Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: Sfânta Liturghie de mulțumire pentru canonizarea Maicii Tereza (5 septembrie 2016)

Luni, 5 septembrie, în Piața "Sfântul Petru", cardinalul secretar de stat Pietro Parolin a prezidat Sfânta Liturghie de mulțumire pentru canonizarea Maicii Tereza. Prezentăm în continuare textul omiliei pe care cardinalul Pietro Parolin a rostit-o în cursul celebrării:

Domnilor cardinali,
Iubiți confrați întru episcopat și întru preoție,
Stimate autorități,
Dragi Misionare și Misionari ai Carității,
Pelerini și cinstitori,
Frați și surori în Cristos,

Astăzi ne-am întors în Piața "Sfântul Petru", numeroși și plini de bucurie, ca să-i mulțumim Domnului pentru darul canonizării Maicii Tereza de Calcutta, sfânta Tereza de Calcutta.

Câte motive avem pentru a fi profund recunoscători Domnului! Îi mulțumim pentru eroica mărturie de credință a sfinților, cu care El face mereu rodnică Biserica sa și ne dăruiește nouă, fiilor săi, un semn sigur al iubirii sale (cf. Prefața pentru sfinți II).

Îndeosebi îi mulțumim pentru că ne-a dat-o pe sfânta Tereza de Calcutta, care, cu rugăciunea sa neîncetată, izvor de mari fapte de milostenie trupească și sufletească, a fost o oglindă curată a iubirii lui Dumnezeu și un minunat exemplu de slujire a aproapelui, în special a persoanelor mai sărace, respinse, abandonate: oglindă și exemplu din care să scoatem prețioase indicații și stimulente pentru a trăi ca buni discipoli ai Domnului, pentru a ne converti din lâncezeală și din mediocritate, pentru a ne lăsa înflăcărați cu toții de focul iubirii lui Cristos: "Caritas Christi urget nos", iubirea lui Cristos ne constrânge, the love of Christ impels us (2Cor 5,14).

Maicii Tereza îi plăcea să se definească "un creion în mâinile Domnului". Dar ce poeme de caritate, de compasiune, de întărire și de bucurie a știut să scrie acel creion mic! Poeme de iubire și de duioșie față de cei mai săraci dintre săraci, cărora și-a consacrat existența sa!

Ea așa prezintă percepția clară a "vocației sale în vocație", avută în septembrie 1946, în timp ce se afla în călătorie spre exercițiile spirituale: "Am deschis ochii asupra suferinței și am înțeles profund esența vocației mele [...]. Simțeam că Domnul îmi cerea să renunța la viața liniștită în interiorul congregației mele călugărești pentru a ieși pe străzi ca să-i slujesc pe săraci. Era o poruncă. Nu era o sugestie, o invitație sau o propunere" (citat în Renzo Allegri, Madre Teresa mi ha detto, Ancora Ed., Milano, 2010).

Maica Tereza "a deschis ochii asupra suferinței", a îmbrățișat-o cu o privire de compasiune, toată ființa sa a fost interpelată și zguduită de această întâlnire, care - într-un anumit sens - i-a străpuns inima, după exemplul lui Isus, care s-a înduioșat datorită suferinței creaturii umane, incapabilă să se ridice singură.

Cum să nu recitim în lumina vieții sale cuvintele pe care papa Francisc ni le-a adresat în Bula de convocare a Jubileului Milostivirii, când scrie: "Să nu cădem în indiferența care umilește, în obișnuința care anesteziază sufletul și împiedică să se descopere noutatea, în cinismul care distruge. Să deschidem ochii noștri pentru a privi mizeriile lumii, rănile atâtor frați și surori privați de demnitate și să ne simțim provocați să ascultăm strigătul lor de ajutor. Mâinile noastre să strângă mâna lor și să le tragem spre noi pentru ca să simtă căldura prezenței noastre, a prieteniei și a fraternității" (MV, nr. 15).

Dar care este "secretul" Maicii Tereza? Desigur nu este un secret pentru că tocmai l-am proclamat cu glas tare în Evanghelie: "Adevăr vă spun: tot ce ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40).

Maica Tereza a descoperit în cei săraci fața lui Cristos "care s-a făcut sărac pentru noi pentru a ne îmbogăți cu sărăcia sa" (cf. 2Cor 8,9) și a răspuns la iubirea sa fără măsură cu o iubire fără măsură față de cei săraci. "Caritas Christi urget nos", iubirea lui Cristos ne constrânge, the love of Christ impels us (2Cor 5,14).

Ea a putut să fie un semn de milostivire atât de luminos - "Milostivirea a fost pentru ea «sarea» care dădea gust fiecărei opere ale sale și «lumina» care lumina întunericul celor care nu aveau nici măcar lacrimi pentru a plânge sărăcia și suferința lor", a spus Sfântul Părinte în omilia de ieri - pentru că s-a lăsat luminată de Cristos, adorat, iubit și lăudat în Euharistie, așa cum explica ea însăși: "Viețile noastre trebuie să fie încontinuu alimentate de Euharistie, pentru că, dacă n-am fi capabili să-l vedem pe Cristos sub aparențele pâinii, nu ne-ar fi posibil nici măcar să-l descoperim sub aparențele umile ale trupurilor slăbite ale săracilor" (cf. Tereza de Calcutta, L'amore che disseta, pag. 16).

În afară de asta, ea știa bine că una din formele cele mai sfâșietoare de sărăcie constă în a se ști neiubiți, nedoriți, disprețuiți. Un soi de sărăcie prezentă și în țările și în familiile mai puțin sărace, chiar și în persoanele care aparține categoriilor care dispun de mijloace și posibilități, dar care experimentează golul interior că au pierdut semnificația și direcția vieții sau sunt loviți în mod violent de dezolarea legăturilor frânte, de duritatea singurătății, de senzația de a fi uitați de toți sau de a nu sluji nimănui.

Acest lucru a făcut-o ca să-i identifice pe copiii încă nenăscuți și amenințați în existența lor ca "cei mai săraci dintre săraci". De fapt, fiecare dintre ei depinde, mai mult decât oricare altă ființă umană, de iubirea și de îngrijirile mamei și de ocrotirea societății. Cel zămislit nu are nimic al său, orice speranță și necesitate a sa este în mâinile altora. El poartă cu sine un proiect de viață și de viitor și cere să fie primit și ocrotit pentru ca să poată deveni ceea ce este deja: unul dintre noi, pe care Domnul l-a gândit încă din veșnicie pentru o mare misiune de îndeplinit, aceea de "a iubi și a fi iubit", cum îi plăcea Maicii Tereza să repete.

De aceea, ea a apărat cu curaj viața care trebuie să se nască, cu acea franchețe de cuvânt și liniaritate de acțiune care este semnalul cel mai luminos al prezenței profeților și sfinților, care nu se îngenunchează în fața nimănui decât în fața Atotputernicului, sunt liberi în interior pentru că sunt puternici în interior și nu se înclină în fața modelor sale sau a idolilor momentului, ci se oglindesc în conștiința luminată de soarele Evangheliei.

În ea descoperim acel binom fericit și inseparabil dintre exercitarea eroică a carității și claritatea în proclamarea adevărului, vedem activitatea constantă, alimentată de profunzimea contemplației, misterul binelui făcut în umilință și fără oboseli, rod al unei iubiri, care "face rău".

În această privință ea a afirmat în celebrul discurs pentru conferirea Premiului Nobel la Oslo la 11 decembrie 1979: "Este foarte important pentru noi să înțelegem că iubirea, pentru a fi adevărată, trebuie să facă rău. I-a făcut rău lui Isus ca să ne iubească, i-a făcut rău". Și mulțumind binefăcătorilor prezenți și viitori a spus: "Nu vreau ca să-mi dați din ceea ce vă prisosește, vrea ca să-mi dați până când vă face rău".

După părerea mea aceste cuvinte sunt ca un prag, pe care dacă-l trecem, intrăm în abisul care a învăluit viața sfintei, în acele înălțimi și în acele adâncimi care sunt greu de explorat pentru că reparcurg îndeaproape suferințele lui Cristos, dăruirea sa necondiționată de iubire și rănile foarte adânci pe care a trebuit să le îndure.

Este densitatea insondabilă a Crucii, a acestui "a face rău" al binelui făcut din iubire față de Dumnezeu, din cauza dezacordului pe care el îl provoacă față de toți cei care îi opun rezistență, din cauza limitelor creaturilor, a păcatului lor și a morții care este salariul păcatului.

Și este și - așa cum reiese din numeroasele scrisori pe care le-a adresat directorului său spiritual - "noaptea întunecată a credinței", în care conviețuiesc iubirea arzătoare față de Domnul răstignit și față de frații care au nevoie de îngrijiri și de pâine, o credință solidă și curată și - în același timp - senzația teribilă a îndepărtării lui Dumnezeu și a tăcerii sale. Ceva asemănător cu strigătul lui Cristos pe cruce: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" (Mt 27,46).

Un alt cuvânt, dintre cele șapte rostite de Isus în timpul agoniei sale pe cruce, ea a voit ca să fie scris în engleză în fiecare casă a congregației sale, lângă Răstignit: "I thirst", mi-e sete: sete de apă proaspătă și limpede, sete de suflete de mângâiat și de răscumpărat din urâciunile lor și de a le face frumoase și plăcute în ochii lui Dumnezeu, sete de Dumnezeu, de prezența sa vitală și luminoasă. "I thirst": această sete ardea în Maica Tereza, crucea și înălțarea sa, chinul și gloria sa.

Ea în această viață, pentru binele făcut, a primit Premiul Nobel pentru pace și atâtea alte recunoașteri și a văzut înflorind opera sa, mai ales în congregațiile Surorilor Misionare ale Carității și a Fraților Misionari ai Carității pe care le-a întemeiat pentru a o continua. Acum în paradis, cu Maria Mama lui Dumnezeu și cu toți sfinții, primește premiul mult mai înalt pregătit pentru ea încă de la întemeierea lumii, premiul rezervat celor drepți, celor blânzi, celor smeriți cu inima, celor care, primindu-i pe cei săraci, îl primesc pe Cristos.

Când Maica Tereza a trecut de pe acest pământ la cer, la 5 septembrie 1997, timp de câteva minute lungi Calcutta a rămas complet fără lumină. Ea pe acest pământ era un semn transparent care arăta cerul. În ziua morții sale cerul a voit să ofere un sigiliu pentru viața sa și să ne comunice faptul că o nouă lumină s-a aprins deasupra noastră. Acum, după recunoașterea "oficială" a sfințeniei sale, strălucește și mai puternic. Fie ca această lumină, care este lumina de neapus a Evangheliei, să continue să lumineze pelerinajul nostru pământesc și cărările din această lume dificilă!

Sfântă Tereza de Calcutta, roagă-te pentru noi!

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat