Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Spre depășirea fracturii dintre catolici și luterani?

De Antonio Gaspari

Martin Luter era un preot augustinian german care în 1516 a început să-l critice pe papa și Biserica din Roma. Îndeosebi critica sa a pornit de la opoziția față de practica indulgențelor. Criticile călugărului împotriva comportamentului pontifilor romani s-a extins și a devenit populară până acolo încât în ianuarie 1520 s-a reunit la Roma primul consistoriu împotriva tezelor sale, iar în iunie a fost dată bula Exsurge Domine care-i intima lui Luter să retracteze oficial pozițiile sale sau să se prezinte la Roma pentru a face la fel, altminteri va fi excomunicat. Situația a degenerat la 3 ianuarie 1521, cu bula Decet Romanum Pontificem, cu care Leon al X-lea îl excomunica pe Martin Luter. Acuza era de erezie husită. Condamnarea lui Luter a generat o schismă cu crearea Bisericii protestante. Au urmat ciocniri și violențe pentru posesia proprietăților Bisericii creștine acum scindată, deci: conventuri, posesiuni, școli, universități. Conflictul dintre catolici și luterani n-a cruțat niciun sector al societății. În istorie el s-a extins și între state.

Așadar, un eveniment sângeros de diviziune între creștini. La distanță de circa 495 de ani de la excomunicare, multe lucruri s-au schimbat în timp, și chiar în pontificatul papei Francisc s-ar putea întâmpla să vedem cele două confesiuni reconciliate și însuflețite de o strânsă alianță pentru a consolida pacea, a-i ajuta pe nevoiași, a veni în ajutorul migranților. Pentru a încerca să înțelegem la ce punct se află procesul de dialog ecumenic dintre catolici și protestanți, agenția Zenit l-a intervievat pe mons. Costantino Di Bruno, care a obținut doctoratul în teologie în 1979 cu o teză despre: "Rolul mântuitor al omenității lui Cristos în lumina marilor teme ale Cristologiei lui Luter, în confruntare cu soteriologia sfântului Anselm (Cur Deus Homo) și sfântul Toma de Aquino (Summa Theologica)", la Institut catholique din Paris.

Papa Francisc a spus: "Eu cred că intențiile lui Martin Luter nu erau greșite. Era un reformator". Ce credeți despre aceste afirmații?

Toate intențiile pot fi bune, ba chiar sfinte. Metodologia evanghelică trebuie mereu respectate. Credința, speranța, caritatea trebuie trăite în cele patru mari virtuți cardinale: prudența, dreptatea, tăria, cumpătarea. Intențiile bune trebuie să rămână bune de la început până la sfârșit. Orice reformator trebuie să facă două lucruri: să nu sfâșie niciodată el trupul lui Cristos, care este Biserica, nici să nu permită ca el să fie sfâșiat de trupul lui Cristos. În fața trupului lui Cristos care trebuie păstrat în unitatea sa de mântuire și de răscumpărare, orice bună intenție trebuie renegată, încredințând-o Duhului Sfânt, pentru ca El să fie cel care s-o introducă în inimi prin căi și metode pe care numai înțelepciunea sa le știe și le cunoaște. Despărțirea de trupul lui Cristos, care este Biserica una, sfântă, catolică, apostolică, produce daune infinite. Pentru ca nicio daună să nu lovească Biserica, este cerut fiecăruia propria răstignire și propria anihilare. Orice bun reformator în Biserică trebuie să fie și martir al Bisericii, ci rămânând mereu în Biserică.

"Poate că - a mai spus Papa - metodele erau greșite. Însă Biserica nu era un model de imitat: existau corupție, mondenitate, lupte de putere. El a contestat. Și a făcut un pas înainte pentru a o critica". Care este comentariul dumneavoastră în această privință?

Toți marii sfinți au trăit în momente de puternică rătăcire a credinței. Ei, chiar dacă într-un fel și prin diferite aspecte martiri ai Bisericii, n-au încetat niciodată să iubească Biserica, s-o slujească, s-o cinstească, precum adevărata lor Mamă. Timpurile sfântului Francisc și sfântului Dominic nu erau deloc ușoare. Isus însuși i-a spus lui Francisc să repare Biserica sa care aproape că se prăbușea. Francisc a cerut Papei aprobarea noului său stil de viață și ca prim statut a regulii sale a pus ascultarea "față de domnul Papă Honoriu" și față de succesorii săi. După părerea mea adevărata problemă de rezolvat nu este aceea despre justificare, ci cealaltă despre medierea reală a Bisericii în vederea mântuirii. Biserica, în afară de a fi una și sfântă și catolică este și apostolică? Preoția ministerială este esență a Bisericii sau un adaos? Fără preoție nu există Euharistie. Fără Episcopi nu există succesiune apostolică. Fără Papa suntem fără fundament pe care Biserica lui Cristos este zidită. Fără Papa, comunitățile creștine nu sunt garantate de eroare, de erezii.

Aceea a lui Luter nu este numai schismă, din schismă a devenit erezie. Lipsește adevărul Bisericii, lipsește însăși structura adevărului revelat care pentru noi se naște dintr-un triplu izvor convergent într-un singur canal: Scriptură, Tradiție, Magisteriu. Principiul "sola fides, sola scriptura, sola gratia" nu poate rezista. Scriptura este dată de Biserică. Credința se naște din Cuvântul Bisericii. harul este darul Bisericii. Există har mai mare decât Euharistia, decât Mirul, decât Prezbiteratul, decât Episcopatul, decât Papalitatea? Există har mai mare decât Tradiția și decât Magisteriu? Există har mai mare decât a rămâne în unitatea Bisericii? Sunt realități peste care nu se poate survola, afară de cazul când aceste lucruri au devenit secundare și pentru noi.

Conform Papei Francisc, după 500 de ani "este posibil să se reia drumul pentru a ne regăsi, pentru a ne ruga împreună, pentru a lucra împreună pentru cei săraci, pentru a dialoga și a lucra împreună pentru atâtea lucruri precum lupta împotriva exploatării persoanelor". Conform dumneavoastră, este posibil?

A lucra împreună se poate. A se ruga împreună de asemenea. Însă problema devine delicată. Noi ne rugăm Fecioarei Maria. Îi invocăm pe fericiții din paradis. Credem în mijlocirea și în comuniunea sfinților, în indulgențe, în Jubileu și în Anul Sfânt, în Euharistie, în sacramentul Mirului și al Pocăinței. Putem să ne rugăm, dar nu putem să trăim aceeași credință. Se roagă cu un Papă, dar nu se crede în Papa. Cu un Episcop dar nu se crede în Episcop. Cu un preot, dar nu se crede în preot. Cu privire la social se pot face atâtea lucruri împreună. Însă una este viziunea creștină despre om și alta e cea a celorlalte confesiuni religioase. Renunțând la adevărul nostru totul se poate face. Avem nevoie de toată înțelepciunea Duhului Sfânt ca să ne conducă pentru ca din acțiunea noastră celălalt să nu creadă că noi am renunțat la adevărul lui Cristos, al Bisericii, al sacramentelor, al harului, al apostolicității și ne-am pus pe același plan a adevărului și doctrinal. De această înțelepciune este nevoie și în relațiile cu celelalte confesiuni religioase creștine și necreștine. Dacă lumea își dă seama că noi renunțăm la esența noastră, misiunea Bisericii va putea fi considerată moartă. Dar astăzi acest lucru se întâmplă. Nu se mai vede nici necesitatea convertirii la Evanghelie - nu folosește drept cale a mântuirii - nici de agregarea la Biserică. Toate religiile duc la Dumnezeu. Însă ele nu duc la Cristos. Fără Cristos, unic și singur Mediator al mântuirii, și fără Biserică, adevăratul său sacrament în har și în adevăr, adevărata mântuire nu există. Însă despre aceste lucruri ar trebui să se convingă astăzi chiar fiii Bisericii una, sfântă, catolică, apostolică. Totul se poate face, cu condiția ca să nu se creeze nici iluzii și nici echivocuri. Ar fi sfârșitul adevăratei Biserici și al adevăratului Cristos, care niciodată nu va putea exista fără Biserica sa.

Întâlnind o delegație luterană, Papa a spus că un punct de acord pe planul teologic este tema justificării. Documentul comun despre această temă este, conform Sfântului Părinte, "unul dintre cele mai clare". Puteți să ne explicați despre ce este vorba?

Justificarea este trecerea de la moarte la viață, de la păcat la har, de la împărăția principelui lumii la împărăția lui Dumnezeu și ea are loc numai prin credința în Cristos Isus. Ea nu are loc prin merite personale. Noi nu mărturisim că și Fecioara Maria a fost zămislită neprihănită, în prevederea meritelor lui Cristos? Despre această temă, cel puțin în faza sa inițială, cred că nu sunt probleme. Problemele se nasc cu privire la roadele justificării și la modalitățile de har și de Duh Sfânt pentru a o duce la împlinire. Justificarea ne face "copii adoptivi ai lui Dumnezeu, templu viu al Duhului Sfânt, trup al lui Cristos, adică Biserică a sa, moștenitori ai vieții veșnice". Aceste roade nu se pot maturiza în plinătate de har și de Duh Sfânt decât în Biserica lui Isus Cristos, care este Biserica una, sfântă, catolică, apostolică. Orice problemă cristologică devine în mod necesar problemă ecleziologică, dacă este problemă ecleziologică se face problemă sacramentală.

Numai botezul nu este suficient. Numai trecerea de la moarte la viață nu este suficientă. Este necesar tot harul și Duhul Sfânt care sunt date de Biserică, în ea, prin ea. A fi justificați și a deveni Biserică a lui Cristos Isus nu sunt aspecte separabile. În afara Bisericii nu numai că dispare tot harul sacramental, necesar Duhului Sfânt pentru a forma adevărați fii ai lui Dumnezeu, dispare și adevărul pe care trebuie mers. Ecleziologia se face imediat antropologie. Antropologia catolică și celelalte antropologii nu sunt aceleași, pentru că ecleziologiile nu sunt aceleași.

Evangelica Lutheran Church in America (ELCA) a aprobat un document în care susține că este necesară o unitate mai mare între luterani și catolici pentru că n-ar exista diferențe despre teme care se referă la Biserică, slujire și Euharistie. Suntem cu adevărat aproape de o fraternitate ecumenică reînnoită?

Acesta ar putea să fie primul pas. Unitatea noastră nu este între două "entități" separate și distincte, deși cu mijloace, finalități și structuri care ar putea să rezulte egale. Unitatea adevărată, cea după Cristos Isus, are loc atunci când se devine o singură turmă, sub un singur păstor. Atât timp cât vor fi multe turme, mulți păstori, multe staule, multe "adevăruri" despre Biserică și despre Cristos, nu se poate spune că suntem mlădițe ale unei singure vițe, fii ai unei singure Biserici, mădulare ale unui singur trup. A fi "cum Petro" încă nu înseamnă a fi "sub Petro". Atât timp cât aceste adevăruri sunt valabile pentru Biserica noastră, nu putem vorbi despre unitate. În unitate se intră nu prin acord, ci prin convertire, rod al Duhului Sfânt în inimi. Biserica este obligată să spună întregii lumi care sunt adevărurile necesare de care nu se poate face abstracție pentru a fi adevărat Trup al lui Cristos și care sunt în schimb rod și aplicații istorice ale Evangheliei trăite în decursul secolelor. Apostolicitatea "cum Petro et sub Petro" nu va putea fi niciodată considerată secundară. Biserica însăși ar fi fără fundamentul său de stabilitate.

Care sunt motivele care au dus la sciziunea dintre catolici și luterani?

Motivele nu sunt între catolici și luterani, ci între Luter și Petru. Odată ce actul de excomunicare a fost semnat de Papa, totul s-a precipitat, și pentru că din punct de vedere politic era nevoie, ba chiar necesitate, de un opozant împotriva Romei și Luter a devenit un instrument bine exploatat de toți principii timpului. Însă acestea sunt chestiuni istorice și este corect ca să fie încredințate istoricilor. Domeniul meu este pur teologic. În teologie este urgent de afirmat că binele trupului lui Cristos merge mereu dincolo de descoperirile noastre teologice. Cine este mișcat de Duhul Sfânt știe că anumite adevăruri nu pot fi mereu impuse imediat. Adevărul nu trebuie despărțit niciodată de caritate. Caritatea trebuie mereu să triumfe asupra adevărului. În numele adevărului Luter a lăsat ca trupul Bisericii să fie sfâșiat. După această sfâșiere, partea sfâșiată s-a sfâșiat la rândul său și se sfâșie în multe părți. De altfel și în mod paradoxal, ori se primește un singur Papă, ori fiecare devine Papă pentru sine însuși. Fiecare, conform principiului "sola fides, sola gratia, sola scriptura" poate să-și construiască o "Biserică" a sa, o comunitate a sa, adăugând rar, dar mereu eliminând ceva din credință, din har, din Scriptură. Discipolii înșiși ai lui Luter au fost foarte conștienți de acest lucru. De exemplu Barth scria cu privire la înțelegerea Scripturii: "Privée du mystère du Christ et du Saint-Esprit, ne repostant plus que sur elle-mème, la Bible ne pouvait devenir que ce "pape de papier", lequel, è la différence du pape vivant qui réside toujours? Rome, se trouvait entièrement livré au bon plaisir de ses lecteurs et commentateurs" (Barth K., Dogmatique. I. La doctrine de la Parole de Dieu. Prolégomènes? la Dogmatique, Tome Deuxième (***), Labor et Fides, Genève 1955, 69).

Cu alte cuvinte, dacă este eliminat principiul de autoritate, întemeiat de Cristos, fiecare discipol va putea să constituie însăși Scriptura "papa de hârtie" al său făcând-o să spună nu ceea ce ea spune, ci ceea ce place fiecăruia ca ea să spună. Evaluând fiecare lucru din roadele care încă se culeg, trebuie să afirmăm că lui Luter i-a lipsit tocmai sfințenia și Duhul Sfânt. Intuițiile sale teologice au fost încredințate cărnii și nu Duhului Domnului și carnea s-a folosit de ele pentru distrugerea Bisericii.

Ultima adnotare care trebuie evidențiată vrea ca să existe o mare diferență între Luter și luterani. Luter avea o formare catolică de bază. Chiar dacă renega toată teologia scolastică din cauza introducerii lui Aristotel și a filozofiei sale în procesele de deducție și de argumentare și chiar în limbaj. Expresia sa este puternic expresivă: "Ratio, philosophi, iuris consulti etc. Sed nemo potuit, consulerit, quia scriptura sacra sub scamno. Sed Aristoteles, qui in Kirche gerhort ut seu in Synagog..." (Cf. WA 41, 723, 7-26). Luteranilor le lipsește toată Tradiția și tot Magisteriul precedente și succesive. Și de asta trebuie ținut cont. Suntem în două lumi diferite, cel puțin atât timp cât adevărul nostru rămâne adevărul nostru. Calea unității existe și este una singură: cu cât catolicul se va converti mai mult la Cristos, la Biserică, la har, conform purității Evangheliei, cu atât unitatea va fi mai posibilă, ba chiar realizabilă. Ecumenismul pregătește drumul, trasând drumul în adevăr, sfințenia va deschide porțile harului pentru ca să se ajungă la Cristos prin Duhul Sfânt în Biserica sa.

(După Zenit, 13 septembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 38.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat