Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Mons. Lebrun: Părintele Hamel să nu fie un drapel pentru a lupta

De Francesco Peloso

"Părintele Jacques aparține cetei martirilor. El este fericit, spune papa Francisc. Dar încă n-a fost beatificat. Primesc scrisori care cer asta, unii mă incită să cer dispensa de cei cinci ani. Eu cer harul ca recunoașterea martiriului să nu fie un drapel înălțat pentru a lupta și a condamna; ci bucuria de a aduce mulțumire pentru darul unui preot care și-a dăruit viața asemenea lui Cristos. În sfârșit cer harul unui dialog în adevăr cu prietenii mei musulmani". Este ceea ce a spus la 18 septembrie 2016, după-amiază, Monseniorul Dominique Lebrun, arhiepiscop de Rouen, în timpul zilei de deschidere a întâlnirii: "Sete de pace, religii de cultură în dialog", amintindu-l pe părintele Jacques Hamel, asasinat la 26 iulie 2016. Întâlnirea a fost organizată la Assisi de Comunitatea "Sfântul Egidiu" cu ocazia celei de-a 30-a aniversări a primei întâlniri interreligioase din 1985 cu Ioan Paul al II-lea.

Adunarea inaugurală s-a desfășurat la Teatrul Lyrick din Assisi, în prezența președintelui Republicii, Sergio Mattarella. Printre cei prezenți și cei care au intervenit au fost istoricul Andrea Riccardi, Bartolomeu I, patriarh ecumenic de Constantinopol, sociologul Zygmunt Bauman, președintele Republicii Centrafricane Faustin-Archange Touadera, episcopii de Assisi și Rieti, Domenico Sorrentino și Domenico Pompili, rabinul Abraham Steinberg, Mohammad Sammak, consilier al marelui muftiu din Liban. Baleka Mbete, președinte al adunării naționale din Republica Africa de Sud.

Președintele Comunității "Sfântul Egidiu", Andrea Riccardi, printre diferitele lucruri, a voit să reevoce intuiția lui Wojtyła în convocarea primei întâlniri între marile religii în 1986: "În realitate tocmai în acei ani - a explicat el - religiile asumau un rol public și în relațiile dintre popoare". "Ioan Paul al II-lea - a mai spus Riccardi - a intuit că trebuia ancorate în pace și eliberate de tentația de a se resemna cu războiul sau de a-l justifica. Se recuperau, într-un singur gest, speranțele și eforturile de pionierat ale celor care au visat și au văzut de departe ceea ce se întâmpla. Noutatea de la Assisi 1986 s-a văzut din reacțiile iritate ale zeloșilor creștini și din alte religii. Nu se renunța la originalitatea irepetabilă a propriei identități?".

Conform patriarhului de Constantinopol, Bartolomeu, care a fost în acești ani unul dintre protagoniștii dialogului ecumenic și al celui dintre credințe, "a reuși să se obțină dialogul și pacea cere o răsturnare totală a ceea ce a devenit norma pentru lume. Cere o transformare în valorile care sunt profund înrădăcinate în inima noastră și în societate. Transformarea în sens spiritual este unica noastră speranță de a rupe ciclul de violență și nedreptate, pentru că războiul și pacea sunt în mod fundamental și în ultimă analiză, alegeri umane". "Asta înseamnă - a adăugat el - că a construi pacea este o chestiune de alegere individuală și instituțională, precum și de schimbare individuală și instituțională".

Apoi, a fost semnificativă intervenția libanezului Sammak, care a scos în evidență că este o misiune prioritară a musulmanilor să înfrunte problema extremismului islamic: "islamul - a afirmat el - nu s-a schimbat. Textul coranic este constant și Hadith (cuvintele Profetului) sunt clare. Nu s-a schimbat nici înainte nici după întâlnirea sfântului Francisc cu Al-Kamel în Egipt. Ceea ce s-a schimbat este că un grup de extremiști răzbunători și disperați au deviat islamul și îl folosesc ca instrument de răzbunare. Au devenit o nouă mișcare totalitară, dar de data aceasta în numele religiei". Pentru aceasta este deosebit de urgent ca înșiși musulmanii "să elibereze religia noastră de această «deviere» și să reorganizeze islamul în interiorul său, în aliniere cu principiile spirituale ale islamului și cu principiile generale care constituie fundamentele civilizației umane din secolul al douăzeci și unulea". "Și pentru acest motiv - a adăugat el - a înfrunta tema extremismului religios este o datorie înainte de toate a musulmanilor. Islamul crede în pluralism și consideră diversitatea dintre oameni o expresie a voinței divine ca persoanele să fie diferite între ele. Acesta este motivul pentru care Dumnezeu i-a chemat ca să se cunoască unul pe altul". Sammak a amintit și de unii dintre răpiții dispăruți din Siria: "Cunoaștem - a spus el - soarta iezuitului italian părintele Paolo Dall'Oglio, care și-a dedicat viața pentru a-i sluji pe musulmanii și creștinii din Siria. Și cunoaștem soarta episcopului Yohanna Ibrahim, a cărui lipsă o simțim astăzi".

Apoi o contribuție importantă a venit de la Baleka Mbete, președinte al Adunării naționale a Republicii Africa de Sud, care a schițat drumul greu al țării sale pentru a ieși dintr-un sistem de asuprire și a încerca să construiască printre mii de dificultăți, o națională "curcubeu". "Marșul nostru lung pentru libertate - a spus el - a trebuit să înfrunte apartheidul și moștenirea sa ca sistem colonial printr-un program de transformare pentru a decoloniza societatea noastră". "Acest program de decolonizare - a adăugat el - a trebuit să se adreseze structurii de bază a societății noastre care era întemeiată pe discriminarea și pe asuprirea rasială, inimilor noastre care au fost învățate să urască, minților noastre care au îndurat o spălare de creier și au fost otrăvite". "Acolo unde sute de ani de dominație colonială au creat diviziuni bazate pe rasă, triburi ostile unele față de altele, și pus fiecare sudafrican împotriva altuia - a mai explicat Baleka Mbete - a trebuit să construim o națiune care este unită în diversitățile sale. A trebuit să ne vedem pe noi înșine ca o națiune, o națiune curcubeu".

"Această nouă națiune - a mai explicat el - este încă în formare în timp ce vorbesc. Este construită pe recunoașterea că tuturor celor unsprezece limbi ale noastre le este atribuită demnitate egală și acest lucru este ocrotit de Constituția noastră. Noi nu numai că vorbim multe limbi, dar suntem o națiune multiplă și în termeni de credințe religioase". "Da, unitatea unei națiuni - a afirmat reprezentantul Africii de Sud - se construiește pe bogăția limbilor sale și a culturilor sale. Însă devastările sărăciei, inegalitatea și disperarea pot să amenințe supraviețuirea, ca să nu vorbim despre viitorul unei astfel de națiuni".

În sfârșit Zygmunt Bauman a scos în evidență trei contribuții importante ale Papei Francisc la posibila integrare dintre popoare: pe primul loc este necesitatea de a da viață culturii dialogului "pentru a reconstrui țesătura societății. A învăța să fie respectat străinul, migrantul, persoane care merită să fie ascultate. Războiul se înfrânge - a spus el - numai dacă le dăm copiilor noștri o cultură capabilă de a crea strategii pentru viață, pentru incluziune". Apoi, a afirmat sociologul, Papa Francisc vorbește "despre distribuirea egală a roadelor pământului și a muncii care nu reprezintă o pură caritate, ci o obligație morală". În al treilea loc, a afirmat Bauman - "Papa Francisc spune că acest dialog trebuie să fie în centrul educației în școlile noastre, pentru a da instrumente pentru a rezolva conflicte în manieră diferită de cum suntem obișnuiți să facem". "Obținerea culturii dialogului - a concluzionat el - modul de înainte nu este o cale ușoară, o scurtătură. Educația este un proces cu timpi foarte lungi, care are nevoie de răbdare, coerență, planificare pe termen lung. Este vorba despre o revoluție culturală față de lumea în care se îmbătrânește și se moare încă înainte de a crește". Cuvinte de solidaritate au fost adresate apoi de diferiți oratori populațiilor lovite de recentul seism care a devastat centrul Italiei.

(După Vatican Insider, 18 septembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat