Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

ITRC: Omilia la deschiderea anului universitar și seminarial a PS Aurel Percă

Celebrăm sfânta Liturghie în memoria sfintei Tereza a Pruncului Isus și în această zi, în mod tradițional, obișnuim să inaugurăm și noul an academic în Seminarul nostru și în Facultatea de Teologie din cadrul Universității "Alexandru Ioan Cuza".

Celebrând acest moment semnificativ pentru Seminarul nostru și pentru tinerii care urmează cursurile Facultății de Teologie, aș dori să supun atenției voastre câteva gânduri pornind de la celebrarea liturgică de astăzi, care să vă stimuleze în urmarea căii voastre în noul academic.

Primul gând îl propun pornind de la prima lectură pe care am ascultat-o. El ne sugerează câteva atitudini cu care suntem chemați să începem noul an universitar.

Am ascultat o pagină extraordinară din Qohelet, un om înțelept și provocator din Vechiul Testament. Acest personaj Qohelet spune că în viață există diferite momente, pentru orice lucru este un timp propriu: există un timp pentru a se naște și un timp pentru a muri, un timp pentru a ne bucura și un timp pentru a ne întrista, un timp pentru vacanță, pentru odihnă, pentru joacă, dar există și un timp pentru studiu, pentru căutare, pentru angajare. Timpul vacanței s-a terminat, începem timpul pregătirii pentru idealul ales.

Timpul pregătirii la Seminar și la Facultatea de teologie este un timp al angajării, un timp foarte important, pentru că este finalizat în principal pentru creșterea în vocația la sfânta Preoție și în idealul vieții.

A crește în vocație și idealul vieții înseamnă a te realiza pe tine însuți, în conștiința demnității imense care sălășluiește în fiecare dintre noi.

Psalmul 8 amintește că omul este punctul culminant al creației; el nu există din întâmplare, dar a ieșit din mâinile lui Dumnezeu și este făcut cu puțin mai mic decât îngerii. Orice persoană este iubită de Dumnezeu și Dumnezeu dorește ca orice persoană să urmeze această dorință de nesuprimat de fericire, care este prezentă în inima fiecăruia. În această privință, este importantă calea pe care ne-o trasează evanghelia proclamată astăzi: pentru a fi pe deplin realizați și fericiți, trebuie să ne străduim să fim asemenea copiilor, care știu că primesc totul de la Dumnezeu, din iubire, și că tot iubirea este aceea care trebuie să se arate în toate faptele noastre. Calea fericirii este calea iubirii, a libertății, a frumuseții.

Chipul minunat al sfintei Tereza a Pruncului Isus, pe care o comemorăm astăzi, este o invitație să descoperim calea iubirii: să iubim tot ceea ce facem pentru formarea și creșterea noastră umană, spirituală, și pentru seminariști, adaug, pentru plăsmuirea viitorului preot.

Timpul studiilor, timpul seminarului, al universității, este timpul creșterii: creștem în umanitate și vocație dacă ne lărgim și ne aprofundăm cunoștințele, dacă ne însușim noțiunile care ne îmbogățesc mintea, care lărgesc orizontul nostru, dar mai ales ne plăsmuiesc ca adevărați oameni și preoți după Inima lui Isus.

În programul de formare pe care îl inaugurăm astăzi să privim la sfânta Tereza de Lisieux, Tereza a Pruncului Isus și a Sfintei Fețe, care a trăit în această lume numai 24 de ani, la sfârșitul secolului al XIX-lea, ducând o viață foarte simplă și ascunsă, dar care, după moartea și publicarea scrierilor sale, a devenit o sfântă dintre cele mai cunoscute și iubite. O tânără care a murit la vârsta de 24 de ani și care devine după nici 50 de ani model al întregii Biserici. Am putea spune, o viață și o vocație pe deplin realizate!

Ceea ce vrem să realizăm și noi! Ea să inspire intențiile, alegerile și drumul vostru în acest nou an universitar pe care îl inaugurăm tocmai în sărbătoarea ei.

"Mica" Tereza nu a încetat niciodată să ajute sufletele cele mai simple, pe cei mici, pe săraci și suferinzi care se roagă ei, dar a iluminat întreaga Biserică cu doctrina ei spirituală profundă, până la punctul că Sfântul Papă Ioan Paul al II-lea, în anul 1997, a voit să-i dea titlul de Doctor al Bisericii, declarând-o "expertă în știința iubirii", adăugând titlul de doctor la cel de Patroană a Misiunilor, ce i-a fost atribuit de Papa Pius al XI-lea în anul 1927.

Cât de des ne arată Isus că gândurile lui Dumnezeu nu sunt gândurile noastre, nici căile sale nu sunt căile noastre. Gândurile noastre vin din orgoliu, cele ale lui Dumnezeu din smerenie; căile noastre sunt în întregime un efort pentru a deveni mari, cele ale lui Dumnezeu se parcurg pentru a deveni mici. Este exact așa cum de multe ori, pentru a merge spre nord trebuie să luăm direcția sudului, la fel pentru a merge pe căile lui Dumnezeu trebuie să luăm direcția opusă față de cea spre care ne împinge orgoliul nostru.

Tereza avea mari ambiții, mari aspirații: voia să fie contemplativă și activă, apostol, doctor, misionar și martir, și scrie că doar martiriul i se părea prea puțin și le dorea pe toate... Mântuitorul a făcut-o să înțeleagă, că există doar un singur drum pentru a-i fi plăcută: să se facă smerită și mică, să-l iubească pe Domnul cu toată simplitatea, încrederea și abandonarea unui copil față de tatăl de care se știe iubită. "Nu merg în căutarea lucrurilor mari, superioare puterilor mele. Eu sunt senină și liniștită ca un copil în brațele mamei sale".

Astfel, această tânără sfântă a trezit în Biserică spiritul cel mai curat evanghelic amintind un adevăr esențial: înainte de a da ceva lui Dumnezeu este necesar să primețti. Noi avem tendința de a ne uita totdeauna numai la ceea dăm; Tereza a înțeles că Dumnezeu este iubire mereu gata să dea și că noi primim totul de la el. Cine vrea să pună propria generozitate înainte de milostivire, înainte de iubirea milostivă a lui Dumnezeu, este un om mândru; cine primește ceea ce Dumnezeu îi dă cu simplitatea unui copil ajunge la sfințenie: este mulțumit să știe că nu știe să facă nimic și primește totul de la Dumnezeu. Este o atitudine spirituală care este și un dar al lui Dumnezeu. Tereza a făcut din sine o jertfă eroică și a trăit chiar în timpul bolii și a încercării cu energia și forța unui gigant; puterea lui Dumnezeu se arată în slăbiciune și ea s-a abandonat cu totul în mâinile lui Dumnezeu. A reușit astfel să transforme crucea în iubire, o cruce grea, încât ea însăși va spune la sfârșitul vieții sale că nu credea că ar fi fost posibil să sufere atâta.

Sfânta Tereza este o adevărată expertă în scientia amoris: acea știință, care vede strălucind în iubire întreg adevărul credinței, și pe care Tereza o exprimă în principal în povestirea vieții sale, publicată un an după moartea ei, sub titlul Istoria unui suflet.

"Istoria unui suflet" este o minunată istorie de iubire, este un adevărat comentariu al evangheliei trăită din plin. "Istoria unui suflet", povestită cu atâta simplitate, autenticitate și limpezime, așa încât cititorul rămâne de fascinat de sinceritatea cu care vorbește Tereza.

Dar care este acea Iubire care a umplut în întregime viața Terezei, începând din copilărie până la moarte?

Dragi seminariști, dragi studenți, această iubire are o Față, are un Nume, este Isus! Sfânta vorbește încontinuu de Isus. Actul de iubire, exprimat chiar și în momentul ultim al vieții, era ca o respirație continuă a sufletului ei, ca bătaia inimii sale. Simplele cuvinte, "Isuse, eu te iubesc" sunt mereu în centrul scrierilor sale. Actul de iubire față de Isus o cufundă în Preasfânta Treime. Ea scrie: "Ah, tu o știi, Isuse, eu te iubesc, Duhul Sfânt să mă înflăcăreze mai mult cu focul său și, iubindu-te, eu să fiu mai mult iubită de Tatăl!"

Tereza este una dintre "cei mici" din evanghelie care se lasă conduși de Dumnezeu în profunzimea misterului. O călăuză pentru toți, mai ales pentru cei care, în poporul lui Dumnezeu, îndeplinesc ministerul de teolog și de învățător al oamenilor. Cu umilință și caritate, credință și speranță, Tereza intră încontinuu în inima Sfintei Scripturi care cuprinde misterul lui Cristos. Și o asemenea lectură a Bibliei, susținută de știința iubirii, nu se opune științei academice, dimpotrivă o stimulează și o face rodnică. Știința sfinților, într-adevăr, despre care ea însăși vorbește în ultima pagină a Istoriei unui suflet, este știința cea mai înaltă "toți sfinții au înțeles-o și, într-un chip special, poate cei care au umplut universul cu iradierea științei evanghelice.

Oare nu din rugăciune sfinții Paul, Augustin, Ioan al Crucii, Toma de Aquino, Francisc, Dominic și alți atâtea iluștrii prieteni ai lui Dumnezeu au scos această știință divină care fascinează geniile cele mai mari? Inseparabil de evanghelie, Euharistia este pentru Tereza sacramentul iubirii divine care se înjosește până la extrem pentru a ne înălța până la el. În ultima ei scrisoare, despre o imagine care îl reprezintă pe Pruncul Isus în Ostia consacrată, sfânta scrie aceste cuvinte simple: "Nu pot să mă tem de un Dumnezeu care pentru mine s-a făcut atât de mic!... Eu îl iubesc! Într-adevăr, el nu este decât Iubire și Milă!"

În evanghelie, Tereza descoperă mai ales milostivirea lui Isus până la punctul de a afirma: "Mie mi-a dăruit milostivirea infinită, prin ea contemplu și ador cele mai înalte perfecțiuni divine... Atunci totul mi se pare iradiind de iubire, dreptatea însăși mi se pare învăluită în iubire!"

La fel se exprimă Tereza și în ultimele rânduri ale Istoriei unui suflet: "Imediat ce arunc o privire asupra sfintei evanghelii, imediat respir parfumurile vieții lui Isus și știu unde să alerg... Nu pe primul loc, ci mă așez pe ultimul...Da, îl simt, chiar dacă aș avea pe conștiință toate păcatele care se pot săvârși, aș merge, cu inima sfâșiată de pocăință, să mă arunc în brațele lui Isus, pentru că știu cât de mult îl iubește pe fiul risipitor care se întoarce la el".

"Încredere și Iubire" sunt așadar punctul final al povestirii vieții sale, două cuvinte care sunt ca două faruri care au luminat tot drumul ei de sfințenie, pentru a-i putea călăuzi și pe alții pe aceeași "cale mică de încredere și de iubire" a copilăriei spirituale.

Încredere ca aceea a unui copil care se încredințează în mâinile lui Dumnezeu, inseparabilă de angajarea puternică, radicală a iubirii adevărate, care este dăruire totală de sine, pentru totdeauna, așa cum spune Tereza contemplând-o pe Maria: "A iubi înseamnă a dărui totul, a te dărui pe tine însuți". Astfel Tereza ne indică nouă tuturor că viața creștină constă în a trăi din plin harul Botezului în dăruirea totală de sine iubirii Tatălui, pentru a trăi ca Isus Cristos, în focul Duhului Sfânt, Iubirea însăși pentru alții.

Și un ultim aspect al spiritualității sfintei Tereza: cu această trăire spirituală intensă, la un moment dat ea se întreabă: ce trebuie să fiu eu în Biserică?

Ea citește în Sfânta Scriptură o pagină minunată, din prima Scrisoare către Corinteni, capitolul 12, urmat de renumitul capitol 13, imnul carității; capitolul 12 vorbește despre carisme, Biserica, care este trupul Domnului; în trup sunt diferite mădulare, la fel în Biserică sunt profeți, doctori, apostoli, fiecare cu misiunea sa. Care este misiunea mea?, se întrebă cu neliniște Tereza. La un anumit punct spune: "dacă Biserica are un trup, atunci ea trebuie să aibă și o inimă și eu am înțeles că Biserica are o inimă care este plină de iubire. Atunci am înțeles că locul meu în Biserică este a fi în inima Bisericii".

Dragi seminariști, iată un lucru foarte important pe care trebuie să-l înțelegeți și voi: locul vostru, acum ca seminariști și mai târziu ca preoți, este să fiți în inima Bisericii focare de iubire; să ardeți de iubire pentru Dumnezeu, pentru Biserică, pentru vocația voastră !

Sfântul Părinte Papa Francisc, adresându-se seminariștilor, a amintit care sunt cei patru piloni ai formării sacerdotale: formarea spirituală, formarea academică, formarea comunitară și formarea apostolică. În toate aceste dimensiuni ale formării trebuie să investiți multă Iubire. Ideal este - spune Papa - "ca să terminăm ziua obosiți pentru lucrurile pe care le-am făcut cu iubire pasionată pentru viitorul Preoției noastre. Și pentru a dormi bine nu trebuie să luăm pastile sau somnifere".

Chemarea pentru a-l urma pe Mântuitorul pe calea Ppreoției este pentru noi toți înainte de toate o chemare la iubire, pentru o viață sub semnul iubirii; iubire nemeritată, pe care Dumnezeu în mod gratuit ne-o dăruiește, iubire pe care suntem chemați să ne-o însușim pentru a o face mai târziu prezentă în Biserică și în lume.

Chemat de Dumnezeu și făcut de el părtaș la misiunea de a vesti evanghelia, preotul este înainte de toate un om al lui Dumnezeu, un discipol îndrăgostit de Maestrul său, care continuă să urmeze cu fidelitate și angajare, fără a se separa vreodată de el și fără a pierde contactul cu iubirea lui Dumnezeu în viața sa; de aceea, așa cum spunea Papa Francisc, "nu trebuie să pierdem memoria primei iubiri", pentru că memoria "este atât de importantă pentru a ne aminti de harul primit", adică de harul vocației.

Este important, dragi seminariști să țineți vie amintirea momentului când ați primit chemarea - poate cu ani în urmă - și de fiecare dată când l-ați simțit pe Dumnezeu aproape și prezent în viața noastră, atât în bucurie cât și în încercări. Este vorba de momente concrete, de momente trăite în viața voastră. Este iubirea lui Dumnezeu care v-a chemat și - tot din iubire, vreau să cred - și ați răspuns cu iubire, pornind pe drumul Preoției și a formării preoțești. Nu avem nimic mai prețios decât această iubire pe care voi vă pregătiți să o dăruiți la vremea potrivită Bisericii și lumii cu un adevărat zel evanghelizator.

Dragi seminariști, dragi studenți,

Încredințăm Domnului noul an academic și seminarial și continuăm să ne încredem în mijlocirea puternică a Preacuratei Fecioare Maria, Scaunul Divinei Înțelepciuni, precum și în mijlocirea sfintei Tereza a Pruncului Isus, ca să devenim focare de iubire în Inima Bisericii. Amin.

PS Aurel Percă, episcop auxiliar de Iași


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat