Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Triplă moștenire

De Leonardo Sandri

Este greu de exprimat sugestiile care apar în inimă gândindu-mă la călătoria pe care papa Francisc se pregătește s-o înceapă, sub privirea Mariei, la care încă o dată va merge să se încredințeze în bazilica "Santa Maria Maggiore" și în mâinile căreia va depune, împreună cu florile, toate întâlnirile și cuvintele care vor însufleți aceste trei zile intense.

Suntem siguri înainte de toate că un prieten special din cer îl va asista cu rugăciunea și mijlocirea sa: sfântul Ioan Paul al II-lea, care s-a făcut pelerin în Georgia în 1999 și în Azerbaidjan în 2002, când am avut onoarea să-i fiu alături. El, suntem siguri, va veghea îndeosebi asupra îmbrățișării pe care la aeroport patriarhul Ilie al II-lea, catholicos al Bisericii ortodoxe georgiene, o va schimba cu el: de fapt este același patriarh care l-a primit pe papa Wojtyła și cu el a semnat o declarație pentru invocarea păcii: "Pacea este un dar suprem, fără de care este imposibil a conferi semnificație mai multă vieții și a promova dezvoltarea. Inima umană tânjește la acest bine suprem și persoanele aspiră să trăiască în armonie. Lumea de astăzi este ca un sat global. Există pericolul grav ca un conflict într-o zonă deosebită să depășească granițele acesteia din urmă și să implice alte națiuni, cauzând noi războaie. Într-un timp așa de important, lumea trebuie să-și mobilizeze toate forțele sale spirituale, intelectuale și fizice pentru a evita o catastrofă mondială. Terorismul este o nouă amenințare concretă pentru pacea în lume. Așadar, este important ca suveranitatea, integritatea teritorială și siguranța țărilor să fie garantate de organizațiile internaționale". Aproape după douăzeci de ani, lumea, adevărat sat global, pare să fi devenit surdă - e suficient să ne gândim la imaginile sfâșietoare care încă mai vin din iubitul Alep - la aceste cuvinte, aproape iubind, așa cum adesea repetă papa Francisc, un război care este al întregii lumi chiar dacă se duce numai pe unele terenuri și națiuni. Fiecare cuvânt și fiecare gest din această a doua etapă a vizitei în Caucaz va fi un nou apel adresat conștiinței celor puternici și a popoarelor, pentru ca lumea să oprească și să vindece catastrofele umanitare aflate în desfășurare, și să evite ca focare aparent stinse să poată într-o zi sau alta să reexplodeze și în regiunea caucaziană.

În Georgia, Congregația pentru Bisericile Orientale urmărește viața micii comunități catolice, care cu bogata sa istorie de credință - care rămâne patrimoniu nedespărțit al tuturor creștinilor din regiune, dincolo de diviziunile din secolele următoare care încă mai persistă - păstrează o chemare și o fascinație cu totul specială. Trecutul ne încredințează înainte de toate figura apostolei și evanghelizatoarei, sfânta Nino, conform unor surse chiar o sclavă, a cărei credință a ajuns să-i uimească până și pe domnitori, aducându-i la convertire. Într-o epocă în care se continuă să se discute despre cum să se valorizeze femeia în Biserică, probabil ar trebui aduse la lumină înainte de toate marile mărturii în istorie, pentru a fi recunoscători pentru ele și a ne lăsa inspirați de ele.

Atât unele versiuni ale vieții lui Nino cât și alte atestări istorice și arheologice, ne ajută să percepem și legătura profundă a națiunii georgiene cu Ierusalimul, unde "toți ne-am născut", cum spune psalmistul. De fapt, știm despre o mănăstire georgiană foarte veche la Ierusalim - numită "a Sfintei Cruci" - pe care regina Tamar a Georgiei a restaurat-o la începuturile secolului al XIII-lea, devenită greacă numai în 1685, precum și despre o altă așezare monastică provenind chiar din anul 433, dedicată sfântului Teodor, la Betleem (Bir El-Qutt), unde în mozaicuri găsim o inscripție în limba georgiană antică. Un popor cu creștinătate antică, ce menținea legătura cu locurile sfinte și contribuia la popularea lor cu "pietre vii". Mă întreb dacă onorând viața religioasă a Georgiei ne vom pune pe urma acelor pelerini, nelăsând singură Țara Sfântă și având curajul să pornim la drum pentru a ne întoarce acolo ca să ne adăpăm la izvoarele mântuirii noastre.

Însă istoria Georgiei este și istorie de persecuție și de martiriu, sau mai bine zis a unui martiriu care este capabil să trezească puternic conștiința propriei apartenențe la Cristos într-un popor care a pierdut-o, de frică sau din conveniență. Aceasta este istoria martirului Abo din Tbilisi, în secolul al VIII-lea, când țara era sub dominația străină: el care nu era georgian s-a convertit la credința creștină și cu sângele său a reînsuflețit conștiința. Catholicosul de atunci, Samoel, i-a spus prietenului Ioane: "Tu însuți cunoști istoria noului martir, venerabilul Abo, care recent a fost martirizat, pentru a fi pe lângă Cristos mijlocitor al nostru și al întregii noastre țări Kartli". Și Ioane va scrie: "Acum, prin intermediul tău, Cristos este aproape de noi și noi, învățând din nou iubirea și teama față de El, suntem considerați vrednici de iubirea sa și de milostivirea sa care ne sunt revelate zi de zi. Grație ție, sfinte martire, iubirea lui Cristos față de noi și credința noastră în El s-au reînnoit". În martirul Abo din Tbilisi citim viața atâtor frați ai noștri și surori ale noastre, în mod deosebit în Orientul Mijlociu, dar și în toate celelalte continente, care și astăzi spun zilnicul lor da lui Cristos, uneori chiar cu prețul vieții. El să răsune ca o chemare și ca o invitație adresată comunităților și inimilor poate prea ațipite sau închise în ele însele, în loc să fie deschise Mântuitorului și milostivirii sale, a cărei poartă este deschisă larg pentru toți în acest an jubiliar.

Comunitatea catolică pe care papa o va întâlni este chemată să interpreteze în ziua de astăzi această triplă moștenire, care îi vine din țara în care trăiește: predicarea Evangheliei, recunoștința pentru credința care a ajuns la noi din locurile sfinte ale mântuirii noastre, curajul martiriului ca supremă mărturie de caritate - chiar dacă nu ajunge la vărsarea sângelui.

Biserica catolică este compusă în Georgia din trei Biserici: cea latină, cu administratorul apostolic, monseniorul Pasotto, a cărui ridicare la demnitatea episcopală Ioan Paul al II-lea a anunțat-o chiar în timpul călătoriei din 1999; cea asiro-caldee, oricum încredințată îngrijirii pastorale a aceluiași prelat; și cea armeană, care are în monseniorul Minassian pe propriul episcop, deși sediul ordinariatului este în apropiata Republică Armenia, vizitată deja de papa în luna iunie. Cu toate că ambele circumscripții ecleziastice citate (latină și armeană) dăinuie de fapt din perioada care a urmat căderii fostei Uniuni Sovietice, este bine de reafirmat că prezența catolică - deși mică - este seculară, printr-o istorie dificilă dar în același timp luminoasă, așa cum sunt operele de caritate în care sunt angajate.

De fapt, Caritas Georgia, recent reorganizată grație contribuției sediului internațional de la Roma, exprimă în centrele sale atenția concretă față de nevoile spirituale și materiale ale sutelor de georgieni, mai ales femei, copii și bătrâni, sau alții care trăiesc sub pragul sărăciei. Și caritatea este prima punte care susține drumul de unitate între Biserici, pentru că mare parte dintre cei asistați aparține Bisericii ortodoxe. Și este frumos și semnificativ a vedea că tocmai la intrarea de la sediul său central din Tbilisi, a fost construită o capelă ortodoxă, oficiată de preoți trimiși de patriarhul Ilie, care personal stimează atenția și solidaritatea care sunt exprimate acolo. În această operă de solidaritate creștină și fraternă, să fie călăuză cuvintele marelui poet georgian, Shota Rustaveli, pe care și Ioan Paul al II-lea l-a citat: "Ca lucrurile bune să fie împărtășite, ca fulgii de zăpadă iarna; ca orfanii, văduvele și săracii să aibă bogății și întărire... ca să domnească armonia!".

(După L'Osservatore Romano, 30 septembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat