Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 31-a de peste an - Anul C - 2016

Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul născut, ca oricine crede în el să aibă viața veșnică (cf. In 3,16).

Isus este tot mai aproape de Ierusalim și de Calvar și, cu toate că timpul lui este aproape (cf. Mt 26,18), face totuși o abatere din drum și intră în Ierihon, în primul rând pentru că acolo trăiau doi oameni, două suflete care îl căutau, îl așteptau și îl doreau de multă vreme, era un orb, pe care Marcu îl numește Bartimeu (cf. Mc 10,46) și un vameș numit Zaheu, care în taină cred că i-au și șoptit lui Isus: "Știam noi că ai să vii!"; și în al doilea rând pentru a le arăta mai marilor Ierusalimului și mulțimilor care îl urmau, din exemplul orbului și al vameșului, cum trebuie dorit, așteptat, primit și iubit el, ca Mesia, ca mântuitorul trupurilor și al sufletelor.

1. Ierihonul este o cetate cannanită, adică este o cetate fondată de urmașii lui Canaan, fiul lui Ham și al unei femei păgâne și nepot al lui Noe, care a fost blestemat de acesta din urmă pentru priviri imorale și publicitate indecentă împreună cu tatăl său (cf. Gen 9,18, 22-27); este o cetate de pe malurile Iordanului cu climă subtropicală, cu finici și flori (cf. 2Cr 28,1), dar o cetate imorală și idolatră, ca și fondatorul ei; este o cetate care a părăsit închinarea adevărată și se închina lunii; este o cetate în care trăia renumita desfrânată Rahab (cf. Ios 2,1) și nu în ultimul rând este o cetate unde se atenta cu ușurință la viața oamenilor (cf. Lc 10,30). De aceea, această cetate a fost dată de Dumnezeu în mâinile lui Iosue spre distrugere, iar Iosue a pus pe ea un blestem cu moartea primului și ultimului născut asupra oricui ar fi încercat s-o reconstruiască (cf. Ios 6,26), iar Hiel din Betel, omul care a reconstruit cetatea în vremea lui Ahab, a avut parte din plin de acest blestem (1Rg 16,34). După reconstrucție, Ierihonul a devenit o cetate în care și-a găsit loc "crema neagră" a societății: Irod cel Mare și acoliții lui edomiți, vameșii bogați trădători de neam; oamenii cu influență ai sistemului, etc.

Dar a venit "împlinirea timpului" (Gal 4,4) când Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, a oferit mântuirea sa tuturor popoarelor și tuturor oamenilor, începând cu cei mai "căzuți" și cu cei care o căutau și așteptau cel mai tare, trecând astfel cu vederea peste păcatele oamenilor, spre convertire, așa cum ne spune prima lectură biblică (cf. Înț 11,23). De ce toate acestea? Pentru că: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul născut, ca oricine crede în el să aibă viața veșnică" (In 3,16) și pentru ca oameni să cunoască și vestească până la marginile pământului că: "Domnul îi sprijină pe toți cei care dau să cadă și îi ridică pe toți cei căzuți" (Ps 145,14).

Din aceste motive și din cele arătate mai sus, Isus, prin Duhul Sfânt, a ajuns și în Ierihon, cetatea imorală, idolatră, violentă și blestemată cândva, pentru a-i vesti sosirea mântuirii mult așteptate, adică mântuirea de la cruce spre care deja se îndrepta, adeverind astfel că el, Fiul lui Dumnezeu, care a avut în genealogia sa oameni și locuri rele (cf. Mt 1,1-16), a venit să caute și să mântuiască tot ceea ce era pierdut (cf. Lc 19,10).

Dumnezeu promisese prin profetul Ieremia: "Mă veți găsi dacă mă veți căuta cu toată inima. Mă voi lăsa să fiu găsit de voi" (Ier 29,13-14). Ba mai mult decât atât, Dumnezeu mai promisese și că înțelepciunea sa întrupată, care este Isus, "va veni în întâmpinarea celor care îl doresc, pentru a li se face cunoscut. Cine nu va obosi căutându-l, îl va găsi șezând la poarta lui" (Înț 6,12-14). Toate aceste mângâietoare cuvinte s-au adeverit în viața celor doi căutători de Cristos. Ce mângâiere trebuie să fi fost pentru orbul Bartimeu și pentru vameșul Zaheu să vadă că nu doar ei l-au căutat pe Isus, dar și că el i-a căutat pe ei pentru a le alina durerile.

Despre orbul Bartimeu și despre vameșul Zaheu putem spune că amândoi purtau cam aceleași dureri: orbul nu putea să-l vadă pe Isus din cauza unei boli, iar Zaheu nu putea să-l vadă pe Isus din cauza staturii lui mici; amândoi erau marginalizați de societate: orbul pentru că era sărac, iar vameșul pentru că avea relații cu păgânii romani.

Dar cel mai important lucru despre care putem spune că cei doi îl aveau în comun este credința, speranța și dragostea lor pentru Isus, Fiul lui David, Fiul lui Dumnezeu. Ei credeau și-l așteptau pe Isus ca Mesia vindecătorul și mântuitorul lor. Orbul îl aclamă cu titlul mesianic: "Fiul lui David" (cf. Lc 18,38-39), așa cum fusese vestit prin profetul Natan și prin îngerul Gabriel (cf. 2Sam 7,12-14; Lc 1,32). Acest titlu dat de Bartimeu, orbul trupesc, condamnă grava orbire spirituală a mai marilor religioși și politici ai Israelului care au refuzat să-l recunoască pe Isus ca Mesia și l-au condamnat la moarte. A nu crede în Isus, Fiul lui Dumnezeu, trimis spre mântuirea din păcat, este o orbire infinit mai mare decât orbirea trupească. Iar vameșul Zaheu îl proclamă cu titlul de "Doamne", de Dumnezeu (cf. Lc 19,8), așa cum îl descoperise îngerul la zămislirea sa (cf. Lc 1,32).

Pentru aceasta orbul a primit de la Isus, așa cum spune Scriptura, mai mult decât a cerut și a sperat (cf. Ef 3,20), căci pe lângă lumina ochilor a primit și lumina mântuirii veșnice. Iar vameșul Zaheu a primit de la Isus nu numai fericirea pe care nu i-o dădeau bunurile materiale, dar și lumina mântuirii. Iată aici minunea minunilor: cămila (bogatul) trecând prin urechea acului (cf. Lc 18,25) și vameșii și desfrânatele intrând în paradis (cf. Mt 21,31).

Zaheu, un fiu a lui Abraham cel credincios lui Dumnezeu și slujitor al oamenilor, mai ales al celor aflați în nevoi, amăgit de șoaptele diavolului și ale lumii, a renunțat la purtarea strămoșului său, care deși era bogat nu era lipit de bogății, și s-a făcut slujitor al păgânilor romani și storcător de bani de la săracii lui Dumnezeu împreună cu ei. Dar Zaheu și Bartimeu au fost aleși de Dumnezeu, la împlinirea timpurilor, ca prin ei să-și facă cunoscută milostivirea și mântuirea față de toți, începând cu cei din urmă (cf. In 9,3).

Într-o zi, Zaheu a auzit de la niște prieteni, ca și Petru de la Andrei, ca Natanael de la Filip, că a venit Isus, că a venit Mesia mântuitorul cel promis de Dumnezeu și vestit de profeți (cf. In 1,41.45), că a venit Mesia "așteptatul popoarelor" (cf. Is 60,9). Apoi, s-a dus personal să asculte predicile lui Ioan Botezătorul, care vestea că Mesia a venit și că nimeni nu este exclus de la mântuirea lui, nici măcar trădătorii vameși și soldați (cf. Lc 3,12-14). Asta i-a dat curaj și de atunci se ruga și căuta prilej să-l vadă și să-l întâlnească pe Isus. Și iată că ziua cea mare pentru care s-a rugat și pe care a așteptat-o cu dor a sosit când Isus a intrat în Ierihon. Atunci l-a văzut cu ochii săi și l-a auzit cu urechile sale, asemenea bătrânului Simeon și a prorociței Ana (cf. Lc 2,30). Iar impactul a fost cel scontat de Isus, convertirea, adică schimbarea totală. Exact ca în legenda lupului de la iesle atins de Isus, care instant a dispărut și a lăsat să iasă la iveală un tânăr minunat ce fusese făcut lup de o vrajă rea. Exact la fel, la "atingerea" lui Isus, Zaheu cel vechi și vrăjit de diavol și lume a dispărut și a lăsat să apară un Zaheu nou, dorit de Dumnezeu. Iată cea mai uluitoare minune a Domnului, "convertirea", care întrece toate celelalte minuni, oricât de uimitoare ar fi și ele. Iată și minunea pe care Isus vrea s-o facă și cu orice om de pe pământ care a fost vrăjit de minciunile satanei și ale lumii. Îl lăsăm noi oare să o facă?

Isus este numit în Biblie și "Oglinda Tatălui" (Evr 1,3). Isus este "oglinda" în care Dumnezeu vrea să privim pentru a vedea cine și ce trebuie să fim, și cine și ce suntem în realitate. Când orbul vindecat a privit în "oglinda Isus" și și-a văzut depărtarea de ideal, a renunțat la orice gând lumesc, s-a dăruit lui spre "reclădire" și l-a urmat vestind evanghelia împreună cu el (cf. Lc 18,43). Când Zaheu a privit în "oglinda Isus" și și-a văzut chipul desfigurat de păcat, imediat și-a predat viața lui Isus spre mântuire; imediat s-a luminat și, din călcător al Scripturilor, a plătit o măsură împătrită (cf. Lc 19,8). Ba mai mult, când și-a privit averile prin "oglinda Isus", imediat le-a văzut ca pe niște "gunoaie" (cf. Fil 3,8); și tot imediat le-a pus în mâinile săracilor pentru a fi transformate în comori cerești (cf. Mt 19,21). Apoi el însuși, ca și orbul, s-a pus pe sine însuși în mâinile și în în slujba Domnului.

Tradiția ne spune că Zaheu, după înălțarea lui Isus la cer, l-a însoțit pe sfântul apostol Petru în călătoriile sale misionare, că a devenit episcop în Cezareea Palestinei, că a murit în pace și că astăzi se numește sfântul Zaheu. Tot ca "sfânt" este cinstit și orbul Bartimeu.

Psalmistul, cu mult timp înainte, ne-a chemat să-l preamărim și noi pe Dumnezeu, pentru mântuirea sa în Cristos și Duhul Sfânt, din timpul de acum: "O, Dumnezeule, regele meu, te voi binecuvânta în toate zilele și voi lăuda numele tău în veac și pentru totdeauna, căci ești îndurător și plin de dragoste, ești îndelung răbdător și plin de îndurare, ești bun față de toți, și îți arăți dragostea față de orice făptură" (Ps 145,1-2.8-9).

De aceea și sfântul Paul în lectura a doua de astăzi ne spune: "Fraților, ne rugăm neîncetat pentru voi, ca să fie glorificat în voi numele Domnului nostru Isus, și voi în el, după harul Dumnezeului nostru și al Domnului Isus Cristos" (cf. 2Tim 1,11-12).

Revin la Zaheu. Numele lui în traducere din limba ebraică înseamnă "curat". Și parcă ne vine să râdem când auzim aceasta, căci acest înțeles al trădătorului și lacomului Zaheu ar fi echivalentul unor expresii ilare ca acestea: "hoțul cinstit", "bătăușul blând", "mincinosul credibil", "desfrânata fecioară". Dar în numele lui Zaheu se află ascunsă o "taină", taina Bisericii lui Isus. Hans Urs von Balthasar (1905-1988), un teolog catolic elvețian, în cartea sa "Mireasa lui Cristos", pornind de la afirmațiile unor Sfinți Părinți ai Bisericii, numește Biserica și pe fiecare creștin în parte nu numai "mireasa lui Cristos", dar și "casta meretrix", adică "prostituata curată", adică "dreaptă și păcătoasă în același timp", "sfântă și mereu de îndreptat". Ei bine, asta suntem și noi până la venirea a doua a lui Isus când vom fi făcuți de el și de Duhul Sfânt: "mireasa slăvită, fără pată, fără zbârcitură sau altceva de felul acesta, ci sfântă și fără prihană" (Ef 5,27).

2. Și iarăși revenim la orbul Bartimeu și la vameșul Zaheu, pentru câteva gânduri practice. Pentru că tot am amintit mai sus de Iosue, cuceritorul Ierihonului, amintesc acum și faptul că același Iosue s-a rugat odată ca soarele să se oprească pe cer pentru a-i birui pe gabaoniți și soarele s-a oprit (cf. Ios 10,13).

Astăzi, însuși Domnul Isus, care este "soarele nostru" și "soarele ce răsare din înălțime" (cf. Mal 4,2; Lc 1,78), s-a oprit la rugămintea unui cerșetor orb și a unui vameș nefericit pentru a le alina durerile și pentru a le dărui mântuirea sa.

Să fim convinși că Isus, "soarele nostru din înălțime", se va opri special și pentru noi și pentru toți oamenii, într-o minune ca "soarele oprit pe cer", atunci când îl vom căuta din toată inima și îl vom aștepta cu toată dragostea. Să ne mintim din Biblie cum Dumnezeu s-a oprit și s-a coborât la mulți oameni: așa s-a coborât în mod neașteptat la regele Ezechia și l-a vindecat (cf. 2Rg 20,-10; Is 38,21); așa s-a coborât în Asiria unde regele Manase al Iudeii era rob și l-a eliberat (cf. 2Rg 21,1-16, 2Cr 33.6-20); așa s-a oprit în Tir la femeia siro-feniciană și i-a vindecat fiica (cf. Mt 15,28; Mc 7,29); așa s-a oprit și în Sidon și l-a vindecat un surdul care vorbea greu (cf. Mc 7,35). Și am putea continua și spunând că tot așa s-a oprit și la mine și la mulți dintre dumneavoastră și tot așa se va opri continuu și la mulți alții, până la a doua sa venire, pentru a ne vindeca și mântui.

Apoi trebuie să spunem că vizita Domnului nostru Isus Cristos la Ierihon a fost unica ocazie dată acestor doi oameni de a-l întâlni. Iar ei nu au pierdut acea ocazie. În ciuda tuturor obstacolelor, ei au știut să nu se lipsească de Isus și de mântuirea sa. Ba chiar au dat năvală, cum spune Scriptura, ca să apuce vindecarea, mântuirea și împărăția adusă de Isus (cf. Lc 16.16).

Să ne gândim la orbul Bartimeu; el nu-l putea vedea pe Isus care trece și, în plus, mulțimea cauta să-l facă să tacă. Cu toate acestea, el a depășit toate obstacolele, a strigat tare și mai tare până ce a fost auzit, și a primit plată pentru credința și străduința lui, vindecarea și mântuirea. Cât despre Zaheu, mica lui statură și aceeași mulțime care se îmbulzește în jurul lui Isus îl împiedicau să-l vadă pe Mântuitorul. Atunci a alergat înainte pentru a depăși convoiul și, fără să-i pese de ce vor spune unii oameni, se urcă într-un sicomor alb, asemănător cu dudul de la noi, ca să-l poată vedea pe Isus. Și el a învins piedicile mulțimii și rușinea de oameni, și ca răsplată a primit tot ce și-a dorit și chiar mult mai mult decât a cerut și a sperat, așa cum ne spune Scriptura (cf. Ef 3,20), el a fost văzut de Isus, a primit vizita lui Isus, a primit pacea și mântuirea lui Isus.

Isus trece și acum zilnic prin localitățile noastre și pe lângă unul fiecare dintre noi și ne spune și nouă care ne recunoaștem păcătoși că: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul născut, ca oricine crede în el să aibă viața veșnică" (In 3,16); că pătimirea, moartea și învierea sa sunt soluția pentru vindecarea și mântuirea noastră; că el este este soluția pentru orice problemă trupească și sufletească. Să nu ne lăsăm nici noi opriți de nimic: nici de neputințele firii noastre, nici de piedicile mulțimii, nici de teama părerii altora și nici de micile interese trecătoare. Stăpânul ne cheamă pe nume pe fiecare și ne spune: "Astăzi trebuie să rămân în casa, în inima și în viața ta". Și dacă noi vom striga plini de credință către el, dacă vom alerga în întâmpinarea lui, dacă vom coborî din pomii mândriilor și capriciilor noastre, dacă îi vom deschide ușile caselor și inimilor noastre invitându-l la noi, ca răsplată vom primi și noi vindecarea de aici și mântuirea din veșnicie; vom deveni oameni noi în timp și în veșnicie. Vom pierde oare noi această unică oportunitate și îl vom lăsa pe Isus să treacă mai departe fără să-l chemăm în viața noastră? Să nu uităm că, prin orbul Bartimeu și prin vameșul Zaheu, însuși Dumnezeu ne vorbește și ne cheamă la vindecarea și mântuirea noastră.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat