Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Papa Francisc la Lund? Un mare pas"

De Cristina Uguccioni

La 31 octombrie 2016, papa Francisc va merge la Lund, în Suedia, și va participa la ceremonia comună luterană-catolică pentru comemorarea celei de-a 500-a aniversări a Reformei. Așa cum se citește în comunicatul dat de Federația Luterană Mondială și de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, "evenimentul vrea să scoată în evidență cei 50 de ani de dialog ecumenic continuu între catolici și luterani și darurile care derivă din această colaborare. Comemorarea se bazează pe temele aducerii de mulțumire, a căinței și a angajării în mărturia comună. Obiectivul este de a exprima darurile Reformei și de a cere iertare pentru diviziunea perpetuată de creștinii din cele două tradiții".

În iminența acestui eveniment am adresat câteva întrebări lui Paolo Ricca, 80 de ani, teolog și pastor valdez, profesor emerit al Facultății Valdeze de Teologie și profesor oaspete al Ateneului Pontifical Sfântul Anselm din Roma. Angajat cu generozitate în dialogul ecumenic de mai multe decenii, conduce o colecție de opere alese ale lui Luter pentru editura Claudiana din Torino.

- Ce semnificație îmbracă participarea papei Francisc la comemorarea de la Lund?

"Consider participarea sa un fapt foarte frumos, important. Înainte de toate pentru că este prima dată când un papă comemorează Reforma. Asta după părerea mea constituie un pas înainte față de rezultatele semnificative care s-au obținut cu Conciliul al II-lea din Vatican, care - incluzând în textele sale și valorizând astfel unele principii și teme fundamentale ale Reformei - a marcat o cotitură decisivă în raporturile dintre catolici și protestanți. A participa la comemorare, așa cum vrea să facă reprezentatul cel mai mare al Bisericii catolice, înseamnă, după părerea mea, a considera Reforma un eveniment pozitiv în istoria Bisericii care a făcut bine și catolicismului. Participarea la comemorare este un gest de mare relevanță și pentru că papa merge la Lund, în casa luteranilor; ca și cum ar fi unul din familie. Impresia mea este că el, într-un mod pe care n-aș ști să-l definesc, se simte parte și din acea porțiune de creștinătate care s-a născut din Reformă".

- Care credeți că a fost până acum și va putea să fie în viitor contribuția papei Francisc la drumul spre unitatea creștinilor?

"Mie mi se pare că principala contribuție oferită de el în vederea unității este efortul său de a reinventa papalitatea, adică găsirea unui mod nou și diferit de a înțelege și de a trăi slujirea episcopului de Roma. Această căutare - presupunând că lectura mea percepe măcar puțin în semn - ar putea duce foarte departe pentru că papalitatea - datorită modului în care a fost înțeles și trăit în ultimii 1000 de ani - este unul dintre marile obstacole în calea unității creștinilor. Mi se pare că papa Francisc se mișcă spre un model de papalitate diferit de cel tradițional, față de care celelalte Biserici creștine ar putea să asume poziții noi. Dacă așa ar fi, această temă ar putea să fie complet regândită în cadrul ecumenic".

- Care considerați că sunt etapele cele mai semnificative ale dialogului catolic-luteran desfășurat în ultimii 50 de ani?

"Au exista acorduri foarte importante: înainte de toate «Declarația comună despre doctrina justificării» din 1999, în care apare și crearea unei noi formule de înțelegere sau de pact între Biserici, «consensul diferențiat», pe care-l consider deosebit de interesant. Această expresie înseamnă că s-a ajuns la un acord cu privire la fundamentalele doctrinei și că, în același timp, rămân diferențe care totuși nu strică realitatea acordului obținut cu privire la acea temă specifică.

Însă din păcate acest acord încă n-a adus roadele pe care mulți le așteptau, probabil pentru că, în timp ce pentru luterani doctrina justificării prin credință este steaua polară care plăsmuiește și conduce întreaga viziune despre raportul dintre Dumnezeu și om, ea nu are un rol așa de central în catolicism.

Au existat alte acorduri semnificative, de exemplu cel despre Euharistie, chiar dacă n-a produs schimbări substanțiale așa încât astăzi, în mod oficial, Biserica catolică (asemenea Bisericilor ortodoxe) nu autorizează ospitalitatea euharistică față de protestanți deși în realitate este adesea practicată.

Fără îndoială are mare valoare climatul nou care s-a creat în ultimii 50 de ani: nu mai suntem «unul împotriva altuia înarmați», ci există un schimb frumos, punerea în comun a darurilor pe care fiecare le-a primit de la Dumnezeu și a problemelor pe care ca Biserici trebuie să le înfruntăm în prezența multelor drame ale societății de astăzi și a fenomenului unei secularizări care se răspândește".

- Dumneavoastră credeți că dramele, trudele și suferințele bărbaților și femeilor din timpul nostru pot să constituie un stimulent, o solicitare la refacerea unității?

"Circumstanțele istorice pot să solicite și să favorizeze un drum mai zvelt spre unitate: dovadă sunt unele inițiative pe care protestanții și catolicii le-au promovat împreună pentru a înfrunta uniți problemele contemporaneității. Totuși cred că dacă această comuniune nu se va naște din credință, din speranță și din iubire (adică din realitățile spirituale care constituie inima creștinismului), va ajunge să fie slabă sau să se destrame când problemele care au provocat-o vor fi rezolvate. Deci trebuie lucrat cu răbdare asupra dimensiunii spirituale, pentru că numai în acest mod se construiește o comuniune durabilă".

- În continentul european care sunt, după părerea dumneavoastră, inițiativele cele mai interesante demarate împreună de catolici și protestanți?

"Printre inițiativele cele mai semnificative sunt Consiliile Bisericilor Creștine care în Italia au fost constituite în unele orașe, de exemplu la Milano și la Veneția. Aceste Consilii, din care fac parte reprezentanți ai diferitelor Biserici creștine, se întâlnesc periodic și acționează în multe moduri și pe diferite fronturi. În unele țări (nu în Italia) există și Consilii Naționale ale Bisericilor Creștine: cred că aceasta este inițiativa cea mai relevantă împreună cu întâlnirile promovate de Conferința Bisericilor Europene (care reunește Bisericile protestante și ortodoxe) și de Consiliul Conferințelor Episcopale Catolice din Europa. Aceste două organisme au organizat adunări comune de mare interes și valoare ecumenică. Eu am participat la două întâlniri, la Basilea și la Graz. Tot creștinismul european s-a întâlnit: am o amintire foarte frumoasă".

- După părerea dumneavoastră, credincioșii catolici și protestanți simt ca o rană diviziunea Bisericii?

"În general aș spune că nu; în toate Bisericile tema unității creștinilor este simțită numai de câteva minorități. Diviziunea este o rană gravă, o infidelitate obiectivă despre care puțini au o reală conștiință. Cea mai mare parte a creștinilor o consideră pur și simplu o realitate de fapt lipsită de consecințe reale asupra propriei vieți de credință. Însă consecințele există. Atunci când creștinii de diferite confesiuni trăiesc unii alături de alții fără să aibă și fără să caute vreun raport între ei înseamnă că ei se simt creștini autosuficienți, care își suficienți lor înșiși pentru a realiza plinătatea creștinismului. Aceasta este o iluzie! Creștinul nu este și nici nu se poate considera vreodată autosuficient. Aici ne ajută parabola foarte frumoasă a trupului lui Cristos propusă de sfântul Paul în Prima Scrisoare către Corinteni (12,12-26).

Așa cum ochiul are nevoie de mâna și capul de picioare, tot așa fiecare creștin are nevoie nu numai de celălalt semen al său, ci și de cel diferit de el: această diversitate este manifestare a lucrării Duhului care trezește multiplicitate și varietate de daruri. Creștinismul este un fapt plural și în acest sens multiplicitatea și diversitatea Bisericilor este lucru normal. Ceea ce este anormal este diviziunea. Diversitatea este creștină, diviziunea nu. Așadar trebuie depășită diviziunea fără a șterge diversitatea".

- În documentul "De la conflict la comuniune" redactat de Comisia Internațională Catolico-Luterană în 2013 se citește: "În 2017 trebuie să mărturisim deschis că suntem vinovați în fața lui Cristos că am stricat unitatea Bisericii. acest an jubiliar ne prezintă două provocări: purificarea și vindecarea amintirilor și restaurarea unității creștinilor după adevărul Evangheliei lui Isus Cristos". În ce forme credeți dumneavoastră că se vor traduce aceste angajamente?

- "N-aș ști să spun cu se vor putea traduce aceste angajamente în fiecare țară. Cu siguranță sunt obiective care nu se vor obține în timp de un an: este vorba de procese care vor cere decenii. «Purificarea amintirii» este o etapă cu privire la care trebuie să se înțeleagă: a purifica nu înseamnă a uita trecutul, nici a domestici istoria, ci a o citi împreună. Aceasta este o operațiune nouă și indispensabilă pentru că până astăzi catolicii și protestanții au recitit-o fiecare pe cont propriu.

Cu privire la unitatea Bisericii, cred că pasul decisiv sau mai bun, premisa necesară pentru orice pas ulterior, este recunoașterea - din partea Bisericii catolice și a Bisericilor ortodoxe - a comunităților protestante ca Biserici ale lui Isus Cristos și nu numai drept «comunități ecleziale», pentru a folosi expresia Conciliului al II-lea din Vatican. Această lipsă de recunoaștere este pentru noi toți, fii ai Reformei, o rană dureroasă".

- Cu ce sentimente vă pregătiți să trăiți comemorarea Reformei?

"Am 80 de ani: înainte de toate sunt recunoscător lui Dumnezeu pentru că am ajuns la această întâlnire. Consider că Reforma a fost o binecuvântare pentru mulți: pentru noi, dar și pentru tot creștinismul și pentru Biserica catolică. Cred că în mod dificil - fără Reformă - catolicismul ar fi fost în măsură să formuleze un proiect de reformă proprie: Conciliul din Trento n-a produs numai Contrareforma, ci și reforma tout court.

Comemorez și celebrez această aniversare pentru că Reforma a dat viață unui nou tip de creștinism, unei regândiri originale a credinței: n-a fost o reformă a celui existent, ci crearea unei noi articulații a fenomenului creștin, care a păstrat inima sa veche, inima biblică. Reforma a creat un nou model de Biserică creștină și un nou mod de a fi, ca Biserică, în societate. Am putea vorbi, fără a cădea în retorică hagiografică, și de o nouă civilizație.

Dacă privesc la viitorul dialogului ecumenic sunt optimist: nu în oameni sau în Biserici, ci în Dumnezeu, pentru că a făcut fapte minunate în acești ultimi 50 de ani.

Nodul cel mare de desfăcut rămâne, după părerea mea, cel al puterii, pe care nimeni nu vrea s-o piardă. Va trebui regândit la puterea în Biserică, în Biserici și între Biserici".

(După Vatican Insider, 9 octombrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat