![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Scurtă reflecția la sărbătoare sfinților apostoli Simon Zelotul și Iuda Tadeu În lumea întreagă răsună vestea mântuirii (cf. Ps 19,5). Luna octombrie este o lună dedicată activității misionare a Bisericii, de aceea în această lună avem în calendar mai mulți apostoli și misionari. Chiar am început luna octombrie cu sfânta Tereza Pruncului Isus, patroana misiunilor, am continuat cu sfântul Francisc din Assisi, cu sfântul Daniel Comboni, cu sfântul Ignațiu de Antiohia, cu sfântul Luca, cu sfântul Paul al Crucii, cu sfântul papă Ioan Paul al II-lea, cu sfântul Dumitru și iată că încheiem luna octombrie cu doi mari apostoli și misionari, Simon Zelotul și Iuda Tadeu. Toți acești sfinți ne spun în cor: porunca vestirii evangheliei dată de Isus tuturor ucenicilor săi, nu este o glumă. Este ca și pentru sfântul Paul, un "Vai mie dacă nu vestesc evanghelia" (1Cor 9,16)! Luna octombrie și sărbătoarea aceasta ne pregătesc și pentru "Anul misionar" care va începe curând.
Cărțile Noului Testament, afară de faptul că îl menționează în rândul apostolilor, nu ne spun nici un cuvânt despre el. Istoricul Eusebiu din Cezareea (263-339) ne spune că Simon Zelotul ar fi fost succesorul lui Iacob la conducerea Bisericii din Ierusalim, în anii tragici ai distrugeri Ierusalimului. Tradiția ne spune că Simon Zelotul a predicat împreună cu Iuda Tadeu, în Egipt, în cele douăsprezece provincii ale imperiului persan, în Libia și în Mauritania, fapt și pentru care sunt sărbătoriți împreună. După o însemnare a lui Egesipp (110-180), Simon Zelotul ar fi suferit martiriul prin răstignire în timpul stăpânirii lui Traian, în anul 107, la frumoasa vârstă de o sută douăzeci de ani. Simon Zelotul, deși puțin amintit în Noul Testament, este totuși apostolul Domnului, iar numele său înseamnă: "statornicie". El este prototipul atâtor ucenici fără nume, care lucrează cu statornicie toată viața lor în via Domnului și luptă în tranșeele credinței nu în vederea unei mențiuni de onoare, dar pentru triumful Împărăției lui Dumnezeu. Ca și toți apostoli, Simon Zelotul a parcurs și el căile evangheliei "fără desagă, fără bani, predicând împărăția cerurilor; și a vindecat bolnavi, a înviat morți, a curățit leproși și a alungat spirite rele" (cf. Mt 10,7-10), fiind "zelos" în tinerețe față de tradițiile ebraice, iar acum "zelos" și umil slujitor al evangheliei. Isus a voit ca în apostolul Simon Zelotul să simbolizeze mulțimea nenumărată a ucenicilor săi statornici din toate timpurile, care necunoscuți și neștiuți vor predică lumii evanghelia. Dar Isus a mai voit ca el să fie și patronul celor care vor lucra în anonimat în câmpul mântuirii oamenilor și care vor fi puși în mare lumină numai la venirea sa de-a doua.
Numele de Iuda, înainte ca nefericitul trădător să-l facă odios, era unul dintre cele mai frumoase nume la evrei. Îl purtase unul din fiii patriarhului Iacob; a trecut apoi la unul din cele 12 triburi ale lui Israel; în pământul lui Iuda, la Betleem, avea să se nască Mesia. Acest nume l-a purtat cu cinste Iuda Macabeul, eroul rezistenței ebraice împotriva lui Antioh al IV-lea. L-a purtat cu cinste și sfântul Iuda Tadeu sărbătorit astăzi. - Iuda Tadeu este frate cu apostolul Iacob cel Mic, fiul Mariei și al lui Alfeu (cf. Fap 1,13) și rudă cu Isus (cf. Gal 1,19). - După Eusebiu din Cezareea, Iuda Tadeu este mirele de la nunta din Cana, fapt care explică prezența lui Isus și a Mariei la nuntă. - Iuda Tadeu este cel care l-a întrebat pe Isus: "Doamne, cum se face că tu trebuie să ni te descoperi nouă și nu lumii?" Isus îi răspunde: "Dacă mă iubește cineva va păzi cuvântul meu, Tatăl meu îl va iubi, vom veni la el și vom locui împreună cu el" (In 14,22-23). E o lecție de iubire tainică pe care sfântul Iuda Tadeu a scos-o de la Isus prin întrebarea sa. - Iuda Tadeu este cel care după înălțarea lui Isus a mers să ducă vestea cea bună, să aducă laude lui Dumnezeu cu mult curaj și inimă deschisă, în Libia, în Persia și Mesopotamia. Numele de Mesopotamia se referă la o regiune din Orientul Apropiat, care în prezent ține parțial de Irak, parțial de Siria de est și parțial de Turcia de sud. - Iuda Tadeu este cel care a murit martir de dragul lui Isus și a împărăției sale, în Persia, Iranul de astăzi. - Sfântul Iuda Tadeu este și cel care a scris și o scurtă scrisoare în Noul Testament, în care îi ceartă pe semănătorii de discordie și pe falșii învățători, dar îi invită pe creștini să păstreze puritatea credinței. Iată un mic pasaj: "S-au strecurat printre voi unii oameni scriși de mult pentru osândă, oameni lipsiți de evlavie. Ei sunt niște cârtitori, nemulțumiți cu soarta lor; trăiesc după poftele lor; gura le este plină de vorbe trufașe. Ei sunt aceia care dau naștere la dezbinări, oameni supuși poftelor firii, care nu-l au pe Duhul Sfânt. Sunt ca niște stânci ascunse la mesele voastre de dragoste; niște nori fără apă mânați încoace și încolo de vânturi, niște pomi tomnatici fără rod, de două ori morți, dezrădăcinați; niște valuri furioase ale mării care își spumegă rușinile, niște stele rătăcitoare cărora le este rezervată negura întunericului pentru totdeauna" (cf. Iuda 1,4.12-13). Putem să-i recunoaștem printre cei vizați de sfântul apostol Iuda Tadeu în Scrisoarea sa, pe creștinii cu numele; pe creștinii provocatori de discordii; pe creștinii cârtitori de meserie care zilnic mușcă cu limba din cineva, care zilnic contrazic pe cineva de dragul contrazicerii, care zilnic dezonorează pe cineva ca să se înalțe pe sine, care zilnic aruncă cuvinte rele ca niște "bombe teroriste", pentru a distruge reputația cuiva, așa cum se exprimă papa Francisc. Țin minte că un bun părinte de la Seminar ne spunea, citez din memorie: "Curăția este castitatea trupului, iar iubirea fraternă este castitatea sufletului". Și iarăși: "Dacă nu avem curaj să ne apropiem de sfânta Împărtășanie cu un păcat de necurăție pe suflet, căci ar fi un mare sacrilegiu; în schimb avem curajul să ne apropiem zilnic de sfânta Împărtășanie cu fapte și cuvinte care lezează castitatea sufletului, iubirea față de aproapele, uitând că și acest păcat este un grav sacrilegiu". Chiar dacă creștinii răi își zic: "Suntem tari cu limba noastră, căci buzele noastre sunt cu noi" (Ps 12,4), să nu uite că Biblia are poruncă expresă contra vorbirii de rău: "Nu vă vorbiți de rău unii pe alții" (Iac 4,11). Primirea Euharistiei cu păcatul vorbirii de rău este un grav sacrilegiu, pentru că ura este un act terorist și o crimă (cf. 1In 3,15). Să învățăm astăzi de la cei doi mari apostoli de astăzi, Simon Zelotul și Iuda Tadeu, dragostea de a-l urma pe Isus până la Calvar și până la cer, dragostea pentru vestirea evangheliei prin toată viața noastră, dragostea de a lucra anonimi știuți doar de Dumnezeu, dragostea pentru onoarea și mântuirea aproapelui. Pr. Ioan Lungu lecturi: 55.
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064-Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |