Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 28-a de peste an - Anul C - 2016

"Mulțumiți pentru toate, căci aceasta este voința lui Dumnezeu, în Cristos Isus, cu privire la voi!" (1Tes 5,18)

În drumul său spre Ierusalim, Isus a spus că el merge la moarte nu numai pentru fiii poporului ales, dar pentru întreg neamul omenesc (cf. Lc 13,29). Iar aceasta nu este o idee nouă adusă de Isus, ci este un plan veșnic revelat de Dumnezeu încă din Vechiul Testament (cf. Gen 12,3; Is 25,6-8). Chemarea la credință găsește ascultare și în inimile multor oameni care nu fac parte din poporul ales (cf. Mt 8,11; Fap 2,5). Credința și mulțumirea pe care aceștia o exprimă îi face părtași nu numai de vindecarea trupească, dar mai ales la harul mântuirii veșnice (cf. Lc 17,19).

Când, Dumnezeu, prin profetul Elizeu, l-a vindecat pe Naaman Sirianul de lepră, pe acel Naaman care se închina la idoli, pe acel Naaman care a cotropit adese ori țara poporului său ales, pe acel Naaman care ținea o sclavă din poporul ales, zic, când Dumnezeu l-a vindecat pe Naaman Sirianul, a voit să arate că mântuirea lui este pentru toți oamenii, inclusiv pentru păgâni, idolatri, prigonitori, deținători de sclavi (cf. 2Rg 5,14-17).

Lepra a fost dintotdeauna o imagine simbol pentru veninul păcatului. Desfigurarea pe care o produce lepra într-un trup, este o imagine a desfigurării pe care păcatul o produce într-un suflet. Singurul care poate vindeca lepra trupului și lepra sufletului, este Dumnezeu, prin Isus Cristos și Duhul Sfânt (cf. Lc 17,11-15). Păcat însă că unii îl caută pe Isus numai pentru vindecarea trupurilor pe când el are pentru ei și o mântuire veșnică. De aceea el întreabă: "Dar ceilalți nouă unde sunt?" (Lc 17,17), căci voia să le dea și mântuirea sa de la cruce, pe când ei s-au mulțumit cu foarte puțin. Sfântul Paul ne spune că cine-l caută pe Isus numai pentru lumea aceasta, este cel mai nefericit dintre oameni (cf. 1Cor 15,19).

Singura plată pe care Dumnezeu o cere pentru mântuirea sa: iudeilor, păgânilor și creștinilor, este credința și ascultarea față de voința lui. Lui Naaman i-a cerut să se scalde de șapte ori în Iordan, ca o prevestire a celor șapte sacramente și ca o recunoaștere că mântuirea vine de la iudei (cf. In 4,22); celor zece leproși, Isus le-a cerut să meargă și să se arate preoților iudei, cei care conform Legii lui Moise, singuri erau în măsură să certifice orice vindecare de lepră (cf. Lev 14,1-4), dar și pentru ca ei mari opozanții lui Cristos de atunci, să vadă minunea și creadă în mântuirea adusă de el. Nouă creștinilor care trăim în timpul de acum, ni se spune: "Dacă mărturisești cu gura ta pe Isus ca Domn și dacă crezi în inima ta că Dumnezeu l-a înviat din morți, vei fi mântuit" (Rom 10,9).

Poporul evreu a fost "ales" de Dumnezeu pentru "a vesti" mântuirea sa la toate popoarele (cf. Is 42,6; 49,6; 60,2). Dar, Satana, prin profeții mincinoși, l-a amăgit, ca el care trebuia să fie un popor de profeți (cf. Ioel 3,1-2), să păstreze mântuirea divină și împărăția cerurilor numai pentru el și să nu o împartă cu "câinii", căci așa îi considerau ei pe păgâni (cf. Mt 15,26-27). În amăgirea lor ajuns până acolo că l-au omorât pe Isus și pe apostoli, care predicau mântuirea neamurilor (cf. In 11,48-50; Fap 12,2).

Refuzând ei să împlinească această misiune divină, Dumnezeu a permis în decursul veacurilor ca peste ei să vină, ca și peste Iona, multe necazuri. Astfel, pentru a-i face să mărturisească mântuirea la popoarele păgâne, Dumnezeu a permis ca popoarele păgâne să vină peste ei, ca popoarele păgâne să-i duc robi în țările lor, ca templul lor să fie profanat și distrus, ca sărăcia și bolile să-i stăpânească.

Exemplele biblice ne arată că uneori păgânii aveau nevoie doar de câteva cuvinte pentru a crede și a se converti. Să ne gândim Ninive, atunci când Iona forțat de Dumnezeu să meargă la ei pentru a le vesti răutatea păcatului lor și trebuința convertirii, Ninive, de la rege și până la ultimul locuitor, a lăsat păcatul și s-a convertit din prima (cf. Iona 3,1-10). Să ne gândim la leprosul Naaman Sirianul, căruia roaba evreică din casa lui i-a vorbit de Dumnezeul lui Israel care vindecă prin profetul său, Naaman a acceptat din prima să meargă în țara lui Israel, la Dumnezeul lui Israel și la profetul lui (cf. 2Rg 5,14-17). Preoții împietriți la care au fost trimiși leproșii pentru a le certifica vindecarea făcută de Isus (cf. Lev 14,1-4), dar și pentru ca să-i cheme la mântuire, chiar dacă nu s-au convertit din prima, dar după învierea lui Isus, la predica apostolilor, mulți dintre ei s-au convertit (cf. Fap 6,7).

Dumnezeu așteaptă și de la noi să primim vindecarea și mântuirea lui Isus și apoi să o vestim altora (cf. Rom 10,9). Noi preoții vă predicăm, dar Satana a creat între oameni o anumită răceală față de noi spunând că asta ne este "meseria". Dar să știți că un cuvânt bun venit de la un laic este atât de puternic că poate schimba multe inimi. Eu însumi am plâns de multe ori de bucurie văzând aceasta. Dacă dumneavoastră laicii nu v-ați rușina să dați mărturie despre Cristos, fața lumii s-ar schimba și tuturor ne-ar fi mult mai bine. Dacă și oamenii din "Media" laică ar face aceasta, fața lumii s-ar schimba. Chiar îi rog pe cei din "Media", să ni se alăture în vestirea mântuirii. Mare răsplată vor avea în cer, unde vor fi iertați de multe păcate (cf. Iac 5,20) și unde vor scânteia ca stelele în vecii vecilor (cf. Dan 12,3). Să nu uităm că vestirea mântuirii înseamnă a aduce mulțumire lui Dumnezeu pentru darul mântuirii și pentru toate darurile.

Ne place să auzim că fetița evreică i-a vestit lui Naaman pe Dumnezeu atotputernicul. Ne place să auzim ca Naaman vindecat de lepră s-a întors să mulțumească și să vestească celor din țara sa că, Dumnezeul lui Israel este singurul Dumnezeu adevărat. La vestirea lui mulți sirieni au crezut în mântuirea lui Dumnezeu și l-au așteptau pe Isus. Să ne gândim aici numai la grecoaica de origine siro-feniciană care a alergat cu atâta credință la Isus ca să scoată diavolul din fiica ei (cf. Mc 7,26).

Ne place să auzim că samariteanul lepros vindecat s-a întors să-i mulțumească lui Isus, că odată cu vindecarea a primit și mântuirea sufletului său și apoi i-a devenit ucenic (cf. Lc 17,19).

Ne place să auzim că orbul Bartimeu din Ierihon vindecat de Isus, drept mulțumire și recunoștință a rămas cu Isus pentru a vesti împărăția lui Dumnezeu (cf. Mc 10,52; Lc 18,43)..

Dar ne doare inima, când auzim că chiar de la început, Lucifer, cel mai frumos dintre toate făpturile, a preferat să devină cel mai nefericit dintre toate creaturile, numai să nu-i mulțumească lui Dumnezeu.

Ne doare inima când auzim că oamenii cărora Isus le-a vorbit despre trupul și sângele său din euharistie, ca medicament al învierii și al nemuririi, în loc să se bucure și să-i mulțumească pentru un dar atât de mare, au plecat murmurând (cf. In 6,66).

Ne doare inima când auzim că mulți dintre evreii pe care Isus i-a hrănit, i-a vindecat și mai ales le-a vestit iertarea și mântuirea prin numele său, în loc să-i mulțumească, la arestarea lui i-au cerut vehement condamnarea (cf. Mc 15,13-14; Lc 23,21; In 19,15).

Ne doare inima când auzim că Iuda, un apostol în care Isus a avut toată încrederea și i-a încredințat punga cu bani,a sfârșit prin a-l vinde pentru treizeci de arginți (cf. Mt 27,9).

Și mai ales ne doare inima când vedem că mulți dintre creștini au adoptat nerecunoștința lui satan, a lui Iuda și a oamenilor răi care au strigat împotriva lui Isus. Da, sunt mulți creștini care nu numai că nu se alătură misiunii lui Isus de a vesti evanghelia, nu numai că nu-i mulțumesc lui Dumnezeu pentru nimic: nici pentru sănătate, nici pentru bunurile vieții, nici pentru mântuirea de la cruce, nici pentru fericirea cerului, dar hulesc ca iudeii (cf. Lc 23,35-39) și îl vând ca Iuda (cf. Mt 26,15).

Siria lui Naaman, încreștinată de Isus și apostoli (cf. Mt 4,24; Fap 15,23; 15,41; 18,18; 21,3). Siria lui Naaman care a dat Bisericii mulți sfinți: Efrem Sirul (306-373); Teodoret din Cir (393-457); Dorotei din Gaza (505-565); Isaac Sirul (640-700); Grigorie al III-lea, papă (731-741) etc. Dar, Siria lui Naaman cea cu mulți creștini, pentru că în decursul istoriei a slăbit în mulțumirea pentru credință și mărturie despre Cristos, a ajuns o țară majoritar musulmană, o țară care-i prigonește și-i ucide pe creștini.

Eliberarea din orice robie, din orice rău, din orice păcat, cere mulțumire și mărturie despre Dumnezeu care lucrează mântuirea împreună cu Isus și Duhul Sfânt. "Mulțumiți lui Dumnezeu pentru toate, aceasta este voia lui Dumnezeu în Cristos, cu privire la voi" (1Tes 2,13; 5,18). "Vai mie dacă nu vestesc Evanghelia" (1Cor 9,16). "Nu uita de Isus pentru care sufăr ca un răufăcător" (2Tim 2,8-9).

În lumina lecturilor de astăzi, să ne gândim un pic la creștinii din România. Știm că popoarele Europei, cândva bune creștine și dătătoare de mulți sfinți, amăgite fiind de Satana și oamenii lui, au schimbat accentul de pe spiritual pe material și au ajuns bogate în bunuri de consum și sărace în credință.

Și cum bogăția atrage, Dumnezeu a permis ca unii săraci de la noi și din alte țări, să ajungă în țările bogate pentru a câștiga mai bine, dar și să le vestească acestora despre bogățiile cerului și despre mântuirea lui Dumnezeu prin Cristos și Duhul Sfânt, ca ei să se convertească.

Mulți din acești creștini primind o pâine mai bună decât cea din țara lor, drept mulțumire au dat și dau o bună mărturie de credință întemeind biserici și făcând acte de dragoste creștină în mijlocul lor, atrăgând admirația multor oameni din țările bogate, oameni care au venit la credință.

Dar sunt și mulți creștini de la noi și din alte țări sărace, care odată ajunși acolo, le-au dus străinilor un "creștinism original", cu: beții, jafuri, crime, violuri, rănind și mai mult sufletele lor și așa slăbite.

În continuarea primei lecturi de astăzi (cf. 2Rg 5,20-27), se vorbește despre Ghehazi, slujitorul lui Elizeu. Acesta uitând de mântuirea lui Naaman, s-a înfruptat din bogățiile lui refuzate de Elizeu. Dar s-a întâmplat ceva, odată cu bogățiile lui Naaman, Gheazi a luat și lepra lui.

Așa se întâmplă și cu mulți creștini de la noi și din alte părți care ajungând la popoarele străine bogate în bunuri de consum, dar poate sărace în credință. Aceștia, fără să se gândească la sufletele străinilor cărora să le dea o bună mărturie, se înfruptă numai din bunurile lor. Acești creștini, ca și Ghehazi, sfârșesc prin a lua lepra lor sufletească.

Oare ce înseamnă schimbarea atât de bruscă în rău a unor creștini întorși din străinătate, schimbare care se arată prin interes maxim pentru bunurile de consum și uitarea aproape totală a bunurilor veșnice; schimbare care se arată printr-o înverșunare împotriva poruncilor divine, împotriva frecventării bisericilor și a sacramentelor, împotriva slujitorilor altarului? Oare ce înseamnă cultul trupului în detrimentul sufletului, alunecarea spre credințele necreștine potrivnice celor trei Persoane divine, alunecarea spre o viață dezordonată înainte și după căsătorie și o alunecare spre zona întunecată și infracțională a vieții? Toate acestea pot fi numite "efectul Ghehazi".

Biblia spune: "Să nu fiți iubitori de bani. Mulțumiți-vă cu ce aveți, căci el însuși a zis: "Nicidecum n-am să te las, cu nici un chip nu te voi părăsi" (Evr 13,5). Pofta de bani este rădăcina tuturor relelor (cf. 1Tim 6,10). Bogățiile de ar curge nu vă lipiți inima de ele (cf. Ps 62,10).

Dumnezeu vrea astăzi de la noi ceea ce voia și de la vechiul său popor, adică, atunci când vin străinii la noi să le vorbim despre mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt și despre împărăția bogată a cerurilor. Când mergem noi la străini să le vorbim despre mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt și despre împărăția bogată a cerurilor. Când ne vin oaspeți și când noi mergem în ospeție; să vorbim despre mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt și despre împărăția bogată a cerurilor.

Vorbind despre noi creștinii, psalmistul spune astăzi: "Toate marginile pământului au văzut și au auzit despre mântuirea Dumnezeului nostru! Cântați psalmi și tresăltați de bucurie" (cf. Ps 98,3-4)!

Mărturia noastră creștină, să fie începând de astăzi, prima noastră prioritate, prima recunoștință și prima mulțumire pentru toate darurile sufletești și trupești primite de la Dumnezeu (1Tes 5,18)!

Este adevărat că mărturia bună adusă planului lui Dumnezeu de mântuire a tuturor popoarelor, aduce după ea suferință și chiar moarte, ca pentru Isus și apostoli. Dar să ne întărească inima cuvintele sfântului Paul, din cea de-a doua lectură: "Pentru evanghelie sufăr până acolo că sunt legat ca un răufăcător! Dar cuvântul lui Dumnezeu nu poate fi legat. De aceea, îndur cu răbdare toate pentru cei aleși, ca și ei să obțină mântuirea. Vrednic de crezare este cuvântul: Dacă am murit împreună cu el, vom și trăi împreună cu el. Dacă îndurăm cu răbdare împreună cu el, vom și domni împreună cu el. Dacă îl renegăm, și el ne va renega" (2Tim 2,8-12).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 29.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat