Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa dialoghează cu membrii Consiliului Ebraic Mondial

Sub semnul apropierii și al prieteniei

Dialogul și prietenia dintre evrei și catolici, și printre aceștia și musulmanii, primirea migranților, în pofida temerilor legate de fundamentalismul terorist și amintirea lui Shoah: acestea au fost principalele teme tratate de papa Francisc în timpul dialogului cu membrii Consiliului Ebraic Mondial întâlniți în după-amiaza zilei de 26 septembrie 2016 la "Sfânta Marta". Șapte intervenții - o introducere și șase întrebări în diferite limbi (engleză, italiană și spaniolă) - au ritmat conversația, la care pontiful a participat răspunzând în italiană.

"Duminica aceasta celebrăm Anul Nou ebraic, Rosh haShana - a spus primul dintre interlocutorii săi la începutul întâlnirii adresându-se lui Francisc - și evreii din lume se întâlnesc și își transmit urarea de un an nou dulce și fericit". În același timp, a continuat el, se adresează și "acelor persoane care au fost gentile cu evreii, pentru a le ura un an nou fericit. Darul pe care ni-l schimbăm este o prăjitură umplută cu miere, cu urarea de dulceață și lumină. Și dumneavoastră ați fost un prieten sincer al neamului evreu și noi vă mulțumim mult pentru tot ceea ce faceți". Pentru aceasta, a adăugat el, "ne adresăm dumneavoastră și cu dorința păcii, pacea în Orientul Mijlociu", unde "catolicii continuă să fie uciși pentru că sunt catolici. Și este necesar ca noi să facem tot posibilul pentru a aduce pacea; este necesar și ca să existe pace între Israel și Palestina. Noi dorim mult, într-adevăr mult să lucrăm împreună cu dumneavoastră pentru ca această pace să devină posibilă". După ce a oferit o prăjitură, conform tradiției, rabinul i-a arătat pontifului menorah care "pentru prima dat va fi expusă, vizibilă lumii", cu ocazia unei expoziții comune între Vatican și Muzeul ebraic din Roma.

La rândul său papa a mulțumit "pentru această vizită atât de prietenească" și pentru "efortul de a vă apropia, pentru că apropierea este o binecuvântare a lui Dumnezeu. În schimb când ne îndepărtăm vin lucrurile urâte, antipatiile, războaiele. Și apropierea noastră nu este numai fizică, de bună educație".

"Nu, apropierea noastră bună - a reafirmat el - este esențială! Nu se poate înțelege creștinismul fără rădăcinile sale ebraic. Și pentru aceasta un creștin nu poate să fie antisemit". În schimb dialogul dintre catolici și evrei "înseamnă a merge împreună, a se apropia unul de altul, a se cunoaște mai bine, a dialoga, a face prietenii și a merge înainte. Suntem fii ai lui Abraham!". Pentru aceasta, a destăinuit pontiful, "eu am atâția prieteni evrei, pe care-i iubesc mult. Dar pentru mine este natural. Și vorbesc cu voi și cu prietenii mei despre pacea mondială pe care o vrem toți. Și aceasta este o misiunea pe care trebuie s-o facem împreună".

Apoi Francisc a mulțumit pentru vizita făcută "cu puține zile înainte de anul nou" și a urat celor prezenți "tot ce-i mai bun, tot ce-i mai bun pentru fiecare dintre voi. Vă urez dulceața, aceea adevărată care vine de la Dumnezeu. Și vă cer să vă rugați și pentru mine, pentru munca mea, pentru slujirea mea adusă păcii, unității, fraternității noastre a tuturor".

Afirmând că este emoționat de cuvintele pontifului, un al doilea interlocutor l-a întrebat dacă "atunci când vorbim despre pace putem face mai mult pentru a încerca să ajungem la musulmani" - dat fiind "că și ei sunt fii ai aceleiași familii a lui Abraham" - pentru "a încerca să se reducă acele tensiuni care sunt la rădăcina atâtor probleme". Papa a răspuns afirmativ, subliniind că, pe baza propriei experiențe personale, ajută mult în acest proces "apropierea și blândețea. Să nu ne fie frică să vorbim".

"Este adevărat - a recunoscut el - că în aceste ultime timpuri s-au născut grupuri puternice de terorism, care au rănit creștinii, evreii, yazidii, atâția oameni și atâtea minorități în Orientul Mijlociu". Dar este adevărat și că în fiecare religie se găsesc grupuri mai mult sau mai puțin mici de fundamentaliști. "Fundamentalismul - a spus el - este dușmanul dialogului. Și noi, creștinii, catolicii, avem câteva grupulețe din astea". Dar "cu aceia care nu sunt fundamentaliști, cu aceia care au o atitudine prietenească, fraternă", trebuie "să vorbim ca frați. «Tu ești musulman, eu sunt evreu, eu sunt creștin...»: asta se poate face. A conviețui, cu prietenie". Apoi, a adăugat el, "teologii vor face discuția teologică, necesară și ea, dar este misiunea lor. A noastră este prietenia cu oamenii care nu sunt așa de fundamentaliști".

Pontiful a făcut referință la câteva critici primite după călătoria la Lesbo, pentru că "în avion a dus trei familii toate musulmane". Dar în realitate "prietenia trebuie să se facă" dincolo de diferențele religioase. "Noi în Argentina - a povestit el - avem o experiență de conviețuire destul de bună. Pentru că au fost valuri migratoare din Orient, din Orientul Mijlociu, și toți am avut la școală colegi evrei sau vreun musulman". Pe urma amintirilor personale, Francisc a explicat că "argentinienii sunt foarte respectuoși, și de vreme ce evreii veneau majoritatea din zona Odessa", în practică în Argentina "toți evreii sunt «ruși». Și de vreme ce toți musulmanii - sirienii, libanezii - veneau cu pașaportul marelui imperiu otoman, toți erau «turci». Și între noi, prietenește, ne dăm această poreclă: «Este rusul? Este turcul?»". Dar mereu "cu mare prietenie".

"Eu - a destăinuit el - am avut atâția prieteni evrei; mai puțini musulmani, pentru că musulmanii au mers în nord-estul țării, cea mai mare parte; există, la Buenos Aires, dar majoritatea locuiesc în nord-vest. Și cred că asta, a face prietenie, a vorbi cu oamenii liniștiți", nu cu grupurile fundamentaliste, "și a se ruga unii pentru alții, face bine. Eu mă rog pentru voi și pentru musulmani, și știu că atâția dintre voi și atâția musulmani se roagă pentru mine".

A doua întrebare a pornit de la considerația că cea mai mare parte dintre cei prezenți la întâlnire erau imigrați și ca atare în măsură să înțeleagă profund problemele celor care părăsesc propria patrie și ajung într-o nouă țară. "Când noi am venit - a explicat el - nu întotdeauna am fost bineveniți, și totuși, în același timp, ne este frică de imigrații care vin din Orientul Mijlociu, pentru că între aceștia unii îi urăsc pe evrei. Ne este frică pentru copiii noștri" și "pentru noi aceasta este o problemă foarte serioasă: noi ne rugăm mult pentru pace și noi privim la dumneavoastră". Însă "cei care nu vin în pace ne preocupă mult", a admis el citând câteva statistici conform cărora la 70% dintre evreii din lume le este frică atunci când merg la templu cu ocazia lui Rosh haShana, pentru că se tem să nu sufere un atentat. "Este urât - a destăinuit el - când mergem la templu, să vedem atâția soldați afară, care ne protejează; n-ar trebui să fie așa. Ne adresăm Domnului și îi cerem: ce putem să facem? Și în acest domeniu noi cu adevărat avem mare nevoie de călăuzirea sa".

La rândul său Francisc a observat că "și în institutul ebraic din Buenos Aires, după atentatele care au fost, acum există mici bariere pentru a apăra clădirea". De fapt, a amintit el, "evreii au avut două atentate mari" în capitala argentiniană, făcute "de oameni din afară care răspundeau la interese fundamentaliste".

Cât privește fenomenul migrator, pontiful a invitat să se evalueze tocmai această "dublă experiență: a fi primiți și a fi integrați". Pentru că "a primi fără a integra nu este bun". Și a dat exemplul "familiilor care au venit" din Lesbo (la care s-au adăugat ulterior alte nouă persoane) și care sunt un exemplu pozitiv de integrare: cei cinci copii sirieni, deja după trei zile de la sosire "erau la școală, pentru a se integra". Și când "după câteva luni i-am invitat la prânz - a povestit Francisc - copiii vorbeau italiana ca limbă mamă. Și aveau prieteni creștini, italieni". Părinții se integrau "un pic mai lent", oricum "aveau unul un loc de muncă, altul era croitor, altul era inginer și începeau să lucreze": și ocupație înseamnă integrare.

"Acest lucru - a subliniat Francisc - este foarte important. A primi fără a integra este rău". Deci când se vorbește despre migrații, este adevărat că "există pericol, dar soluția este integrarea". O integrare care în afară de asta trebuie să fie "dublă: și ei trebuie să accepte să fie integrați".

Apoi un evreu care trăiește în Argentina a mulțumit papei pentru călăuzirea sa în două domenii specifice - criza umanitară și refugiații sirieni - și pentru enciclica Laudato si', care "a fost de inspirație incredibilă pentru lume". De altfel, a explicat el, Argentina "a fost una dintre primele mari țări care a semnat acordul de la Paris" despre mediu și este în afară de asta "una dintre puținele țări din America Latină care a acceptat să primească refugiați în număr mare". De aici întrebarea: cum se pot "convinge alte țări să accepte un număr mai mare de refugiați în această gravă criză umanitară?".

Pontiful a afirmat că "în Argentina există o situație specială, pentru că fie Statele Unite fie Argentina erau locurile unde mergeau migranții din Europa. Eu - a povestit el - sunt fiu de imigrați: tatăl meu a venit la vârsta de 24 de ani și s-au integrat imediat cu toții". Și în acest sens, conform lui Francisc, o altă țară "importantă" este Venezuela pentru că în țesutul său social "există atâta sânge evreu".

De la Americile care primesc refugiații, discursul s-a mutat apoi spre Europa, îndeosebi cea centro-orientală, unde, a afirmat un altul dintre cei prezenți, "cuvintele de ură sunt foarte puternice, împotriva imigraților. Ce putem face - s-a întrebat el - împotriva acestor cuvinte de ură?".

Papa a răspuns că "Europa este îmbătrânită", preluând o idee expusă deja în timpul vizitei sale la Strasbourg și apoi în Vatican cu ocazia conferirii premiului Carol cel Mare. "Nu pot să vorbesc - a spus el - despre «mama-Europa». Vorbesc despre «bunica-Europa». Și a ne gândi că Europa a fost făcută cu atâtea migrații, în istorie, care au îmbogățit-o! Acum eu văd că se închide: fiecare țară se închide pentru a se apăra. Eu respect fiecare țară, nu mă amestec în politicile interne", dar este ceva care denotă lipsă de creativitate: "Europei îi lipsește creativitatea". E suficient a lua în considerare că "una dintre problemele cele mai grave" ale continentului este "scăderea numărului de nașteri", urmată de aceea a "lipsei locurilor de muncă. Și acest lucru este grav" și provoacă "oboseala europeană". De aici necesitatea de "a recupera o economie socială de piață, care să învingă economia «lichidă» și s-o facă mai concretă". Cu privire la concretețe, gândirea lui Francisc s-a îndreptat îndeosebi "spre țărani, spre bunicii noștri".

Pentru mulți dintre cei prezenți figura bunicilor este legată indisolubil de tragedia lui Shoah. Una dintre ele a făcut referință tocmai la vizita pontifului la lagărul din Auschwitz, "care pentru noi toți este izvor de amintiri teribile", și la alegerea sa de a tăcea, care a fost foarte apreciată de evrei. Dar, a afirmat ea, dacă "acest lucru este bine când se merge la Auschwitz, apoi când în Europa se întâmplă lucruri teribile, cum vedem noi în fiecare zi, oare nu folosește mai mult tăcerea, oare trebuie să se înalțe un strigăt puternic al tuturor religiilor împreună; al nostru al tuturor, împreună cu instituțiile".

La rândul său Francisc s-a declarat de acord cu privire la faptul că despre anumite chestiuni astăzi "este prea multă tăcere. Se vorbește puțin despre asta", mai ales "despre persecuții". Și gândul său s-a îndreptat "spre persecuțiile creștinilor, de exemplu, spre persecuția săracilor yazidi", pe care "nimeni nu-i vrea" și despre care se "vorbește puțin. Și poporul evreu? Și el". Pentru aceasta, a insistat el, "trebuie să vorbim împreună: împreună pentru conviețuire, pentru pace, pentru fraternitate, pentru prietenie. Suntem cu toții frați! Este prea multă tăcere, dar tăcere rea!".

În sfârșit mărturia unui bărbat care săptămâna trecută a luat cina în casa președintelui Santos din Columbia, unde a ajuns la împlinire un foarte important proces de pace. Șeful statului columbian, i-a spus papei, "mi-a cerut să vă transmit o mulțumire și speră într-o binecuvântare din partea dumneavoastră. Dumneavoastră sunteți un bun exemplu în lume, în acest moment în care grupuri care au fost dușmane timp de cincizeci de ani pot să conviețuiască în pace și să dezvolte un viitor mai bun".

Papa a răspuns că semnarea acordului din 26 septembrie nu este numai o încheiere ci un adevărat început. De fapt, cu acel gest "lucrul nu s-a terminat: va fi apoi poporul columbian, prin plebiscit, cel care va spune «da» sau «nu». Eu văd două lucruri: președintele Santos a riscat totul pentru pace, dar văd și o altă parte care riscă totul pentru a continua războiul. Și asta rănește sufletul".

(După L'Osservatore Romano, 28 septembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat