Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Dezbaterea despre "Amoris laetitia"

Între normă și condiție morală

De Alfred Marek Wierzbicki

Universitate catolică din Lublin

Încerc să urmăresc dezbaterea despre Amoris laetitia care se desfășoară în paginile lui "L'Osservatore Romano". Lucrul impresionant este cât de des este discutat raportul dintre învățătura sfântului Ioan Paul al II-lea și cea a papei Francisc. Pare că este nevoie să se aprofundeze adevărata semnificație a unei continuități creative. Pentru a găsi o cheie adaptată pentru a înțelege învățătura Bisericii despre căsătorie și despre familie mai întâi trebuie să se refuze hermeneutică rupturii, sau chiar a trădării, așa cum susțin unii, și în același timp să nu se confunde continuitatea cu lipsa de noutate. Cu intervenția mea nu intenționez să luminez complexitatea raportului teoretico-doctrinal și pastoral dintre Wojtyła și Bergoglio pentru că asta ar cere o eseu mai amplu și întemeiat; în schimb mă limitez la câteva observații.

Primul lucru care uimește un cititor atent atât al papei Wojtyła cât și al papei Bergoglio este înrădăcinarea foarte profundă a magisteriului lor în Sfânta Scriptură. În ambele cazuri reflecția doctrinală și sapiențială se bazează pe mesajul biblic. Ioan Paul al II-lea a îmbogățit antropologia creștină cu o "teologie a trupului" dezvoltată în jurul conceptului de imago Dei care conține un imensă relevanță teoretică și existențială, iar acum Francisc adaugă o "teologie a duioșiei", inspirată din semnificația densă a imnului adus iubirii de sfântul Paul. Orice filozofie în magisteriul celor doi Pontifi - și aici e vorba despre o filozofie de amprentă personalistă - derivă din înțelegerea originară a realității biblice în lumina căreia este interpretată experiența umană a bărbatului și a femeii. Nu trebuie să ne așteptăm la prea multe citate din teologia trupului în exortația apostolică Amoris laetitiy, ținând cont de faptul că Francisc n-a voit să scrie o disertație. De altfel ar fi nedrept să încercăm să opunem o învățătură alteia numai pe baza numerelor de citate, mai degrabă trebuie studiată structura fundamentală a gândirilor pentru a găsi continuitatea lor indiscutabilă. În această lucrare, dată fiind scurtimea textului, se poate doar face aluzie la prezența creativă, adică esențială și vie, a gândirii lui Ioan Paul al II-lea în gândirea lui Francisc.

Atât Familiaris consortio cât și Amoris laetitia manifestă o extraordinară sensibilitate față de condițiile socio-culturale ale familiei în timpul prezent. Nu trebuie să uimească faptul că odată cu trecerea timpului se schimbă accentele pastorale, deoarece la noile provocări se încearcă să se dea noi răspunsuri adecvate. Perioada de după Familiaris consortio a fost marcată de eclipsa idealului creștin al căsătoriei și al familiei, o eclipsă netrăită vreodată în acest grad.

A propune din nou idealul creștin nu încetează să fie actual, însă această actualitate a sa nu se poate reduce totuși la satisfacție datorită mărturiilor perechilor care au reușit să realizeze viziunea creștină despre căsătorie și despre familie în viața lor. Trebuie să ne preocupăm și de perechile care au eșuat. Cu alte cuvinte, actuala provocare nu constă într-o criză doctrinală; ceea ce ne preocupă, în schimb, este faptul că a reieșit o criză răsunătoare a aceleiași realități a căsătoriei și a familiei. Deja Ioan Paul al II-lea dedică spațiu amplu considerațiilor cu privire la situațiile iregulare, iar acum Francisc, în continuitate cu acest pas decisiv făcut de Papa polonez, prezintă o asemenea preocupare care s-a format ulterior în timpul adunărilor sinodale din 2014 și din 2015.

Cea mai mare parte a discuțiilor după publicarea lui Amoris laetitia se referă la capitolul al optulea. În pofida importanței imense a acestei părți a exortației, nu trebuie să se fixeze toată atenția interpretativă numai pe aceasta; mai degrabă trebuie citită în contextul întregului document. Frica de subiectivism și de relativism - exprimată uneori de criticii Pontifului - poate fi depășită cu ușurință. Cred că este o adevărată lărgire în orizontul etic aceea pe care ne-o oferă Papa Francisc. De fapt, nu e vorba de a înlocui etica normativă obiectivă cu etica narativă subiectivă, ci de a vedea complementaritatea lor.

Uneori se poate observa tensiunea între latura obiectivă și latura subiectivă a experienței morale, dar nu se pot separa aceste două aspecte ale realității morale autentice, nu se poate elimina subiectul, nici istoria sa și drama sa. Emfaza asupra rolului conștiinței și asupra valorii de cunoaștere și de formare a discernământului situației morale concrete a subiectului nu contrazice adevărul obiectiv al normei morale. Francisc nu propune să se priveze de valoare normele obiective, ci, în spiritul milostivirii, ne încurajează să verificăm prin procesul discernământului adevărata condiție morală a subiectului.

În ultima sa carte neterminată despre etică, Wojtyła încearcă să schițeze profilul deplin al filozofiei morale și demonstrează pe de o parte limitele eticii înțelese simplu ca știință practică și pe de altă parte cele ale eticii înțelese simplu ca știință normativă. "Dar trebuie să afirmăm totuși - explică el - că acest concept al eticii ca știință practică, semnalat de noi, trebuie să se afle la mijloc, într-o cazuistică exagerată și situaționism. El constituie o linie de demarcație care desparte însăși substanța eticii de ambele devieri" (L'uomo nel campo della responsabilit?, Milano Bompiani, 2002, pag. 165). Teologii și filozofii care exprimă opinia că Amoris laetitia s-a îndepărtat de doctrina morală fundamentală din Veritatis splendor, adică de doctrina legii naturale, după părerea mea oferă o lectură destul de unilaterală a enciclicei wojtyliene. În realitate ea conține un strat narativ alături de un strat normativ. E suficient de amintit că primul capitol prezintă dialogul lui Cristos cu tânărul bogat ca model al experienței trăite a moralității. A citi Veritatis splendor ca și cum ea ar fi numai o expunere doctrinală a legii naturale ar fi împotriva bogăției perspectivelor sale care unesc momentul subiectiv și obiectiv al vieții morale.

Rocco Buttiglione și Rodrigo Guerra López, în L'Osservatore Romano din 20 și 23 iulie, notează cu preocupare rezistența teologilor și filozofilor în fața noutăților din Amoris laetitia. Cu siguranță disensiunea are diferite motive și nu trebuie să se reducă toate pozițiile la aceeași matrice, ci, așa cum observă cei experți autoritari ai filozofiei lui Wojtyła, atâtea opinii s-au manifestat în forma apărării moștenirii doctrinale a sfântului Ioan Paul al II-lea. Asta explică și pentru ce Guerra López amintește faptul că lucrarea lui Wojtyła Persoană și act a fost criticată de un grup de tomiști din școala filozofică din Lublin din cauza depășirii sale a anumitor aspecte ale tomismului. Conform lui Guerra López, dezbaterea de la Lublin din decembrie 1970 s-ar putea trata ca exemplu care demonstrează că izvorul neînțelegerii unei nu se află în conținutul ei ci mai degrabă în obișnuințele intelectuale ale cititorilor.

La intervenția lui Guerra López a reacționat salvatorianul Jarosław Merecki cu textul Fidelitatea prea creativă devine infidelitate. Merecki are dreptate când scoate în evidență influența sfântului Toma asupra gândirii lui Wojtyła și pe bună dreptate subliniază prietenia pe care o trăiau profund Wojtyła și dominicanul Mieczysław Krčpiec (în acea vreme filozofi prestigioși ai școlii din Lublin), dar Merecki greșește când afirmă că Krčpiec încă de la început a înțeles adevărata semnificație a antropologiei prietenului său. E suficient de citit recenzia scrisă de tomist imediat după publicarea lucrării Persoană și act pentru a verifica prima receptare negativă a acestui volum. După câțiva ani de reflecție, și probabil și din cauza conversațiilor dintre cei doi filozofii, Krčpiec s-a apropiat de poziția lui Wojtyła. Așadar, la înțelegerea mai matură și adecvată a unei gândiri noi se ajunge prin dialog, cu care se încearcă să se vadă aceleași lucruri în lumina nouă. Ar fi de dorit foarte mult ca tocmai această metodă să fie aplicată și de criticii lui Francisc.

Spunea Goethe că dacă unul vrea să înțeleagă un poet trebuie să meargă în localitatea lui. Totuși a vizita o localitate ca turist ar fi prea puțin pentru a înțelege spiritul său, lucru pentru care este necesar un studiu aprofundat. Apreciez mult propunerea lui Guerra López de a lansa o serie de seminarii cu privire la gândirea filozofică și teologică a Americii Latine. Ea rămâne încă destul de necunoscută printre noi europenii. Trebuie să învățăm de la Papa Francisc, nu pentru că vine de la "capătul lumii", ci pentru că Biserica ce i-a dat naștere devine acum Biserică izvor.

Distincția dintre Biserică izvor și Biserică reflexie este o contribuție a gânditorului uruguayan Alberto Methol Ferré. După moartea sa, Papa Francisc a spus: "Ne-a ajutat să gândim". Biserica izvor este Biserica protagonistă în timp ce Biserica reflexie rămâne receptoare. În urmă cu ani Methol Ferré intuia noul moment istoric al Bisericii latinoamericane: "Ceea ce afirm este necesitatea de a nu pierde începuturile unei gândiri care determină Biserica latinoamericană să asume rolul «Bisericii izvor»" (Alberto Methol Ferré și Alver Metalli, Il papa e il filosofo, Siena, Cantagalli, 2014, pag. 116).

Alegerea ca Pontif a cardinalului Jorge Mario Bergoglio a accelerat istoria Bisericii latinoamericane. Trebuie să învățăm darul noii Biserici izvor nu pentru a deveni inovatori ci pentru a fi mai fideli față de Cristos, care formează Biserica în istorie prin oamenii pe care-i cheamă.

(După L'Osservatore Romano, 27 septembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 4.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat