Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 25-a de peste an - Anul C - 2016

Trebuie să lucrăm cu înțelepciune pentru a evita iadul și pentru a câștiga paradisul.

În evanghelia de astăzi, Isus urcă la Ierusalim, pentru ca, prin patima și moartea lui, să ne spele păcatele și să ne deschidă iar porțile împărăției cerurilor închise de lăcomia primilor noștri părinți.

Diavolul care după primul păcat îi ține pe oameni sclavi în "împărăția sa", se împotrivește din toate puterile ca aceștia să intre în împărăția cerurilor deschisă de Isus cu jertfa de sine de la cruce; de aceea îi amăgește cu lucrurile degradate de păcat și destinate distrugerii finale (cf. 2Pt 3,10), ca să rămână alături de el în "împărăția" lui de întuneric.

Aceste două împărții, împărăția lui Isus și împărăția satanei, nu au nimic comun între ele, căci au doi "domni" diferiți, Isus și satana; nu au nici o legătură între ele, fiind fondate pe principii diametral opuse: dragostea și ura, credința și necredința (cf. Lc 16,15; 2Cor 6,15), pacea și bucuria sufletească în Duhul Sfânt și mânarea și băutura care nu ating sufletul (cf. Rom 14,17); au legi diferite, una harul alta păcatul; au scopuri diferite, una mântuirea totală a omului, alta pierzarea totală a omului; și nu în cele din urmă au destinații diferite, paradisul și iadul.

Interesant de observat este că oamenii lui Belial (cf. Jud 19,22), arată mai multă înțelepciune în atingerea scopurilor lor luciferice, decât mulți din cei care se cred fiii luminii, dar în realitate zac încă în întuneric și umbra morții (cf. Lc 16,8).

Astfel: prima lectură ni-i prezintă pe oamenii cei răi, care, pentru atingerea scopurilor lor pământești, își fac planuri cum să micșoreze măsurile, cum să falsifice balanțele, cum să vândă codina la preț de grâu bun (cf. Am 8,4-6), iar evanghelia ne prezintă un administrator necinstit al unui stăpân bogat care știe cum să acționeze în folosul său (cf. Lc 16,1-9).

Dacă cei "răi" aleargă zi și noapte, zile lucrătoare și zile de sărbătoare, înșală pe cei săraci și bogați, căci ca și diavolul știu că timpul lor este scurt (cf. Ap 12,12). Mulți socotiți "aleși" nu fac nimic pentru mântuirea lor, pot fi asemănați cu: niște nori fără apă care se lasă purtați de orice vânt și învățătură (cf. Ef 4,14; Iuda 1,12); cu leneșii de prin piețe care nu lucrează nimic (cf. Mt 20,6), cu nechibzuitul care și-a îngropat talantul (cf. Mt 25,25), cu smochinul neroditor (cf. Mc 11,13), cu oamenii care adună păcat peste păcat, spre răul lor (cf. Is 30,1); niște fii de regi care se joacă în noroi, cu niște lei care prind muște, cu niște bărbați puternici care se lasă purtați de copii.

Sfântul Atanasie, arhiepiscopul Alexandriei (295-373), l-a rugat într-o zi pe sfântul avva Pamvo (303-374), cel ce viețuia în muntele Nitria din pustiul Egiptului, să se coboare cu el până la Alexandria. Deci coborându-se ei au văzut acolo o femeie îmbrăcată ușuratic, la a cărei vedere sfântul Atanasie s-a umplut de lacrimi. Iar, când sfântul avva Pamvo l-a întrebat pentru ce plânge, el a zis: "Am două pricini pentru care plâng: una este calea pierzării pe care umblă această femeie; iar cealaltă pricină este că eu nu am atâta silința spre a plăcea lui Dumnezeu, cât are această femeie ca să le placă oamenilor muritori".

Sfântul episcop Nonnus (+ 471), episcop de Edessa, întâlnind-o odată pe balerina Pelagia din Antiohia (+ 421), care se îngrijea pentru a apărea frumoasă și să aibă mulți curtezani, s-a mâhnit așa de tare mult, s-a aruncat cu fața la pământ și striga: "Doamne, fii milostiv cu mine păcătosul. Uite cum această femeie își pierde timpul să se îmbrace cu atâtea podoabe; să-și vopsească părul, pleoapele și buzele; să cheltuiască atâția bani pentru podoabe scumpe, parfumuri rare, brățări și inele ca să caute atracții păcătoase; iar eu fac atât de puțin pentru slujirea ta și a aproapelui și pentru sufletul meu!". În fața acestei scene și a acestor cuvinte, Pelagia a rămas pe gânduri, s-a dus la biserică a vorbit cu episcopul, s-a spovedit, și-a schimbat viața. S-a dus în pustiu unde a trăit 31 de ani într-o peșteră pe muntele Măslinilor, în post și pocăință, ajungând sfânta Pelagia.

Isus ne-a spus astăzi parabola administratorului necinstit, pentru a ne învăța calea cea bună. Ucenicilor și evreilor cărora Isus le-a adresat pilda cu administratorului "necinstit" de astăzi, știau că Dumnezeu este stăpânul acelui administrator; mai știau că Dumnezeu a dat în administrație fiecărui om în administrație multe din bunurile sale; mai știau că Dumnezeu îi iubește mult pe cei săraci și lipsiți, căci pentru ei în primul rând a creat împărăția cerurilor (cf. Mt 5,3; 25,34); mai știau că Dumnezeu i-a pus pe oameni administratori peste bunurile sale că să le împartă celor lipsiți la timpul potrivit (cf. Lc 12,42); mai știau că bunurile care nu sunt împărțite se alterează, hoții le sapă și le fură, iar molia și rugina le mănâncă (cf. Mt 6,19-20); și mai știau că despre aceste bunuri încredințate spre administrație Dumnezeu îi va întreba într-o zi (cf. Iac 5,3). Administratorul din evanghelia de astăzi până la un timp i-a risipit averea stăpânului său, căci, lăsându-i fără ajutor pe cei săraci și lipsiți, a lăsat ca bunurile stăpânului să se altereze și să ajungă în mâna hoților sufletești. Amenințat cu destituirea din funcție, gândindu-se mai întâi la sine, a împlinit voința lui Dumnezeu de la început, de a împărți săracilor bunurile încredințate lui în administrație și astfel după multe reproșuri a fost pentru prima dată lăudat de către stăpânul său.

Da, nimic din ce are omul nu-i aparține, căci este darul lui Dumnezeu (cf.1Cor 4,7). Bogățiile pe care pretind unii că le aparțin sunt în realitate darurile lui Dumnezeu încredințate lui spre bună administrație; sunt deci "bogății nedrepte", adică bogății străine.

Pus pe pământ ca administrator al bunurilor lui Dumnezeu, omul de multe ori se poartă ca un hoț, folosind numai în interes propriu și pentru satisfacerea poftelor tocmai ceea ce Dumnezeu îi încredințase pentru a-i sluji lui și semenilor. Isus a rostit această parabolă pentru ca oamenii să se pocăiască și să folosească spre slava lui Dumnezeu și în folosul altora bunurile pe care stăpânul divin le-a încredințat lor. Un alt administrator fusese credincios și chibzuit (cf. Lc 12.42); cel din evanghelia de astăzi multă vreme a fost nechibzuit uitând să împartă bunurile stăpânului său celor săraci și lipsiți, dar în final a devenit înțelept și a fost lăudat de stăpânul său.

Iată ce ne mai spune sfântul Petru în acest sens: "Ca niște buni ispravnici ai harului felurit al lui Dumnezeu, fiecare din voi să slujească altora după darul pe care l-a primit. Dacă vorbește cineva, să vorbească cuvintele lui Dumnezeu. Dacă slujește cineva, să slujească după puterea pe care i-o dă Dumnezeu: pentru ca în toate lucrurile să fie slăvit Dumnezeu prin Isus Cristos, a căruia este slava și puterea în vecii vecilor! Amin" (1Pt 4,10-11). Da, tot ce avem în noi și lângă noi, este darul lui Dumnezeu. Oare cum folosim noi: vorbirea, cântul, memoria, vederea, auzul, picioarele, mâinile, vigoarea, spre slava lui Dumnezeu și folosul aproapelui?

Lecturile de astăzi sunt o avertizare binevoitoare din partea lui Dumnezeu care ne vrea mântuirea.

Un rege al Tebei din antichitate dădea într-o seară un banchet splendid. La un moment dat sosește un curier și-i aduce o scrisoare și cere să fie primit de urgență în audiență. Regele refuză să se deranjeze și zice: "Scrisoare importantă? O fi importantă pentru alții; așa că poate rămâne pe mâine". În aceeași noapte regele a fost asasinat. Când s-a desfăcut scrisoarea, s-a aflat că în ea era menționat numele aceluia care i-a uneltit moartea. Dacă îi acorda atenție, ar fi scăpat cu viață.

Sfântul Vasile cel Mare (329-379) ne spune din partea lui Dumnezeu: "Pâinea care vă prisosește este pâinea celui flămând; haina care vă atârnă nepurtată în șifonier este haina celui gol; încălțămintea pe care voi nu o purtați este încălțămintea celui desculț; banul pe care îl țineți ascuns este banul săracului; faptele de caritate pe care voi nu le săvârșiți sunt tot atâtea nedreptăți pe care le comiteți".

Ba mai mult, chiar dacă nu am primit de la Dumnezeu multe daruri, Isus ne spune: "Vindeți ce aveți și dați milostenie. Faceți-vă rost de pungi care nu se învechesc, o comoară nesecată în ceruri, unde nu se apropie hoțul și unde nu roade molia" (Lc 12,33).

Sfântul Ioan Gură de Aur (347-407) i-a vorbit astfel trimisului imperial, care i-a spus din partea împăratului: "Ori taci, ori vei avea de suferit": "De ce ar trebui să mă tem? De moarte? Pentru mine, a trăi este Cristos iar a muri este un câștig (cf. Fil 1,21). Atunci, de exil? Al Domnului este pământul și tot ce este pe el (cf. Ps 24,1). De confiscarea bunurilor? Nu am adus nimic în lume și nimic nu putem lua din ea (cf. 1Tim 6,7). Disprețuiesc puterile acestei lumii și bunurile ei mă fac să râd. Nu mă tem de sărăcie și nici nu doresc bogății; nu mă tem de moarte și nici nu doresc să trăiesc, decât pentru binele vostru".

Administrația bunurilor pământești și trecătoare primite în viață este un examen divin în vederea primirii bunurilor viitoare care ne aparțin de drept, prin mântuirea lui Isus de la cruce, care ne-a făcut fii ai lui Dumnezeu și moștenitori ai împărăției cerurilor (cf. Lc 16,10-12; Gal 4,7).

De aceea, sfântul Paul, pentru ajungerea la înțelepciunea fiilor lui Dumnezeu și a mântuirii, unde Isus este unica posibilitate (cf. 1Tim 2,5), unica cale (cf. In 14,6) și unica poartă de intrare în cer (cf. In 10,7), poartă care este tare curată (cf. Ap 21,27), tare strâmtă și tare anevoioasă (cf. Mt 7,13-14), și pe se intră cu multă destoinicie (cf. Lc 9,62) și cu multă grabă (cf. Mt 11,12), îl îndeamnă pe ucenicul său, Timotei, să înalțe rugăciuni de cerere și de mijlocire pentru toți oamenii și apoi să-i învețe pe toți oamenii să se roage pentru mântuirea lor (cf. 1Tim 2,1-8).

O regină, când era pe patul morții, a strigat cu glas plângător: "Dau toate bogățiile, banii și tot ce am numai să mai capăt un timp de îndurare, în care să pot primi mântuirea". Toată viața, regina nu s-a gândit la mântuire. Ce trist! Omul, cât trăiește, face mare risipă de timp destinat mântuirii.

Marele profesor de istorie al universității din Sorbona, Frederic Ozanam (1813-1853), pe când se întorcea de la sfânta Liturghie la care participa în fiecare zi, un coleg, profesor, văzându-l, i-a zis: "Se vede că ai timp de pierdut!" Atunci, Frederic Ozanam i-a spus: "Dacă voiești să-ți folosești bine timpul unei zile, începe cu Dumnezeu și cu sfânta Liturghie!"

În sinteză, vestea cea bună pe care ni-o transmit lecturile biblice de astăzi este acesta: mântuirea sufletului și ajungerea în paradisul deschis de Isus la cruce trebuie să ocupe primul loc în viața noastră. Să ne asigurăm viitorul veșnic cu aceeași grijă pentru viitor pe care a avut-o administratorul din parabola de astăzi; cu aceeași iubire a celor cinci tinere înțelepte care pentru a fi sigure că merg în întâmpinarea mirelui și-au procurat din timp uleiul necesar pentru candele; cu același simț practic al celui care își asigură casa, mașina și bunurile pentru eventuale evenimente nedorite.

Să mergem și să facem cum ne învață lecturile biblice de astăzi!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat