Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Francisc de Assisi, un model pentru creștinii din toate timpurile

Când papa Francisc a fost la Assisi - orașul păcii - în predica pe care a ținut-o în piața care se află înaintea Bazilicii Inferioare a Sfântului Francisc, la un moment dat a făcut această afirmație: "Într-un fel sau altul, toți creștinii sunt oarecum franciscani, au ceva în comun cu franciscanii" (4 octombrie 2013). Poate că unora li se par aceste cuvinte puțin forțate, însă eu vreau să vă spună că sfântul Francisc și-a dorit întotdeauna să fie în sânul Bisericii și să rămână un fiu spus și ascultător față de papa de la Roma. Tocmai din acest motiv, atunci când a scris o regulă de viață pentru frații săi, chiar de la început a definit, în mod solemn și irevocabil, că "regula și viața fraților minori aceasta este: a păstra sfânta evanghelie a Domnului nostru Isus Cristos". Această frază solemnă ar putea fi de ajuns ca să găsim răspuns la afirmația papei Francisc pe care am amintit-o la început.

Și totuși, aș dori, cu prilejul sărbătorii fondatorului nostru și a marelui binefăcător al omenirii (așa cum scrie pe soclul statuii sfântului Francisc din Assisi care se află în curtea Bisericii Romano-Catolice din Galați), să aprofundez cu voi legătura tainică și trainică prin care suntem legați unii de alții, formând împreună marea familie a fiilor lui Dumnezeu.

Obișnuiesc să citesc des din Izvoarele Franciscane (operă care conține viața și activitatea sfântului Francisc din Assisi) cu scopul de a pătrunde în intimitatea propriei mele spiritualități, după forma de viață a carismei pe care am îmbrățișat-o cu mulți ani în urmă. Zilele acestea, recitind rugăciunea sfântului părinte Francisc din Assisi în fața crucifixului din bisericuța de la San Damiano, am început să mă gândesc asupra legăturii profunde dintre programul de viață al sfântului și ceea ce fiecare creștin ar trebuie să facă trăind evanghelia.

Rugăciunea aceasta sună astfel: "Preaînalte și gloriosule Dumnezeu, luminează întunericul inimii mele, dăruiește-mi credință dreaptă, speranță certă, iubire perfectă, înțelepciune și cunoaștere, ca să împlinesc sfânta ta poruncă. Amin".

Oare această rugăciune nu poate fi considerată o cale care indică modalitatea cea mai practică de a trăi evanghelia, o cale care ne conduce direct la sfințenie?

Sigur că multe sunt căile prin care putem ajunge la Dumnezeu, și fiecare om își cunoaște calea pentru a trăi propria vocație creștină pe care a primit-o de la Dumnezeu. Și dacă Dumnezeu ne cunoaște pe fiecare în parte și ne-a chemat pe nume, acest adevăr exprimă necesitatea ca fiecare să dea un răspuns personal la invitația lui Dumnezeu. Cu toate acestea, în fiecare dintre noi, Dumnezeu a pus acele virtuți teologale și umane despre care se vorbește în această rugăciune franciscană, și care sunt elementele de bază pentru trăirea evanghelie și pentru împlinirea voinței lui Dumnezeu.

O privire mai atentă asupra celor cerute de sfântul Francisc în această rugăciune, ne ajută să recunoaștem că avea dreptate papa Francisc când spunea: "Creștinii într-un fel său altul au ceva în comun cu franciscanii".

Francisc, conștient de limitele condiției sale umane, cere de la Domnul său, înainte de toate, lumină; o lumină care să-i lumineze întunericul inimii sale. E lumina credinței, nu cea a rațiunii, pentru că numai "credința este garanția realităților sperate, dovada realităților care nu se văd" (Evr 11,1). Credința este aceea care ne face capabili să vedem esențialul care este invizibil ochilor noștri trupești, dar transparent în ochii credinței. Fiecare creștin trebuie să ceară de la Dumnezeu adevărata lumină, pentru a putea vedea și înțelege acest esențial. De aceea, spune sfântul Ioan evanghelistul: "Cuvântul era lumina adevărată, care venind în lume, luminează pe orice om" (In 1,9).

Și după ce am primit această lumină de sus, ce ne-am dori să vedem? Sfântul Francisc voia să vadă cele trei virtuți teologale dăruite de Dumnezeu, credința, speranța și iubirea și pentru fiecare dintre aceste virtuți a indicat o modalitate concretă: credință dreaptă, speranță certă, iubire perfectă.

Credință dreaptă. Pentru a crede în mod corect, trebuie să ne purificăm credința noastră, care de multe ori este confundată cu practica religioasă sau cu așa zisă tradiție. Cu credința noastră trebuie să-l mărturisim pe Dumnezeu în mod genuin, conștienți că Dumnezeu este mai mare decât inima omului. Creștinii trebuie să redescopere sensul adevărat al credinței. În vizita pe care papa Francisc a întreprins-o în Azerbaidjan, în cadrul omiliei de la sfânta Liturghie din Biserica Neprihănitei Zămisliri a Fecioarei Maria, a reamintit credincioșilor prezenți și tuturor acelora la care mesajul său avea să ajungă prin mass-media: "Credința este un dar al lui Dumnezeu care trebuie să fie mereu cerut și cultivat, nu o forță magică ce coboară din cer, nu o moștenire care se primește odată pentru totdeauna și nici o super putere care rezolvă toate problemele. O credință care să satisfacă nevoile noastre ar fi o credință egoistă, o credință bazată pe nevoile noastre. Adevărata credință este bucuria de a sta cu Domnul, este un dar care aduce roade și care dă sens vieții".

Speranță certă. Speranța certă este răspunsul omului față de fidelitatea lui Dumnezeu. Fundamentul speranței nu este așteptarea împlinirii celor făgăduite, dar este însuși Dumnezeu care își onorează promisiunile. E suficient să citim istoria lui Israel și ne vom da seama că Dumnezeu și-a împlinit întotdeauna făgăduințele făcute poporului său. Astăzi, când omenirea pare să fi pierdut speranța, pe care o vedem tot mai mult ca o virtute socială, e nevoie ca toți creștinii să reafirme că speranța este o virtute teologală, "marea speranță" așa cum afirma papa emerit Benedict al XVI-lea.

Să nu uităm că speranța noastră trece dincolo de realitățile acestei lumi, căci spune apostolul Paul: "Și dacă ne-am pus speranța în Cristos numai în viața aceasta, suntem cei mai vrednici de milă dintre toți oamenii" (1Cor 15,19).

Iubire perfectă. Câtă dreptatea avea sfântul Francisc când spunea că omul are nevoie de o iubire perfectă. Dar poate omul să-și purifice iubirea sa încânt ea să devină perfectă? Această întrebare e aproape pe buzele tuturor. Ca iubirea să fie perfectă trebuie să fie asemenea iubirii lui Dumnezeu, căci "El ne-a iubit cel dintâi" (1In 4, 19). Ba mai mult, Isus ne spune: "Aceasta este porunca mea: să vă iubiți unii pe alții așa cum v-am iubit eu" (In 15,12). Omul trebuie să-și revizuiască atitudinea sa față de conceptul de iubire, pentru că iubirea este una: Dumnezeu este iubire!

Când va putea omul să spună că iubește cu o iubire perfectă? Atunci când în viața sa se va verifica ceea ce spune apostolul Paul în Prima Scrisoare către Corinteni: "Dacă aș vorbi limbile oamenilor și ale îngerilor, dar nu aș avea iubire, aș deveni o aramă sunătoare sau un chimval zăngănitor. Și dacă aș avea darul profeției, și dacă aș cunoaște toate misterele și toată știința, și dacă aș avea toată credința așa încât să mut munții, dacă n-aș avea iubire, n-aș fi nimic. Și dacă tot ce am aș da ca hrană săracilor, și dacă mi-aș da trupul ca să fie ars, dar n-aș avea iubire, nu mi-ar folosi la nimic. Iubirea este îndelung răbdătoare, iubirea este binevoitoare, nu este invidioasă, iubirea nu se laudă, nu se umflă. Ea nu se poartă necuviincios, nu caută ale sale, nu se mânie, nu ține cont de răul primit. Nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr. Toate le suportă, toate le crede, toate le speră, toate le îndură. Iubirea nu încetează niciodată. Profețiile vor dispărea, limbile vor înceta. Știința se va sfârși. [...]. Iar acum rămân acestea trei: credința, speranța și iubirea. Dar cea mai mare dintre toate acestea este iubirea" (13, 1-8.13).

După părerea mea, rugăciunea lui Francisc în fața crucifixului de la San Damiano poate fi o descriere a conștiinței vii despre sine a lui Francisc și nevoia omului de a se raporta la Creatorul său. Omul fără Dumnezeu este doar un pumn de țărână, incapabil să răspundă vocație sale. Dacă astăzi am căuta să ne apropiem de Francisc din Assisi pentru a-i elogia virtuțile, atunci am pierde vremea. Francisc despre sine avea o singură părere: nu există pe fața pământului un păcătos mai mizerabil ca el (cf. Izvoarele Franciscane 1838).

Și chiar dacă vrem să învățăm ceva de la sântul Francisc care să facă ca toți creștinii întru-un fel sau altul să aibă ceva în comun cu urmașii lui Francisc, atunci vă propun să învățați de la el să-l ascultați pe Cristos în interiorul Bisericii sale sfinte, să ascultați de îndemnul și învățătura papei și să trăiți, în sânul Bisericii, sfânta evanghelie, supuși în totalitatea lui Dumnezeu Tatăl, iubit mai presus de orice, urmându-l de aproape pe Isus Cristos, docili la acțiunea Duhului Sfânt în viața creștinească.

Să-i cerem Domnului harul de a primi cu bucurie evanghelia ca regulă de viață și să facem ca viața noastră să devină tot mai conformă cu evanghelia, pentru a fi și noi o icoană vie a lui Isus Cristos, așa cum Francisc a devenit la sfârșitul vieții sale un alter Christus.

Pr. Cristian Blăjuț, OFMCOnv.


 

lecturi: 79.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat