Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Pentru a vindeca rănile din trecut

De Anders Arborelius

episcop de Stockholm

Când a fost făcut cunoscut că papa Francisc a fost invitat în Suedia, cea mai mare parte a oamenilor a primit anunțul ca o veste bună. Înainte de el un singur papă vizitase țara noastră, adică Ioan Paul al II-lea în 1989. În acea epocă a fost dificil; prejudecățile anticatolice erau încă puternice, dar când a venit a fost oricum foarte bine primit. De atunci Suedia a devenit mai secularizată, dar și mai multiculturală și plurireligioasă și, se speră, mai tolerantă. Populația catolică crește grație imigrației, mai ales grație refugiaților. Mulți protestanți sunt interesați de spiritualitatea și de viziunea etică catolică. În afară de asta, mulți dintre cei care aparțin altor confesiuni sau chiar aceia care nu practică nicio confesiune par să-l considere pe papa Francisc gentil și vrednic de încredere. Este văzut ca autoritate morală și spirituală de o mare varietate de persoane. Îndrăznesc să spun că pontiful va fi primit foarte bine în Suedia.

Este important de amintit că papa este invitat la comemorarea comună a Reformei, organizată de luterani și catolici. Nu e vorba de o celebrare sau de un jubileu oarecare, ci de o comemorare în spirit de pocăință și de reflecție. De ambele părți există înțelegerea comună de a voi să se treacă de la conflict la comuniune. Astăzi, la cinci sute de ani după Reforma cu care ne-am îndepărtat unii de alții, vom căuta să mergem împreună spre unitatea deplină și vizibilă în Cristos. Iarăși și iarăși am încercat să explic asta atâtor catolici derutați pentru că aveau impresia că trebuie "să celebreze" Reforma. Nu, acest eveniment este înțeles ca o comemorare în spirit de reconciliere și de pocăință. Cu ajutorul lui Dumnezeu, vrem să vindecăm rănile din trecut, să purificăm amintirile dureroase din timpul Reformei, când am luptat unii împotriva altora. De acum înainte putem înainta în pace spre acel viitor pe care-l sperăm și pentru care ne rugăm, în care vom fi uniți pe deplin.

În timpul Reformei, Suedia, și Europa de Nord în general, erau catolici, dar apoi această parte a lumii a abandonat complet Biserica Catolică. De fapt, Reforma a fost foarte eficace. După ce Gustav Wasa (1496-1560) a început să introducă în țară credința luterană pentru motive politice și economice, în Suedia Biserica catolică s-a extins timp de mai multe secole. La început a întâlnit o rezistență puternică. Chiar au existat insurecții. Totuși, autoritatea regală a reușit să izbândească și să impună credința luterană. Suedia trebuie considerată o țară luterană din 1593. În 1617 în legea a fost introdusă pedeapsa capitală pentru catolici. Însă la sfârșitul secolului al XVIII-lea a fost oferită toleranță catolicilor și evreilor străini. De atunci Biserica Catolică a început să se dezvolte, lent, pas după pas.

Faptul că Suedia a fost aleasă pentru a găzdui comemorarea inițială a Reformei este un fapt extraordinar. În nicio altă parte a lumii protestanții n-au fost capabili să dezrădăcineze și să abolească Biserica catolică așa de bine ca în nordul Europei. Totuși, astăzi procesul de reconciliere între catolici și protestanți arată că a avut mai mult succes în țările noastre decât în multe alte părți ale lumii. Deci este un semn cu adevărat profetic și încărcat de speranță faptul că această comemorare începe chiar aici în Suedia.

Merită de notat și că Biserica luterană din Suedia a păstrat mai multe urme ale tradiției catolice față de luteranii din Germania sau din altă parte. În multe biserici luterane din Suedia este posibil de găsit o statuie sau o imagine a Stăpânei noastre și a altor sfinți. Biserica din Suedia se mândrește cu o succesiune apostolică, deși aceasta n-a fost niciodată recunoscută de Biserica Catolică. Tradiția și cultura suedeză mențin multe urme din trecutul catolic. Și totuși timp de secole Biserica catolică a fost văzută ca dușman, ca un lucru periculos și străin de valorile suedeze.

În secolul trecut, spiritul de ecumenism a început să crească pentru a se dezvolta după aceea foarte rapid. Nu se poate să nu se amintească numele arhiepiscopului luteran de Uppsala, Natan Söderblom (1866-1931). A fost un adevărat pionier al mișcării ecumenice. La începutul secolului al XX-lea, catolicii nu era foarte deschiși la dialogul ecumenic. Imediat după cel de-al doilea război mondial, Biserica catolică a început să crească în Suedia. La nivel mondial, Conciliul al II-lea din Vatican a deschis spre ecumenism. Și în Suedia au început să se dezvolte relațiile ecumenice. Astăzi cea mai mare parte a Bisericilor creștine face parte din Consiliul Creștin din Suedia. Lucrăm împreună și încercăm să vorbim cu un singur glas despre multe teme. Însă există chestiuni dogmatice și etice asupra cărora nu putem împărtăși aceeași viziune. Oricum, la nivel uman și personal există adesea o profundă prietenie între creștini de diferite denominațiuni. Pentru noi catolicii, care în multe locuri adesea nu avem o biserică, este o bucurie și un privilegiu să putem folosi, pe baza regulamentară, peste o sută de biserici luterane pentru liturgia noastră. În același timp, mulți luterani sunt interesați să viziteze mănăstiri și centre de reculegere catolice. Puțin câte puțin catolicii și luteranii cresc în dialog și în prietenia spirituală.

La 2 octombrie, cotidianul suedez "Svenska Dagbladet" a publicat un articol - prezentat integral în italiană de L'Osservatore romano - scris de cardinalul Kurt Koch, președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, și de Martin Junge, secretar general al Federației Luterane Mondiale. În acest articol cei doi au sintetizat procesul de reconciliere dintre catolici și luterani în trei concepte cheie: recunoștință, căință și mărturie comună. Suntem recunoscători pentru că împărtășim aceeași credință fundamentală în Dumnezeul unul și întreit și în mântuirea adusă prin intermediul lui Cristos. Ne pare rău și deplângem că am luptat unii împotriva altora. Dar acum putem să dăm o mărturie comună a bucuriei și a frumuseții credinței noastre și să arătăm puterea sa de a transforma lumea noastră rănită de păcat, în special săracilor și celor asupriți. Este de maximă importanță ca să se lucreze împreună pentru a promova pacea, dreptatea și reconcilierea. Trebuie să dăm un semn profetic de milostivire și de caritate într-o lume divizată.

Catolicii și luteranii sunt tot mai conștienți de faptul tragic că în diferite părți ale lumii creștinii sunt persecutați. Suedia a devenit un port sigur pentru mulți creștini care provin din Orientul Mijlociu. Și acest lucru a avut un impact asupra ecumenismului în Suedia. Numărul catolicilor orientali a crescut în ultimul deceniu și au venit și mulți ortodocși din acea parte a lumii. Asta înseamnă că dimensiunea ecumenică s-a lărgit și că a crescut conștiința noastră despre situația precară a creștinilor din acele țări. Martiriul nu este o realitate îndepărtată din trecut, ci un fenomen foarte contemporan. În mod paradoxal, acest fapt tragic ne-a ajutat și pe noi creștinii din Suedia - catolici, ortodocși și protestanți - să creștem în unitate și în solidaritate. Este într-adevăr un fapt providențial și profetic că Papa Francisc, care a făcut atât de mult pentru a ne aminti nouă tuturor pe martirii noștri creștini contemporani, va veni la noi în Suedia.

Prezența papei la acest eveniment istoric arată că luteranii îi dau un soi de recunoaștere implicită ca lider global. Desigur, asta nu înseamnă că slujirea petrină ca atare este acceptată, ci într-un fel este vorba de un pas important spre unitatea deplină și vizibilă pentru care Isus vrea ca noi să ne rugăm și spre care vrea ca să tânjim. Într-o lume globală, medială, papa asumă tot mai multă importanță ca simbol al unității creștine. Această comemorare comună a Reformei pare să fie un soi de răspuns la întrebarea pusă de Ioan Paul al II-lea creștinilor necatolici în enciclica sa Ut unum sint: cum vreți ca să fie și să acționeze papa pentru a-l accepta? Luteranii au ținut să-l invite pe pontif ca să participe la deschiderea solemnă a acestui an de comemorare, prin urmare apreciază prezența sa ca semn profetic și garanție de speranță pentru unitatea pe care Cristos o vrea pentru toți discipolii săi.

(După L'Osservatore Romano, 30 octombrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat