Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Lourdes, criza pelerinajelor organizate

De Edoardo Caprino

Charlie nu mai plânge. Acum dansează fericit cu trei fete grațioase îmbrăcate în soră. În ce film suntem? Exact la Lourdes: în sala de mese a unui Accueil care primește bolnavii. Un telefon care reproduce muzica, un zâmbet, voința de a trăi a acestor tinere voluntare și Charlie are sărbătoarea sa pe care ar fi pierdut-o întorcându-se înainte cu avionul. Este una dintre minunile bucuriei care în fiecare zi se repetă la Lourdes și care dezmint o dată pentru totdeauna atmosferele sumbre și funebre din filmul lui Jessica Hausner ieșit în 2009.

Dar este în întregime pozitiv bilanțul pentru sanctuarul de la poalele Pirineilor în acest an jubiliar al milostivirii? Cifrele ne fac să spune că nu. În ultimii zece ani - având calculele în față - s-a înregistrat minus 30% de prezențe de pelerinaje organizate provenite din toată Europa. Cifre care ne fac să reflectăm și situații care pot fi întâlnite cu ușurință. Nu există organizație care să nu prezinte o scădere clară de pelerini însoțiți. Motivele sunt variate și diferite și pentru cel care lucrează în cadrul sanctuarului sunt ușor de identificat în criza credinței, în creșterea individualismului care duce la privilegierea formulelor "self made", în conjunctura economică dificilă, în siguranță fără a uita situația gravă legată de transporturi.

Frica, teama de atentate, pare, pe moment, să aibă incidență mică: controalele au crescut (în special intrând în cadrul țarcului care duce la bazilici și la grotă), dar sunt blânde și se limitează la deschiderea genților și rucsacurilor. Marea bolnavă a pelerinajelor spre Massabielle este Europa. Pelerinajele rezistă dacă episcopul local le organizează personal (sunt interesante pentru asta cazurile Marii Britanii și al Irlandei). În schimb acolo unde stimulentul apostolic este numai al asociațiilor dificultățile sunt evidente. O creștere a prezențelor se întâlnește din partea asiaticilor și a nord-americanilor, dar adesea călătoria lor la Lourd este greu de identificat ca un pelerinaj tradițional. De fapt, etapa la grotă se inserează într-un tur care atinge - de exemplu - Biarritz, Pairs și Roma. Și acest tip de călătorii este apanaj al lui tour operator, nu al organizațiilor tradiționale.

În timpul sezonului nu lipsesc zile în care prezența este la termenii minimi cu procesiuni euharistice și procesiuni "aux flambeaux" mai liniștite față de cele din urmă cu câțiva ani. Sanctuarul începe să se umple vinerea după-amiază pentru a ajunge la capacitatea maximă duminica, la liturghia internațională celebrată la bazilica subterană dedicată lui Pius al X-lea. Deci pelerinaje "mușcă și fugi", față de cele tradiționale de șase zile (dintre care două de călătorie).

Se spunea despre dificultățile transporturilor: călătoriile cu trenul sunt cel puțin "ale speranței" luând în considerare timpii biblici ceruți. Un exemplu: de la Milano la Lourdes în timpi normali (până în urmă cu 6-7 ani) erau 15-16 ore. Astăzi sunt de circa 23 dacă nu 24 de ore, întorcându-ne astfel la timpi vrednici de anii Patruzeci și Cincizeci din secolul trecut. Fără a uita că în acele trenuri călătoresc bolnavi gravi. De ce toate acestea? De mulți ani căile ferate franceze semnalează lucrări de modernizare a rețelei feroviare care prin urmare comportă întârzieri. Dacă vedem timpii indicați de întârziere pentru terminarea rețelei italiene Salerno - Reggio Calabria sunt nimic.

Adesea trenurile sunt parcate în miezul nopții în stații secundare timp de ore, lăsând să treacă mai întâi nu numai trenurile de persoane, dar și cele de marfă. Suferințele pentru bolnavi, pentru personal și pentru pelerini nu sunt puține. O soluție este astăzi călătoria în autocar, însă pe moment nu este desigur o rezolvare. Timpii de călătorie sunt tot la fel de lungi și autocarele amenajate nu permit să poată fi mișcat și schimbat bolnavul cu aceeași libertate ca în tren.

Viitorul este deci avionul? Probabil. Dar și pe acest front uimește că aeroportul din Tarbes este folosit și ca "parcare" de aeromobile mari. De ce? În numărul din mai, anul curent, al Buletinului Asociației Medicale Medicales din Lourdes) a apărut un articol exploziv - care în străinătate n-a fost foarte urmărit - semnat de Michael Harrington. Este managing director de la AlbaStar, una dintre companiile aeriene care investește cel mai mult în călătoriile la Lourdes. Harrington scrie textual: "Am putea de exemplu să punem prețuri și mai mici pe zborurile noastre pentru Lourdes, însă diferențialul în prețul carburantului la aeroportul din Lourdes este de patru ori mai mare decât cel al unei escale normale".

Un cost de patru ori mai mare decât acela dintr-un alt aeroport europeană este un caz cu siguranță unic. De ce toate acestea? Tot Harrington explică asta ca "efect al monopolului decenal de care se bucură societatea de carburanți care lucrează acolo". Acest preț - pentru AlbaStar și pentru celelalte companii - este al doilea cel mai mare plătit în toată Europa și are incidență pentru circa 40% din costuri. Cu un vârf înveninat Harrington notează la final că aeroportul din Lourdes ia bani de la societatea de carburanți... Deci lipsește o politică minim turistică din partea autorităților locale pentru a relansa Lourdes față și de alte sanctuare ale căror cost de călătorie și rămânere este cu siguranță mai convenabil.

Sandro De Franciscis este de șapte ani la conducerea lui Bureau des Constatations Médicales din Lourdes, primul italian care ocupă această funcție prestigioasă - și unică în genul său -. Amintește cum în cursul anului 2015 biroul său a adunat 32 de presupuse vindecări ale căror istorii se puteau considera potențial adevărate. De la observatorul său privilegiat nu a întâlnit flexiuni atât în numărul de medici prezenți la Lourdes cât și în numărul de bolnavi care se adresează Biroului. Nu-i scapă cât de mult s-a schimbat modelul de pelerinaj. S-au schimbat și bolnavii care se văd la Lourdes: nu mai sunt cozi de tărgi, ci adesea este greu de deosebit așa-numitul sănătos de cel bolnav.

Același Bureau Médical - prin opera lui De Franciscis - a făcut un pas înainte identificând domeniul său de analiză față de "vindecări inexplicate în lumina cunoștințelor medicale din acel moment". Minunile în puțin timp au trecut de la 67 la 69 (ambele italiene) și o atenție tot mai accentuată se acordă față de tulburarea psihică. Cine este deci pelerinul de astăzi? Portretul robot este greu de realizat dar cu siguranță este persoană care se mișcă mai ușor singur sau în grupuri restrânse, pentru puțin timp (chiar și o singură zi). Este valabil atât pentru cel sănătos cât și pentru cel bolnav.

Se poate pune întrebarea dacă acesta este sfârșitul pelerinajelor organizate. Nu desigur, chiar dacă lor li se cere să regândească prezența lor. Dar până când se vor vedea minuni de tineri care decid să dedice șase zile din viața lor așa de intens alături de cei bolnavi, să petreacă timpul lor până la ore târzii în fața grotei, aceste călătorii organizate vor avea mereu un sens. Chiar și printre mii de dificultăți. În așteptarea de noi căi.

(După Vatican Insider, 28 septembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat