Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu luat cardinalului Beniamino Stella, postulator al cauzei lui Albino Luciani

Umilință și slujire

De Nicola Gori

La 28 septembrie 1978 murea Ioan Paul I. Trecuseră doar 33 de zile de la alegerea sa ca succesor al lui Petru. Un pontificat scurt, care însă a lăsat urme importante, trecând în istorie prin câteva caracteristici care îl facă încă viu: abandonarea pluralului de maiestate, o misionaritate și colegialitate episcopală reînnoită, căutarea dialogului cu lumea contemporană și a unității între creștini. Vorbește despre asta, în acest interviu acordat cotidianului L'Osservatore Romano, cardinalul Beniamino Stella, prefect al Congregației pentru Cler, numit de puțin timp postulator al cauzei de canonizare a slujitorului lui Dumnezeu.

Care sunt notele caracterizante ale spiritualității lui Albino Luciani reieșite din lucrarea cauzei?

În experiența sa nu se întâlnesc evenimente excepționale, ci o viață zilnică dedicată cu fidelitate și încontinuu în slujirea sacerdotală și pastorală. O slujire desfășurată după modelul Bunului Păstor. În scrierile sale nu se întrevede nicio intenție de a construi o imagine despre sine, nici perspectiva sau ambițiile de glorii efemere. El a consacrat lui salus animarum tot zelul său de preot și de episcop, în același timp a oferit toată dedicarea sa îngrijirii propriului suflet și a propriei credințe. Nu a existat în el nicio separare între viața personală și viața pastorală, între viața spirituală și exercitarea conducerii. Mărturia sa de viață creștină a fost scrisă în coincidență exemplară între ceea ce el învăța și ceea ce trăia, cu fidelitate zilnică față de vocația sa, în tot parcursul de tânăr preot până la catedra lui Petru. Se poate spune așadar, toată viața lui Albino Luciani a fost angajată în căutarea substanței Evangheliei, ca adevăr unic și neîntrerupt, dincolo de orice contingență istorică. Astfel și în pontificatul său scurt, după prima audiență generală programatică despre umilință, el a dedicat celelalte tocmai celor trei virtuți teologale. Și în simplitatea evanghelică se înscrie și slujirea pastorală petrină exercitată pe deplin, care pentru slujitorul lui Dumnezeu nu s-a disjuns niciodată de grija față de progresul personal în credință, în speranță și în caritate. În substanță, în sfințenie. Rezultatul acestei griji a fost o atenție tot mai puternică față de dimensiunile umanului, față de slujirea omului ca atare. Și oamenii, așa cum sunt, cu evenimentele concrete din viața lor, n-au devenit pentru slujitorul lui Dumnezeu numai destinatari ai magisteriului său, ci frați ai unei vocații comune, în încredințarea față de milostivire, ceea ce-i unește pe toți. Acestea sunt notele caracterizante ale spiritualității sale, așa cum reiese din ceea ce el însuși a spus: "Episcopul îi cere Domnului nu numai să vă poată învăța acest lucru foarte principal [iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele] în timpul misiunii pe care Domnul îi va da s-o desfășoare în mijlocul vostru, ci să vă poată preceda și cu exemplul".

Luciani venea dintr-o origine socială populară. Cum au avut incidență aceste origini ale sale în slujirea episcopală?

Desigur, nu se poate ignora humusul social al acelei istorii de sărăcie rurală și muncitorească din Veneto din care provenea, precum și exemplul pe care l-a primit și de la formatorii săi. Sărăcia pentru Luciani constituia fibra faptului de a fi preot, făcuse din ea dota cea mai importantă și din ea a scos aliment și grija sa față de suflete. Totuși, nu este sărăcia populismului sau a preotului modest de la munte, ci aceea care pentru Luciani, preot cu solidă formare teologică și înaltă formare culturală, își înfige rădăcinile în fundamentul niciodată uitat al unei Biserici fără triumfuri lumești, aproape de învățăturile Părinților, după modelul lui Cristos și al predilecției sale față de cei săraci. Fără de care puțin s-ar înțelege din spiritul de conducere al lui Ioan Paul I. Nu sunt puține și sunt puternice referințele sale la sărăcia eclezială conform decretului conciliar Presbyterorum ordinis. Din motivul Bisericii sărace în slujba săracilor este țesut magisteriul său. Au fost tenace cuvintele sale despre "strigătul popoarelor foamei", pe care el le-a rostit în ultima audiență generală, după cum este transmis de doctrina socială a Bisericii și de Populorum progressio a lui Paul al VI-lea.

A fost primul papă care a ales numele dublu ca omagiu adus celor doi predecesori și care a abandonat pluralul maiestatis pentru un limbaj mai imediat. Ce semnificație trebuie atribuită acestor noutăți?

Cred că alegerea numelui dublu "Ioan Paul" n-a fost numai simplu omagiu adus predecesorilor săi. Cu această alegere el intenționa în mod clar să continue punerea în practică a Conciliului Vatican II și să înființeze arcul de unire a celor care au fost coloanele portante ale operei conciliare. Ioan al XXIII-lea și Paul al VI-lea sunt coloane care au fost judecat de unii separate între ele. Luciani cunoștea acest dezacord în sânul Bisericii și îl considera ofensator al adevărului și dușman al unității pe care el o căuta în Biserică și desigur expresie a intuiției cu care el știa să prindă cu promptitudine chestiunile și să desfacă nodul problemelor dificile în Biserică. Și celelalte gesturi pe care el le-a făcut în timpul pontificatului scurt, precum și alegerea unui limbaj familiar, sociabil și accesibil, conduc toate la simplitatea evanghelică esențială, rod al exigenței unei întoarceri la izvoarele Evangheliei și a unei reînnoiri provenite din Conciliu.

Care au fost prioritățile sale ca păstor al Bisericii universale?

În cursul pontificatului său foarte scurt găsim în mod esențial exprimate prioritățile și trăsăturile unui Pontif care, întrupând deciziile conciliare, le-a devenit apostol făcând să înainteze Biserica pe căile maestre indicate de Conciliu: întoarcerea la izvoarele Evangheliei și o misionaritate reînnoită, colegialitatea episcopală, slujirea în sărăcie, dialogul cu contemporaneitatea, căutarea unității cu frații ortodocși, arătată în întâlnirea cu mitropolitul rus Nikodim, și căutarea păcii.

Ce mesaj a lăsat ca moștenire Bisericii de astăzi?

Cu Ioan Paul I nu s-a închis o scurtă pagină din istoria papilor. Nu există îndoială că în aceste priorități exprimate și în proximitatea manifestată față de realitățile umane, în special față de cei mai nevoiași, găsim actualitatea perenă și stringentă a papei Luciani, așa cum evidențiază și recentul număr special al revistei "Cele trei Veneții" cu titlul Ioan Paul I, Albino Luciani un papă actual, publicat cu ocazia celei de-a treizeci și opta aniversări a alegerii sale. Dar cu siguranță unul dintre aspectele de actualitate a vieții și a operei slujitorului lui Dumnezeu este legat de tema centrală, evanghelică a milostivirii. E suficient de amintit numai câteva dintre expresiile sale: "Dumnezeu este milostivire"; "Dumnezeu este tată, mai mult încă este mamă"; "mamă este și Biserica, dacă este continuatoare a lui Cristos. Cristos este bun: și Biserica trebuie să fie bună, trebuie să fie mamă față de toți. Nimeni nu este exclus"; "toți suntem păcătoși (...) dar niciun păcat nu este prea mare, nici unul mai mare decât milostivirea nemărginită a Domnului". În ultima audiență generală despre caritate în același mod apare insistența asupra faptelor de milostenie. Acestea sunt motive foarte actuale cu care este presărat magisteriul papei Luciani. El a fost înainte de toate martor al iubirii milostive a lui Dumnezeu: este o constantă a vieții sale conforme cu predica sa. Și referința continuă la natura inimii lui Dumnezeu care este iubire, iubire care ne precede, are astăzi consonanțe profunde cu magisteriul papei Francisc.

Ca postulator al cauzei de canonizare a papei Luciani vă așteaptă o misiune importantă. La ce punct se află acum itinerarul canonic?

Cauza de canonizare a ajuns la faza finală. De fapt se începe examinarea de evaluare conclusivă din partea organelor colegiale ale Congregației Cauzelor Sfinților pentru proclamarea virtuților. Astfel se încheie faza romană a procesului despre viața, virtuțile și faima de sfințenie a lui Albino Luciani, care s-a deschis la 13 iunie 2008, după ce au ajuns la Roma actele investigației diecezane desfășurate din 2003 până în 2006 în dieceza de Belluno-Feltre.

Din 2008 până astăzi ce s-a făcut în această fază romană a procesului?

Faze romană a fost condusă în acești ultimi ani de raportorul general al Congregației Cauzelor Sfinților, capucinul Vincenzo Criscuolo, și ca de regulă a fost caracterizată în mod esențial de cercetarea necesară cu scopul obținerii complete a scrierilor slujitorului lui Dumnezeu, de studiul de natură istorico-științifică, de analizarea tuturor izvoarelor pe bază de documente și de mărturii cu respectiva evaluare critică și de elaborarea și compunerea lui Positio, dosarul, ordonat pe baza criteriilor stabilite, care cuprinde tot corpusul dovezilor pe bază de documente și de mărturii care trebuie să demonstreze eroismul vieții, al virtuților și al faimei de sfințenie al lui Luciani. Positio a fost tipărită și legată în cinci volume cu peste 3600 de pagini în total. Cu predarea în Congregație a lui Positio vor trebui să se exprime cu vot două sesiuni de examene: cea a congresului teologilor și cea a congresului episcopilor și cardinalilor. Itinerarul se evaluare finală se va încheia, așa cum doresc foarte mult, cu decretul stabilit de papa pentru proclamarea virtuților. De aceea așteptăm cu încredere acest rezultat fericit și ca în curând Albino Luciani să fie declarat venerabil.

Ce considerați că este important de subliniat din ceea ce a fost făcut?

Aș vrea să subliniez munca de cercetare și de elaborare enormă care a fost făcută și importanța pe care aceasta o are și din punct de vedere istoric și istoriografic, dată fiind deficitul de contribuții științifice produse despre viața și opera lui Luciani. O lucrare care n-a fost efectuată niciodată și care încă de la începutul fazei romane a fost dus înainte cu acribie și conștiință îndeosebi de dr. Stefania Falasca. Este vorba despre o restituire necesară amintirii lui Ioan Paul I pentru ca valența sa istorică să poată fi restituită cu corectitudinea și seriozitatea care i se cuvine. Așadar o muncă prețioasă, care s-a desfășurat și într-un timp relativ scurt, dacă este comparat cu acela al cauzelor altor pontifi din secolul al XX-lea, desigur exceptând cauza lui Ioan Paul al II-lea.

(După L'Osservatore Romano, 29 septembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat