Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Conferință de presă de prezentare a Instrucțiunii Ad resurgendum cum Christo cu privire la înmormântarea răposaților și păstrarea cenușii în caz de incinerare (25 octombrie 2016)

Intervenția cardinalului Gerhard Müller

Eminențe, Excelențe, doamnelor și domnilor,

În această dimineață este prezentat un nou document al Congregației pentru Doctrina Credinței. Este vorba despre Instrucțiunea Ad resurgendum cum Christo cu privire la înmormântarea răposaților și păstrarea cenușii în caz de incinerare. Documentul este adresat Episcopilor din Biserica catolică, dar se referă direct la viața tuturor credincioșilor. Aș vrea să prezint pe scurt problematica de fond și conținuturile fundamentale ale acestui text.

Chestiunea incinerării a înregistrat dezvoltări semnificative în ultimele decenii. Acest lucru pare să se datoreze înainte de toate creșterii de neoprit a alegerii incinerării față de înhumare în multe țări. Se poate considera în mod rațional că în viitorul apropiat în multe țări incinerarea va fi considerată ca practică obișnuită. Această dezvoltare a fost însoțită de un alt fenomen: păstrarea cenușii în medii familiale, păstrarea lor în amintiri comemorative sau împrăștierea lor în natură.

Actuala normativă ecleziastică în materie de incinerare a cadavrelor este reglementată de Codul de Drept Canonic: "Biserica recomandă stăruitor ca să se păstreze piosul obicei de a se înhuma trupurile celor morți; totuși, nu interzice incinerarea, în afară de cazul când aceasta a fost aleasă din motive contrare învățăturii creștine" (can. 1176 § 3). Trebuie spus aici că, în pofida acestei normative, practica incinerării s-a răspândit considerabil și în cadrul Bisericii catolice. Cât privește practica păstrării cenușii, nu există o normativă canonică specifică. Pentru acest motiv unele Conferințe Episcopale s-au adresat Congregației pentru Doctrina Credinței, ridicând întrebări referitoare la practica de a păstra urna cu cenușă în casă sau oricum în locuri diferite de cimitir, și mai ales aceea de a împrăștia cenușa în natură.

După ce a ascultat părerea Congregației pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor, Consiliul Pontifical pentru Textele Legislative și numeroase Conferințe Episcopale și Sinoade ale Episcopilor din Bisericile Orientale, Congregația pentru Doctrina Credinței a considerat oportun să publice o nouă Instrucțiune cu un scop dublu: primul - să reafirme motivele doctrinale și pastorale pentru preferința înmormântării trupurilor; și al doilea - să dea norme cât privește păstrarea cenușii în cazul incinerării (cf. nr. 1).

Înainte de toate, Biserica continuă să recomande cu insistență ca trupurile răposaților să fie înmormântate în cimitir sau într-un alt loc sacru. În amintirea morții, înmormântării și învierii Domnului, înhumarea este forma cea mai potrivită pentru a exprima credința și speranța în învierea trupului. În afară de asta, înmormântarea în cimitire sau în alte locuri sacre răspunde în mod adecvat pietății și respectului datorate trupurilor credincioșilor răposați. Îngrijindu-se de trupurile răposaților, Biserica întărește credința în înviere și se separă de atitudini și rituri care văd în moarte anularea definitivă a persoanei, o etapă în procesul de reincarnare sau ca fuziune a sufletului cu universul (cf. nr. 3).

Când pentru motive legitime este făcută alegerea incinerării cadavrului, cenușa credincioșilor trebuie să fie păstrată de regulă într-un loc sacru, adică în cimitir sau într-o biserică sau într-o zonă dedicată tocmai pentru acest scop (cf. nr. 5). Păstrarea cenușii în locuința familială nu este permisă. Numai în caz de împrejurări grave și excepționale Ordinariul, în acord cu Conferința Episcopală sau Sinodul Episcopilor, poate să acorde permisiunea pentru păstrarea cenușii în locuința familială (cf. nr. 6). Pentru a evita orice tip de echivoc panteist, naturalist sau nihilist, nu este permisă împrăștierea cenușii în aer, în pământ sau în apă sau în alt mod, sau transformarea cenușii arse în amintiri comemorative (cf. nr. 7).

Se speră ca această nouă Instrucțiune să poată contribui pentru ca toți credincioșii creștini să conștientizeze demnitatea lor de "copii ai lui Dumnezeu" (Rom 8,16). Suntem în fața unei noi provocări pentru evanghelizarea morții. Acceptarea de a fi creatură din partea persoanei umane, nedestinată dispariției evanescente, cere să fie recunoscut Dumnezeu ca origine și destin al existenței umane: din pământ provenim și în pământ ne întoarcem, în așteptarea învierii. De aceea trebuie evanghelizat sensul morții, în lumina credinței în Cristos Înviat, cuptor aprins de iubire, care purifică și recreează, în așteptarea învierii morților și vieții veacului ce va veni (cf. nr. 2). Așa cum a scris Tertulian: "De fapt, învierea morților este credința creștinilor: crezând în ea, suntem creștini" (De resurrectione carnis, 1,1).

____________

Intervenția părintelui Serge-Thomas Bonino, O.P.

Preocuparea specifică a Instrucțiunii Ad resurgendum cum Christo se referă la normele despre păstrarea cenușii în caz de incinerare. Însă pentru aceasta nu trebuie neglijată prima parte a titlului: "Despre înmormântarea răposaților". De fapt, cu Instrucțiunea Congregația pentru Doctrina Credinței profită de oportunitatea de "a reafirma motivațiile doctrinale și pastorale pentru preferarea înmormântării trupurilor", pe care Biserica "o recomandă cu insistență" (nr. 3). Este punctul doctrinal asupra căruia aș vrea să atrag atenția dumneavoastră.

De fapt, practica înmormântării, din cauza înaltei sale semnificații antropologice, simbolice, este în sintonie, pe de o parte, cu misterul învierii și, pe de altă parte, cu învățătura creștinismului despre demnitatea trupului uman. Să vedem, în puține cuvinte, aceste două puncte.

Învierea lui Isus, care este "început și izvor al învierii noastre viitoare" (nr. 2), este prezentată de Instrucțiune ca "adevărul cel mai mare al credinței creștine" (nr. 2). În înviere, Dumnezeu duce la împlinire întreaga operă de iubire începută cu creația. Or, așa cum este atestat de relatările evanghelice, între Isus pre-pascal și Isus înviat există, în același timp, discontinuitate și continuitate. Discontinuitate pentru că trupul lui Isus după înviere se află într-o stare nouă și prezintă proprietăți care nu mai sunt acelea ale trupului în condiția sa pământească, până acolo încât nici Maria Magdalena nici discipolii nu-l recunoșteau. Însă, în același timp, trupul lui Isus înviat este acel trup care s-a născut din Fecioara Maria, a fost răstignit și înmormântat, și poartă urmele. "Priviți mâinile și picioarele mele, căci eu sunt! Pipăiți-mă și vedeți: duhul nu are carne și oase cum mă vedeți pe mine că am!" (Lc 24,39). Deci, nu se poate nega continuitatea reală între trupul înmormântat și trupul înviat, semn că existența istorică, atât cea a lui Isus cât și a noastră, nu este un joc, nu este abolită în escatologie, ci este transfigurată.

De aceea învierea creștină nu este nici o reincarnare a sufletului într-un trup indiferent nici o re-creare ex nihilo. Biserica n-a încetat niciodată să afirme că tocmai trupul în care trăim și murim va învia în ziua din urmă. De altfel, este motivul pentru care îi place poporului creștin, condus de sensus fidei, să venereze relicvele sfinților. Ele nu sunt o simplă amintire pe un podium, ci sunt legate de identitatea sfântului, odinioară templu al Duhului Sfânt, și așteaptă învierea. Desigur, știm că, deși continuitatea materială ajunge să fie întreruptă, cum este cazul în incinerare, Dumnezeu este destul de puternic pentru a reconstitui trupul nostru tocmai pornind numai de la sufletul nostru nemuritor, care garantează continuitatea identității noastre între momentul morții și cel al învierii. Dar rămâne că pe planul simbolic - și omul este un animal simbolic - continuitatea este exprimată în mod mai adecvat prin intermediul înmormântării - "bobul de grâu căzut în pământ" (In 12,24) - decât prin intermediul incinerării care distruge trupul în mod brutal.

Trec la al doilea punct al meu. Creștinismul, ca religie a Întrupării și a Învierii, promovează ceea ce Instrucțiunea numește "înalta demnitate a trupului uman ca parte integrantă a persoanei a cărei istorie o împărtășește trupul". Iată o veste bună pentru omul de astăzi. De fapt, culturile contemporane oscilează între, pe de o parte, să reducă persoana umană la dimensiunea corporală, în linia materialismului, ca și cum trupul biologic ar fi toată persoana, și, pe de altă parte, să reducă trupul la un simplu a avea ca și cum ar fi o realitate străină, externă adevăratului "eu" care s-ar concentra numai în subiectivitate; de unde rezultă dubla tentație: ori a idolatriza trupul, ori a-l reduce în sclavie și a-l recrea prin intermediul tehnicii în funcție de dorințele subiective ale fiecăruia. Pentru credința creștină, trupul nu este toată persoana ci este o parte integrantă, esențială, a identității sale. Mai mult, trupul este ca sacramentul sufletului care se manifestă în el și prin intermediul lui. Ca atare, trupul participă la demnitatea intrinsecă a persoanei umane și la respectul care îi este datorat. Iată pentru ce a-i înmormânta pe cei răposați este, deja în Vechiul Testament, una dintre faptele de milostenie față de aproapele. Ecologia integrală pe care o dorește mult lumea contemporană ar trebui să înceapă așadar cu respectarea trupului, care nu este un obiect manipulabil în funcție de voința noastră de putere, ci însoțitorul nostru umil pentru veșnicie. Și asta vrea să reafirme Instrucțiunea.

________________

Intervenția Monseniorului Angel Rodríguez Luño

În afară de a recomanda respectarea tradiției creștine foarte vechi de a înmormânta trupurile răposaților în cimitir sau în alt loc sacru, Instrucțiunea pe care o prezentăm astăzi dă câteva indicații despre păstrarea cenușii în caz de incinerare. Contextul în care trebuie văzute aceste indicații este acela al grijii Bisericii pentru ca tratarea cadavrelor credincioșilor să fie inspirată de respect și caritate și să poată exprima în mod adecvat sensul creștin al morții și speranța învierii trupului, ținând ca punct constant de referință învierea trupească a lui Cristos, petrecută după pătimirea, moartea și înmormântarea sa.

Indicația cea mai importantă din Instrucțiune este că "cenușa răposatului trebuie să fie păstrată de regulă într-un loc sacru, adică în cimitir sau, dacă este cazul, într-o biserică sau într-o zonă dedicată tocmai pentru acest scop de către autoritatea ecleziastică competentă" (nr. 5). Această indicație comportă că "păstrarea cenușii în locuința familială nu este permisă" (nr. 6), și numai în cazuri foarte grave și excepționale Ordinariul, în acord cu Conferința Episcopală sau Sinodul Episcopilor din Bisericile Orientale, ar putea să dea permisiunea pentru a acționa altfel.

În orice caz, și cu scopul de a evita orice formă de confuzie doctrinală, nu este permisă "împrăștierea cenușii în aer, în pământ sau în apă sau într-un alt mod sau transformarea cenușii arse în amintiri comemorative, în piese de bijuterie sau în alte obiecte, ținând cont de faptul că pentru aceste moduri de a proceda nu pot fi adoptate motivațiile igienice, sociale sau economice care pot să motiveze alegerea incinerării" (nr. 7).

De fapt, alegerea de a împrăștia cenușa provine adesea din ideea că odată cu moartea omul întreg este eliminat, ajungând la fuziunea cu natura, ca și cum acesta ar fi destinul final al ființei umane. Uneori poate să provină și din simplă superficialitate, din dorința de a ascunde sau de a privatiza ceea ce se referă la moarte, sau din răspândirea modelor de gust mai mult decât discutabile.

S-ar putea obiecta că în unele cazuri alegerea de a păstra în propria locuință cenușa unei rude dragi (tată, soție, soț, copil) este inspirată de o dorință de apropiere și pietate, care facilitează amintirea și rugăciune. Nu este motivația cea mai frecventă, dar în unele cazuri poate să fie așa. Totuși există riscul ca să se producă uitări și lipsuri de respect, mai ales după ce a trecut prima generație (cf. nr. 5), așa cum poate să se facă loc la elaborări ale doliului mai puțin sănătoase. Dar mai ales trebuie să se observe că credincioșii răposați fac parte din Biserică, sunt obiect al rugăciunii și al amintirii celor vii și este bine ca rămășițele lor pământești să fie primite de Biserică și păstrate cu respect de-a lungul secolelor în locurile pe care Biserica le binecuvântează în acest scop, fără a fi sustrași amintirii și rugăciunii celorlalte rude și ale comunității.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat