Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Georgia, între papa și patriarh nicio "rugăciune comună"

De Gianni Valente

Se vor saluta cordial. Vor rosti unul în fața altuia discursuri pline de afect și de respect. La 1 octombrie 2016 la Mtskheta, în catedrala patriarhală din Svétitskhovéli, vor aprinde împreună lumânările. Însă între patriarhul Ilie al II-lea și papa Francisc, în apropiata sa vizită în Georgia, nu este prevăzută nicio rugăciune de recitat împreună. Surse ale Patriarhiei ortodoxe georgiene, transmise de agenția austriacă Kathpress, au voit să reafirme asta apertis verbis, la puține zile de la sosirea Episcopului de Roma. Papa va fi primit conform "tradiției de ospitalitate" atribuită Bisericii georgiene, cu respectul datorat unui "șef de stat". Însă diferențele doctrinale cu Biserica Catolică - se afirmă de la Tbilisi - nu permit patriarhului să se roage în public împreună cu Papa.

În realitate, considerațiile care s-au scurs de la Patriarhia ortodoxă din Georgia nu trezesc surprize în cel care are prezentă realitatea ortodoxiei georgiene, și cu atât mai puțin în palatele vaticane: în programul călătoriei, difuzat de Sala de Presă vaticană la 12 septembrie, nu figurează niciun moment de rugăciune de împărtășit în public între Ilie și Francisc.

Biserica ortodoxă din Georgia este cunoscută pentru interpretarea sa rigoristă a canoanelor propriei tradiții ecleziale, care din totdeauna face chinuit raportul său cu mișcarea ecumenică și cu înseși Bisericile surori din ortodoxie. Adeziunea sa precoce - deja în 1948 - la Consiliul Ecumenic al Bisericilor (KEK) se explică numai cu faptul că acel organism în acel timp constituia pentru reprezentanții săi o oportunitate prețioasă pentru a ieși din Cortina de Fier și a comunica cu Bisericile ortodoxe din lumea întreagă. Dar deja de la adunarea din Vancouver, în 1983, ortodocșii georgieni au suspendat orice participare activă la inițiativele KEK și apoi au ieșit complet din acea rețea de Biserici și comunități ecleziale. Au lipsit și de la Conciliul panortodox celebrat la Creta în iunie 2016. În schimb au luat parte la sesiunea Comisiei mixte de dialog teologic între Biserica catolică și Biserica ortodoxă desfășurată la Chieti de la 15 la 22 septembrie: acolo au semnat și documentul despre primat și sinodalitate aprobat în unanimitate la sfârșitul lucrărilor, dar au pretins - trezind unele perplexități și printre reprezentanții celorlalte Biserici ortodoxe - ca în comunicatul redactat la sfârșitul sesiunii să fie inserată o referință la "dezacordul" manifestat de ei cu privire la unele puncte ale textului aprobat.

Reacția imobilizată a ortodoxiei georgiene în fața drumului ecumenic a marcat și vizita papală făcută în Georgia de Ioan Paul al II-lea în noiembrie 1999. Și de data aceea, între papa și patriarh n-a existat nicio rugăciune comună. Atunci, colantul vizitei papei a fost tot emfaza pusă pe după '89 și pe căderea Zidului Berlinului, a cărei aniversare de zece ani se celebra chiar în acele zile. Cel care l-a primit pe papa polonez a fost președintele georgian de atunci Eduard Shevardnadze, care în faza terminală a Uniunii Sovietice a fost ministru de externe al lui Mihail Gorbaciov. Toată vizita papală s-a desfășurat în atmosfera de celebrare a acelui fapt politic, pe care papa Wojtyła l-a definit în acea călătorie "rezultat al circumstanțelor extraordinare" și "eveniment care în mod simbolic a deschis o nouă eră în viața multor țări". Însuși Shevardnadze a vot puternic vizita papei ca trecere obligatorie a strategiei sale politice de apropiere de Occident. Și chiar patriarhul Ilie, în salutul său adresat lui Ioan Paul al II-lea, a definit vizita papală "un mare eveniment politic".

Contextul în care are loc vizita în Georgia a papei Francisc este foarte diferit. Prietenia fraternă dintre papa și patriarhul ecumenic Bartolomeu, împreună cu întâlnirea sa în Cuba cu patriarhul rus Chiril, sunt numai semnele cele mai clare ale grijii care însuflețește Biserica catolică în drumul spre refacerea comuniunii depline cu Bisericile ortodoxe. Un drum care trebuie parcurs împreună, fără a forța pasul sau a exercita presiuni. Fără a pretinde impunerea de scenografii liturgice pentru a mulțumi lăcomia de photo opportunity de la Instagram.

Papa Francisc cunoaște și respectă dificultățile trăite de atâtea Biserici ortodoxe, puse sub stres de cei pe care mitropolitul Ioannis Zizioulas, cel mai mare teolog creștin în viață, i-a definit "talibani ortodocși": grupuri organizate și gălăgioase, care denaturează referința la credința ortodoxă în ideologie identitară, mereu gata să acuze de înaltă trădare pe patriarhii, episcopii și teologii mai dispuși să recunoască și să trăiască unitatea în Cristos a tuturor botezaților. Pentru aceasta este nevoie de răbdare. Pentru a-i aștepta pe toți și a nu lăsa pe nimeni în urmă, pe drumul pe care nimeni nu-l poate parcurge singur, fără "lucrarea" Duhului.

(După Vatican Insider, 24 septembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat