Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Pentru dialogul dintre catolici și ortodocși

Sinodalitate și primat

De la 16 la 21 septembrie 2016 s-a ținut la Francavilla al Mare (Chieti, Italia) a paisprezecea întâlnire a Comisiei mixte internaționale pentru dialogul teologic dintre Biserica Catolică și Biserica Ortodoxă. La sfârșit, adunarea a aprobat un document, intitulat Sinodalitatea și primatul în primul mileniu. Spre o înțelegere comună în slujba unității Bisericii. Publicăm o traducere din limba engleză.

"Ce am văzut și am auzit vă vestim și vouă pentru ca și voi să aveți comuniune cu noi, iar comuniunea noastră este cu Tatăl și cu Fiul său Isus Cristos. Vă scriem acestea pentru ca bucuria noastră să fie deplină" (1In 1,3-4).

1. Comuniunea eclezială se naște direct din întruparea Cuvântului veșnic al lui Dumnezeu, după bunăvoința (eudokía) Tatălui, prin intermediul Duhului Sfânt. Cristos, venit pe pământ, a întemeiat Biserică drept trup al său (cf. 1Cor 12,12-27). Unitatea existentă între persoanele Treimii se reflectă în comuniunea (koinonía) membrilor Bisericii între ei. Astfel, așa cum a afirmat sfântul Maxim Mărturisitorul, Biserica este un éikon a Preasfintei Treimi1. În timpul ultimei cine Isus Cristos l-a rugat pe Tatăl: "Păstrează-i în numele tău pe care mi l-ai dat, ca ei să fie una ca și noi" (In 17,11). Această unitate trinitară este manifestată în sfânta Euharistie, unde Biserică îl roagă pe Dumnezeu Tatăl prin Isus Cristos în Duhul Sfânt.

2. Încă de la începuturi, Biserica una exista ca multe Biserici locale. Comuniunea (koinonía) Duhului Sfânt (cf. 2Cor 13,13) era trăită fie în sânul fiecărei Biserici locale fie în relațiile dintre ele ca unitate în diversitate. Sub călăuzirea Duhului (cf. In 16,13), Biserica a dezvoltat modele de ordine și practici variate, conform cu natura sa de "popor care își întemeiază unitatea sa în unitatea Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt"2.

3. Sinodalitatea este o calitate fundamentală a Bisericii în ansamblul său. Așa cum a spus sfântul Ioan Gură de Aur: ""Biserică" înseamnă fie adunare [systema] fie sinod [synodos]"3. Expresia derivă de la cuvântul "conciliu" (synodos în greacă, concilium în latină), care denotă în primul rând o adunare de episcopi, sub călăuzirea Duhului Sfânt, pentru deliberarea și acțiunea comună în îngrijirea Bisericii. În sens larg, se referă la participarea activă a tuturor credincioșilor la viața și la misiunea Bisericii.

4. Termenul primat se referă la faptul de a fi primul (primus, prótos). În Biserică primatul aparține Capului său, Isus Cristos, "începutul, primul născut dintre cei morți, ca să fie el cel dintâi [protéuon] în toate" (Col 1,18). Tradiția creștină arată clar că, în cadrul vieții sinodale a Bisericii la diferite niveluri, un episcop a fost recunoscut ca "primul". Isus Cristos asociază acest a fi "primul" cu slujirea (diakonía): "Dacă cineva vrea să fie primul, să fie ultimul dintre toți și slujitorul tuturor" (Mc 9,35).

5. În al doilea mileniu, comuniunea a fost frântă între Orient și Occident. Au fost făcute multe eforturi pentru a reface comuniunea dintre catolici și ortodocși, dar fără succes. Comisia mixtă internațională pentru dialogul teologic dintre Biserica catolică și Biserica ortodoxă, în munca sa constantă pentru a depăși divergențele teologice, a examinat raportul dintre sinodalitate și primat în viața Bisericii. Diferitele înțelegeri ale acestor realități au desfășurat un rol important în diviziunea dintre ortodocși și catolici. De aceea, este esențial de a încerca să se ajungă la o înțelegere comună a acestor realități interdependente, complementare și indisolubile.

6. Cu scopul de a ajunge la această înțelegere comună a primatului și sinodalității, este necesar să se reflecteze asupra istoriei. Dumnezeu se revelează în istorie. Este deosebit de important a face împreună o lectură teologică a istoriei liturgiei Bisericii, a spiritualității, a instituțiilor și a canoanelor, care au mereu o dimensiune teologică.

7. Istoria Bisericii din primul mileniu este fundamentală. În pofida unor fracturi temporare, în acea epocă creștinii din Orient și din Occident trăiau în comuniune și, în acel context, au fost constituite structurile esențiale ale Bisericii. Raportul dintre sinodalitate și primat a asumat diferite forme, care pot oferi ortodocșilor și catolicilor o călăuză fundamentală în eforturile lor pentru a reface astăzi comuniunea deplină.

Biserica locală

8. Biserica una, sfântă, catolică și apostolică al cărei cap este Cristos e prezentă astăzi în sinaxa euharistică a unei Biserici locale sub episcopul său. El este cel care prezidează (proestós). În sinaxa liturgică, episcopul face vizibilă prezența lui Isus Cristos. În Biserica locală (adică în dieceză), mulți credincioși și clerul sub unicul episcop sunt uniți între ei în Cristos și sunt în comuniune cu El în orice aspect al vieții Bisericii, în special în celebrarea Euharistiei. Așa cum învăța sfântul Ignațiu din Antiohia, "unde apare episcopul, acolo este comunitate, așa cum acolo este Isus Cristos acolo este Biserica catolică [katholiké ekklesía]"4. Fiecare Biserică locală celebrează în comuniune cu toate celelalte Biserici locale care mărturisesc adevărata credință și celebrează aceeași Euharistie. Când un preot prezidează Euharistia, episcopul local este amintit mereu în semn de unitate a Bisericii locale. În Euharistie, proestós și comunitatea sunt interdependenți: comunitatea nu poate să celebreze Euharistia fără un proestós, iar proestós, la rândul său, trebuie să celebreze cu o comunitate.

9. Această interrelație dintre proestós sau episcop și comunitate este un element constitutiv al vieții Bisericii locale. Împreună cu clerul, care colaborează la slujirea sa, episcopul local acționează în mijlocul credincioșilor, care sunt turma lui Cristos, ca garant și slujitor al unității. Ca succesor al apostolilor, el exercită misiunea sa ca angajare de slujire și de iubire, păzind comunitatea sa și conducând-o, drept cap al său, spre o unitate tot mai profundă cu Cristos în adevăr, păstrând credința apostolică prin predicarea Evangheliei și celebrarea sacramentelor.

10. Deoarece episcopul este capul Bisericii sale locale, el reprezintă Biserica sa în fața celorlalte Biserici locale și în comuniunea tuturor Bisericilor. În același mod face prezentă această comuniune în Biserica sa. Acesta este un principiu fundamental de sinodalitate.

Comuniunea regională a Bisericilor

11. Există dovezi din belșug că episcopii în Biserica de la începuturi erau conștienți că au o responsabilitate comună față de Biserică în ansamblul său. Așa cum a spus sfântul Ciprian, există "un singur episcopat, răspândit într-o multitudine armonioasă de mulți episcopi"5. Această legătură de unitate era exprimată în condiția ca măcar trei episcopi să participe la hirotonirea (cheirotonía) unui nou episcop6; era și evident în întâlnirile multiple de episcopi în concilii sau sinoade pentru a discuta despre chestiuni comune de doctrină (dógma, didaskalía) și de practică, precum și în frecventele lor schimburi epistolare și în vizitele reciproce.

12. Deja în timpul primelor patru secole s-au format diferite grupări de dieceze în regiuni particulare. Prótos, primul dintre episcopii din regiune, era episcopul din primul sediu, metropola, și funcția sa de mitropolit era legată mereu de sediul său. Conciliile ecumenice au atribuit unele prerogative (presbéia, pronomía, díkaia) mitropolitului, mereu în cadrul sinodalității. Astfel, primul conciliu ecumenic (Niceea, 325), deși cerea tuturor episcopilor dintr-o provincie participarea lor personală sau consensul scris la o alegere și consacrare episcopală - act sinodic prin excelență - atribuia mitropolitului convalidarea (kyros) alegerii unui nou episcop7. Al patrulea conciliu ecumenic (Calcedon, 451) a amintit din nou drepturile (díkaia) mitropolitului - insistând asupra faptului că această funcție este eclezială și nu politică8 - exact ca al șaptelea conciliu ecumenic (Niceea II, 787)9.

13. Canonul apostolic 34 propune o descriere canonică a corelației dintre prótos și ceilalți episcopi din orice regiune [éthnos]: "Episcopii din fiecare națiune trebuie să recunoască pe cel care este primul [prótos] dintre ei și să-l considere capul lor [kephalé] și să nu facă nimic important fără consensul său [gnóme]; fiecare episcop poate să facă numai ceea ce se referă la dieceza [paroikía] sa și la teritoriile care depind de ea. Însă primul [prótos] nu poate să facă nimic fără consensul tuturor. Deoarece în acest mod înțelegerea [homónoia] va prevala și Dumnezeu va fi lăudat prin intermediul Domnului în Duhul Sfânt"10.

14. Instituția mitropoliei este o formă de comuniune regională între Biserici locale. Ulterior s-au dezvoltat alte forme, adică patriarhiile care cuprind diferite mitropolii. Fie mitropolitul fie patriarhul erau episcopi diecezani cu puteri episcopale depline în diecezele lor. Însă în chestiunile legate de mitropoliile lor respective sau în patriarhii trebuiau să acționeze în acord cu ceilalți episcopi. Acest mod de a acționa este la rădăcina instituțiilor sinodice în sensul strict al termenului, ca sinodul regional al episcopilor. Aceste sinoade erau convocate și prezidate de mitropolit sau de patriarh. El și ceilalți episcopi acționau în complementaritate reciprocă și erau responsabili în fața sinodului.

Biserica la nivel universal

15. Între secolul al patrulea și al șaptelea s-a început să se recunoască ordinea (táxis) celor cinci sedii patriarhale, bazată pe conciliile ecumenice și stabilită de ele, cu sediul la Roma pe primul loc, exercitând un primat de onoare (presbéia tes timés), urmat de cel de la Constantinopol, Alexandria, Antiohia și Ierusalim, în această ordine precisă, conform tradiției canonice11.

16. În Occident, primatul sediului din Roma a fost înțeles, în special începând din secolul al patrulea, cu referință la rolul lui Petru printre apostoli. Primatul episcopului de Roma între episcopi a fost treptat interpretat ca o prerogativă care îi aparținea ca succesor al lui Petru, primul dintre apostoli12. Această înțelegere n-a fost adoptată în Orient, care avea cu privire la acest punct o interpretare diferită a Scripturilor și a Părinților. Dialogul nostru va putea să revină asupra acestei chestiuni în viitor.

17. Când era ales un nou patriarh în una dintre cele cinci sedii ale táxis, era practică obișnuită ca să trimită o scrisoare tuturor celorlalți patriarhi, anunțând alegerea sa și incluzând o mărturisire de credință. Aceste "scrisori de comuniune" erau o expresie profundă a legăturii canonice de comuniune dintre patriarhi. Incluzând numele noului patriarh, conform ordinii juste, în dipticele bisericilor lor, citite în timpul liturgiei, ceilalți patriarhi recunoșteau alegerea sa. Táxis a sediilor patriarhale își avea maxima exprimare în celebrarea sfintei Euharistii. De fiecare dată când doi sau mai mulți patriarhi se reuneau pentru a celebra Euharistia, se așezau după táxis. Această practică manifesta natura euharistică a comuniunii lor.

18. Începând de la primul conciliu ecumenic (Niceea, 325), chestiunile relevante privitoare la credință și la ordinea canonică în Biserică au fost discutate și rezolvate de conciliile ecumenice. Chiar dacă episcopul de Roma n-a participat personal la niciunul dintre acele concilii, de fiecare dată a fost reprezentat de delegații săi sau a aprobat concluziile conciliare post factum. Înțelegerea din partea Bisericii a criteriilor pentru receptarea unui conciliu ca ecumenic s-a dezvoltat în cursul primului mileniu. De exemplu, presat de circumstanțe istorice, al șaptelea conciliu ecumenic (al II-lea din Niceea, 787) a descris în mod detaliat criteriile așa cum erau înțelese atunci: înțelegerea conducătorilor Bisericilor (symphonía), cooperarea (synérgheia) episcopului de Roma și acordul celorlalți patriarhi (symphronúntes). Un conciliu ecumenic trebuie să aibă propriul număr corespunzător în secvența conciliilor ecumenice și învățătura sa trebuie să fie în sintonie cu aceea a conciliilor precedente13. Receptarea din partea Bisericii în ansamblul său a fost mereu ultimul criteriu al ecumenicității unui conciliu.

19. De-a lungul secolelor au fost adresat numeroase apeluri episcopului de Roma, și din Orient, cu privire la chestiuni disciplinare, precum destituirea unui episcop. La sinodul de la Sardica (343) a fost făcută o tentativă de a stabili reguli pentru această procedură14. Sardica a fost receptat la conciliul din Trullo (692)15. Canoanele din Sardica stabileau că un episcop care a fost condamnat putea să facă apel la episcopul de Roma și că acesta din urmă, dacă el considera că este oportun, putea să ordoneze un nou proces, care trebuie să fie desfășurat de episcopii din provincia limitrofă provinciei episcopului însuși. Apeluri în materie disciplinară au fost adresate și sediului din Constantinopol16 și altor sedii. Aceste apeluri la sediile mai mari au fost tratate întotdeauna în mod sinodic. Apelurile la episcopul de Roma din Orient exprimau comuniunea Bisericii, însă episcopul de Roma nu exercita o autoritate canonică asupra Bisericilor din Orient.

Concluzie

20. Pe parcursul întregului prim mileniu, Biserica din Orient și din Occident a fost unită în ocrotirea credinței apostolice, în menținerea succesiunii apostolice a episcopilor, în dezvoltarea unor structuri de sinodalitate indisolubil legate de primat și în înțelegerea autorității ca slujire (diakonía) de iubire. Deși unitatea dintre Orient și Occident a fost uneori complicată, episcopii din Orient și Occident erau conștienți că aparțin Bisericii una.

21. Această moștenire comună de principii teologice, dispoziții canonice și practici liturgice din primul mileniu reprezintă un punct de referință necesar și un puternic izvor de inspirație fie pentru catolici fie pentru ortodocși în timp ce încearcă să îngrijească rana diviziunii lor la începutul celui de-al treilea mileniu. Pe baza acestei moșteniri comune, ambii trebuie să reflecte asupra modului în care primatul, sinodalitatea și interrelația care există între ei pot să fie concepute și exercitate astăzi și în viitor.

Note
1 Cf. Sfântul Maxim Mărturisitorul, Mystagogia (PG 91, 663D).
2 Sfântul Ciprian, De oratione dominica, 23 (PL 4, 536).
3 Cf. Sfântul Ioan Gură de Aur, Explicatio in psalmum 149 (PG 55, 493).
4 Sfântul Ignațiu, Scrisoare către creștinii din Smirna, VIII.
5 Sfântul Ciprian, Epistulae, 55, 24, 2; a se vedea și De unitate, 5: episcopatus unus est cuius a singulis in solidum pars tenetur.
6 Primul Conciliu Ecumenic (Niceea, 325), canonul IV: "Să se aibă cea mai mare grijă ca un episcop să fie instituit de toți episcopii din provincie. Dar dacă acest lucru ar fi dificil sau datorită apariției unor dificultăți, sau datorită distanței, cel puțin trei, adunându-se în același loc, și nu fără să fi avut mai înainte în scris consensul celor absenți, să celebreze consacrarea. Confirmarea [kyros] a ceea ce s-a făcut este rezervată în fiecare provincie episcopului mitropolit". Cf. și Canonul apostolic, 1: "Un episcop trebuie să fie consacrat de doi sau trei episcopi".
7 Primul Conciliu Ecumenic (Niceea, 325), canonul IV; și canonul VI: "Dacă cineva este făcut episcop fără consensul mitropolitului, acest mare sinod stabilește că acesta nu trebuie să fie episcop".
8 Al Patrulea Conciliu Ecumenic (Calcedon, 451), canonul XII: "Însă acele orașe care deja au primit cu scrisori imperiale titlul onorific de mitropolie se vor bucura numai de singura onoare, precum și episcopul care conduce acea Biserică, rămânând neatinse, desigur, privilegiile adevăratei [katá alétheian] metropole".
9 Al Șaptelea Conciliu Ecumenic (Niceea II, 787): canonul XI acordă mitropoliților dreptul de a numi economii diecezelor lor sufragane dacă episcopii nu se îngrijesc să facă asta.
10 Cf. Conciliul din Antiohia (327), canonul IX: "Este potrivit ca episcopii din fiecare provincie [eparchía] să fie supuși episcopului care prezidează mitropolia".
11 Cf. Primul Conciliu Ecumenic (Niceea, 325), canonul VI: "În Egipt, în Libia și în Pentapoli să fie menținute vechile cutume prin care episcopul de Alexandria să aibă autoritate asupra tuturor acestor provincii; de fapt, și episcopului de Roma îi este recunoscută o asemenea autoritate. La fel la Antiohia și în celelalte provincii să fie păstrate pentru biserici vechile privilegii [presbéia]"; Al Doilea Conciliu Ecumenic (Constantinopol, 381), canonul III: "Episcopul de Constantinopol va avea primatul de onoare [presbéia tes timés] după episcopul de Roma, pentru că acest oraș este noua Romă"; Al Patrulea Conciliu Ecumenic (Calcedon, 451), canonul XXVIII: "Pe bună dreptate părinții au acordat privilegii [presbéia] sediului Romei antice, pentru că orașul era oraș imperial. Pentru același motiv cei o sută cincizeci de episcopi preaiubiți de Dumnezeu au acordat sediului preasfintei Rome noi, onorată că-l are pe împărat și senatul și care se bucură de privilegii egale cu acelea ale vechii cetăți imperiale de Roma, privilegii egale și în domeniul ecleziastic și că era a doua după aceea" (acest canon n-a fost niciodată receptat în Occident); cf. Conciliul din Trullo (692), canonul XXXVI: "Reînnoind dispozițiile celor o sută cincizeci de părinți reuniți în cetatea imperială ocrotită de Dumnezeu și ale celor șase sute treizeci care s-au reunit la Calcedon, decretăm ca sediul din Constantinopol să aibă aceleași privilegii [presbéia] ale sediului din Roma antică și să fie ținut cont de el în chestiunile ecleziale pentru că acest sediu este și trebuie să fie al doilea după el. După Constantinopol vine sediul din Alexandria, apoi cel din Antiohia și apoi sediul din Ierusalim".
12 Cf. Ieronim, In Isaiam, 14, 53; Leon, Sermo 96, 2-3.
14 Cf. Al Șaptelea Conciliu Ecumenic (al II-lea din Niceea, 787): J. D. Mansi, Sacrorum conciliorum nova et amplissima collectio, XIII, 208D-209C).
14 Cf. Sinodul din Sardica (343), canoanele III și V.
15 Cf. Conciliul din Trullo, canonul II. În mod asemănător, conciliul lui Fotie din 861 a acceptat canoanele de la Sardica drept canoane care recunosc dreptul de casație al episcopului de Roma cu privire la cazuri deja judecate la Constantinopol.
16 Cf. Al Patrulea Conciliu Ecumenic (Calcedon, 451), canoanele IX și XVII.

(După L'Osservatore Romano, 8 octombrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat