Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa și primatul anglican împreună la Vespere

Celebrarea Vesperelor cu participarea Excelenței Sale dr. Justin Welby, arhiepiscop de Canterbury și primat al Comuniunii Anglicane, la comemorarea a 50 de ani a întâlnirii dintre Paul al VI-lea și arhiepiscopul Michael Ramsey și instituirea Centrului Anglican din Roma (biserica "Santi Andrea e Gregorio al Celio, 5 octombrie 2016)

Discursul Sfântului Părinte Francisc

Profetul Ezechiel, cu o imagine elocventă, îl descrie pe Dumnezeu ca Păstor care adună oile sale risipite. Ele s-au despărțit unele de altele "în ziua înnorată și întunecată" (Ez 34,12). Astfel Domnul pare să ne adreseze în această seară, prin intermediul profetului, un mesaj dublu. În primul rând un mesaj de unitate: Dumnezeu, ca Păstor, vrea unitatea poporului său și dorește ca mai ales păstorii să se dedice pentru asta. În al doilea rând, ne este spus motivul diviziunilor turmei: în zilele cu nori și cu întuneric, am pierdut din vedere pe fratele care era lângă noi, am devenit incapabili să ne recunoaștem și să ne bucurăm de respectivele noastre daruri și de harul primit. Asta s-a întâmplat pentru că s-a adunat, în jurul nostru, întunericul neînțelegerii și al suspiciunii și, deasupra noastră, norii întunecați ai disensiunilor și controverselor, formați din motive istorice și culturale și nu numai din motive teologice.

Dar avem certitudinea solidă că lui Dumnezeu îi place să locuiască între noi, turma și comoara sa prețioasă. El este un Păstor neobosit, care continuă să acționeze (cf. In 5,17), îndemnându-ne să mergem spre o unitate mai mare, la care se poate ajunge numai cu ajutorul harului său. De aceea să rămânem încrezători, pentru că în noi, ca suntem totuși fragile oale de lut (cf. 2Cor 4,7), lui Dumnezeu îi place să reverse harul său. El este convins că putem trece de la întuneric la lumină, de la dispersare la unitate, de la lipsă la plinătate. Acest drum de comuniune este parcursul tuturor creștinilor și este misiunea voastră deosebită, ca păstori ai Comisiei internaționale anglicane-catolice pentru unitate și misiune.

Este o mare chemare, aceea de a acționa ca instrumente de comuniune mereu și pretutindeni. Asta înseamnă a promova în același timp unitatea familiei creștine și unitatea familiei umane. Cele două domenii nu numai că nu se opun, ci se îmbogățesc reciproc. Atunci când, ca discipoli ai lui Isus, oferim slujirea noastră în manieră unită, unii alături de ceilalți, când promovăm deschiderea și întâlnirea, învingând tentația închiderilor și a izolărilor, acționăm în același timp fie în favoarea unității creștinilor fie a unității familiei umane. Ne recunoaștem astfel ca frați care aparțin la tradiții diferite, dar sunt determinați de aceeași evanghelie să întreprindă aceeași misiune în lume. Așadar ar fi mereu bine, înainte de a întreprinde vreo activitate, să vă puteți pune aceste întrebări: pentru ce nu facem asta împreună cu frații noștri anglicani?; putem să-l mărturisim pe Isus acționând împreună cu frații noștri catolici?

Împărtășind concret dificultățile și bucuriile slujirii ne apropiem unii de alții. Dumnezeu să vă dea să fiți promotori ai unui ecumenism îndrăzneț și real, mereu în drum în căutarea de a deschide noi cărări, de care vor beneficia în primul rând confrații voștri în provincii și în conferințele episcopale. Este vorba mereu și înainte de toate de a urma exemplul Domnului, metodologia sa pastorală, pe care profetul Ezechiel ni-l amintește: a merge în căutarea oii pierdute, a duce înapoi la staul pe cea rătăcită, a o pansa pe cea rănită, a o îngriji pe cea bolnavă (cf. v. 16). Numai așa se adună poporul împrăștiat.

Aș vrea să mă refer la drumul nostru comun în urmarea lui Cristos Bunul Păstor, inspirându-mă din cârja pastorală a sfântului Grigore cel Mare, care ar putea simboliza bine marea semnificație ecumenică a acestei întâlniri a noastre. Papa Grigore din acest loc de unde izvorăște misiunea l-a ales și l-a trimis pe sfântul Augustin de Canterbury și pe călugării săi la neamurile anglo-saxone, inaugurând o mare pagină de evanghelizare, care este istoria noastră comună și ne leagă în mod indisolubil. De aceea este corect ca această cârjă pastorală să fie un simbol împărtășit al drumului nostru de unitate și misiune.

În centrul părții curbate a cârjei pastorale este reprezentat Mielul Înviat. În acest mod, în timp ce ne amintește de voința Domnului de a aduna turma și de a merge în căutarea oii pierdute, cârja pastorală pare să ne indice și conținutul central al anunțului: iubirea lui Dumnezeu în Isus Răstignit și Înviat, Miel jertfit și viu. Este iubirea care a pătruns întunericul mormântului sigilat și a deschis larg porțile la lumina vieții veșnice. Iubirea Mielului victorios asupra păcatului și asupra morții este adevăratul mesaj inovator pe care trebuie să-l ducem împreună celor rătăciți de astăzi și celor care încă nu au bucuria de a cunoaște fața compătimitoare și îmbrățișarea milostivă a Bunului Păstor. Slujirea noastră constă în a lumina întunericul cu această lumină plăcută, cu forța neînarmată a iubirii care învinge păcatul și depășește moartea. Să avem bucuria de a recunoaște și de a celebra împreună inima credinței. Să ne centrăm în ea, fără să ne lăsăm distrași de ceea ce, ispitindu-ne să urmăm spiritul lumii, ar vrea să ne abată de la prospețimea originară a evangheliei. De acolo izvorăște responsabilitatea noastră comună, unica misiune de a-l sluji pe Domnul și omenirea.

A fost subliniat și de unii autori că aceste cârje pastorale, la cealaltă extremă, au adesea un vârf. Astfel se poate crede că o cârjă pastorală nu amintește numai chemarea de a conduce și a aduna oile în numele Răstignitului Înviat, ci și de a împunge pe cele care tind să stea prea apropiate și închise, îndemnându-le să iasă. Misiunea păstorilor este aceea de a ajuta turma încredințată lor, pentru ca să fie în ieșire, în mișcare vestind bucuria evangheliei; nu închisă în cercuri restrânse, în "microclime" ecleziale care ne-ar duce la zilele înnorate și întunecate. Împreună să-i cerem lui Dumnezeu harul de a imita spiritul și exemplul marilor misionari, prin care Duhul Sfânt a revitalizat Biserica, ce se reînsuflețește atunci când iese din ea pentru a trăi și a vesti evanghelia pe străzile din lume. Să ne gândim la ceea ce s-a întâmplat la Edinburgh, la originile mișcării ecumenice: tocmai focul misiunii a permis să se înceapă depășirea gardurilor și înlăturarea țarcurilor care ne izolau și făceau inimaginabil un drum comun. Să ne rugăm împreună pentru asta: să ne dea Domnul ca de aici să izvorască un reînnoit elan de comuniune și de misiune.

Francisc

_________________

DECLARAȚIE COMUNĂ

a Sanctității Sale papa Francisc

și a Excelenței Sale Justin Welby, arhiepiscop de Canterbury

În urmă cu cincizeci de ani predecesorii noștri, papa Paul al VI-lea și arhiepiscopul Michael Ramsey, s-au întâlnit în acest oraș, făcut sacru de slujirea și de sângele apostolilor Petru și Paul. După aceea, papa Ioan Paul al II-lea și arhiepiscopii Robert Runcie și George Carey, papa Benedict al XVI-lea și arhiepiscopul Rowan Williams s-au rugat împreună în această biserică "San Gregorio al Celio", de unde papa Grigore l-a trimis pe Augustin să evanghelizeze neamurile anglo-saxone. În pelerinaj la mormintele acestor apostoli și ale sfinților părinți, catolicii și anglicanii se recunosc moștenitori ai tezaurului evangheliei lui Isus Cristos și ai chemării de a o împărtăși cu lumea întreagă. Am primit Vestea Bună a lui Isus Cristos prin viețile sfinte ale bărbaților și femeilor, care au predicat evanghelia în cuvinte și în fapte, și am fost însărcinați, și însuflețiți de Duhul Sfânt, pentru a fi martori ai lui Cristos "până la marginile pământului" (Fap 1,8). Suntem uniți în convingerea că "marginile pământului" astăzi nu reprezintă numai un termen geografic, ci o chemare de a duce mesajul mântuitor al evangheliei în mod deosebit celor care sunt la marginile și la periferiile societăților noastre.

În întâlnirea lor istorică din 1966, papa Paul al VI-lea și arhiepiscopul Ramsey au stabilit Comisia Internațională anglicană-catolică pentru a urmări un dialog teologic serios care, "întemeiat pe evanghelii și pe vechile tradiții comune, să conducă la acea unitate în Adevăr pentru care Cristos s-a rugat". După cincizeci de ani aducem mulțumiri pentru rezultatele Comisiei Internaționale anglicane-catolice, care a examinat doctrine, care au creat diviziuni de-a lungul istoriei, dintr-o nouă perspectivă de respect reciproc și caritate. Astăzi suntem recunoscători îndeosebi pentru documentele ARCIC II, pe care le vom examina, și așteptăm concluziile de la ARCIC III, care încearcă să înainteze în noile situații și în noile provocări ale unității noastre.

În urmă cu cincizeci de ani predecesorii noștri au recunoscut "obstacolele seriase" care împiedicau calea restabilirii unei împărtășiri complete a credinței și a vieții sacramentale dintre noi. Cu toate acestea, în fidelitatea față de rugăciunea Domnului ca discipolii săi să fie una, nu s-au descurajat în a începe drumul, chiar fără să știe ce pași se vor putea întreprinde de-a lungul căii. Mare progres a fost făcut în multe domenii care ne ținuseră la distanță. Totuși, noi circumstanțe au adus noi dezacorduri între noi, îndeosebi cu privire la hirotonirea femeilor și a chestiunilor mai recente referitoare la sexualitatea umană. În spatele acestor divergențe rămâne o chestiune perenă cu privire la modul de exercitare a autorității în comunitatea creștină. Acestea sunt astăzi câteva aspecte problematice care constituie obstacole serioase în calea unității noastre depline. În timp ce, asemenea predecesorilor noștri, nici noi nu vedem încă soluții la obstacolele din fața noastră, nu suntem descurajați. Cu încredere și bucurie în Duhul Sfânt avem încredere că dialogul și angajarea reciprocă vor face mai profundă înțelegerea noastră și ne vor ajuta să discernem voința lui Cristos pentru Biserica sa. Suntem încrezători în harul lui Dumnezeu și în Providență, știind că Duhul Sfânt va deschide noi porți și ne va conduce la tot adevărul (cf. In 16,13).

Divergențele menționate nu ne pot împiedica să ne recunoaștem reciproc frați și surori în Cristos în virtutea Botezului nostru comun. Nici n-ar trebui să ne rețină vreodată de la a descoperi și de la a ne bucura în credința creștină profundă și în sfințenia pe care le găsim în tradițiile celuilalt. Aceste divergențe nu trebuie să ne facă să diminuăm eforturile noastre ecumenice. Rugăciunea lui Cristos în timpul ultimei Cine ca toți să fie una (cf. In 17,20-23) este un imperativ pentru discipolii săi astăzi, așa cum a fost odinioară, în momentul iminent pătimirii, morții și învierii sale și ulterioara naștere a Bisericii sale. Nici divergențele noastre n-ar trebui să încurce rugăciunea noastră comună: nu numai că putem să ne rugăm împreună, dar trebuie să ne rugăm împreună, dând glas credinței și bucuriei pe care le împărtășim în evanghelia lui Cristos, în mărturisirile de credință antice și în puterea iubirii lui Dumnezeu, făcută prezentă de Duhul Sfânt, pentru a depăși orice păcat și diviziune. Astfel, cu predecesorii noștri, îndemnăm clerul nostru și pe credincioși să nu neglijeze sau să subevalueze această comuniune sigură, deși imperfectă, pe care deja o împărtășim.

Mai ample și profunde decât divergențele noastre sunt credința pe care o împărtășim și bucuria noastră comună în evanghelie. Cristos s-a rugat pentru ca discipolii săi să poată fi cu toții una, "pentru ca lumea să creadă" (In 17,21). Dorința vie de unitate pe care noi o exprimăm în această Declarație Comună este strâns legată de dorința împărtășită ca bărbații și femeile să ajungă să creadă că Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său, Isus, în lume, pentru a o mântui de răul care oprimă și slăbește întreaga creație. Isus și-a dat viața din iubire și înviind din morți a învins chiar și moartea. Creștinii, care au îmbrățișat această credință, l-au întâlnit pe Isus și victoria iubirii sale în înseși viețile lor și sunt stimulați să împărtășească bucuria aceste Vești Bune cu alții. Capacitatea noastră de a ne reuni în lauda și în rugăciunea către Dumnezeu și de a mărturisi lumii se sprijină pe încrederea că împărtășim o credință comună și în măsură substanțială un acord în credință.

Lumea trebuie să ne vadă mărturisind, în lucrarea noastră împreună, această credință comună în Isus. Putem și trebuie să lucrăm împreună pentru a proteja și a îngriji casa noastră comună: trăind, instruind și acționând în așa fel încât să favorizăm un sfârșit rapid al distrugerii mediului, care îl ofensează pe Creator și degradează creaturile sale, și generând modele de comportament individuale și sociale care să promoveze o dezvoltare sustenabilă și integrală pentru binele tuturor. Putem, și trebuie, să fim uniți în cauza comună de a susține și a apăra demnitatea tuturor oamenilor. Persoana umană este declasată de păcatul personal și social. Într-o cultură a indiferenței, ziduri de înstrăinare ne izolează de alții, de luptele lor și de suferințele lor, pe care și mulți frați și surori ai noștri în Cristos le îndură astăzi. Într-o cultură a risipei, viețile celor mai vulnerabili în societate sunt adesea marginalizate și rebutate. Într-o cultură a urii, asistăm la acte de nespus de violență, adesea justificate de o înțelegere deformată a crezului religios. Credința noastră creștină ne face să recunoaștem valoarea inestimabilă a oricărei vieți umane și s-o cinstim prin fapte de milostenie, oferind instruire, îngrijiri sanitare, hrană, apă curată sau refugiu, căutând mereu să rezolvăm conflictele și să construim pacea. Ca discipoli ai lui Cristos considerăm persoana umană sacră și ca apostoli ai lui Cristos trebuie să fim avocații săi.

În urmă cu cincizeci de ani papa Paul al VI-lea și arhiepiscopul Ramsey s-au inspirat din cuvintele apostolului: "Uit cele din urma mea și mă avânt către cele dinainte. Urmăresc scopul, răsplata chemării de sus a lui Dumnezeu, în Cristos Isus" (Fil 3,13-14). Astăzi, "ceea ce se află în urmă" - secole dureroase de separare - a fost parțial reparat de cincizeci de ani de prietenie. Aducem mulțumire pentru cei cincizeci de ani ai Centrului Anglican de la Roma, destinat să fie un loc de întâlnire și de prietenie. Am devenit prieteni și colegi de călătorie în peregrinare, înfruntând aceleași dificultăți și întărindu-ne reciproc, învățând să apreciem darurile pe care Dumnezeu le-a dat celuilalt și să le primim ca proprii, cu umilință și recunoștință.

Suntem nerăbdători să înaintăm pentru a putea fi pe deplin uniți în a proclama tuturor, în cuvinte și în fapte, evanghelia mântuitoare și vindecătoare a lui Cristos. De aceea primim mare încurajare de la întâlnirea din aceste zile dintre așa de mulți păstori catolici și anglicani din Comisia Internațională Anglicană-Catolică pentru Unitate și Misiune (IARCCUM), care, pe baza a ceea ce există în comun și ceea ce generații de studioși de la ARCIC au adus la lumină cu atenție, sunt foarte doritori să continue în misiunea de a colabora și în mărturia până la "marginile pământului". Astăzi ne bucurăm să le dăm misiunea și să-i trimitem înainte doi câte doi, așa cum Domnul i-a trimis pe cei șaptezeci și doi de discipoli. Misiunea lor ecumenică față de cei care se află la marginile societății să fie o mărturie pentru noi toți, și din acest loc sacru, ca Vestea Bună în urmă cu atâtea secole, să iasă mesajul că anglicanii și catolicii vor lucra împreună pentru a da glas credinței comune în Domnul Isus Cristos, pentru a duce alinare în suferință, pace acolo unde este conflict, demnitate acolo unde este negată și călcată în picioare.

În această biserică a sfântului Grigore cel Mare, invocăm cu ardoare binecuvântarea Preasfintei Treimi asupra continuării operei lui ARCIC și a IARCCUM, și asupra tuturor celor care se roagă și contribuie la restabilirea unității dintre noi.

Roma, 5 octombrie 2016

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat