocul așezării se înalță clădirea unei bisericuțe care se pare că a dat și numele actual al popinei. Viața avea să continue pe popină până către sfârșitul sec. al XII-lea.

Ne-am uitat pe plan și am văzut că cetatea avea 14 turnuri de apărare (dispuse la distanțe relativ egale de cca. 20 m de-a lungul incintei de formă trapezoidală urmărind în parte forma terenului stâncos; dintre ele, trei erau în formă de potcoavă cu pilon central, iar celelalte erau în forma de U), zidul care leagă turnurile între ele (gros de 3 m), o poartă principală, două porți mai mici pe laturile de V și de N, străzi, depozite, un pretoriu (comandamentul), o casă romană, o bazilică creștină romano-bizantină (sec. IV-VI), o bisericuță (sec. XI-XIII). O parte dintre acestea le-am văzut când am urcat prin partea stângă (partea de nord), dar nu văzusem bisericile. Prin urmare, am urcat prin partea dreaptă (partea de sud) și am identificat ruinele bazilicii, ale bisericuței, poarta principală, drumul de acces.

Bazilica, descoperită în 1951, este situată la vest de poarta principală, în spațiul dintre turnurile nr. 1 și 2. Este în plan rectangular și datează din perioada de maxima înflorire a cetății, de la jumătatea sec. IV d.C. A suferit o serie de modificări arhitecturale la sfârșitul sec. V d.C. și apoi refăcută la începutul sec. VI. Lungimea, fără absidă, este de 16 m, lărgimea navei centrale de 4,70 m, iar a navelor laterale de 1,80 m fiecare. Zidurile sunt groase de 0,65-0,70 m. Bazilica era pavată cu cărămidă. Pr. Emil Dumea (Creștinismul antic în Scythia Minor (Dobrogea), Editura "Sapientia", Iași, 2016, p. 63-64), citându-l pe I. Barnea (Les munments paleochretiens de Roumanie, Vatican, 1977, p. 154-156), notează că bazilica, având dimensiunile 16x9,70 m, avea trei nave și a fost construită la finalul secolului III sau în sec. IV și restaurată în timpul lui Anastasius.

În centrul fortificației, în punctul cel mai înalt, a fost descoperită în 1950 o biserică bizantină de mici dimensiuni (secolele XI-XII), construită peste depunerile romane nivelate. Este în plan pătrat (6x6m), cu o absidă la răsărit, semicirculară în interior, și cu cinci laturi în exterior, construită din piatră locală de carieră, provenită de la fostele clădiri romano-bizantine. Colțurile clădirii erau întărite prin șase pilaștri exteriori. Acoperirea bisericii a fost realizată printr-o cupolă de zidărie, ulterior prăbușită.

În dărâmături și în jurul ei, fiind o mică necropolă, s-au descoperit bucăți de tencuială cu resturi de pictură (în roșu, albastru și gălbui), ceramică bizantină de import pictată, oale, amfore, un lacăt de bronz, amnare din fier, cuie, cuțite, obiecte gospodărești, monede, bijuterii, fragmente de broderie (într-un mormânt), la care se adaugă numeroase obiecte de cult creștine, între care cruci de diferite forme și bucăți dintr-un clopot de bronz (în anul 2010), cel mai vechi cunoscut pe teritoriul României.

Specialiștii sunt de părere că fragmentele de broderie, care se păstrează acum la Institutul de Arheologie din București, reprezintă, probabil, un fragment de rucaviță, decorat cu fir de aur pe suport de mătase, întărit cu tort de in.

La Muzeul Național de Istorie din București se poate vedea un alt obiect important descoperit la Dinogetia în 1950 într-o groapă pentru deșeuri menajere: un engolpion (cruce care se purta la gât) din aur cu pietre semiprețioase dispuse simetric. Crucea, înaltă de 8 cm, poartă în centru imaginea în relief a lui Isus. Are un lanț din zale tot din aur, lung de 76 cm. Cele două fețe ale crucii sunt legate printr-o balama aflată în partea superioară, interiorul crucii lăsând loc păstrării unor relicve. Se crede că purtătorul acestuia avea un rang important în Biserică.

Rezumând, în urma cercetărilor arheologice au fost identificate o așezare getică preromană, un castru roman din secolul al II-lea (bine documentat epigrafic); o citadelă romană târzie (sfârșitul secolului III - începutul secolului al VII-lea) și cetatea medio-bizantină (datând din secolele X-XII).

Cetatea era înconjurată de ape (gârlele și bălțile pe care Dunărea le forma în dreapta marelui cot din fața orașului Galați). Există și o reprezentare grafică întocmită de Andrei Raftopol pe care am preluat-o pentru a ilustra cam cum arăta probabil fortificația care a adăpostit detașamente militare romane (legiunea a V-a Macedonica, cohorta I Mattiacorum, legiunea I Italica, cohorta I Cilicum și Clasis Flavia Moesica etc.).

Pe terasa sudică, despărțită de cetate printr-un braț al bălții Lățimea, s-a constituit așezarea civilă și necropola, care sunt strâns legate de evoluția cetății.

Cu hărți și planuri la el, arhiep. Raymund Netzhammer, însoțit de pr. Lucius, secretarul său, a ajuns la Dinogetia în ziua de 22 iunie 1921. Amintind că locul se mai cheamă și Bisericuța, a văzut 12 turnuri în loc de 14. Mai târziu săpăturile arheologice au scos la iveală alte două turnuri la poarta principală din partea de sud. În acea zi, printre altele, a notat: "Ziua de astăzi mi-a adus împlinirea unei dorințe pe care o aveam de mult, aceea de a vedea Dinogetia, acolo unde a curs atâta sânge de martiri în antichitatea creștină. Puțini vin în acest loc pentru că este greu de ajuns aici. Aseară am plecat cu secretarul meu p. Lucius de la București la Galați, cu singurul scop de a merge în pelerinaj la vechea Dinogetie creștină. (...) Chiar dacă nu putem spera ca săpăturile sistematice pe dealul Dinogetiei să facă lumină pe deplin în istoria martirilor acestui loc, totuși s-ar putea ajunge la fundamentele vechilor edificii de cult creștine care nu puteau să lipsească de aici, ca de altfel nici din celelalte orașe care făceau parte din provincia bisericească Tomis. După o rugăciune la sfinții martiri din Dinogetia am coborât dealul veseli și mulțumiți, spre apă." (Raymund Netzhammer, Episcop în România, Editura Academiei Române, București, 2005, p. 1014-1016). Fără să fi văzut locul, dar având adunate toate informațiile, Netzhammer publicase deja în 1818 o pagină și câteva note despre Dinogetia. Atunci avea să noteze: "Pământul acestui promontoriu pe care fuseseră situate cel puțin trei castre, este pământ creștin, mustind de sângele martirilor" (Raymund Netzhammer, Antichitățile creștine din Dobrogea, Editura Academiei Române, București, 2005, p. 123, versiunea românească a ediției germane de la București din 1918).

Cu același sentiment am coborât și noi, pornind spre mașină. Aproape de poartă ne-am întâlnit cu un șarpe și ne-a însoțit până la plecare același câine care ne-a întâmpinat. Se apropia seara. Am plecat spre Constanța, trecând prin Oituz unde am văzut biserica catolică nouă, construită sub coordonarea pr. Petru Mihăică.

Pr. Cornel Cadar

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 4-9 iulie: Dobrogea: Impresii de călătorie (XI)

* * *

Dobrogea: Impresii de călătorie (X)

Dobrogea: Impresii de călătorie (IX)

Dobrogea: Impresii de călătorie (VIII)

Dobrogea: Impresii de călătorie (VII)

Dobrogea: Impresii de călătorie (VI)

Dobrogea: Impresii de călătorie (V)

Dobrogea: Impresii de călătorie (IV)

Dobrogea: Impresii de călătorie (III)

Dobrogea: Impresii de călătorie (II)

Dobrogea: Impresii de călătorie (I)
 


lecturi: 48.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat