Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Amoris laetitia - pentru interpretare și punere în practică

Octombrie 2016

De cardinal Ennio Antonelli

1. Iubirea fundament al căsătoriei și al familiei

Astăzi este evidentă o criză foarte gravă a căsătoriei și a familiei: scăderea numărului de căsătorii religioase, creșterea puternică a numărului de căsătorii civile și mai multă încă a conviețuirilor, procentul ridicat de divorțuri, îngrijorătoarea scădere a natalității, urgența educativă.

Căsătoria nu are sprijinul societății: cultura individualismului și a caracterului provizoriu, orânduirea juridică insensibilă și penalizatoare, condiționări economice apăsătoare precum șomajul în rândul tinerilor, precaritatea ocupațională, accesul dificil la locuință, organizarea muncii refractară față de exigențele familiei.

În această situație, Amoris laetitia vede iubirea umană și creștină autentică drept unica forță capabilă să salveze căsătoria și familia. Ea trebuie pusă în centrul familiei (cf. Al 67), așa cum a sugerat deja Conciliul al II-lea din Vatican (cf. GS 48-49) și cu reafirmă în mod eficace Papa Francisc însuși care îi dă evidențierea maximă în toată exortația apostolică, în special în capitolele IV și V.

Urmând imnul adus iubirii de sfântul Paul (cf. 1Cor 13,4-7), Papa trece în revistă câteva caracteristici ale iubirii adevărat, le explică și le aplică la trăirea familială (cf. AL 90-119). Afirmă că iubirea conjugală este autentică, dacă îl apreciază pe celălalt pentru el însuși și vrea binele său (cf. AL 127). Așadar este jertfelnică și spirituală; dar include și afectul, duioșia, intimitatea, pasiunea, dorința erotică, plăcerea dată și primită (cf. AL 120; 123), deschiderea spre procreația și educația copiilor (cf. AL 80-85). Este o prietenie totalizantă (cf. AL 125); ca atare prefigurează și anticipă unirea mistică cu Dumnezeu și constituie o cale deosebită de sfințire, o vocație specifică (cf. AL 72; 74; 142; 316).

Raportul de cuplu este un drum permanent (cf. AL 325), care cunoaște frumusețea și bucuria de a fi iubiți și de a iubi, dar și defecte și păcate, dificultăți și suferințe. Trebuie considerat, cu realism și încredere, ca o creștere și realizare împreună în mod progresiv (cf. AL 37), cu pași mici, cu exercițiu practic, răbdător și perseverent (cf. AL 266-267). "Iubirea este artizanală" (AL 221), ca educația copiilor (cf. AL 16; 271; 273).

Toți sunt chemați să fie umili și să se angajeze pentru a crește spre o perfecțiune mai mare (cf. AL 325). Apelul este adresat nu numai așa-numitelor cupluri iregulare (Papa preferă să le numească "situații de fragilitate și imperfecțiune", AL 296), ci și cuplurilor care sunt în regulă. Niciun cuplu, nicio familie nu este perfectă. Toate au nevoie de harul lui Dumnezeu; toate sunt iubite de El și au valoare pentru El; Biserica le oferă tuturor însoțirea pastorală pentru drumul lor.

A însoți nu înseamnă a impune obligații în mod autoritar, ci a educa la libertatea responsabilă. "Suntem chemați să formăm conștiințele, nu să pretindem să le înlocuim" (AL 37). Persoanele trebuie să fie ajutate să-și maturizeze propriile convingeri și propriile atitudini, să descopere de la sine adevărul, valorile și normele morale, în care se concretizează iubirea filială față de Dumnezeu și fraternă față de alții (cf. AL 264). În acest scop colaborează multiple elemente: experiențe, sfaturi practice, reflecții raționale, motivații de credință (cf. de ex. AL 128; 133; 137; 139).

Însoțirea pastorală trebuie să-i ia asupra sa pe toți, dar cu atenții diferite. Deosebit de răbdătoare și milostivă trebuie să fie cu aceia care se află în situații de gravă dezordine obiectivă. Ei trebuie tratați ca săraci, slabi, suferinzi, răniți ai vieții. Totuși, prioritatea pastorală, indicată de Amoris laetitia pentru timpul prezent, este de a preveni cât mai mult posibil rănile, diviziunile, eșecurile căsătoriilor. "Astăzi, mai importantă decât o pastorație a eșecurilor este efortul pastoral pentru a consolida căsătoriile și astfel a preveni ruperile" (AL 307; cf. ivi, 211).

Trebuie dezvoltată cu încredere și perseverență o pastorație organică a familiei, care să cuprindă pregătirea îndepărtată și pregătirea apropiată la căsătorie și, după căsătorie, formarea soților, în special a cuplurilor tinere (cf. AL 200; 202; 207; 208; 227; 229; 230). Mai rodnice decât convocările de adunări și decât reuniunile aglomerate sunt apropierea personalizată și întâlnirile de familie, de grup mic, de comunitate mică. În acest scop trebuie promovat protagonismul familiilor înseși și responsabilitatea lor misionară ("familii în ieșire"), valorizând printre altele cooperarea de mișcări și asociații ecleziale.

Noutatea lui Amoris laetitia, în afară de capitolul al optulea, mi se pare că se află în special în marea atenție îndreptată spre experiența umană obișnuită, spre trăirea existențială, religioasă, spirituală, cu analize și observații detaliate, multe sfaturi practice, indicații concrete pentru persoane și pentru pastorație. Intenția prevalent pedagogică sugerează un limbaj discursiv, viu, implicator, adresat tuturor și pentru toți ușor de citit și de înțeles, fără preocupări excesiv față de precizia teologică și științifică. Documentul poate să fie folosit în mod rodnic de laici pentru formarea lor personală și de lucrătorii pastorali pentru cateheză. Constituie, el însuși, un exemplu valabil de însoțire eclezială.

2. Dezvoltare doctrinală coerentă

Referindu-se la cele două sinoade despre familie, Papa Francisc spune: "Ansamblul intervențiilor Părinților, pe care le-am ascultat cu atenție constantă, mi s-a părut un poliedru prețios, constituit din multe preocupări legitime și din întrebări oneste și sincere" (AL 4). Imaginea geometrică a poliedrului evocă în mod sugestiv multiplicitatea punctelor de vedere precum și caracterul prospectiv al adevărului pe care acum aș vrea să-l subliniez.

Adevărul este întotdeauna parțial și întotdeauna definitiv. Este întotdeauna parțial deoarece prin concepte este interpretare a realității în aspectele sale particulare inteligibile. Este întotdeauna definitiv deoarece prin judecăți enunțătoare este revelație a ființei. "Orice adevăr, chiar parțial, dacă este realmente adevăr, se prezintă ca universal. Ceea ce este adevărat trebuie să fie adevărat pentru toți și pentru totdeauna" (Sfântul Ioan Paul al II-lea, Fides et ratio, 27; cf. și 84; 87; 95). "(Adevărul) se cunoaște în istorie, dar depășește istoria însăși" (Ivi, 95).

Acest discurs este valabil în general pentru orice adevăr; dar se aplică, cu atât mai mult, la învățătura credinței învățată în mod infailibil de Biserică. Dezvoltarea trebuie să fie coerentă. Admite integrarea de noi perspective, nu negarea sensului precedent; noi formulări și precizări, nu contradicții. Are loc conform hermeneuticii reformei în continuitate. Acest criteriu interpretativ trebuie să fie urmat de obicei și pentru învățăturile care nu sunt definitive. De aceea Amoris laetitia trebuie citită în lumina magisteriului precedent și viceversa magisteriul precedent trebuie recitit în lumina lui Amoris laetitia, elaborând eventual o sinteză nouă și coerentă.

3. Doctrina morală

Amoris laetitia confirmă doctrina tradițională: căsătoria creștină este indisolubilă (cf. AL 86; 123-124; 291-292); indisolubilitatea, mai mult decât un jug, este un dar care trebuie apreciat și cultivat (cf. AL 62); divorțul este un rău și îngrijorează prin larga sa răspândire (cf. AL 246; 291); noua unire a celor divorțați și orice conviețuire sexuală diferită de căsătorie este o gravă dezordine morală (cf. AL 297-298; 301; 305). (Cf. și, cu privire la "teoria gender", denunțarea severă făcută de Papa la Tbilisi în Georgia la 1 octombrie 2016 "a războiului mondial împotriva căsătoriei" și "a colonizării ideologice").

Din păcate, Amoris laetitia tace cu privire la normele generale negative, care interzic să se facă răul. Ele obligă în orice situație, fără nicio excepție care să se poată considera în mod obiectiv permisă, așa cum învață foarte autoritar, pe urma tradiției catolice, enciclica Veritatis splendor a sfântului Ioan Paul al II-lea: "Preceptele negative ale legii naturale sunt în mod universal valabile: ele obligă pe toți și pe fiecare, mereu și în orice împrejurare... interzic o acțiune determinată mereu și pentru totdeauna, fără excepții" (VS 52; cf. 78-82 și CBC 1750-1761; 2072). Nu este permis niciodată să fie încălcate, nici măcar pentru o bună intenție și o finalitate lăudabilă (cf. VS 80 și CBC 1753). Motivul este că actele, interzise de ele, sunt dezordonate în mod intrinsec, în ele însele, prin însuși conținutul lor. Așa sunt, de exemplu: blasfemia, apostazia, uciderea directă a unei persoane nevinovate, avortul, tortura, aproprierea necuvenită a bunurilor altuia, calomnia, minciuna, adulterul, dezordinile sexuale, între care desigur și unirile divorțaților recăsătoriți și ale altor cupluri care conviețuiesc. Tăcerea lui Amoris laetitia cu privire la tema normelor negative poate ușura interpretarea greșită, conform căreia în anumite cazuri aceste uniri ar fi în mod obiectiv permise, ca un bine analog căsătoriei, chiar dacă incomplet.

Amoris laetitia exclude gradualitatea legii și morala dublă (cf. AL 295; 300); de aceea în asta concordă cu Veritatis splendor care avertizează: "Ar fi o eroare foarte gravă a conclude că norma învățată de Biserică este în ea însăși numai un ideal care după aceea trebuie să fie adaptat, proporționat, graduat cu, se spune, posibilitățile concrete ale omului" (VS 103; cf. 104); recunoaște că respectarea poruncilor, cu ajutorul harului, este realmente posibilă (cf. AL 295; 297; 303), rămânând în mod substanțial în acord cu doctrina Conciliului din Trento (cf. DH 1568) și a sfântului Ioan Paul al II-lea (cf. VS 65-70; 102-103). Însă uneori se întâlnește în ea vreo ambiguitate de limbaj, justificabilă cu tonul discursiv și exigența comunicativă: de exemplu, se atribuie noilor uniri ale divorțaților și altor conviețuiri sexuale calificativul de bine imperfect și momentan posibil (cf. AL 76; 78; 296; 303; 308), în timp ce cu un limbaj teologic mai precis ar trebui să fie considerate un rău moral, la care sunt unite câteva bunuri (cf. AL 308), "elemente constructive" (cf. AL 292), valori corespunzătoare valorilor căsătoriei (cf. AL 292), ca prietenia, ajutorul reciproc, dedicarea pentru copii.

În lumina lui Amoris laetitia și mai ales a învățăturii sfântului Ioan Paul al II-lea în Familiaris consortio și Veritatis splendor, noile uniri ale divorțaților și celelalte conviețuiri sexual nu trebuie să fie aprobate niciodată ca permise în mod obiectiv (cf. AL 291; 297; 303; 305). Însă persoanele, care se află în astfel de situații dezordonate, trebuie să fie ajutate să se integreze în viața eclezială concretă, progresiv și în diferite moduri, propunând fiecăreia binele posibil ei (cf. AL 308), încercând să evite scandalul (cf. AL 297; 299), încurajând pașii orientați în direcția corectă (cf. AL 305), ca rugăciunea personală, familială și comunitară, ascultarea Cuvântului, frecventarea asiduă a Sfintei Liturghii, angajarea educativă responsabilă față de copii, faptele de milostenie față de aproapele, voluntariatul, slujirile ecleziale (și în organismele de participare), în așa fel încât să-l întâlnească pe Domnul și milostivirea sa "pe alte căi", diferite de sacramente (cf. sfântul Ioan Paul al II-lea, Reconciliatio et poenitentia 34).

4. Responsabilitatea personală subiectivă

Desigur Amoris laetitia nu uită legea morală obiectivă; totuși pune pe primul plan și explică pe larg perspectiva conștiinței și a responsabilității personale, recomandând între altele să fie ținută în considerație mai mare în practica pastorală (cf. AL 303). Documentul precizează corect că respectarea normelor, dacă este realizată fără iubire, ar putea să fie insuficientă în fața lui Dumnezeu (cf. AL 304) și viceversa viața în harul lui Dumnezeu ar putea să se realizeze și într-o situație obiectivă de dezordine morală, când condiționările atenuează sau anulează vinovăția subiectivă (cf. AL 305). Așadar una este dezordinea obiectivă gravă și alta este păcatul de moarte personal, care comportă știință deplină și consens deliberat.

Amoris laetitia confirmă așa-numita legea gradualității (cf. AL 295), formulată deja de sfântul Ioan Paul al II-lea: "(omul) cunoaște, iubește și realizează binele moral după etape de creștere" (Familiaris consortio 34). Această lege implică faptul că uneori conștiința poate să fie eronată fără a înceta să fie dreaptă; poate să acționeze în contrast cu norma morală fără să fie vinovată sau fără să fie pe deplin vinovată. Persoana ar putea să ignore norma generală (de exemplu, raportul sexual este mereu ilegitim în afara căsătoriei); ar putea să nu perceapă valoarea conținută în normă, în așa fel încât să poată alege binele și să evite răul liber prin convingere interioară (de exemplu, ar putea să nu înțeleagă că raportul sexual este propriu căsătoriei și numai în ea are valoare și demnitate umană, ca expresie a dăruirii reciproce totale și a dăruirii comune pentru copii); în sfârșit, ar putea să considere în mod eronat că respectarea normei, în situația sa particulară, este imposibilă, ba chiar devenind ocazie pentru alte păcate (de exemplu, continența sexuală, dacă nu este de acord conviețuitorul, ar putea să devină ocazie de raporturi sexuale cu alte persoane și să provoace întreruperea coabitării cu daună gravă pentru îngrijirea și educația copiilor).

Am spus că respectarea normei morale ar putea fi considerată imposibilă de către persoană în mod eronat, pentru că în realitate, cu ajutorul harului lui Dumnezeu, este mereu posibil să se respecte poruncile, și aceea de a fi curați după propria condiție de viață. Magisteriul Bisericii învață asta angajând autoritatea sa la cel mai înalt grav. "Dumnezeu nu poruncește ceea ce este imposibil, ci poruncind te îndeamnă să faci ceea ce poți, și să ceri ceea ce nu poți și te ajută pentru ca tu să poți" (Conciliul din Trento, DH 1536). "Dacă spune cineva că și pentru omul justificat și constituit în har poruncile lui Dumnezeu sunt imposibil de respectat, să fie anatema" (Conciliul din Trento, DH 1568). "Respectarea legii lui Dumnezeu, în situații determinate, poate să fie dificilă, foarte dificilă: însă nu este niciodată imposibilă. Aceasta este o învățătură constantă a tradiției Bisericii" (Sfântul Ioan Paul al II-lea, Veritatis splendor, 102). Pentru cel care se roagă, cultivă un raport personal intens cu Domnul Isus Cristos și invocă ajutorul harului său cu umilință și încredere, devine posibil să respecte poruncile și, dacă este un divorțat recăsătorit, îi devine posibil să respecte continența sexuală. Conform unei metafore celebre, folosite de mai multe ori de sfântul Ioan Paul al II-lea, viața creștină este dificilă ca escaladarea unui munte, însă credinciosul nu trebuie să renunțe să urce, trebuie în schimb să pornească la drum cu grijă și să încerce cu curaj să înainteze spre vârf. De fapt legea gradualității nu înseamnă că legea va obliga într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat. "Soții nu pot privi legea morală ca pe un ideal moral care urmează să fie atins în viitor, ci trebuie să o considere ca pe o poruncă actuală a lui Cristos Domnul, pe care trebuie s-o îndeplinească angajându-se și acceptând dificultățile. Pentru aceasta, așa-numita «lege a gradualității» sau a drumului în trepte nu se poate identifica cu «gradualitatea legii», ca și cum ar exista diferite trepte și diferite forme de precept în legea divină pentru oameni și situații diferite" (Sfântul Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, 34). De aceea nu trebuie să se stabilizeze în situația contrastantă cu legea; nu trebuie să se acomodeze la poalele muntelui. Pe de altă parte, păstorii învățând doctrina nu trebuie să coboare muntele și însoțind personal pe fiecare credincios trebuie să-l ajute să urce cu propriul pas, în funcție de forțele sale, pornind imediat la drum, gata să se ridice după orice eventuală cădere, hotărât să continue cu ajutorul lui Dumnezeu.

5. Însoțirea pastorală

Amoris laetitia cere ca în predică și în cateheză preoții și ceilalți lucrători pastorali să propună concepția creștină despre căsătorie în integralitatea sa (cf. AL 303; 307). Pe de altă parte recomandă să nu se agraveze ulterior situația persoanelor deja oprimate de suferință și de lipsuri, învinovățind conștiința lor (cf. AL 49). În această privință se poate aminti că uneori trebuie tolerat un rău mai mic pentru a evita un rău mai mare și ca preotul, la spovadă sau la însoțirea personalizată, poate în mod legitim, cu tăcerea sa, să-l lase pe penitent în ignoranță, atunci când îl consideră, cel puțin pentru moment, incapabil să se corecteze de vreo gravă dezordine obiectivă (de exemplu, contracepția sau conviețuirea sexuală iregulară). El cu tăcerea sa nu aprobă răul; nu cooperează cu el; evită numai să-l agraveze, preocupându-se ca păcatul material să nu se transforme în păcat formal. Dialogul interpersonal nu are aceleași exigențe de completitudinea pe care le are învățământul public.

Însă preotul nu trebuie să continue să tacă nici în fața creștinului, dacă acesta, în timp ce trăiește într-o situație de gravă dezordine morală cunoscută public, intenționează să meargă la împărtășania euharistică, sacrament al unității ecleziale, spirituale și vizibile, care cere sintonie în mărturisirea de credință și coerență obiectivă în forma de viață. "Evident, judecata asupra stării de har aparține numai celui interesat, pentru că e vorba de o judecată de conștiință. Totuși, în caz de comportament exterior grav, public și de durată contrar normei morale, Biserica, în grija ei pastorală pentru buna rânduială comunitară și din respect față de sacramentul în discuție, nu poate să nu se simtă chemată în cauză" (Sfântul Ioan Paul al II-lea, Ecclesia de Eucharistia, 37). Contradicția obiectivă și vizibilă creează scandal și implică responsabilitatea comunității ecleziale și, în special, a păstorilor. Preotul, dacă este la cunoștința situației iregulare, trebuie să avertizeze persoana interesată, cu respect și iubire, pentru ca să nu țină cont numai de judecata sa de conștiință; trebuie amânată admiterea ei la împărtășania euharistică până când nu va face discernământ "cu preotul în for intern" (AL 298; cf. 300) și nu va parcurge, sub conducerea lui, un drum eclezial apropriat (cf. AL 294; 300; 305; 308).

Dat fiind faptul că normele generale negative obligă întotdeauna, fără nicio excepție, creștinul aflat în situație iregulară este ținut în fața lui Dumnezeu să facă posibilul pentru a ieși din dezordinea obiectivă și să armonizeze comportamentul său cu norma. Se poate întâmpla ca să nu-și dea seama de asta conștiința sa, eronată în bună credință; însă preotul, care-l însoțește, cu caritate și prudență trebuie să-l conducă să discearnă și să împlinească voința lui Dumnezeu cu privire la el, până când ajunge să asume o formă de viață coerentă cu Evanghelia. Pașii, care ar putea găsi spațiu pe acest drum, sunt următorii: a) a verifica validitatea căsătoriei precedente și a obține eventual sentința de nulitate, folosindu-se de facilitățile procedurale introduse de Papa Francisc la data de 15 august 2015 în cele două Motu proprio Mitis Iudex Dominus și Mitis et misericors Iesus; b) a celebra căsătoria religioasă sau a convalida în rădăcină căsătoria civilă; c) a întrerupe coabitarea, dacă nu există impedimente; d) a practica abstinența sexuală, dacă alte soluții nu sunt posibile (cf. Sfântul Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, 84); e) în caz de eroare temporară invincibilă și de aceea de refuz cu privire la continența sexuală, considerată în propriul caz imposibilă sau absurdă sau fără valoare, a evalua posibila corectitudine a conștiinței în lumina personalității și a trăirii în ansamblu (rugăciune, iubire față de aproapele, participare la viața Bisericii și față de învățătura sa, umilință și ascultare în fața lui Dumnezeu); a cere ca persoana să se angajeze măcar să se roage și să crească spiritual, cu scopul de a cunoaște corect și a împlini cu fidelitate voința lui Dumnezeu față de sine, așa cum se va manifesta; f) în sfârșit se poate acorda dezlegarea sacramentală și împărtășania euharistică, având grijă să se mențină caracterul rezervat și să se evite scandalul (cf. AL 299); g) preotul are nevoie de caritate și înțelepciune, pentru a mărturisi milostivirea lui Dumnezeu care oferă tuturor și mereu iertarea și în același timp pentru a discerne dacă iertarea este realmente primită de penitent cu convertirea necesară (Însă nu pare că creștinul, atât timp cât rămâne într-o situație obiectiv dezordonată, poate să revendice dreptul la sacramente, făcând apel la dispozițiile sale interioare și la judecata sa de conștiință. În capitolul al VIII-lea Amoris laetitia nu pare că vrea să dea porunci, ci numai sfaturi).

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

Editura "Presa Bună": Amoris laetitia


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat