Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Dobrogea: Impresii de călătorie (X)

Cetatea Noviodunum (Isaccea)

Întrucât cei patru martiri descoperiți la Niculițel (Zotic, Atal, Camasie, Filip) au fost martirizați la Noviodunum, ne-am îndreptat spre această cetate, situată la 15 km. Martirologiul ieronimian în principal și cel siriac (pentru Filip) îi menționează pe toți, la aceeași dată (4 iunie), adăugând și alte nume: Eutihie, Quirinus, Iulia, Saturninus, Galdunus, Ninnita, Fortunio și alți 25, ale căror nume nu sunt notate. În total ar fi 36 de martiri care au pătimit pentru Cristos fie în timpul persecuției lui Dioclețian, în anii 303-304, fie în timpul ultimei persecuții sângeroase din timpul împăratului Liciniu, în anii 319-324. Ce se știe la Noviodunum despre ei?

La cetatea Noviodunum am ajuns ușor. În apropierea Primăriei Isaccea este un indicator, iar de acolo mai sunt 2 km. Cetatea - fortificație romană - este situată pe malul drept al Dunării, pe un promontoriu (înalt de peste 20 m), în locul numit Pontonul Vechi, la cel mai important punct de trecere al fluviului, lățimea fluviului fiind aici mai mică de 1 km.

Deși cetatea este una dintre cele mai vechi din Dobrogea, am găsit-o acoperită aproape în întregime cu pământ. Multe săpături făcute în anii precedenți sunt conservate, așa că nu am realizat ce anume s-a descoperit.

O pancartă ne-a ajutat să descifrăm puțin cele descoperite: turnurile care erau pe dealul de lângă drum, o bazilică (B2), acum în apă, iar cealaltă (B1) pe marginea apei.

Noviodunum înseamnă o zonă largă care cuprinde în jur de 200 de hectare. La sud-est de cetate este așezarea civilă, înconjurată de un sistem defensiv din trei valuri de pământ cu șanțurile spre sud. Pe platforma de la sud-est de cetate este necropola tumulară.

În rest gropi, ziduri, buruieni... Ruinele vechiului oraș romano-bizantin se văd peste tot. Altădată aici era ultimul și cel mai important vad de trecere. Noviodunum a avut un important rol strategic și economic înaintea venirii romanilor, care s-a accentuat în perioada romană, romano-bizantină, medie-bizantină și în Evul Mediu.

Este cel mai bogat sit arheologic din punct de vedere numismatic, cu zeci de mii de monede. Mai târziu am aflat că obiectele descoperite aici (monede, sigilii, obiecte de podoaba și de cult, arme, piese de harnașament, unelte, ceramică locală și de import) sunt expuse la muzeul județean Tulcea.

Datele despre Noviodunum le-am aflat dintr-un documentar istoric și de pe internet.

La Noviodunum s-au descoperit urme datând din mileniul V î.C. În anul 514 î.C., perșii conduși de Darius cel Mare au zdrobit în zonă o puternică armată a sciților. Apoi s-au dezvoltat așezări ale băștinașilor geți. În anul 46 d.C., zona a fost cucerită de romani. Romanii au înființat provincia Moesia împărțită în anul 85 în Moesia superior și Moesia inferior. Aici s-a construit un castru. Aici a fost sediul flotei imperiale de la Dunărea de Jos: Classis Flavia Moesica, înființată de Vespasian. De-a lungul timpului au fost cantonate trupe precum cele din legiunea a V-a Macedonica și din legio I Italica. Goții și herulii au atacat Noviodunum în 267. Din veacul al IV-lea orașul devine unul dintre cele mai importante centre creștine ale Moesiei inferior. Până acum creștinii adesea au avut de suferit persecuții. În 364 cetatea a fost atacată de goți. În 369 după două acțiuni ale împăratul Valens a încheiat o pace cu vizigoții conduși de Athanaric într-o corabie chiar în mijlocul fluviului, după ce s-a construit un pod de vase. În jurul anului 440 cetatea a fost cucerită de un trib de germanici aliați ai hunilor, fiind apoi recuperată de bizantini. În secolul al VI-lea, Iustinian (527-565) a construit noi fortificații și a înființat și un scaun episcopal. În anul 602, cetatea a fost cucerită de slavi și avari care fac, pentru mai bine de trei secole, să nu se mai vorbească despre ea. De la mijlocul secolului al X-lea începe din nou să se vorbească de așezare ca făcând parte din Imperiul Bizantin și cunoaște dezvoltare. În anul 1241 cetatea rezistă în fața tătarilor. Apoi își pierde importanța pentru că marele vad de trecere se înnămolește. Centrul se mută la Isaccea, la Noviodunum continuând să fie o așezare rurală.

Dr. Victor Henrich Baumann, responsabil științific, într-un film documentar, a explicat istoria cercetării arheologice.

Mai întâi au fost descoperiri întâmplătoare. Săpături arheologice s-au făcut cu intermitență și au fost săpături de salvare. Acestea au început în 1955 după ce în 1953 o echipă care săpa la Dinogeția a făcut cercetări. Au abordat faleza de nord, zona portuară. Când apele erau retrase, colectivul condus de prof. Ion Barnea a scos la iveală până în anul 1973: 6 turnuri, o bazilică paleocreștină din sec. VI, două terme romane (una din sec. II și apoi refăcută). N-au putut să le păstreze, dar le-au pus pe hârtie. În anul 1995, Institutul de Cercetări Eco-Muzeale Tulcea a început cercetări sistematice. Primele săpături până în anul 1997 au fost făcute în așezarea civilă, confirmând concluziile arheologilor din anul 1990, scoțând la iveală alte elemente noi legate de cronologie și de intensitatea de locuire. În anul 1990 fusese identificată existența unui nucleu de locuire din secolul al XIII-lea, ce suprapune o necropolă, care a funcționat în secolele XII-XIII, și mai multe niveluri de locuire din secolul al XI-lea, care la rândul său suprapune complexele de epocă romano-bizantină. Săpăturile de după anul 1990 au arătat că locuirea din zona extra muros s-a reluat la sfârșitul secolului al X-lea în același moment cu locuirea din cetate. Cercetările arheologice din anul 2003 aduc argumente noi, că așezarea civilă a continuat să fie locuită și după anul 1242, până la cucerirea otomană de la începutul secolului al XV-lea.

Din anul 1997 cercetările au început în cetate. În anul 2000 a început un alt proiect care a urmărit cercetarea din partea de sud-est a cetății. S-a descoperit turnul mare (cu nouă niveluri de locuire), cel mai mare turn cunoscut, cu o anvergură de 31,5 m, care iese în exterior pe 13,5 m, fiind construit pe o suprafață de 225 mp. Este structurat în interior cu patru piloni așezați pe un stilobat. În partea de jos era magazia de alimente, iar partea de sus era rezervată apărătorilor cetății. Săpăturile au descoperit și urme ale primei fortificații romane din sec. I. În partea de sud-est a fost descoperit turnul din colț, construit pe 180 mp, în formă de potcoavă. Turnul A este cel de-al treilea, aflat pe aceeași latură. Cu un fronton semirotund, construit în sec. III, a fost funcțional trei sute de ani.

În apropierea cetății se află necropola tumulară. Aici s-au făcut săpături între anii 1958 și 1992 și au fost cercetate 30 de movile din cele 60. Cele mai multe informații rezultate de aici fac referință la perioada sfârșitul sec. I - sfârșitul sec. II, vorbind despre obiceiurile, credințele și vestimentația vremii. Potrivit istoricilor, în perioadele de maximă dezvoltate la Noviodunum erau în jur de două mii de locuitori în castru și alte câteva mii în așezarea civilă de lângă ziduri. Ulterior locuitorii au încetat să-și mai îngroape morții în necropolă, numeroase morminte fiind descoperite din ce în ce mai aproape de ziduri, chiar în valurile de apărare. Au fost descoperite până acum 15 inscripții (în special pe sarcofage sau pe pietrele funerare). În august 2016, pe fondul scăderii cotelor Dunării, s-a descoperit o inscripție în limba latină pe o bornă militară (o piatră cu o înălțime de 1,4 metri care marchează distanța dintre două localități din Imperiul Roman), fiind datată între anii 317 și 324, în timpul domniei comune a împăraților Constantin și Liciniu.

Cu privire la bazilici, pr. Emil Dumea (Creștinismul antic în Scythia Minor (Dobrogea), Editura "Sapientia", Iași, 2016, p. 64), citându-l pe I. Barnea (Les monuments pale?ochre?tiens de Roumanie, Vatican, 1977, p. 144-145), dă informații despre una (probabil B2 în schema de pe pancartă). O bazilică cu trei nave (13,80x10,75) și cu absidă semicirculară care are diametrul de 7,80 m. Nartexul divizat (2,70 m lățime) atestă caracterul creștin al clădirii. Acest element arhitectonic este o creație greacă ce datează din secolul al V-lea, specific pentru bazilicile paleocreștine. Există mari posibilități ca această bazilică din Noviodunum să dateze încă din perioada împăratului Anastasius I.

În campania din anul 2012 a fost descoperită o altă bazilică (probabil B1) în apropierea celeilalte. A fost datată la finele secolului al V-lea - începutul secolului al VI-lea. În acel an, responsabilul științific al șantierului Noviodunum, Florin Topoleanu, declara pentru Agerpres: "Bazilica se află pe malul Dunării, într-o zonă inundabilă din nefericire, astfel că s-a păstrat doar temelia care are o formă caracteristică bazilicilor creștine. Din vechime pericolul inundării era real, zidul dinspre nord, Dunăre, fiind aproape de două ori mai gros decât cel din sud. Până acum doar s-a conturat forma bazilicii. Urmează să vedem fazele de construcție, cât s-a păstrat din elementele tipice ale unui asemenea monument și mă gândesc la posibilitatea existenței unei cripte martirice care de obicei este săpată sub altar, criptă foarte des întâlnită la bazilicile din secolele V-VI. Descoperirea unei asemenea cripte ar fi o completare absolut fericită a unei campanii de excepție".

Pr. Cornel Cadar

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 4-9 iulie: Dobrogea: Impresii de călătorie (X)

* * *

Dobrogea: Impresii de călătorie (IX)

Dobrogea: Impresii de călătorie (VIII)

Dobrogea: Impresii de călătorie (VII)

Dobrogea: Impresii de călătorie (VI)

Dobrogea: Impresii de călătorie (V)

Dobrogea: Impresii de călătorie (IV)

Dobrogea: Impresii de călătorie (III)

Dobrogea: Impresii de călătorie (II)

Dobrogea: Impresii de călătorie (I)


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat