Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 30-a de peste an - Anul C - 2016

Domnul mi-a fost alături și m-a întărit, ca predica mea s-o audă toate popoarele (cf. 2Tim 4,17)

Astăzi când celebrăm cea de-a 90-a Zi Mondială a Misiunilor, zi ce are tema "Biserica misionară, martoră a milostivirii", ne amintim că noi, botezații, suntem chemați să vestim tuturor oamenilor milostivirea divină față de păcătoși și menționăm iarăși că, din milă și dragoste față de toți păcătoși, Isus urcă la Ierusalim pentru a pătimi, pentru a muri și pentru a învia spre mântuirea lor.

Amintim de mai multe duminici de urcarea lui Isus la Ierusalim și Golgota și de milostivirea divină arătată nouă, oamenilor păcătoși, la crucea lui Isus, pentru că mai sunt încă mulți oameni care cred că se pot mântui singuri prin faptele lor, fără Cristos, așa cum credea și fariseul din evanghelia de astăzi. Dar mântuirea este numai: prin harul Domnului nostru Isus Cristos, prin dragostea lui Dumnezeu Tatăl și prin împărtășirea Duhului Sfânt, așa cum amintim la începutul fiecărei sfinte Liturghii (cf. 2Cor 13,14). Deci, nu faptele noastre ne mântuiesc, ci harul divin de la cruce (cf. Ef 2,8). Faptele sunt necesare, pentru că ele arată, mențin și sporesc credința; aprind dragostea și luminează spre edificare; întăresc și măresc speranța celor mântuiți prin har (cf. Iac 2,16-17).

Din cauza păcatului strămoșesc, păcat care s-a transmis la toți oamenii încă de la zămislirea lor (cf. Ps 51,5; Rom 3,10 ), ființa omului a devenit asemenea cu "un vas întinat", asemenea cu o "haină murdară", asemenea cu o "frunză ofilită" purtată de vânt" (cf. Is 64,6). De aceea, orice bun s-ar pune într-un vas întinat devine spurcat și orice trup spălat acoperit cu o haină murdară devine întinat. Așa că omul păcătos, până ce nu primește neprihănirea prin lucrarea lui Isus de la cruce, până nu primește "harul gratuit" al mântuirii, nu este salvat, indiferent câte fapte bune ar face. De aceea, trebuie venit la Isus nu numai cu păcatele, dar și cu "faptele noastre bune" pentru ca și ele să fie curățate, altfel rămân refuzate fără valoare.

Biblia spune că Legea veche cu jertfele și cerințele ei nu spală păcatele și nu mântuiește (cf. Evr 10,4). Legea a fost dată poporului ales ca un "pedagog" și ca o "călăuză" până la Cristos (cf. Gal 3,24). Ceea ce făceau Ioan Botezătorul și ucenicii care pregăteau calea oamenilor spre Cristos (Lc 1,17; 10,1), tot aceea a făcut și Legea veche, i-a pregătit și i-a condus pe oameni până la Cristos dătătorul mântuirii. Și așa cum Ioan Botezătorul și ucenicii Domnului nu puteau ei să mântuiască, tot astfel nici Legea veche nu putea să mântuiască. Și așa cum Ioan Botezătorul a spus clar că nu este el acela care mântuiește (cf. In 3,28), ci numai Isus, căruia el nici nu-i vrednic să-i dezlege cureaua încălțămintei (cf. Lc 3,16; In 1,27), tot astfel și Legea veche cu toate jertfele și faptele ei, spune clar că ea nu poate să mântuiască pe nimeni și nici să stea alături de Isus.

De aceea, ceea ce face Isus pentru noi la cruce este mult mai important decât ceea ce facem noi pentru el. De aceea, a primi mântuirea lui Isus de la cruce, este mult mai important decât orice alt lucru de pe acest pământ. Din păcate însă au fost și mai sunt încă oameni care amăgiți de diavol, cum este și fariseul din evanghelia de astăzi, care mai cred încă că se pot mântui numai prin faptele lor și fără Cristos, de aceea atâtea locuri goale prin bisericile noastre. Fariseii erau atât de convinși de superioritatea lucrărilor lor față de lucrarea lui Isus, încât l-au refuzat pe el și mântuirea lui, încât s-au și blestemat singuri ca sângele lui Isus să cadă asupra lor și asupra copiilor lor (cf. Mt 27,25).

A-l refuza pe Isus, care este mila și mântuirea lui Dumnezeu față de noi, și apoi a-i spune lui Dumnezeu ce "sfinți" suntem noi și ceea ce am făcut noi pentru el, este ca și cum firul de praf s-ar lăuda muntelui de aur cu "strălucirea" lui și cu ceea ce a făcut el pentru muntele de aur. A-i spune lui Dumnezeu ceea ce am făcut noi pentru el, mai înseamnă și că ne cerem drepturile noastre de la el. Dar a ne dori drepturile rezultate din faptele noastre, înseamnă a ne dori să fim pierduți. Nu drepturile noastre trebuie să le cerem de la Dumnezeu, ci ceva mult mai mult și mult mai bun, "mila și iertarea sa", ca vameșul din evanghelia de astăzi, care a știut să "socotească" mult mai bine decât fariseul.

Am auzit poate de istorioara celor "1000 de puncte". Un creștin care se tot lăuda cu faptele sale bune, ca fariseul din evanghelia de astăzi, a visat într-o noapte că a murit și a ajuns la poarta cerului, pe care scria: "Cei ce vor să intre aici au nevoie de 1000 de puncte". Imediat un înger l-a întrebat: "Ce ai făcut în viață? "Am fost credincios Domnului și i-am păzit Cuvântul". "Foarte bine, ai un punct. Altceva?" "Am dat bani pentru misiuni, am ajutat pe săraci, pe văduve, pe orfani". "Ai încă un punct. Altceva?" "Am avut o familie numeroasă, pe care am educat-o creștinește". "Foarte bine, ai încă un punct. Altceva?" Bietul om s-a pierdut cu totul. Dacă pentru tot ce spusese până acum avea abia 3 puncte, ce să mai adauge? A ridicat ochii spre uriașa inscripție, a oftat adânc și a exclamat: "În cazul acesta aici nu se poate intra decât prin harul lui Dumnezeu!" "Exact, a spus îngerul, ai încă 997 de puncte!"

În psalmul responsorial de astăzi (cf. Ps 34,2-23), îl avem pe David care a știut și el să "socotească" bine lucrurile. Regele David fugea de invidia și de furia lui Saul care voia să-l omoare. În acel moment David nu avea altă soluție de salvare decât să se refugieze în Gat, la regele Achiș al filistenilor, un dușman al său și al evreilor, căci îl omorâse pe Goliat. După îndepărtarea pericolului cu Saul a venit un pericol și mai mare, pericolul ca Achiș să-l ucidă. Pentru a scăpa și din acest pericol David se smerește până la a lăsa impresia că este nebun. Achiș, văzându-l nebun, l-a lăsat să plece (cf. 1Sam 21,10-15).

David a văzut scăparea din cele două pericole de moarte ca pe "un har" al lui Dumnezeu, har pe care el îl cântă în acest Psalm 34. David s-a smerit "fugind de Saul" și s-a smerit, "făcându-se nebun" în fața lui Achiș, și s-a încredințat milei Domnului, iar mila lui Domnului l-a salvat. Tot în acest psalm responsorial de astăzi, David ne spune că, așa cum Dumnezeu s-a milostivit de el și l-a scăpat pe el "smeritul" din aceste pericole, tot astfel Dumnezeu ne scapă pe noi "smeriții", din toate pericolele, din toate lipsurile, din toate bolile, din toate pericolele de moarte, dar mai ales ne scapă din păcat și osânda veșnică.

Revenim la fariseu și la vameș. Cuvântul "fariseu" vine de la cuvântul aramaic "faras" și înseamnă "ales, curat, sfânt". Grupul fariseilor a luat ființă atunci când urmașii lui Alexandru Macedon (356-323 îC) cuceriseră Iudeea și căutau să-i stăpânească pe evrei prin introducerea cultului zeilor în popor. Atunci un grup de credincioși iudei s-a ridicat și s-a împotrivit eleniștilor și au reușit să păstreze credința în popor. Acest grup de credincioși iudei care s-au luptat pentru menținerea credinței în popor s-a numit: "fares", și de aici numele de farisei, adică oameni aleși, oameni curați moral și oameni sfinți, așa cum cerea și Dumnezeu de la toți oamenii (cf. Lev 19,2). De aceea acest grup avea trecere în popor și lumea alerga la ei ca la preoții Domnului.

Dar, deși au început-o foarte bine, fariseii au sfârșit-o foarte rău, căci între timp, amăgiți de diavol, au uitat de menirea și de zelul lor originar, au început să se mândrească, iar mândria merge totdeauna înaintea căderii și a pieirii (cf. Prov 16,18). Fără să se întrebe de unde au puterea, au început să se laude cu faptele lor bune înaintea oamenilor și chiar înaintea lui Dumnezeu și așteptau ca oamenii și chiar Dumnezeu să-i aplaude pentru faptele lor. Ba mai mult, au început să-i disprețuiască pe ceilalți oameni. Iar cine începe prin a-i disprețui pe ceilalți oameni sfârșește prin a se depărta de Dumnezeu, creatorul lor. La acest punct grav au ajuns fariseii, căci prin mândrie s-au îndepărtat de Dumnezeu și de mântuire lui, prin Cristos, adeverind astfel vechiul adagiu latin: "Corruptio optimi pessima" (Coruperea celor buni este cea mai rea).

Iată câteva exemple din care se vede căderea fariseilor: Fariseii care l-a început au luptat cu păgânii pentru a păstra legea lui Dumnezeu, au ajuns atât de răi, că din ură față de Isus, s-au aliat cu romanii păgâni și cotropitori. Farisei care la început erau credincioși dintr-o bucată au sfârșit prin a uita dragoste și dreptatea și a lucra numai de ochii oamenilor, fiind ca niște morminte văruite, curați pe dinafară și putrezi pe interior (cf. Mt 23,27). Fariseii care așteptau venirea lui Mesia și a împărăției sale, când împărăția a ajuns la ei prin Isus, nu numai că au refuzat să intre, dar i-au împiedicat și pe alții să intre (cf. Mt 23,13). Fariseii, în dorința lor de a fi lăudați de oameni, vorbeau numai despre acele fapte care îl avantajau (cf. Lc 18,12), dar trecea sub tăcere nedreptățile față de săraci, orfanii, văduve și chiar față părinții (cf. Lc 11,42; Mc 7,11). Însă n-au reușit să-i înșele nici pe oameni, nici pe Dumnezeu, pentru că Isus i-a demascat, spre mântuirea lor (cf. Mt 23,13-15.23-29).

Vameșii, asociați de farisei cu desfrânatele și derbedeii, deși strângeau dări de la poporul lor pentru romanii păgâni și cotropitori și uneori percepeau mai mult ca să le rămână și lor (cf. Lc 3,13), când a venit Isus, conștienți de păcătoșenia lor încă din sânul matern, au pus pe primul loc lucrarea lui Dumnezeu pentru ei și au recunoscut că fără "harul" lui Dumnezeu, păcatele lor nu pot fi iertate (cf. Lc 15,1). De aceea, au cerut ca mila și îndurarea divină să coboare asupra lor, ca vameșul de astăzi: "Dumnezeule, îndură-te de mine, păcătosul" (Lc 18,13). Iată aici o adevărată cinstire a lui Dumnezeu.

A-l refuza pe Isus unicul mântuitor trimis de Dumnezeu ca să ne salveze cu prețul sângelui său și a crede că faptele noastre sunt suficiente și chiar mai bune pentru mântuire decât jertfa lui Cristos, este în primul rând o gravă răzvrătire împotriva lui Dumnezeu împreună cu satan; apoi este o cruntă orbire și o nebunească trufie izvorâtă din mândria diavolului. De aceea, "Fiul lemnarului din Nazaret" (cf. Mt 13,55), având de ales dintr-un copac neted și găunos și un copac noduros dar sănătos, l-a ales pentru împărăția sa pe vameș și nu pe fariseu.

Dumnezeu oferă și astăzi oamenilor mântuirea sa gratuită și nemeritată, prin Cristos și Duhul Sfânt, singura mântuire posibilă, singura mântuire certă, iar mulți nu o iau în seamă, mulți o refuză, mulți cred că se pot mântui singuri. Mare mândrie, mare întuneric și mare amăgire a diavolului, căci mândria este întuneric, iar smerenia este lumină. Biblia spune: "Cum vom scăpa noi, dacă stăm nepăsători față de o mântuire așa de mare, care ne-a fost vestită de însuși Domnul" (cf. Evr 2,3). Când Nebucadnețar l-a disprețuit pe Domnul, a fost coborât la nivelul animalelor (cf. Dan 4,23-33). Când Petru s-a încrezut în sine, a căzut în valuri (cf. Mt 26,33; Mt 26,69-75).

Dumnezeu ne arată astăzi că rugăciunea celui păcătos, dacă e făcută cu umilință, deschide izvoarele harului și ale mântuirii sale. Dar aceasta nu înseamnă că Dumnezeu ar nesocoti rugăciunea celui drept. Prima lectură, spune foarte clar: "Domnul este un judecător drept și la el nu este părtinire, el dă dreptate celor drepți" (cf. Sir 35,15.22). "Mare putere are rugăciunea celui drept" (Iac 5,16). Apoi, el dă coroana dreptății celor care-l slujesc cu dăruire, ca Paul (cf. 2Tim 4,8). Dar, rugăciunea, fie a celui drept, fie a celui păcătos, trebuie făcută cu umilință, adică cu zdrobire de suflet, conștienți fiind de starea noastră de păcat, căci numai: "Rugăciunea celui umil străbate norii" (cf. Sir 35,21).

Toate lecturile de astăzi ne vorbesc despre milostivirea divină: Prima lectură ne spune că Dumnezeu mângâie pe săracul umil și nu-l lasă în suferință. Psalmul responsorial ne spune că așa cum Dumnezeu l-a salvat pe David cel umil, de dușmani, de primejdii și de moarte, tot astfel îi salvează și îi ajută pe toți cei care aleargă cu umilință și credință la el. În lectura a doua sfântul Paul ne spune că Domnul i-a fost alături, l-a întărit și l-a salvat din gura leului. Evanghelia ne spune că Dumnezeu l-a iertat și l-a mântuit prin har pe vameșul umil și căit.

Oare de ce toată această milostivire a lui Dumnezeu față de noi, oamenii? La această întrebare ne răspund tot lecturile de astăzi: Pentru ca noi să-l binecuvântăm pe Domnul în orice timp și lauda lui să fie mereu în gura noastre (cf. Ps 34,2). Pentru ca vestirea faptelor lui minunate să se împlinească prin noi și să le audă toate popoarele (cf. 2Tim 4,17). Pentru a vesti tuturor că la crucea lui Isus, Dumnezeu era care împăca lumea cu sine și punea în noi cuvântul reconcilierii (cf. 2Cor 5,19).

Este Ziua Mondială a Misiunilor, iar noi toți la Botez am fost consacrați de Dumnezeu ca preoți, profeți și regi misionari, pentru ca să vestim faptele minunate ale lui Dumnezeu care ne-a chemat din întuneric la minunata sa lumină (cf. 1Pt 2,9). Concret, conform lecturilor biblice de astăzi, noi trebuie să vestim lumii întregi că mântuirea și fericirea o oferă numai Dumnezeu, gratuit și nemeritat, celor care smeriți primesc și vestesc milostivirile sale, ca vameșului de la templu. Că eliberarea de toți dușmanii, primejdiile, necazurile, lipsurile, bolile și morții, o dă tot numai Dumnezeu, tot prin har și tot celor care smeriți vestesc milostivirile sale, așa cum au făcut Siracide, David, Paul și Luca.

În anul 288 după Cristos, episcopul Hermon al Ierusalimului (+ 314) a pregătit 40 de misionari pe care i-a trimis în diferite țări ca să predice evanghelia. Unul din ei, numit Efrem, care mai târziu a devenit episcop de Tomis, a ajuns până în părțile Dobrogei. Autorul cărții "Martirii crucii" spune că el a predicat mai bine de zece ani în Gotia, pământul românesc de astăzi, care pe vremea aceea era ocupat de goti. Aceasta arată că Hermon a avut la inima lucrarea sfântă a misiunii și că a fost gata să-i pregătească și pe alții să o facă.

Într-o noapte, un misionar a fost atacat și jefuit. Însă hoțul nu a găsit asupra lui decât numai câțiva bănuți și câteva broșuri creștine. Când hoțul a dat să fugă, misionarul l-a strigat tare: "Stai! Mai am să-ți dau ceva cu mult mai prețios!" Hoțul a rămas buimăcit. "Sper că odată îți va părea rău de această viață. Dacă vei ajunge vreodată la această concluzie, atunci să nu uiți că «Sângele lui Isus Cristos ne curăță de orice păcat» (1In 1,7)". Aceste cuvinte au avut darul de a-l converti pe acel hoț.

Noi când am vorbit ultima dată cuiva despre milostivirea lui Dumnezeu arătată prin sângele lui Cristos și prin revărsarea Duhului Sfânt? Dumnezeu, prin papa Francisc, ne spune astăzi că: "Fiecare popor și cultură are dreptul să primească mesajul de mântuire, iar noi creștinii am fost orânduiți de Dumnezeu să purtăm acest mesaj".

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat