Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Nimeni nu m-a șantajat vreodată. Sunt un slab, dar nu un falit". Vorbește papa Benedict al XVI-lea

De Salvatore Cernunzio

Era nevoie de o carte, publicată în pragul celor 90 de ani, pentru a cunoaște adevărata față a lui Joseph Ratzinger, cel care timp de opt ani a condus pe tronul lui Petru cu numele de Benedict al XVI-lea și care astăzi trăiește "ascuns de lume" într-o mănăstire din Grădinile Vaticane cu apelativul de papă emerit.

Un pontif neînțeles, fără îndoială, probabil și din cauza acelui caracter rezervat confundat cu austeritatea, despre care rămân totuși mărimea și profunzimea de gândire, chiar dacă de multe ori sunt și ele diminuate de lecturi jurnalistice superficiale (vezi cazul Regensburg). Sunt puțini cei care cunosc adevăratele trăsături caracteristice ale acestui papă, cum sunt ironia subtilă sau îndemânarea iscusită. Aspecte care reies clar în cartea Ultime conversații care va fi publicat mâini în toată lumea (în Italia prin Garzanti), din care Corriere della Sera și L'Osservatore Romano anticipă ample fragmente.

Volumul, scris cu prietenul jurnalist german Peter Seewald, a fost deja rebotezat "testamentul spiritual" al papei Benedict. O carte în sine extraordinară datorită faptului că - așa cum notează un veteran al vaticanismului italian ca Luigi Accatoli - pentru prima dată în istorie este un papă, în viață, care face bilanțul propriului pontificat. Este extraordinară și libertatea cu care Ratzinger vorbește despre succesorul Bergoglio despre care spune: "Nu m-am gândit că era în grupul restrâns al cardinalilor" la conclavul din 2013, pentru a defini apoi ca semn al "unei Biserici în mișcare" alegerea unui papă latinoamerican și a reafirma raportul fratern instaurat în acești circa patru ani.

Un raport pentru care cartea constituie o dovadă convingătoare. De fapt, subliniază Accatoli: "Dacă ar fi fost chiar și numai o minimă dificultate, nici emeritul, care va împlini 90 de ani în aprilie, n-ar fi îndrăznit o astfel de publicație, nici succesorul, care va împlini 80 de ani în decembrie, n-ar fi autorizat-o".

"Succesorul meu n-a voit pelerina scurtă roșie cu glugă. Acest lucru nu m-a atins deloc", destăinuiește de exemplu Benedict al XVI-lea lui Seewald. "Ceea ce m-a atins, în schimb, este că deja înainte de a ieși în lojă a voit să-mi telefoneze, dar nu m-a găsit pentru că eram întocmai în fața televizorului. Modul în care s-a rugat pentru mine, momentul de reculegere, apoi cordialitatea cu care a salutat persoanele așa încât scânteia, ca să spunem așa, a luat foc imediat".

"Nimeni nu se aștepta la el", adaugă el, "eu îl cunoșteam, desigur, dar nu m-am gândit la el. În acest sens a fost o mare surpriză. Nu m-am gândit că era în grupul restrâns al cardinalilor. Când am auzit numele, mai întâi eram nesigur. Dar când am văzut cum vorbea pe de o parte cu Dumnezeu, pe de altă parte cu oamenii, am fost cu adevărat mulțumit. Și fericit".

Fericit și pentru că alegerea unui cardinal din America Latină înseamnă "că Biserica este în mișcare, este dinamică, deschisă, având în fața sa perspective de noi dezvoltări. Că nu este congelată în scheme: se întâmplă mereu ceva surprinzător, că are o dinamică intrinsecă aptă s-o reînnoiască în mod constant".

Acest lucru "este frumos și încurajator", conform papei emerit, care totuși nu se hazardează să vorbească despre o cotitură epocală sau despre o nouă eră. "Repartițiile temporale au fost mereu decise a posteriori: numai într-un al doilea moment s-a stabilit că aici începea Evul Mediu sau acolo începea era modernă".

Totuși, "este evident că Biserica părăsește tot mai mult vechile structuri tradiționale ale vieții europene, deci își schimbă aspectul și în ea trăiesc noi forme". Mai ales este clar, în ochii lui Ratzinger, "că descreștinarea Europei înaintează, că elementul creștin tot mai mult din țesutul societății". Prin urmare, "Biserica trebuie să găsească o nouă formă de prezență, trebuie să-și schimbe modul său de a se prezenta. Sunt în desfășurare răsturnări epocale, dar încă nu se știe la ce punct se va putea spune cu exactitate că începe una sau alta".

În materie de răsturnări epocale, bună parte a volumului este dedicată cotiturii istorice care a fost declarația în latină din 11 februarie 2013 a demisiei sale. "Textul renunțării l-am scris eu", cu circa două săptămâni înainte, subliniază Benedict, explicând că a scris-o în latină "pentru că un lucru așa de important se face în latină". În afară de asta, "latina este o limbă pe care o cunosc așa de bine încât pot să scriu în mod îngrijit. Aș fi putut să scriu și în italiană, desigur, dar exista pericolul să fac vreo greșeală".

Papa emerit ține să precizeze în afară de asta că "n-a fost vorba despre o retragere sub presiunea evenimentelor sau despre o fugă datorită incapacității de a face față": "Nimeni n-a încercat să mă șantajeze. Nici n-aș fi permis asta. Dacă ar fi încercat să facă asta n-aș fi plecat pentru că nu trebuie părăsit când suntem sub presiune". Nici nu este adevărat "că eram dezamăgit sau lucruri asemănătoare, dimpotrivă, mulțumire fie lui Dumnezeu, eram în starea sufletească pașnică a celui care a depășit dificultatea", în care "se poate trece liniștit cârma în mâna celui care vine după".

În acest caz Francisc, "omul reformei practice". "A fost îndelung arhiepiscop, cunoaște meseria, a fost superior al iezuiților și are și sufletul pentru a începe acțiuni cu caracter organizator", evidențiază predecesorul. "Eu știam că acesta nu este punctul meu de forță".

De fapt, Joseph Ratzinger își impută o "puțină fermitate în a conduce și a lua decizii". "Aici în realitate sunt mai mult profesor, unul care reflectează și meditează asupra chestiunilor spirituale", spune el, "conducerea practică nu este punctul meu forte și asta este desigur o slăbiciune. Dar nu reușesc să mă văd ca un falit - afirmă el - timp de opt ani am desfășurat slujirea mea. Au existat momente dificile, e suficient să ne gândim, de exemplu, la scandalul pedofiliei și la cazul Williamson sau și la scandalul Vatileaks; dar în general a fost și o perioadă în care multe persoane au găsit o nouă cale spre credință și a fost și o mare mișcare pozitivă".

Această mișcare a demontat și lobby gay în Vatican: "un mic grup de 4 poate 5 persoane" semnalat în raportul comisiei de trei cardinali. "L-am desfăcut. Se vor forma altele? Nu știu. Oricum Vaticanul nu mișună desigur de cazuri asemănătoare", explică Pontiful emerit.

În paginile cărții, împărtășește apoi cu publicul fragmente prețioase de amintire cum ar fi participarea sa la Conciliul Vatican II. Apoi amintește de plecarea sa cu cardinalul Frings la Roma și cazarea la colegiul "Santa Maria dell'Anima", unde unul dintre primele lucruri pe care le-a învățat a fost importanța "ațipelii", devenită apoi "o obișnuință".

Retrăiește apoi momentele de entuziasm ale unei vieți complet noi în capitală, printre plimbările la piața Navona și vizitele în marile locuri ale creștinismului primar împreună cu fratele Georg. Și în sfârșit vorbește despre Ioan al XXIII-lea al cărui "fan autentic" se declară și despre anunțarea acelui Conciliu aflată de la radio care "a fost un moment de emoție" dar și de mici îndoieli și mari speranțe. Ratzinger revelează și o anecdotă curioasă despre o călătorie la Capri pentru "Toți Sfinții" cu cardinalul Frings: "o aventură, la bordul unei bărci care se clătina foarte mult. Au vomitat toți, și cardinalul, în timp ce eu m-am reținut. Însă apoi la Capri a fost foarte frumos. A fost un adevărat moment de alinare".

În carte sunt și scânteieri despre lecturile sale din tinerețe, despre pasiunea pentru muzică și atenția față de politică. Amintind iar timpurile Conciliului, Benedict mărturisește că a făcut parte din gruparea "progresistă", pentru că în acea epocă "încă nu însemna a termina cu credința, ci a învăța s-o înțelegi mai bine și s-o trăiește în mod mai corect, pornind de la origini".

Cu un salt înainte, reparcurge și cei opt ani ai săi ca "profesor papă" sau "papă teolog". "Încercam să fiu mai ales un păstor - afirmă el - și una dintre îndatoririle unui păstor este să trateze cu pasiune Cuvântul lui Dumnezeu, ceea ce ar trebui să facă și un profesor". Tot ca papă, Ratzinger, precedându-l pe Bergoglio, a pretins imediat ca Biserica să se despartă de unele bunuri pentru a putea răspândi bunul său autentic. Nu au fost semne și acțiuni evidente, dar - spune Papa emerit - "este foarte dificil". "Aici trebuie să începem mereu de la noi înșine. Vaticanul are prea multe bunuri? Nu știu. Noi trebuie să facem mult pentru țările mai sărace, care au nevoie de ajutorul nostru: dar există Amazonia, există Africa și așa mai departe. Banul trebuie să existe, mai ales pentru a-l putea da, pentru ca să folosească la ceva, dar, pentru a-l putea cheltui, de undeva trebuie și să intre, așa încât nu știu bine ce am fi putut să cedăm. Cred că trebuie să se întrebe cu privire la asta mai ales Bisericile locale, începând de la cea germană".

Privind la prezent, Ratzinger admite în schimb că se pregătește pentru moarte. Trebuie făcut acest lucru, subliniază el, "nu în sensul de a îndeplini anumite acte, ci de a trăi pregătindu-se pentru a depăși ultimul examen în fața lui Dumnezeu. De a părăsi această lume și de a fi în fața Lui și a sfinților, a prietenilor și a dușmanilor". El se pregătește "gândindu-se mereu că sfârșitul se apropie": "Important nu este să ne imaginăm asta, ci de a trăi având conștiința că toată viața tinde spre această întâlnire".

(După Zenit, 8 septembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat