Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Înălțarea Sfintei Cruci - 2016

Veniți să-l adorăm pe Cristos, Regele, care pentru noi a fost înălțat pe lemnul crucii!

Pentru o înțelegere mai bună a sărbătorii Înălțarea Sfintei Cruci, trebuie să facem un exercițiu de memorie și să mergem cu gândul în paradisul de la început și la momentul când diavolii s-au răzvrătit împotriva lui Dumnezeu și au fost alungați din cer și când alungați fiind au răvășit lăcașurile veșnice (cf. Ap 12,8). Atunci, Dumnezeu ne-a creat pe noi, oamenii, din pământ, ne-a creat din iubire după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26) și ne-a destinat să ocupăm locurile cerești de unde ei au căzut (cf. Gen 2,8). Dar diavolul din invidie i-a amăgit pe oameni să păcătuiască ca să fie și ei alungați din prezența lui Dumnezeu (cf. Înț 2,24). Numai că între păcatul diavolilor și păcatul oamenilor este o diferență uriașă. Diavolii păcătuiseră din proprie inițiativă, iar oamenii fuseseră amăgiți să păcătuiască. De aceea, Dumnezeu le-a făgăduit oamenilor un mântuitor (cf. Gen 3,15) care să-i curețe de păcatul lor și să-i aducă înapoi în prezența sa.

Unii dintre oamenii chemați la mântuire, amăgiți iarăși de diavol, au voit să grăbească ajungerea înapoi la Dumnezeu, fără Dumnezeu și fără să mai aștepte desfășurarea planului divin de mântuire. Și astfel vedem că unii dintre ei au voit să construiască un turn imposibil până la cer; dar Dumnezeu în iubirea sa i-au oprit de la o muncă zadarnică și i-a chemat la credință (cf. Gen 11,1-9). Apoi alți oameni, tot amăgiți de diavoli, și-au făurit idoli, dumnezei morți care nu pot să mântuiască și i-au așezat pe crestele munților (cf. 2Cr 25,1; 28,2). Dar și de la aceștia Dumnezeu i-a oprit și i-a chemat la credință.

Arhimede din Siracuza (287-212 î.Cr.), un învățat al lumii antice, voind să mute pământul la cer, a înțeles că pentru aceasta are nevoie de un punct de sprijin solid și sigur. De aceea, a rostit cuvintele rămase celebre: "Dați-mi un punct de sprijin și voi muta pământul din loc". Și am putea spune că Dumnezeu a răspuns la această dorință a omenirii esprimată prin Arhimede din Siracuza și a oferit tuturor oamenilor de pe pământ, în crucea de la Calvar a Fiului său iubit, un punct sigur de sprijin, pentru a muta nu planeta pământ, ci pământul din ei în paradisul ceresc pentru care au fost creați.

De aceea Dumnezeu a dat ordin încă din Vechiul Testament ca oamenii care caută mântuirea sa să fie însemnați pe frunte cu litera "tau", care este în formă de cruce (cf. Ez 9, 4-6). Înainte de răpire toți aleșii să fie iar însemnați pe frunte (cf. Ap 7,2-3).

Apoi după momentul crucificării Fiului său preaiubit, Dumnezeu a dispus ca sfânta cruce a lui Isus, înfiptă pe Calvar, ca punctul cel mai sigur de sprijin dat oamenilor de pe pământ, să fie plantată în multe și diverse locuri. Astfel că vedem crucea lui Isus: pe turlele bisericilor, pe crestele munților, la intersecțiile drumurilor, în casele oamenilor, la gâtul semenilor, în mâinile muribunzilor și la căpătâiul morților, pentru ca nici un om și niciodată să nu mai uite că pe pământ sfânta crucea îi este punctul de sprijin cel mai tare și cel mai sigur pentru a-și muta pământul din ființa lui în paradisul ceresc pentru care a fost creat. Pentru ca omul căzut oriunde va vedea o cruce să-și amintească, prin lumina Duhului Sfânt, de dragostea nemărginită a lui Dumnezeu Tatăl, care prin Isus Cristos la cruce, i-a adus iertarea și mântuirea mult dorite.

Isus, mântuitorul promis, sosit între oameni fără ca ei să știe, fără ca ei să-l cunoască și fără ca ei să-l primească (cf. In 1,11.26), îi vorbește lui Nicodim și tuturor căutătorilor de mântuire divină, că el și crucea lui, sunt acest punct de sprijin, tare și sigur, pentru a se putea muta în cer; punct de sprijin tare și sigur prefigurat încă de la ieșirea din Egipt (cf. Num 21,4-9).

Iată cum a fost prefigurată crucea lui Isus la ieșirea din Egipt: atunci, la ieșirea din Egipt, oamenii amăgiți din nou de diavol, care voia să-i piardă cu orice preț în pustiu, au cârtit împotriva manei care a fost dată de Dumnezeu să satisfacă orice gust (cf. Înț 16,20) și împotriva apei țâșnite din stâncă, simbolul lui Mesia care trebuia să vină (cf. 1Cor 10,4). Această cârtire le-a permis "șerpilor" de la început să-i muște de moarte pe cârtitori. Când au realizat înșelăciunea satanei au început să strige după ajutor divin. Atunci Dumnezeu i-a poruncit lui Moise să facă un șarpe de aramă și să-l înalțe pe un stâlp, pentru ca toți cei mușcați să-l poată privi și să se vindece. Șarpele care în paradis a făcut ruptura dintre oameni și Dumnezeu prin păcat, tot el a făcut și acum ruptura dintre oameni și Dumnezeu prin păcatul cârtirii. Prin privirea spre șarpele de aramă cârtitorii erau chemați să recunoască răutatea păcatului și a diavolului care i-a înșelat din nou, dar și nevoia de Dumnezeu și de mântuirea lui. Șarpele de aramă și stâlpul înălțat de Moise au fost imagini profetice ale crucii și ale lui Isus pe care Dumnezeu l-a făcut "păcat pentru noi" (2Cor 5.21).

Tocmai împlinirea acestei profeții caută astăzi Isus să i-o explice lui Nicodim și nouă tuturor care căutăm mântuirea lui Dumnezeu. Împreună cu Nicodim, astăzi mai aflăm din gura lui Isus că nici calitățile, nici cunoștințele, nici vreuna din capacitățile noastre omenești nu ne pot deschide drumul spre împărăția lui Dumnezeu. De aceea, de îndată ce pășim în lume prin naștere naturală, o altă naștere, "nașterea din nou" ne este necesară pentru a intra în împărăția cerurilor.

Lectura a doua (cf. Fil 2,6-11) ne prezintă în rezumat două istorii diametral opuse: cea a primului Adam, neascultător până la moarte, căruia i-a urmat o rasă ambițioasă și răzvrătită; și cea a lui Isus Cristos ascultător până la moarte, căruia i-a urmat un popor sfânt. Pe Isus trebuie să-l urmăm.

În discuția lui Isus cu Nicodim apar doi de "trebuie". Unul se aplică omului: "trebuie să vă nașteți din nou", iar celălalt se aplică lui Isus: "trebuie ca Fiul Omului să fie înălțat". Isus Cristos, de peste 2000 de ani, a fost înălțat pe cruce pentru a ne atrage la sine (cf. In 12,32), iar acum urmează ca noi, toți oamenii, să mergem la el pentru a primi nașterea din nou și mântuirea.

Înălțarea lui Isus Cristos pe cruce, pe lângă faptul că ne salvează din pierzarea veșnică (cf. In 3,14-15; Num 21,8-9), ea ne învață să cunoaștem și dragostea lui Dumnezeu pentru noi: "Căci atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16). Lumea nu va fi judecată fără ca mai înainte să cunoască că a fost iubită de Dumnezeu. În acest verset este cuprinsă toată dragostea divină și întreg planul de mântuire al omului. Apoi ne învață prin psalmul responsorial: "Să nu uităm niciodată de lucrările Domnului", mai întâi cele de la cruce (Ps 78,7).

Pentru a înțelege legătura făcută de Isus între Euharistie și cruce, este nevoie de o lămurire. Și ca să mă fac înțeles, am să mă folosesc de o observație din viața păstorilor și a oilor. În fiecare an, mulți din mieii care se nasc mor la naștere. De asemenea și multe oi mor în timp ce nasc. Păstorii în încercarea lor de a salva mieii orfani trebuie să-i pună împreună cu oile ai căror miei au murit la naștere. Dar, asta nu este o treabă ușoară, căci oile cărora le-au murit mieii nu acceptă să alăpteze miei străini. Totuși, cum procedează păstorii ca oile mame să accepte un miel orfan ca fiind al ei? Procedeul este acesta: Mielul mort al oii este jupuit de blană, iar blana sa este înfășurată în jurul mielului orfan, după care acesta este pus lângă oaia adoptivă. Oaia adoptivă miroase blana mielului ei și astfel acceptă mielul orfan ca pe mielul ei personal.

Exact asta a făcut Isus pentru noi la cruce, ca Tatăl ceresc să ne primească ca fii ai săi. Isus și-a dat viața și și-a vărsat sângele pentru a ne lăsa carnea și sângele său, ca noi primindu-le, prin ele să fim acceptați de Tatăl ceresc ca fii ai săi. Cred că acum am înțeles mai bine chemarea insistentă a Bisericii ca noi toți să venim des și să primim trupul și sângele lui Isus din sfânta Împărtășanie, care ne fac acceptați de Dumnezeu. Ba mai mult, pe cel care se va împărtăși din trupul și sângele său, Isus îl va învia în ziua de apoi (cf. In 6,54). A fi aproape de Euharistie înseamnă a fi aproape de cruce. Iar a fi aproape de cruce înseamnă a fi aproape de înviere. Da, sfânta cruce duce fără greș la lumina învierii. De aici și dictonul primilor creștini: "Per crucem ad lucem"!

De aceea, în cuvântările sale, Isus ne cheamă să ne luăm și noi crucea zilnică și să o purtăm împreună cu el (cf. Lc 9,23). Dar să nu ne speriem de cruce, căci sfântul Francisc de Sales (1567-1622), un episcop francez, spune privitor la crucea noastră: "Dumnezeu a avut în vedere încă din veșnicie, că a examinat-o, a cântărit-o și a măsurat-o, pentru a nu fi cu un gram mai grea și pentru a nu fi cu un milimetru mai lungă peste puterile noastre" (cf. 1Cor 10,13).

Astăzi trebuie să știm că sfânta cruce a lui Isus duce și la succes în viață: Să ne amintim de sfântul Paul și de predica pe care el a făcut-o atenienilor (cf. Fap 17,22-34). Paul, gândind că sfânta cruce ar deranja urechile filozofilor, a evitat să vorbească despre crucea mântuitoare a lui Isus, punând accentul numai pe înviere (cf. Fap 17,31). Iar rezultatul a fost: "Te vom asculta altădată!" (cf. Fap 17,32). Astfel Paul a ieșit din Areopagul atenian umilit și răvășit. Nu și-a trecut Atena în lista orașelor în care să mai revină. Nu a deschis acolo nici o biserică și nici nu a trimis vreo epistolă.

După Atena, Paul, cu lecția crucii învățată, a plecat spre Corint. Acolo el avea să spună: "În timp ce iudeii cer semne, iar grecii caută înțelepciune, noi propovăduim pe Cristos cel răstignit, puterea lui Dumnezeu și înțelepciunea lui Dumnezeu. Căci nu am voit să nu știu între voi altceva decât pe Isus Cristos, și pe acesta răstignit" (1Cor 1, 22-24). Deci a vorbi despre cruce și a nu ne rușina de cruce, înseamnă har, binecuvântare și succes în tot ce facem.

Despre împăratul Constantin cel Mare spune istoria că, plecând cu oștire împotriva lui Maxențiu, care îi persecuta pe creștini, era foarte îngândurat și abătut. Maxențiu avea o armată de patru ori mai mare decât el. Pe drum, Constantin cel Mare se ruga lui Dumnezeu să-l ajute. Atunci s-a ivit pe cer o cruce minunată, împletită cu raze de soare, având în jurul ei cuvintele: "În acest semn vei învinge". Împăratul și-a însemnat atunci toate steagurile cu semul crucii și, pornind împotriva lui Maxențiu, l-a biruit. Și noi, care formăm mica oaste a Domnului, îl vom învinge pe vrăjmașul diavol, prin crucea lui Isus.

Tot aici vreau să mai adaug că prețuirea sfintei cruci ne aduce multe daruri. Sfântul papă Grigore cel Mare (540-604) povestește un fapt petrecut pe vremea când el era secretar la curtea împăratului Tiberiu II (640-682) din Constantinopol. Împăratul Tiberiu trecând într-o zi pe un coridor îngust și întunecos al palatului său și observând pe pardoseală o lespede de marmura bine lustruită, care avea o cruce gravată pe dânsa, din respect, nu a voit să calce pe acea cruce gravată pe acea lespede de marmură și a dat ordin să fie scoasă și pusă în altă parte. Sub lespedea care avea crucea, a apărut o alta, cu același semn. A scos-o și pe aceasta, dar sub dânsa a găsit o alta cu semnul crucii și apoi încă una și încă una, până la a șaptea. Când a scos și a șaptea lespede de marmură, a apărut o comoară strălucitoare și deosebit de prețioasă. Mare i-a fost bucuria împăratului când s-a văzut atât de bogat. Și noi ne îmbogățim cu multe haruri de sus atunci când prețuim crucea.

Ne închinăm ție, Cristoase,
căci prin sfânta ta cruce ai răscumpărat lumea!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 36.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat