Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Întrebarea veșnică a vieții pământești

Unde este Dumnezeu?

De Enzo Bianchi

În fața totalitarismelor și a evenimentelor tragice trăite în secolul trecut, dar și a evenimentelor inumane care se reînnoiesc în zilele noastre, pare să apară aproape spontană întrebarea: "Unde este Dumnezeu? De ce nu intervine?". Poate și în viețile noastre cunoaștem ore de încercare în care ne punem întrebări asemănătoare. Uneori aceste întrebări apar și în biografiile bărbaților și femeilor care acuză că trec printr-o noapte întunecoasă, o noapte în care lipsește lumina, în care Dumnezeu pare absent și mai ales taciturn, mut, ca și cum ar fi pus între El și credincios un nor gros care împiedică orice tip de relație, și aceea a cuvântului. Dumnezeu tace, nu se face auzit, întunecă fața sa..., iar credinciosul geme, îndură această lipsă a lui Dumnezeu, până la ispita disperării, a cedării în fața nimicului care afirmă în inimă: "Dumnezeu nu există, nu există nimic, nu se merită".

Apoi, astăzi credincioșii creștini cunosc, măcar un pic, tradiția ebraică ce îl definește pe Dumnezeu însuși ca El mistatter, "Dumnezeu care se ascunde" (Is 45,15); cunosc strigătele, prezentate de Elie Wiesel, ale celor care în rugul de la Shoah îndrăzneau întrebarea: "Unde este Dumnezeu?". Așa încât a devenit ușor, prea ușor de spus, așa cum apare adesea și pe buzele creștinilor obișnuiți: "Dumnezeu tace, Dumnezeu nu-mi vorbește, Dumnezeu mă torturează nerăspunzându-mi, Dumnezeu este mut". Se înregistrează și o anumită tendință de a-l învinovăți pe Dumnezeu din partea creștinilor care, citind scrierile în care se descriu crizele spirituale ale Maicii Tereza de Calcutta sau ale altor martori ai credinței, se simt autorizați să se laude că au aceleași experiențe, așadar să afirme tăcerea lui Dumnezeu. Apoi, conform unor așa-numiți teologi, această tăcere ar fi voită chiar de Dumnezeu și făcută să fie îndurată de credincios tot de Dumnezeu în vederea purificării sale, a unui drum de credință mai merituos, a unui adevărat joc de iubire între cel care iubește și cel iubit, care se hrănește cu ascundere și cu manifestare. Există unii care ajung să se creadă părtași de noaptea întunecoasă a lui Isus în ajunul pătimirii sale, noaptea "agoniei" (Lc 22,44), a "sufletului său trist până la moarte" (Mc 14,34; Mt 26,38; cf. Ps 42,6.12; 43,5), sau chiar părtași de ora crucii și de strigătul: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" (Mc 15,34; Mt 27,46; Ps 22,2).

Mărturisesc: aceste "mărturii" sau "destăinuiri-spovezi" mă deranjează mult și mi se par contemplații narcisiste care scot în evidență protagonisme periculoase, nu numai pentru credință, ci și pentru relațiile umane care pot proveni din aceste pretinse experiențe spirituale. Și atunci îndrăznesc să rostesc câteva cuvinte în șoaptă, fără pretenții, pentru că sunt rostite cel mult kivjaqol, ar spune evreii, "dacă se poate spune așa".

Înainte de toate, se poate spune, așa cum a făcut Ioan Paul al II-lea la audiența generală din 11 decembrie 2002, că "Dumnezeu stă în tăcere, nu se mai revelează și pare că s-a închis în cerul său, aproape dezgustat de acțiunea omenirii"? Se poate înțelege acest strigăt al lui Wojtyła ca literar, ca un strigăt emfatic care trebuie citit în intenția sa, dar desigur că nu poate să fie înțeles ca afirmație că Dumnezeu s-ar fi retras de acum de pe scenă. Este adevărat că se poate recurge la texte prezente în Biblie, pătrunse de același gust, de același năduf, de același protest. Ar fi suficient de citit Ieremia, profetul slujitor al "condamnării lui Dumnezeu" asupra poporului său (nu întâmplător în acea ocazie papa comenta Ier 14,17-21), pentru a ne afla în fața unor expresii asemănătoare, dacă nu chiar mai puternice.

"M-a condus și m-a făcut să umblu în întuneric, și nu în lumină... Ca un urs care pândește este el pentru mine, ca un leu în locuri ascunse... Mi-a sfărâmat dinții cu piatra, m-a cufundat în praf" (Lam 3,2.10.16). Așa spune Domnul: "Dar tu nu te ruga pentru poporul acesta și nu înălța strigăt și rugăciune pentru ei, căci nu este cine să te asculte când ei vor striga către mine din cauza nenorocirii lor" (Ier 11,14; cf. 7,16).

Dar aceste expresii pasionale ale lui Ieremia aparțin genului literar al riv, al contestării, sunt expresii hiperbolice proprii limbajului amoros în ora trădării și a ruperii căsătoriei: limbaj antropomorf dat lui Dumnezeu pentru a exprima iubirea sa geloasă, pasiunea sa, dar nu aserțiuni despre Dumnezeu, despre prezența sa și despre relația sa cu noi! Dacă Dumnezeu tace, sau mai bine zis, pare că tace și că face tăcere, este numai pentru că nu există nimeni care îl ascultă și îl întreabă, așa cum a observat cu finețe Massimo Cacciari.

Pe de altă parte, o mare lecție o dăduse deja Primo Levi, el necredincios, care nu se întreba ca Elie Wiesel, credincios, unde era Dumnezeu la Auschwitz, ci mai degrabă unde era omul: unde dispăruse umanizarea în Shoah? Cum a putut omul să devină călău și să anihileze până acolo pe celălalt, pe omul fratele său?

Nu vreau să-l apăr pe Dumnezeu, vrea numai ca să nu fie acuzat pentru a ne apăra pe noi înșine. Pe persoana obișnuită, simplă, care uneori afirmă că îndură tăcerea lui Dumnezeu, că nu-l simte pe Dumnezeu prezent, care îl acuză pe Dumnezeu că rămâne departe și mut, cu mult respect față de durerea sa și fără nicio judecată îmi vine s-o întreb: "Dar oare nu dumneavoastră sunteți surdă, nu ascultați?". Nu reușesc să gândesc că Dumnezeu este capabil să întrerupă iubirea sa, să vrea să fie mut sau ascuns pentru a-l face să sufere pe credinciosul care-l invocă și care este în încercare. Desigur, în "cântarea mării" expresia: "Cine este ca tine între zei, Doamne?" (Mi kamokah ba-'elim JHWH: Ex 15,11) a fost citită de unii rabini și: "Cine este ca tine între muți, Doamne?" (Mi kamokah ba-illelim JHWH); dar asta vrea să însemne numai că Dumnezeu, și atunci când vede suferința, încercarea poporului său sau a fiecărui credincios, nu face nimic și tace nu pentru că este indiferent sau mâniat, ci pentru că respectă lumea, istoria, respectă măreția și fragilitatea umanilor.

Dacă există un glas al lui Dumnezeu - să nu se uite asta - este "sunet de liniște adâncă" (qol demamah daqqah: 1Re 19,12), pentru că Dumnezeu vorbește și în tăcere. Dacă Dumnezeu ar rămâne cu adevărat mut, atunci credinciosul ar coborî imediat în groapă, așa cum spune psalmistul: "De vei tăcea față de mine, voi coborî în groapă!" (Ps 28,1). Așadar, adevărata problemă nu este tăcerea lui Dumnezeu, ci neascultarea omului, a credinciosului. Domnul nu se ascunde pentru a ne pune la încercare, pentru a analiza dacă îl iubim sau nu: cine cunoaște suferința, truda îndoielii, nu poate să creadă că Dumnezeu vrea asta! Noaptea, întunericul credinței, tăcerea lui Dumnezeu sunt numai aspecte ale enigmei răului: suntem creaturi fragile și capabile să păcătuim și păcatul nostru începe tocmai cu neascultarea de Dumnezeu... Iată pentru ce încercarea, suferința poate să fie fără Dumnezeu: aceasta este numai o agravare a răului, a încercării, dar așa cum este adevărat că Dumnezeu nu vrea suferința noastră, tot așa n-ar vrea vreodată s-o agraveze cu tăcerea sa și cu lipsa sa. Drumul nostru de bărbați și femei este un drum uneori într-o noapte întunecată, uneori în ceață, pentru că nu știm să vedem bine, nu știm să ascultăm bine. Tăcerea lui Dumnezeu primit ca neascultare a noastră, ca surzenie a noastră, face parte din drumul nostru obositor, din meseria de a trăi ca umani și creștini.

În această privință, în spiritualitatea catolică din al doilea mileniu s-au făcut considerații inteligente despre unele situații în care se poate afla credinciosul, situații de întuneric, de nepercepere a prezenței lui Dumnezeu, de tristețe că pare să piardă orice speranță de ajutor. Aceste situații au fost cuprinse sub categoria de "dezolare spirituală", condiție pe care cel care are o viață spirituală o cunoaște mai devreme sau mai târziu, ca încercare puternică sau slabă, scurtă sau prelungită. În dezolare, când Dumnezeu pare departe, pare să tacă și suferința pare să ne distrugă, trebuie ținut viu numai raportul cu El, prin geamăt, strigăt, plâns, uneori și cu cuvinte care invocă moartea. Decisiv în viața creștinului este să continue să bată, să ceară, să-l roage pe Domnul, să nu se teamă să punem în fața Lui toată slăbiciunea noastră, încercând să rămânem tari în adeziunea la El. Isus, și atunci când n-a ascultat glasul Tatălui - care de altfel îi vorbise la botez și la schimbarea la față -, spunându-i: "De ce m-ai părăsit?" n-a încălcat niciodată fidelitatea față de Tatăl, chiar și atunci când părea că El l-a părăsit.

Despre această dezolare spirituală a vorbit de mai multe ori papa Francisc, discipol al lui Ignațiu de Loyola. Acestea sunt ultimele, recentele cuvinte ale sale în această privință, în care furnizează o diagnoză și o terapie a dezolării, indicând și comportamentul pe care frații și surorile în Cristos trebuie să-l aibă față de cel care cunoaște această încercare. "Dezolarea spirituală ne face să ne simțim la fel ca atunci când am avea sufletul frânt: nu reușește, nu reușește și nici nu vrea să trăiască: «Mai bună este moartea». Este dezlănțuirea lui Iob. Mai bine să moară decât să trăiască așa... Liturgia de astăzi ne arată cum trebuie să ne comportăm cu această dezolare spirituală, atunci când suntem căldicei, căzuți și fără speranță. Un ajutor vine de la psalmul responsorial «Rugăciunea mea, Doamne, să ajungă înaintea ta!». Așadar primul lucru care trebuie făcut este rugăciunea. Rugăciune puternică, puternică, puternică... Psalmul 87 (88) pe care l-am recitat împreună ne învață cum să ne rugăm în momentul dezolării spirituale, al întunericului interior, când lucrurile nu merg bine și tristețea intră așa de puternic în inimă. «Doamne, Dumnezeul mântuirii mele, în fața ta strig zi și noapte»: cuvintele sunt puternice! Așadar, este o rugăciune care constă în a bate la ușă, dar cu putere! «Doamne sunt sătul de probleme. Viața mea este pe marginea Infernului. Sunt numărat cu cei care coboară în groapă, sunt ca un om fără putere». În fața unei persoane care este în această situație, cuvintele pot face rău. Trebuie numai atinsă, să fim aproape, în așa fel încât să simtă apropierea și să spunem ceea ce ea cere, dar nu să facem discursuri... Când o persoană suferă, când este în dezolare spirituală, trebuie să se vorbească cel mai puțin posibil și trebuie să se ajute cu tăcerea, apropierea, mângâierile rugăciunea sa în fața Tatălui... Domnul să ne ajute: mai întâi, să recunoaștem în noi momentele dezolării spirituale, când suntem în întuneric, fără speranță, și să ne întrebăm de ce; al doilea, să ne rugăm așa cum ne învață astăzi liturgia; al treilea, când mă apropii de o persoană care suferă, fie datorită unei boli fie datorită oricărei alte circumstanțe, dar care este chiar în dezolare: să fac tăcere. O tăcere cu multă iubire, apropiere, mângâieri. Și să nu facem discursuri care nu ajută, ci fac rău" (Meditația de dimineață în capela din Domus Sanctae Marthae, 27 septembrie 2016).

Înaintând în ani și navigând pe marea vieții, tuturor ne este dat să cunoaștem furtuni și naufragii. Atunci fiecăruia dintre noi îi vine să spună spontan, așa cum au făcut discipolii: "Doamne, de ce dormi? Nu-ți pasă că eu pier? Unde ești? De ce taci?" (cf. Ps 44,24; Mc 4,38). Dar chiar dacă în limbajul unei relații amoroase folosim aceste expresii luate din riv, care eventual se aseamănă cu înjurătura, nu putem crede că Dumnezeu are posibilitatea de a întrerupe iubirea sa, de a încheia pentru totdeauna o relație, de a vedea ființa umană suferind și de a se complace în asta. Răul, sub orice formă de suferință, nu vine de la Dumnezeu (cf. Jud 1,13-15)! Iubirea lui Dumnezeu nu trebuie meritată și nimeni dintre noi nu poate crede că are în sine însuși o iubire pe care Dumnezeu o neagă, o detestă sau n-o vede, pentru că iubirea sa este mai mare decât inima noastră și decât iubirea noastră (cf. 1In 3,20).

Îmi place să închei aceste reflecții ale mele citând un vestit text anonim: "Am visat că mergeam pe malul mării cu Domnul meu și revedeam pe ecranul cerului toate zilele vieții mele trecute. Și pentru fiecare zi petrecută apăreau pe nisip patru urme, ale mele și cele ale Domnului. Dar în unele bucăți am văzut numai două urme, chiar în zilele mai dificile ale vieții mele. Atunci am spus: «Doamne, eu am ales să trăiesc cu tine și tu mi-ai promis că vei fi mereu cu mine. De ce m-ai lăsat singur chiar în momentele cele mai dificile?». Și el mi-a răspuns: «Fiule, tu știi că eu te iubesc și nu te-am părăsit niciodată: zilele în care vezi numai două urme pe nisip, sunt tocmai acelea în care te-am dus în brațe»". Da, Domnul deschide mereu pentru noi drumul și chiar în orele cele mai întunecate El e cel care ne ia în brațe!

(După L'Osservatore Romano, 21 octombrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat