Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

La Bose întâlnirea de spiritualitate ortodoxă despre martiriu și comuniune

Semnul cel mai convingător

De Kurt Koch

Biserica este mereu Biserică ce se naște din apă și din sânge; așadar este Biserică în martiriu, în care botezul se radicalizează în botezul sângelui. Dacă a fi creștini este cu adevărat urmare a lui Isus Cristos, care, pentru noi, s-a revelat pe cruce ca martir prin excelență, atunci, ca principiu, a fi creștini nu poate exclude martiriul. În mod realist, trebuie mai degrabă să pornim de la faptul că urmarea lui Isus poate mereu să implice și martiriul, care este forma supremă de mărturie a iubirii și a comuniunii. Acest fapt realist a fost confirmat de mii de ori în cursul istoriei Bisericii și încă este confirmat și mai mult în lumea de astăzi.

Un exemplu deosebit de semnificativ al faptului că martirii sunt introduși în misterul pascal al lui Isus Cristos, exemplu care scoate în evidență profunda dimensiune cristologică a martiriului, este cel al sfântului Policarp din Smirna. El a trăit în epoca discipolilor apostolilor și a lucrat în Asia Mică, unde au fost fondate primele comunități creștine încă din timpul apostolilor. În această regiune, creștinii au fost persecutați deja foarte repede, așa cum arată ceea ce este scris de Ioan comunității din Smirna: "Nu te teme de ceea ce vei avea de suferit! Iată că diavolul este gata să arunce pe unii dintre voi în închisoare, ca să vă pună la încercare, și veți avea o strâmtorare de zece zile! Fii credincios până la moarte și-ți voi da cununa vieții!" (Ap 2,10). În comunitatea din Smirna, episcopul Policarp, înainte de toți, a luat parte la potirul pătimirii și al morții lui Isus Cristos.

Policarp a devenit precum Cristos și viața sa s-a făcut dar și ofrandă euharistică: așa cum de la Cristos n-a venit otrava distrugerii a ceea ce este viu din cauza puterii morții, ci a izvorât forța vieții, și el însuși ne-a dăruit viața ca o pâine bună, tot așa și altoirea martorului credinței Policarp în Trupul lui Cristos, prin martiriu, învinge puterea morții. Trăind și dăruind viața tocmai prin moartea sa, martirul însuși a intrat în misterul euharistic. Iată motivul cel mai profund pentru care actele martirilor descriu martiriul sfântului Policarp ca "a se face euharistie a martirului" care "intră în comuniunea deplină cu Paștele lui Isus Cristos, devenind astfel cu El euharistie".

În istoria Bisericii, de mai multe ori este mărturisită această "a se face euharistie" a creștinilor exemplari. Cu siguranță evenimentul cel mai vestit este cel al sfântului Laurențiu pe grătar, în care, deja în antichitate, se recunoștea modelul originar al existenței creștine, în sensul că dificultățile vieții pot să devină acel foc purificator capabil să ne transforme treptat, în așa fel încât întreaga noastră viață să devină dar pentru Dumnezeu și pentru oameni. În timpuri mai recente, amintim martiriul sfântului Maximilian Kolbe, care moare lăudându-l pe Domnul și își oferă viața pentru un alt om, și în care dăruirea radicală are loc tocmai în dizolvarea întregii sale existențe. Aceste exemple ne arată că martiriul creștin nu comportă numai o viață provenită din misterul euharistic, ci mai ales faptul de a fi cufundați chiar în acest mister.

O privire la istorie ne arată că martiriul face parte din natura și din misiunea Bisericii încă de la originile sale. Acest lucru este evident deja cu uciderea cu pietre a sfântului Ștefan, primul martir în istoria Bisericii, și apoi cu diferitele valuri de persecuție săvârșite de împărații romani în timpurile Bisericii primare cu scopul de a-i elimina din societate pe așa-numiții "atei", cum erau definiți atunci creștinii. Și în secolele următoare, istoria misiunii creștine a fost o istorie de martiriu, mai ales în Japonia și în China, în Coreea și în Uganda. În secolul al douăzecilea, un număr inimaginabil de creștini au fost persecutați și uciși din cauza credinței lor, începând de la genocidul armean, care reprezintă prima mare persecuție a creștinilor în timpurile moderne, pentru a ajunge mai ales la violențele săvârșite în timpul regimului terorii național-socialismului și a comunismului sovietic. Aceste persecuții împotriva creștinilor au avut o așa însemnătate încât se poate afirma cu tristețe că niciun secol ca secolul al XX-lea n-a văzut așa de mulți martiri creștini.

Când regimurile terorii s-au prăbușit, când a căzut zidul din Berlin și a fost ridicată cortina de fier, s-a început să se nutrească speranța într-o coexistență nonviolentă și pașnică în respectarea clară a libertății de religie. În pofida acestor dezvoltări pozitive, persecuțiile împotriva creștinilor n-au încetat totuși. Mai degrabă, la sfârșitul celui de-al doilea mileniu și la începutul celui de-al treilea, creștinismul a devenit din nou o Biserică de martiri. Noua generație de martiri a asumat așa de mari dimensiuni încât ne determină să spunem că astăzi există chiar mai mulți martiri decât în timpul persecuțiilor din primele secole ale Bisericii. Optzeci la sută dintre cei care astăzi, din cauza credinței lor, sunt persecutați și trebuie să îndure discriminări, dezavantaje grele și uneori ostilități dure, sunt creștini. În lumea de astăzi, credința creștină este religia cea mai persecutată. În general, putem spune că astăzi, în douăzeci și cinci de țări, creștinii riscă să fie maltratați, închiși și uciși din cauza credinței lor.

Faptul că martiriul face parte în manieră esențială din credința creștină este o experiență fundamentală a creștinismului în lumea de astăzi, unde toate Bisericile și comunitățile creștine au proprii martiri. Astăzi creștini nu sunt persecutați pentru că aparțin la o comunitate specifică de credință creștină, ci pentru că sunt creștini. Astăzi martiriul fiind ecumenic, trebuie să se vorbească despre un adevărat ecumenism al martirilor sau despre un ecumenism al sângelui. În tot dramatismul său, el conține însă și o mare promisiune. Biserica antică era convinsă că sângele martirilor era sămânță de noi creștini, așa cum afirma scriitorul creștin Tertulian: sanguis martyrum semen Christianorum. Și noi astăzi putem nutri speranța și încrederea tare că sângele așa de multor martiri din timpul nostru într-o zi va fi sămânță a deplinei unități ecumenice a Trupului lui Cristos.

De exemplu, a dat o frumoasă mărturie despre această speranță exarhul catolic Leonid Feodorov, când a exprimat profunda sa convingere că "reunificarea Rusiei ortodoxe cu Sfântul Scaun Apostolic este o misiune de ordin absolut supranatural" și, ca atare, nu poate fi concepută "fără martiriu". Mărturia pe care Feodorov a dat-o în contextul reconcilierii Bisericii între Orient și Occident este valabilă desigur și pentru ecumenism în general, deoarece martirii nu numai că sunt un mare ajutor pe drumul spre unitatea în Cristos și în Trupul său, ci realizează deja această unitate și oferă de aceea forma supremă a mărturiei comune.

"Noi suntem uniți pe fundalul martirilor, nu putem să nu fim uniți". Aceste cuvinte, rostite de sfântul Papă Ioan Paul al II-lea la sfârșitul lui Via Crucis la Colosseum, în vinerea sfântă din 1994, exprimă motivul de fond la baza marii sale angajări ecumenice. De fapt, pentru Papa Ioan Paul al II-lea, ecumenismul martirilor este forma cea mai credibilă a ecumenismului. Punând acest accent pe ecumenismul martirilor, Papa demonstrează și că recunoaște în mod explicit, aducându-le omagiu, pe creștinii din alte Biserici și comunități creștine care și-au dat viața pentru credința lor în Isus Cristos ca martiri și martori ai credinței unicei, nedespărțitei creștinătăți.

Pentru a înțelege importanța acestei practici a recunoașterii reciproce a martirilor creștini, devenită astăzi normală, este util să aruncăm o scurtă privire la istorie, care ne arată cum, în realitate, mult timp a fost în vigoare practica contrară. Erau recunoscuți ca martiri numai cei care, cu viața lor, dădeau mărturie despre adevărul integral al lui Cristos. Pentru că nu se putea admite că ar putea să existe un asemenea "da" spus adevărului integral al lui Cristos și în afara Bisericii catolice, nu era posibil a se recunoaște, ca atare, martiriul care a avut loc în alte comunități creștine. Această atitudine desemna deja creștinismul din primele timpuri, când erau recunoscuți ca martiri numai martorii credinței Bisericii catolice, în timp ce jertfirea vieții celui care aparținea comunităților eretice era considerată lipsită de valoare și nulă.

Și mai restrictiv a devenit conceptul de martiriu după schismele din Biserică, atunci când credincioșii din diferitele Biserici creștine și-au dat viața pentru a rămâne fideli față de mărturisirea credinței creștine respectată în propria confesiune, ucigându-se adesea unii pe alții; totuși, fiecare comunitate obișnuia să recunoască drept martiri numai pe proprii martori ai credinței, deși toți concepeau propriul martiriu ca mărturie adusă lui Cristos.

Această viziune restrictivă din punct de vedere confesional a fost depășită cu Conciliul al II-lea din Vatican, grație unei noi priviri îndreptate spre acele Biserici creștine și comunități ecleziale care încă nu sunt în comuniune deplină cu Biserica catolică, dar cu care Biserica catolică știe că este "din mai multe motive unită" (Lumen gentium, 15). Motivul acestei legături este recunoscut de decretul despre ecumenism Unitatis redintegratio înainte de toate în botez, care constituie "legătura sacramentală a unității care există între toți cei care prin intermediul lui au fost renăscuți" și care face în așa fel încât să existe "o anumită comuniune, deși imperfectă, cu Biserica catolică". Între aceste elemente, constituția dogmatică despre Biserică Lumen gentium numără în mod deosebit "chiar o adevărată unire în Duhul Sfânt, care cu darurile și harurile sale lucrează și în ei prin puterea sa sfințitoare și i-a întărit pe unii dintre ei până la vărsarea sângelui". Cu aceste importante afirmații ale conciliului, a fost recunoscută realitatea martiriului și în alte Biserici creștine. Deja în timpul conciliului, Paul al VI-lea a confirmat această nouă viziune, când, la 18 octombrie 1964, a proclamat sfinți pe martirii din Uganda și a adus omagiu astfel și anglicanilor care au experimentat aceleași suferințe ale fraților lor catolici.

Dimensiunea ecumenică a martiriului a fost scoasă în evidență de Papa Ioan Paul al II-lea mai ales cu celebrarea comună ținută la Colosseum, loc extrem de simbolic din punct de vedere istoric, în jubileului anului 2000, când, în prezența înalților reprezentanți ai diferitelor Biserici și comunități ecleziale, Papa i-a comemorat pe martirii din secolul al XX-lea, ascultând mărturiile lor de credință, între care cea a mitropolitului ortodox Serafim, a pastorului protestant Paul Schneider și a părintelui catolic Maximilian Kolbe. Această celebrare a permis să se experimenteze profunda comuniune în credință care-i unește pe creștinii din diferitele Biserici și comunități ecleziale, în pofida diferențelor și a piedicilor încă existente. De fapt, în persecuția comună, de exemplu în lagărele de concentrare naziste și în gulagurile comuniste, creștinii și comunitățile ecleziale s-au apropiat, au descoperit ceea ce îi unește în credință și au legat o prietenie.

Efortul de a valoriza importanța ecumenismului martirilor a fost continuat de Papa Benedict al XVI-lea, care a accentuat mai ales dimensiunea cristologică a martiriului. În timpul vizitei sale în 2008 la bazilica "Sfântul Bartolomeu la Insula Tiberină", dedicată martirilor din secolul al XX-lea, a afirmat că aparent pare "că violența, totalitarismele, persecuția, brutalitatea oarbă" se revelează mai puternice, reducând la tăcere glasul martorilor credinței, care "pot din punct de vedere uman să apară ca înfrânți ai istoriei", dar că Isus luminează mărturia lor, așa încât "forța iubirii", care "sfidează și care învinge moartea", se revelează victorioasă "și în înfrângerea aparentă".

Și Papa Francisc nu încetează niciodată să facă referință la ecumenismul martirilor sau, cum îl definește el, la "ecumenismul sângelui". Papa Francisc pornește de la constatarea că astăzi creștinii nu sunt persecutați pentru că sunt catolici sau ortodocși, protestanți sau anglicani, ci pentru că sunt creștini. Așadar mai ales persecutorii înșiși ne sugerează ecumenismul sângelui. De fapt, "pentru persecutori, noi nu suntem despărțiți, nu suntem luterani, ortodocși, evanghelici, catolici... Nu! Suntem una! Pentru persecutori suntem creștini! Nu interesează altceva. Acesta este ecumenismul sângelui care se trăiește astăzi". În ecumenismul martirilor întâlnim și o mare provocare, pe care Papa Francisc a rezumat-o cu această frază incisivă: "Dacă dușmanul ne unește în moarte, cine suntem noi pentru a ne despărți în viață?". Așadar nu este o rușine că persecutorii creștinilor au o viziune ecumenică mai bună decât noi înșine, pentru că au înțeles că toți creștinii sunt în mod fundamental una? Fiind suferința așa de multor creștini în lumea de astăzi o experiență comună, ecumenismul sângelui reprezintă pentru Papa Francisc chiar "semnul cel mai convingător" al ecumenismului astăzi.

Conștiința despre importanța martirilor creștini de astăzi și căutarea ecumenică a unității sunt indisociabile. Ca figură exemplificativă pentru numeroase altele trebuie amintit preotul încardinat în dieceza de Freiburg, Max Josef Metzger, care deja cu mult timp înainte de încarcerare din partea naziștilor s-a angajat în favoarea mișcării ecumenice, având la inimă printre prioritățile sale promovarea păcii în lume și unitatea Bisericii, și care în 1939, din închisoare, a adresat Papei Pius al XII-lea o scrisoare pasionată, sugerând convocarea unui conciliu ecumenic pentru a putea "găsi o soluție" la "chestiunea referitoare la destinul creștinătății" în umilință și în iubire, cum a exprimat el în manieră incisivă: "Acest timp extrem de dificil - și prin el ne vorbește Dumnezeu - cere urgent ca să fie făcute ultimele eforturi pentru a depăși diviziunile Bisericii creștine pentru ca să se realizeze în toată lumea împărăția păcii lui Cristos".

În această una sancta in vinculis, cum a definit martirul protestant Dietrich Bonhoeffer strânsa legătură ecumenică existentă între creștinii din diferitele Biserici în rezistența lor la regimurile violente nazist și comunist, întâlnim forma cea mai credibilă a mărturiei comune, pe care se bazează speranța în unitate, mărturie care ne îndeamnă să continuăm să construim pe fundamentul unității pus de martiri pentru unitate și să vestim, dând o mărturie comună, Evanghelia lui Isus Cristos în lumea de astăzi: în umilință și în iubire.

(După L'Osservatore Romano, 11 septembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat