Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

La periferiile Europei creștine

De Kurt Koch

Cu apropiata călătorie în Georgia și în Azerbaidjan, papa Francisc continuă apropierea sa "periferică" de Europa care deja l-a dus la Lampedusa, Tirana, Sarajevo, Lesbo, Erevan, și care în curând îl va conduce la Lund. Din aceste regiuni foarte diferite între ele, dar situate toate la marginile Europei, regiuni în care se împletesc provocările epocii noastre și în care catolicii sunt adesea minoritari, pontiful își îndreaptă privirea sa asupra continentului. O privire care a fost definită pe bună dreptate "privire a lui Magelan", cu referință la percepția diferită pe care a avut-o despre continentul nostru celebrul explorator la întoarcerea din circumnavigația sa. Adoptând un punct de vedere extern, papa Francisc, venit de la "capătul lumii", cum a spus el însuși, ne invită să ne îndreptăm o privire descentrată asupra Europei, prin periferiile sale.

Georgia este una dintre aceste regiuni periferice ale Europei. Este și una dintre cele mai vechi țări creștine, a cărei evanghelizare dăinuie de la predica apostolului Andrei și de la aceea a unei femei extraordinare din secolul al IV-lea, sfânta Nino de Capadocia. Biserica ortodoxă apărea istoric ca un cuptor al culturii georgiene și păzitoarea identității națiunii. Alfabetul a fost creat pentru a predica în limba poporului, o limbă utilizată încă din secolul al V-lea pentru liturgie, care a cristalizat identitatea georgiană. În timp ce invaziile sau anexările devastau țara, monahii, răspândiți în Orientul Mijlociu și în Mediterana orientală, au permis, prin scriere, să-i salveze cultura.

Această puternică identitate creștină s-a construit în întâlnire, într-un context multietnic, la confluența a două curente ale creștinismului: cel al orientului sirian, Antiohia, de la care Biserica ortodoxă georgiană a primit autocefalia la sfârșitul secolului al V-lea, și cel al lumii bizantine, Constantinopol, al cărei rit l-a adoptat. Biserica georgiană, contrar Armeniei, a primit conciliul din Calcedon și conciliile ecumenice succesive, devenind unica Biserică ortodoxă bizantină caucaziană, una dintre cele paisprezece Biserici ortodoxe autocefale existente astăzi. Legând Europa cu Asia, loc de întâlnire între cultura occidentală și cea orientală, între nord și sud, cultura creștină a Georgiei este profund originală, atipică, și sub anumite aspecte "periferică", în raport cu restul lumii ortodoxe, dominate de lumea greacă și slavă.

Unei Europe luptată astăzi între identitate și deschidere, Georgia ar putea să-i aducă această dublă bogăție care a marcat profund istoria sa: pe de o parte o lungă tradiție creștină care a făurit țara, astăzi tot mai revendicată, și pe de altă parte o tradiție de pluralism și de toleranță.

Biserica ortodoxă georgiană a fost fecundată de sângele martirilor, dintre care unul din cei mai vestiți a fost regina Ketevan din secolul al XVII-lea, și a cunoscut adesea persecuții violente, dintre care ultima dăinuie din epoca sovietică. În timp ce la sfârșitul anilor Optzeci erau numai circa o sută de biserici deschise, Georgia a putut, cu sfârșitul regimului sovietic, să se renască din cenușa sa. Această reînnoire s-a realizat sub patriarhul Ilie al II-lea, ales catholicos în urmă cu aproape patruzeci de ani, în 1977. Treizeci și șapte de dieceze și cinci sute de parohii primesc pe cei trei milioane de credincioși ortodocși, în timp ce au fost deschise două academii de teologie, trei seminarii și circa cincizeci de mănăstiri. Simbolul acestei reînnoiri a fost construirea catedralei "Preasfânta Treime" la Tbilisi, consacrată în 2004.

Am avut bucuria să vizitez această țară fascinantă în decembrie 2004 pentru a cunoaște mai bine situația ecumenică. Am fost primit cu căldură de patriarhul Ilie precum și de Biserica catolică locală. Legăturile dintre Biserica de Roma și Patriarhia din Georgia dăinuie din primele secole ale creștinismului. Dă mărturie despre asta, în secolul al VI-lea, o corespondență între catholicosul Kirion I și papa Grigore cel Mare. Și după despărțirea dintre Biserica de Roma și cea de Constantinopol, legăturile dintre Bisericile noastre, desigur marcat de suferință și de răstălmăciri, au rămas cordiale și respectuoase. O pagină nouă în raporturile noastre s-a deschis în 1980, când Ilie al II-lea a realizat prima vizită a unui catholicos-patriarh de Georgia la Roma. În 1991, arhiepiscopul David de Sukhumi și Abkhazia a participat, cu alți delegați fraterni, la prima adunare specială a Sinodului Episcopilor pentru Europa. În 1996, arhiepiscopul Abraham, pe atunci președinte al departamentului pentru relațiile ecleziastice externe al Patriarhiei, a vizitat la rândul său Vaticanul. O altă cotitură a fost la 8 noiembrie 1999, cu vizita istorică a lui Ioan Paul al II-lea, prima călătorie în Georgia a unui episcop de Roma, care a fost ocazia pentru o nouă întâlnire fraternă cu patriarhul. În 2006, cardinalul Kasper, predecesor al meu ca președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, a mers la rândul său în această țară.

Raporturile dintre Sfântul Scaun și Patriarhia din Georgia sunt deosebit de rodnice pe planul cultural. Tineri călugări ortodocși georgieni sunt trimiși de Patriarhie la Roma, unde beneficiază de burse de studiu ale comitetului catolic pentru colaborare culturală din Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, cu scopul de a studia în universitățile pontificale. Tot cu sprijinul Consiliului nostru Pontifical, unii cercetători sunt trimiși în mod obișnuit de Patriarhie la Biblioteca și la Arhiva Secretă a Vaticanului. Amintim și că vicariatul din Roma pune la dispoziția micii dar ferventei comunități ortodoxe georgiene la Roma o biserică ce îi permite să celebreze Euharistia, "San Salvatore ai Monti". Sunt mici gesturi de colaborare, dar care permit să se întreprindă un drum comun de fraternitate.

Și în Georgia s-au dezvoltat, pe planul cultural și academic, dar și în domeniul social și caritativ, experiențe pozitive de colaborare între Biserica catolică și mica minoritate catolică, ce a putut să se renască după sfârșitul regimului comunist. Biserica catolică locală invită în mod obișnuit pe ortodocși să participe la întâlniri despre chestiuni de bioetică sau de doctrină socială, permițând un dialog rodnic cu privire la provocările contemporane care sunt comune Bisericilor noastre. Universitatea Sulkhan Saba Orbeliani din Tbilisi apare în această privință ca o platformă de dialog deosebit de promițătoare.

Fără nicio îndoială, vizita papei Francisc în Georgia, a doua a unui pontif în această țară de la periferiile europene, va marca o nouă etapă în drumul de reapropiere dintre Biserica de Roma și Biserica ortodoxă din Georgia. Se vor reînnoi gesturile pe care Ioan Paul al II-lea și patriarhul Ilie al II-lea le-au făcut în 1980: schimbul sărutului păcii și promisiunea unei rugăciuni reciproce. Întâlnire și rugăciune reciprocă: doi pași care, în pofida despărțirii dureroase a Bisericilor noastre, este mereu posibil să fie făcuți pe drumul unității.

(După L'Osservatore Romano, 30 septembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat