Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 27-a de peste an - Anul C - 2016

Mândria și importanța proprie întunecă credința

În urcarea sa spre Ierusalim, Isus le-a vorbit ucenicilor săi despre multe lucruri care păreau că depășesc puterea lor de înțelegere, ca de exemplu: necesitatea morții lui pentru mântuirea lumii, necesitatea crucii lor pentru mântuirea proprie, lauda administratorului necinstit, pierzania celui considerat binecuvântat, mântuirea celui considerat pierdut, iertarea greșiților chiar de șapte ori pe zi, slujirea fără plată pământească.

Dar învățăturile lui Isus nu erau grele și peste puterilor lor de înțelegere (cf. 1In 5,3). Problema era alta, era că mulți ucenici, ca de altfel și mulți dintre iudeii care îl urmau pe Isus, din mândrie, țineau mai mult la ideile lor proprii decât învățăturile lui Isus. Ba mai mult, ei așteptau ca Isus să urmeze planurile lor, și nu ei să urmeze planul divin de mântuire. Această mândrie îi împiedica pe mulți să creadă, să accepte și să urmeze învățăturile mântuitoare ale lui Isus. De aceea, pe când ei credeau că au nevoie de mai multă credință: "Doamne, mărește-ne credința" (Lc 17,5), Domnul le spune că au nevoie de mai puțină mândrie, care împiedică credința să lucreze în ei.

Da, mândria și importanța propriei persoane i-au împiedicat pe mulți să accepte urmarea lui Isus, căci profeții lor mincinoși i-au amăgit că, în calitate de fii ai lui Abraham, sunt mântuiți de la sine fără să-l urmeze pe Isus; și chiar dacă sunt păcătoși se pot mântui singuri prin Legea lui Moise (cf. In 8,1-59). Primii care au primit mântuirea prin Cristos au fost vameșii și păcătoșii publici (cf. Mt 21,31), urmând ca, până la venirea lui de-a doua, toți păcătoșii să facem la fel (cf. Lc 15,1).

Tributari învățăturilor greșite ale profeților mincinoși, evreii din prima lectură, în numele cărora vorbește profetul Habacuc, fără să se uite la păcatele lor care le-au atras nenorocirile, strigă la Dumnezeu parcă cerându-i cont de cele întâmplate. Într-adevăr, iudeii îndurau grea apăsare din interior de la regele rău Ioachim și grea apăsare din exterior de la caldei, care deja au robit pe mulți în Babilon. Mândria că sunt "aleși" i-a împiedicat să vadă cauza acestor rele, mai exact să-și vadă păcatul profanării zilelor de sărbătoare și păcatul închinării la idoli și să se convertească. Dar Dumnezeu spune acestui popor: "Iată, el s-a îngâmfat și sufletul lui nu este drept. Dar cel drept va trăi prin credința lui" (Hab 2,4). Îndepărtarea regelui Ioachim a venit după trei luni. Dar pedepsirea caldeilor a venit după 70 de ani, căci și Iuda trebuia să plătească pentru închinarea la idoli și pentru cele 70 de zile de sărbătoare profanate (cf. 2Cr 36,21; Dan 9,24). Dreptatea lui Dumnezeu este pentru toți, și pentru poporul mândru și pentru dușmanii răi.

A avea credință înseamnă în primul rând a fi smerit. A nu avea credință înseamnă în primul rând a fi mândru. Regele Prusiei, Frederic al II-lea (1712-1786), făcu într-o zi o vizită la o închisoare. Acolo a stat de vorbă cu deținuții și se interesă mai ales de faptele lor și părerea lor față de hotărârea judecătorească. Regele, după ce a stat de vorbă cu fiecare ocnaș în parte, trebui să constate, spre marea lui mirare, că toți cei întemnițați erau prea mândri să se declare vinovați. Abia la urmă a venit un om care a spus cu smerenie: "Maiestate, eu sunt un ticălos. Viața mea este ratată. Ah, cât de mult aș dori să îndrept totul!" Atunci regele a spus referitor la acest păcătos plin de căință: "El este aici singurul nemernic între toți oamenii aceștia cumsecade. Să plece imediat de aici, pentru ca ceilalți să nu fie contaminați de influența lui!"

Ca majoritatea acestor deținuți erau și fiii poporul evreu din prima lectură, care nu găseau nici o vină în ei, de aceea au fost eliberați numai după 70 de ani. Numai cei smeriți care se recunosc păcătoși și se convertesc vor fi mântuiți.

Mândria se cuibărise și în multe dintre inimile apostolilor, care deja se credeau la dreapta și la stânga lui Isus în împărăția sa (cf. Mc 10,37-40) și probabil refuzau slujirea, de vreme ce Isus le spune, chiar după ce au făcut totul, că nu sunt decât niște "slujitori netrebnici" (Lc 17,10).

Mândria i-a împiedicat și îi mai împiedică încă pe mulți creștini să creadă, adică să se recunoască păcătoși, să-și trăiască public credința, să ierte aproapelui și să slujească fără plată pământească, deși ei pe toate acestea le-au primit gratuit de la Isus: credința, iertarea și slujirea de la cruce. Nu le-a fost rușine să le primească gratuit și nemeritat de la Isus, dar le este rușine să le ofere gratuit și nemeritat semenilor lor. Aceștia pot fi asemănați și cu datornicul care a fost iertat zece mii de galbeni, dar el nu a putut să ierte o sută de dinari (cf. Mt 18,23-35). Cam aceasta este proporția reală între ceea ce am primit fiecare de la Dumnezeu și ceea ce trebuie să oferim noi aproapelui. Isus nu are ce face cu astfel de creștini. "Am jurat în mânia mea, nu vor intra în odihna mea" (Ps 95,11; Evr 4,3.5).

Mândria se cuibărise și în inima multor creștini de pe vremea sfântului Paul și le sufoca credința, de vreme ce el îi scrie ucenicului său Timotei: "Nu te rușina de mărturia Domnului nostru și nici de mine, care mă aflu în lanțuri pentru el, ci suferă împreună cu mine pentru evanghelie după puterea lui Dumnezeu. Ia ca normă cuvintele sănătoase pe care le-ai auzit de la mine, în credința și iubirea care este în Cristos Isus" (1Tim 1,8.13)!

Credința trebuie să fie răspunsul recunoscător al omului la iubirea lui Dumnezeu de la cruce. Mai recunoscătoare sunt de multe ori animalele pentru binele primit de la oameni, decât oamenii pentru binele primit de la Dumnezeu. Iată un exemplu edificator pe care l-am găsit într-un calendar spiritual: În mica stație de cale ferată din Port Benton (Anglia) se află un monument deosebit ridicat în memoria lui Old Shep, câinele ciobanului Tony din localitate. Tony trăia în singurătatea dealurilor de lângă Port Benton cu oile sale și cu câinele său ciobănesc. Tony avea un suflet bun și un fel deosebit de a se comporta cu oile și cu câinele său. Fiind suferind, boala lui Tony cu timpul s-a agravat și a trebuit să caute să-și rezolve problemele sale de sănătate. Astfel, într-o zi, Tony a urcat în trenul care l-a dus departe de locurile și animalele sale îndrăgite. Câinele său credincios a fost prezent la gară în ziua plecării lui. Câinele a privit cu atenție mișcarea trenului, urmărindu-l până departe în zare. Apoi s-a așezat în același loc, în poziția de odihnă, așteptând reîntoarcerea stăpânului său. Câinele nu avea de unde să știe că stăpânul său era plecat pentru totdeauna, întrucât boala sa fusese prea gravă pentru a fi vindecată. Au trecut zile, săptămâni, luni și ani; au trecut șase ani de zile, dar câinele aștepta în continuare, până când a murit pe peron așteptându-și stăpânul.

Vorba lui Isaia: "Boul își cunoaște stăpânul, și măgarul cunoaște ieslea stăpânului său, dar Israel nu mă cunoaște, poporul meu nu ia aminte la mine. Vai, neam păcătos, popor încărcat de fărădelegi, sămânță de nelegiuiți, copii stricați! Au părăsit pe Domnul, au disprețuit pe Sfântul lui Israel, i-au întors spatele" (Is 1,3-4).

Sfântul preot Filip Neri (1515-1595) exclama adesea: "Cum e posibil ca un om care zice că are credință în Dumnezeu să poată iubi altceva decât pe Dumnezeu"?

În lumina jertfei de la Calvar, indiferent ce ar face robii lui Dumnezeu (cf. Rom 6,22), niciodată nu vor putea să compenseze îndeajuns ceea ce a înfăptuit Domnul pe cruce. Așadar, după ce ucenicul a făcut tot ce i s-a poruncit, trebuie să recunoască că rămâne un rob netrebnic, care nu a făcut decât ceea ce avea datoria să facă (cf. Lc 17,10). La această convingere a ajuns și sfântul Iustin (110-166), filozof martir, după ce a părăsit păgânismul pentru Isus. Într-o zi, pe când se muncea să pătrundă tainele mântuirii sufletului, îi apare un bătrân care îi spune: "Ceea ce cauți vei descoperi în credința creștină"! S-a făcut creștin și a înțeles că drumul spre mântuire, drumul spre bucuria adevărată, trece prin smerenie, prin iertarea greșiților, prin slujirea fără plată a semenilor, prin suferințe și prin moarte. Pe toate acestea le-a împlinit și acum domnește veșnic cu Isus în cer.

Referitor la slujirea fără plată despre care vorbește astăzi Isus, avem exemplul sfântului Francisc din Assisi (1181-1226), care, privind la slujirea lui Isus de la cruce (cf. Is 53,10), spunea: "Sunt un slujitor netrebnic, care nu fac nimic altceva decât ceea ce sunt dator să fac. Și cred că dacă Domnul ar fi dat unui alt om darurile pe care mi le-a dat mie, cu siguranță că acela l-ar fi slujit mai bine".

Trebuie să lucrăm în contul vieții veșnice pe care cu toții ne-o dorim, dar în care nu vor intra decât cei care s-au făcut slujitori asemenea lui Isus. O tânără a rămas la curățenie într-o biserică chiar și după ce toți ceilalți au plecat acasă. Sosind parohul, a întrebat-o: Tu de ce ai mai rămas la lucru când toți au plecat acasă. Tânăra, foarte senin, a răspuns: Pentru viața cea veșnică! Profund mișcat de răspuns, parohul a plecat lăcrimând și tot repetând: Auzi, lucrează pentru viața cea veșnică! Auzi, lucrează pentru viața cea veșnică! Auzi, lucrează pentru viața cea veșnică! Era uimit să mai audă asta.

Când ne ispitește comoditatea, să ne gândim la întâmplarea din familia unui rabin. Soția unui faimos rabin spusese odată soțului ei: "Rabi, roagă-l pe Dumnezeu să ne dea și nouă un pic de fericire aici pe pământ". Rabinul s-a rugat și din cer a apărut un splendid fotoliu. Însă pe când se odihneau în acel splendid fotoliu, soția rabinului a avut un vis. Se făcea cu murise și că în cer lua parte la un banchet veșnic, unde fiecare avea fotoliul lui. Numai ea și cu soțul ei stăteau amândoi într-un singur fotoliu. Când s-a trezit dimineața, soția i-a povestit soțului ei visul avut și i-a spus: "Rabi, roagă-l pe Domnul să ne ducă înapoi sus fotoliul". Rabinul s-a rugat și acum soția sa s-a văzut din nou în cer, nu doi într-un fotoliu, ci fiecare în fotoliul său pentru toată veșnicia.

Iată și pentru noi un eventual răspuns la multele întrebări, despre trudă, despre necazuri, despre suferință: Lasă fotoliul și fericirea pentru viața veșnică, căci viața aceasta este trecătoare. Aici, să luăm loc lângă Isus pe cruce, ca dincolo să stăm lângă el în glorie.

Nimeni dintre noi nu poate spune că a muncit prea mult, că a răbdat prea mult, a suferit prea mult, că a crezut prea mult, căci nimeni dintre noi nu a murit pentru Dumnezeu și pentru mântuirea lumii ca Isus. Și chiar dacă am muncit, am răbdat și am suferit, nu am făcut decât ceea ce eram datori să facem în calitate de robi ai lui Dumnezeu și moștenitori ai împărăției cerurilor (cf. Rom 6,22; 1Pt 2,16).

Și nu numai că nu am suferit prea mult, dar de multe ori am fost cruțați de multe necazuri care au venit peste alții, n-a căzut peste noi turnul din Siloe, n-am fost uciși de sabie, de cutremure (cf. Lc 13,1-4).

Iată o întâmplare adevărată petrecută cu câțiva ani în urmă. Un bărbat avea deja cumpărat biletul la un vapor. Voia să călătorească și să ajungă la o destinație exotică. Cu o zi înainte de data îmbarcării, a intervenit ceva important, și a trebuit să-și anuleze biletul. Să ne imaginăm ce a simțit a doua zi când a văzut la televizor că acel vapor s-a scufundat și că nu au fost supraviețuitori. L-a afectat mult acel eveniment din viața lui. Viața lui spirituală, relația lui cu Dumnezeu lăsau mult de dorit. Și-a zis în sinea lui: "Dacă Dumnezeu a voit să mă lase în viață, asta înseamnă că m-a lăsat cu un anume scop, nu a fost doar la întâmplare". Și a început apropierea de Dumnezeu. Noi toți avem motive să spunem la fel: Dacă am fost mântuiți la cruce, dacă am scăpat de inundații, dacă am scăpat de cutremure, dacă am scăpat de război, toate acestea înseamnă că au fost cu un anume scop, nu au fost doar o simplă întâmplare. Deci, și noi să ne schimbăm viața.

Billy Sunday (1862-1935), marele jucător de baseball, care a fost convertit la Cristos în urma unei cântări, într-o zi a fost bătut pe umăr de către un prieten creștin care i-a zis: "Billy, îți spun trei lucruri extrem de importante pe care să le ții minte pentru mântuirea ta: Stai 15 minute pe zi și ascultă-l pe Dumnezeu cum îți vorbește. Stai 15 minute pe zi și vorbește cu Dumnezeu. Și, în al treilea rând, pune de o parte 15 minute în fiecare zi pentru a vorbi cu alții despre Dumnezeu". Iată un mic program spiritual și un mic semn al convertirii adevărate și pentru noi.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat