Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Card. Müller: "Astăzi moartea este banalizată. Să evităm să amestecăm practicile creștine și materialismul"

De Salvatore Cernuzio

În preajma prezentării în Sala de Presă a Vaticanului a Instrucțiunii Congregației pentru Doctrina Credinței Ad resurgendum cum Christo, despre înmormântarea răposaților și păstrarea cenușii în caz de incinerare, cardinalul prefect Gerhard Müller a răspuns la câteva întrebări la agenția Zenit și ale altor colegi din presă.

Eminență, nu-ul peremptoriu în document este față de împrăștierea cenușii răposaților sau față de transformarea lor "în amintiri comemorative, piese de bijuterie sau alte obiecte". Cum considerați această tendință?

Acest lucru este contrar tradiției creștine. Nu vrem ca să fie privatizată credința și ca amintirea să devină ceva individual, ci să fie ceva care aparține Bisericii și familiei lui Dumnezeu. Pentru aceasta este reafirmat că este mai bine de a găsi un loc comun pentru răposații noștri, în așa fel încât nu numai cel care este în posesia inelului, de exemplu, să aibă o amintire a răposatului, ci și alții care vor să se roage pentru el. O persoană în viață n-a avut numai raporturi cu persoana care poartă cu sine cenușa. Nici nu se poate împărți cenușa în diferite părți: care în inel, care în lănțișorul de la gât sau în altceva. Mi se pare un lucru complet ridicol.

Așadar, o practică de acest gen este un păcat pentru Biserică?

Nu este un păcat de moarte și nu este nici interzis, ci este un simbol care nu este în acord cu sentimentele și principiile creștinismului, pentru că trupul răposatului - așa cum spuneam - nu este proprietate privată a rudelor sale. Toți suntem copii ai lui Dumnezeu și ai Bisericii. una este ca să se păstreze obiectele pe baza unui testament, dar identitatea unei persoane exprimată în trupul său este altceva: nu este moștenirea sau proprietatea aproape materială a rudelor sau a unui părinte, o soție și oricine care a avut raporturi cu ea. Trebuie să depășim acest individualism și numai acela...

Ce altceva?

Trebuie să evităm amestecarea elementelor gândirii creștine cu acelea ale gândirii secularizate, materialiste și individualiste. Trebuie să ne întoarcem la o gândire integrală creștină, sau conștiința că atunci când unul este botezat la naștere, începutul vieții sale este cu Cristos și morala sa, raporturile sale sociale sunt influențate de comuniunea cu Cristos. Prin urmare, și moartea noastră. De fapt, sfântul Paul vorbea despre moarte într-o optică de comuniune: toți cei morți din cer vor veni în ziua din urmă, se vor uni cu cei vii de pe pământ. În Occident s-a pierdut această dimensiune comunională a existenței noastre. Se vorbește despre autonomia persoanei în sens "burghez".

Biserica, se reafirmă în document, nu interzice incinerarea ci preferă înmormântarea. Puteți să ne explicați de ce?

Modelul pe care-l urmăm este Isus Cristos care a fost înmormântat, după moartea sa, și a înviat. De aceea, în virtutea tradiției creștine, Biserica a sugerat mereu practica înmormântării cu venerarea răposatului și rugăciunea în cimitir sau într-un loc sacru aproape de biserică. Incinerarea era folosit de către păgânii din imperiul roman și a revenit în secolul al XIX-lea cu curentul materialist ca expresie a negării credinței și învierii. Acești materialiști anticlericali au înaintat propunerea incinerării pentru a se demonstra superiori nouă creștinilor, prea "întârziați" în dezvoltarea gândirii. Totuși nu întotdeauna incinerarea este făcută pentru a nega credința; în acele cazuri, Biserica o acceptă și o tolerează, cu condiția să fie respectate unele condiții cum ar fi, întocmai, de a nu împrăștia cenușa în sălbăticie, în apă, ca și cum ar vrea să se dizolve identitatea răposatului. De fapt, Biserica vrea un loc pentru amintirea personală unde să fie imprimat numele răposatului, pentru că fiecare trebuie să fie numit numele său, fiecare trebuie să aibă o demnitate.

Pentru cel care deja a incinerat o rudă ce se întâmplă acum?

Nu vorbim despre o pedeapsă pentru cel care a făcut asta. Nici nu vrem acum să-i convingem pe oameni, ci să reafirmăm care este atitudinea corectă, conform Bisericii, în fața morții. Este dificil să mori precum și să pierzi o persoană iubită, dar fiecare trebuie să accepte asta ca un adevăr că Dumnezeu este Mântuitorul nostru și nu ne lasă în afara speranței învierii. De aceea, Biserica nu recomandă tuturor credincioșilor incinerarea și avertizează să acționeze conform credinței, pentru a nu fi creștini "parțiali" ci în fiecare moment.

Dumneavoastră ați vorbit despre o "provocare a evanghelizării morții". Vedeți astăzi o banalizare a conceptelor de moarte, înviere, viață de dincolo?

Da, există o banalizare, dar face parte din secularizarea creștinismului. Mai ales văd că lipsește respectarea vieții și a demnității umane. Atâția oameni au pierdut credința creștină și continuă să păstreze obiceiuri, tradiții, elemente, fără a-și da seama de demnitatea lor. Mă gândesc, de exemplu, la momentul în care copiii primesc prima Împărtășanie numai pentru a face sărbătoarea... Suntem triști, pentru că aceste persoane încredințate Păstorului Isus Cristos care și-a dat viața pentru noi, ne-a lăsat sacramentul Euharistiei și noi luăm în considerare numai aspectul decorativ al acestor daruri, le folosim pentru sărbători seculare. În schimb avem o demnitate, să nu uităm asta!

(După Zenit, 25 octombrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat