Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

China, catolicii "clandestini" resping "operațiunea Dong"

De Gianni Valente

"Dacă diecezele au nevoie de un episcop, pot să mă contacteze la celularul meu 138/03334XXX". La începutul lunii septembrie, așa promitea deja preotul chinez Paulus Dong Guanhua hirotoniri episcopale la cerere, din paginile website-ului catolic tianzhuajiao.online. Apoi, la 11 septembrie, îmbrăcat ca episcop, cu mitră și cârjă pastorală, Paulus Dong a celebrat liturghia în "tabăra sa episcopală" într-o biserică din dieceza de Zhengding, în provincia Hebei, înconjurat di câteva sute de adepți, în mijlocul sunetelor de gonguri și plesnitori.

În evenimentul așa-numitului episcop și al hirotonirii sale episcopale care a avut loc fără consensul Sfântului Scaun, rămân multe zone de umbră, inclusiv ipoteza că această hirotonire n-a avut loc niciodată. Însă cu timpul, cu privire și în jurul "cazului Dong" apar și detalii revelatoare. Elemente dintr-o operațiune de politică ecleziastică ce are ca ultimă țintă negocierile în curs între Pechin și Sfântul Scaun cu privire la condiția viitoare - prezentă și viitoare - a episcopilor catolici chinezi.

O chestiune întortocheată

Informațiile răspândite de așa-numitul episcop cu privire la hirotonirea sa apar reticente sau - probabil - în mod intenționat obscure. Conform reconstruirilor care au circulat pe blogurile catolice chineze, numai în mai Paolus Dong ar fi început să facă aluzie public la faptul că a fost hirotonit episcop în timpuri trecute, ba chiar în 2005, și că apoi a ținut secretă hirotonirea sa din dispoziția Sfântului Scaun. Acum, "episcopul ascuns" ar fi decis să iasă la iveală și să înceapă să exercite funcțiile sale episcopale, tocmai pentru a lua asupra sa "starea de urgență" provocată, după părerea sa, de noile dezvoltări în raporturile dintre Biserica catolică și China populară. În ocazii diferite și cu interlocutori diferiți, Dong a furnizat știri vagi și contradictorii cu privire la cel care l-a consacrat, afirmând și apoi dezmințind că a primit hirotonirea de la bătrânul episcop Casimirus Wang Milu, de mult timp afectat de forme de dezechilibru mintal. La Agenția Ucanews, Dong a prezentat și că la rândul său a hirotonit ilegitim un alt episcop, refuzând să-i dea numele pentru a nu mări asupra sa presiunile aparatelor chineze.

Versiunile reticente și contradictorii furnizate de așa-zisul episcop par presărate tocmai pentru a crea confuzie. Și amenință terenul și pentru eventuale intervenții ale Sfântului Scaun, care fără să fie solicitat nu poate să se pronunțe cu determinare despre o chestiune așa de delicată. Și retro-datarea presupusei "hirotoniri ascunse" până la îndepărtatul an 2005 apare calibrată pentru a o scoate de sub dispozițiile conținute în Scrisoarea lui Benedict al XVI-lea adresată catolicilor chinezi, publicată în 2007: în acel text magisterial, Papa Ratzinger a revocat în mod oficial "facultățile speciale" - în realitate deja suspendate de mult timp - care în anii Optzeci, în situația urgentă provocată de persecuție, au permis episcopilor chinezi să celebreze consacrări episcopale fără a avea nici măcar aprobarea preliminară a Papei.

Dacă atâtea aspecte ale afirmatei hirotoniri episcopale a lui Dong rămân vagi, "mens" care determină asta are conotații ușor de recunoscut. Le-a declarat așa-zisul episcop, în intervenția sa apărută în tianzhujiao.online la 2 septembrie. În acele puține rânduri, cu un limbaj uneori dezlânat, Dong cita dialogul dintre China populară și Sfântul Scaun ca o manifestare a "Marii Apostazii" care conform sfântului Paul trebuia să preceadă întoarcerea lui Cristos. Făcea apel în manieră instrumentală și la considerațiile făcute în iunie de cardinalul Joseph Zen, în care episcopul emerit de Hong Kong, raționând ca un catolic adult și conștient, sugerea să se urmeze busola propriei conștiințe în judecarea eventualelor acorduri dintre China și Sfântul Scaun. În afară de asta, Dong susținea urgența de a revaloriza și de a urma așa-numitele "treisprezece puncte ale lui Fan", memorandumul publicat în îndepărtatul an 1987 de episcopul Joseph Fan Xueyan, care printre altele îi chema pe credincioșii din zona clandestină să nu primească sacramentele în bisericile oficiate de preoți și episcopi "colaboraționiști" cu politica religioasă chineză.

Aluzia la cele "13 puncte ale lui Fan" este încărcată de implicații. În anii Optzeci, în timp ce se atenua timpul persecuții mai dure, care a coincis cu Revoluția culturală, Fan a fost protagonistul evenimentelor din zona catolică așa-numită "clandestină", care a refuzat mereu să supună viața eclezială regulilor și organismelor de control "patriotice" legate cu autoritățile civile. În acel timp, el a fost cel care a jucat un rol cheie în răspândirea rapidă a unei rețele de episcopi chinezi "clandestini", nerecunoscuți și adesea persecutați ca răufăcători de către aparatele de securitate, și a făcut asta în virtutea facultăților acordate lui de Papa Wojtyła de a face hirotoniri episcopale chiar fără să anunțe Sfântul Scaun. Repropunând cele "Treisprezece puncte", Dong lasă să se înțeleagă că situația actuală, având la orizont o posibilă înțelegere între Sfântul Scaun și guvernul comunist chinez, configurează o "stare de urgență" asemănătoare cu aceea trăite în timpurile lui Fan și cere să se protejeze prin inițiative și facultăți "extraordinare", asemănătoare cu acelea acordate în acel timp. Inclusiv alegerea de a hirotoni episcopi ilegitimi, lipsiți de consensul Succesorului lui Petru.

Balonul lansat de Dong tinde să verifice dacă există condițiile pentru a face să se nască acum, ca în timpurile lui Fan, o rețea de noi episcopi "subterani", hirotoniți fără consens papal prealabil, gata de data aceasta să "opună rezistență" eventualelor consecințe ale înțelegerii dintre China comunistă și Sfântul Scaun. Mesajul codificat este în mod evident adresat comunităților clandestine. Dar tocmai din acea zonă eclezială a venit până acum răspunsul cel mai luminos și mângâietor la provocarea obscură a așa-zisului episcop Dong.

Clandestinii sunt mereu cu Papa

În tăcerea Sfântului Scaun și fără nevoia de a primi instrucțiuni din exterior, Julius Jia Zhiguo de 81 de ani, episcop legitim - adică recunoscut de Sfântul Scaun - al diecezei de Zhengding (aceeași unde așa-zisul episcop Dong pretinde acum că este episcop) deja la 13 septembrie a difuzat printre preoții din dieceza sa un comunicat pentru a anunța excomunicarea latae sententiae (automată și fără a avea nevoie de declarare explicită) în care a căzut Dong datorită hirotonirii sale episcopale care a avut loc fără consensul Sfântului Scaun. Episcopul Jia, considerat un stindard viu al catolicilor din zona clandestină, este admirat și urmat datorită simplității evanghelice cu care exercită slujirea sa episcopală, și a petrecut și ca bătrân mai multe perioade în detenție sau "reședință urmărită" pentru că a continuat să lucreze ca episcop, fără să fie recunoscut ca atare de guvernul chinez. Diferite surse locale prezintă că în urmă cu câțiva ani episcopul Julius Jia l-a suspendat pe părintele Dong din slujirea sacerdotală. În timp ce în unele conversații private, însuși Dong a afirmat că decizia sa de "a lua în posesie" dieceza de Zhengding a devenit "necesară" după ce bătrânul Julius nu a avut contacte cu aparatele guvernului în privința lucrărilor de restructurare a unor biserici. Alegerea sa de a colabora cu autoritățile civile, conform lui Dong, l-a făcut să devină ipso facto un episcop "oficial", deci catolicii clandestini din Zhengding aveau nevoie de un nou episcop, în care "să se poată încrede".

Reacția imediată a lui Jia este ea însăși o reflexie a lui sensus fidei care a păstrat și a condus păstorii și credincioșii din comunitățile clandestine, și în fața necunoscutelor timpului prezent. Blogurile catolice chineze sunt pline de distanțări ale botezaților care fac un spontan cordon sanitar de izolare în jurul inițiativelor așa-zisului episcop Dong. Până acum, cuvintele cele mai lucide și clarvăzătoare pentru a apăra poporul lui Dumnezeu de scandalul și de confuzia provocate de "operațiunea Dong" au venit și continuă să vină de la episcopi și preoți "clandestini": "Să luăm toate acestea" a îndemnat preotul clandestin Paulus Han în blogul său foarte urmărit "ca o lecție a istoriei. Să nu ne lăsăm încurcați și înspăimântați de aceste persoane care își fac jocul lor folosind «fidelitatea» ca un cuvânt de ordine, în timp ce în realitate instigă la rebeliune. Să ne dedicăm energiile noastre pentru a sluji unitatea Bisericii chineze, mai degrabă decât să ne ascundem în micul nostru cerc pentru a ne convinge că singurii «drepți» suntem noi sau, mai rău, să semănăm tulburare". Îi face ecou Iosif Han Zhihai, episcop "clandestin" de Lanzhou: "acest eveniment", afirmă episcopul Han la Vatican Insider, "a arătat că și în China sămânța bună a credinței crește în mijlocul neghinei. Există atâția care exploatează și simplitatea credincioșilor din sete de putere. Mă simt mortificat și neputincios. Dar simt că și asta face parte din drumul pentru a face să înflorească Evanghelia în țara noastră. Noi încercăm să ieșim din clandestinitate pentru a trăi mai bine Evanghelia în mediul nostru. Și același lucru îl fac frații din comunitățile «oficiale», cei care au pasiunea de a mărturisi credința lor în Cristos și desigur că nu pot să fie acuzați că sacrifică învățătura Bisericii". Aceleași cuvinte vin de la Iosif Wei Jingyi, episcop "clandestin" de Qiqihar: "Noi suntem bucuroși numai să mergem împreună cu aceia care sunt în comuniune cu Papa. Restul nu ne interesează".

Bombe cu ceas

"Operațiunea Dong" a făcut să se evidențieze în termeni obiectivi sensus fidei mărturisit de atâția exponenți ai comunităților clandestine. Dar în jurul întregului eveniment sunt propagate și chei interpretative care îl acreditează ca o manifestare simptomatică, un soi de "erupție cutanee" a suferinței care circulă printre comunitățile clandestine cu privire la procesul de dialog cu guvernul chinez întreprins de Sfântul Scaun. "În filigran" a scris de exemplu Eglises d'Asie (EDA), Agenția de informații a Société des Missions Etrang?res de Paris: "se citește frustrarea anumitor medii «clandestine» față de Roma, care nu înțeleg negocierile în curs între Sfântul Scaun și Pechin". Organul MEP, în care odinioară scriau misionari pasionați și cunoscători profunzi ai chestiunii chineze ca Jean Charbonnier, prezintă și zvonul conform căruia în China ar fi deja "de la cinci la zece" episcopi hirotoniți în sânul comunităților "clandestine" fără consensul pontifical. "Găselnița" mediatizată de așa-zisul episcop Dong, departe de a fi redusă la un caz izolat cu implicații psihiatrice, este acreditată de EDA ca un indiciu al "riscului foarte real de a se produce o schismă în sânul Bisericii din China", pentru că nu s-au ascultat alarmele referitoare la "sentimentul de izolare" prezent printre catolicii clandestini.

Astfel "operațiunea Dong" devine idee pentru a acredita evaluări în mod obiectiv învinovățitoare față de Sfântul Scaun și modus operandi al său față de guvernul chinez. Dificultățile și problemele care marchează această fază delicată - inclusiv cazul așa-zisului episcop ilegitim de Hebei - devin ocazii de exploatat pentru cercurile și grupurile - active mai ales în afara Chinei - cuprinse pe moment de interesul prima de a contesta și eventual de a respinge posibilitatea unei înțelegeri între Roma și Pechin. Și cu prețul de a arunca umbra schismei asupra întregii zone ecleziale clandestine. Manevre sofisticate, la care răspunde cu un vârf de indignare Iosif Wei: "Am fost fideli față de Papa și față de Biserica de Roma", remarcă episcopul "clandestin" de Qiqihar "cu prețul umilirilor și suferințelor și suntem și acum fideli, în timp ce Sfântul Scaun tratează cu guvernul chinez pentru a rezolva problemele. Știm că pot să existe riscuri, dar nu avem pretenția că totul este «garantat» înainte de a începe drumul. Suntem catolici pentru că ne încredem în Isus și pentru aceasta ne încredem în Papa. Și ideea conform căreia am fi gata să ne răzvrătim împotriva Papei chiar acum, după tot ceea ce am străbătut rămânând fideli, reprezintă și o insultare la adresa inteligenței noastre".

(După Vatican Insider, 21 octombrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat