Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Musulmanii pot să asiste la Liturghie în întregimea sa?

Un semn de respect și de solidaritate

De Edward McNamara

În urmă cu câteva duminici, în unele biserici din Italia și din Franța au asistat la sfânta Liturghie persoane de credință islamică, drept semn de solidaritate după uciderea părintelui Jacques Hamel, care a avut loc lângă Rouen, în Normandia, din partea a doi extremiști islamici. În vechime penitenții, ereticii, precum și catecumenii erau îndepărtați de către celebrant înainte de partea jertfelnică a Liturghiei, nefiind în stare să cunoască misterele euharistice. Această practică a fost abandonată de Biserică? Musulmanii pot să asiste la sfânta Liturghie în întregimea sa, inclusiv Liturgia euharistică? Mulțumesc. - R.C., Roma.

Este adevărat, a existat o perioadă istorică în timpul căreia unor categorii de persoane nu le era permis să rămână toată durata celebrării euharistice. Li se cerea să plece înainte de Rugăciunea Credincioșilor. Și astăzi riturile care preced botezul adulților prevăd o asemenea trimitere, care amintește simbolic această practică antică.

Cei care erau mai frecvent trimiși erau catecumenii, pentru că încă învățau Evanghelia și drumul său, și penitenții care făceau pocăință publică și erau excluși de la Împărtășanie pentru o precisă perioadă de timp.

Motivele erau atât practice cât și teologice. La primele începuturi ale Bisericii, înconjurată de un mediu adesea ostil, nu era mereu sigur și nici prudent a admite pe oricine la sfintele mistere. Deoarece catecumenii erau încă în afara Bisericii, cu toate că era deja "credincioși", ei erau considerați neinițiați, deci încă nu erau tari în credință. Biserica încă nu era dispusă să le permită să fie prezenți în momentul în care misterul grandios al Trupului și Sângelui lui Cristos era celebrat.

Deci erau trimiși pentru a primi învățătură, cu toate că în unele cazuri explicația completă a misterului Euharistiei nu era împărțită până după Botezul însuși.

Teologic, catecumenii erau excluși pentru că încă nu făceau parte din Trupul lui Cristos.

De aceea, în scrierile lui Clement de Alexandria (150-215), catecumenii ies, după ce au luat parte la intonarea Psalmilor. Puțin mai târziu vor intra din nou pentru a se uni la alte rugăciuni.

În opera cunoscută drept Constituții Apostolice (circa 375-380) găsim trimiteri succesive, având fiecare clasă propriile rugăciuni. Înainte de toate, era o exortație adresată necredincioșilor de a nu fi prezenți: "Ca niciun ascultător, niciun păgân, să nu fie prezent". Urma o litanie care consta într-o serie de mijlociri pentru catecumeni și apoi o rugăciune pentru ei și în sfârșit erau trimiși. După ce catecumenii s-au prosternat, diaconul spunea:

"Să ne rugăm cu sinceritate pentru catecumeni.

Răspuns: Kyrie eleison.

Să ne ridicăm în picioare.

Să ne rugăm.

Dumnezeu, plin de milostivire și milă, să audă rugăciunile lor.

Să deschidă urechile inimilor lor,

și să-i instruiască (katechese) în cuvântul adevărului.

Să reverse în ei teamă și să întărească credința în mințile lor.

Să le reveleze Evanghelia dreptății.

Să le dea o minte divină, sfat prudent și conversație virtuoasă, pentru a face în așa fel încât mereu să gândească, să raționeze și să se îngrijească de ceea ce se referă la Dumnezeu, să umble zi și noapte în legea sa, să-și amintească de poruncile sale, să respecte normele sale.

Tot mai sincer să implorăm în locul lor;

El să-i poată îndepărta de orice eveniment rău și nevrednic, de orice păcat diabolic și de orice asalt al dușmanului.

Să-i facă vrednici pentru timpul băii lor de renaștere, iertarea păcatelor lor și haina nemuririi.

Să binecuvânteze venirea lor și plecarea lor, toate obișnuințele lor de viață, casele lor și pe rudele lor și pe copiii lor, El să-i binecuvânteze în timp ce cresc și să le dea înțelepciunea care se potrivește vârstei lor.

Să niveleze drumul în fața lor pentru bunăstarea lor.

Ridicați-vă.

Chemați îngerul păcii, catecumenilor.

Tot viitorul vostru să poată fi plin de pace.

Astăzi și toate celelalte zile să poată fi pline de pace, rugați-vă.

Sfârșitul vostru să poată fi creștin.

Pentru ceea ce este bun și drept.

Arătați-vă Dumnezeului celui viu și Cristosului său [sfârșit]".

După secolul al VI-lea, cu prevalența botezurilor copiilor și venirea pocăinței private în locul celei publice, diferitele trimiteri au ajuns să dispară deoarece erau puțini catecumeni adulți și nu era niciun penitent public. Totuși trimiterea penitenților nu era o practică universală ca aceea a catecumenilor și a dispărut foarte repede. De aceea, când împăratul Teodosiu, în 390, s-a supus penitenței datorită unui masacru pe care-l ordonase, i-a fost permis să fie prezent la riturile sacre, dar nu să se împărtășească atât timp cât nu va fi readmis în mod solemn.

Totuși, în unele rituri orientale rămân câteva elemente din practica antică, de exemplu rugăciunile pentru catecumeni, care însă sunt de obicei recitate în tăcere de preoți, inclusiv îndemnul de a ieși din biserică. Un alt element în aceste rituri este atunci când diaconul, înainte de recitarea Crezului, strigă: "Ușile! Ușile!". Aceasta este o rămășiță a disciplinei antice în care ușile bisericii erau supravegheate în așa fel încât necreștinii, adică aceia "din afara" Bisericii, să rămână literalmente "afară" din biserică în timpul Euharistiei.

Cu trecerea timpului, Europa a devenit aproape complet creștină și doctrina creștină a devenit de domeniu public, și astfel necesitatea acestei supravegheri, în mod esențial, a dispărut. Oricine putea participa la Liturghie și practică nimeni nu mai avea posibilitatea de a stabili cine dintre cei prezenți trebuia să fie considerat în măsură să participe la Euharistie sau nu.

Ideea ca un necatolic să participe la o Liturghie catolică, fie din curiozitate sau din respect față de catolici, nu este nouă și, oricât de neobișnuită, deja a avut loc altădată. George Washington (1732-1799) a participat de mai multe ori la Liturghie, în semn de opoziție față de anticatolicismul de atunci și așa au făcut mulți alți membri ai Convenției Constituționale. În afară de asta, liderul musulman din teritoriile palestiniene a asistat aproape în fiecare an la Liturghia de la Miezul Nopții celebrată la Betleem. Demonstrații asemănătoare de respect față de crezul religios al concetățenilor sunt acte de respect și au loc într-un context complet diferit de situația Bisericii de la începuturi pe care am descris-o mai înainte.

Recenta participare la Liturghie din partea unor musulmani ca urmare a asasinării unui preot bătrân se poate vedea probabil sub această optică, drept un semn de respect și de solidaritate față de vecinii lor catolici, precum și ca o condamnare a celor care săvârșesc acte cumplite în numele religiei lor.

(După Zenit, 12 septembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat