Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Bârfe și murmurări

Viciul cel mai dificil de extirpat

De Enzo Bianchi

Încă de la primul său discurs de sfârșit de an adresat Curiei Romane, papa Francisc n-a pierdut niciodată ocazie pentru a stigmatiza un viciu care apare des în fiecare curie, dar și în fiecare comunitate, mai ales monastică sau călugărească: bârfele și murmurările. Și cuvintele sale - în discursuri oficiale ca și în predici spuse liber - nu se tem de expresii biciuitoare: a cerut practica "obiecției de conștiință" în fața cuvintelor zadarnice care pot să ucidă, a condamnat "terorismul bârfei", a avertizat cu privire la "murmurări și invidii" mai ales pe cel care are o slujire în Biserică și pe cel care trăiește viața călugărească, evidențiind "puterea distructivă" a limbii folosite ca armă împotriva fraților și surorilor.

Dar ce sunt murmurările și bârfa? Murmurare este cuvânt, discurs ostil care exprimă reprobare, indispoziție, dar care nu este spus cu glas tare și celui căruia ar trebui să i se spună ca eventuală corectare fraternă, ci este șoptită în ascuns, acoperită, mai asemănătoare cu un zgomot neclar decât cu un cuvânt uman (murmur). Rodolfo Ardente (secolul al XI-lea) așa o definește: murmuratio est oblocutio depressa minoris contra maiorem ob impositam sibi rei gravitatem.

A nu se uita că murmurarea este un viciu detestabil, descris de mai multe ori în Biblie. Această atitudine apare în cărțile în care se atestă ieșirea din Egipt a poporului lui Israel. În drumul din deșert, ajuns la Mara, când apa s-a constatat că este amară, atunci "poporul a murmurat împotriva lui Moise" (Ex 15,24). Imediat după aceea, iată o altă murmurare în deșertul Sin, împotriva lui Moise și Aron, cele două călăuze ale exodului: "De-am fi murit de mâna Domnului în țara Egiptului, când ședeam lângă oalele cu carne, când mâncam pâine pe săturate! Dar voi ne-ați scos în pustiul acesta ca să moară de foame toată această adunare" (Ex 16,3). Și însuși Moise definește aceste cuvinte ca murmurare (Ex 16,8). Puțin mai departe, la Refidim, "poporul a murmurat împotriva lui Moise" (Ex 17,3). Și Maria și Aron, sora și fratele lui Moise, au murmurat împotriva lui ("au vorbit împotriva lui Moise", Num 12,1) și au primit de la Dumnezeu pedeapsa leprei (cf. Num 12,9-10).

Murmurări sunt contestări la adresa conducerii, a autorității, dar nu adresate direct destinatarului, ci făcute în ascuns, când este posibil de a face judecăți, de a mări faptele petrecute, de a le manipula, nefiind prezent cel care ar putea și ar avea dreptul sacrosanct de a explica, de a se apăra sau de a fi de acord cu umilință cu critica. Psalmii istorici vor aminti aceste murmurări și sancțiunea lor, reînnoind mereu invitația de a nu participa la ele. Numai un exemplu, care arată printre altele cum murmurarea este strâns legată de lipsa de credință (cf. și Ex 16,8): "Nu s-au încrezut în cuvântul lui. Au murmurat în corturile lor, n-au ascultat glasul Domnului" (Ps 106,24-25). În sfârșit, uimește că restul umil și sărac al lui Israel este prezentat cu o trăsătură care se referă tocmai la folosirea cuvântului: "nu va mai spune minciuni și nu se va mai găsi în gura lor o limbă înșelătoare" (Sof 3,13).

În Noul Testament, în afară de murmurările îndreptate împotriva lui Isus de adversarii săi (cf. Lc 5,30; In 6,41.43.61) sau de mulțimi (cf. In 7,12.32), este impresionant de observat cu câtă insistență scrierile apostolice avertizează cu privire la acest viciu teribil: "Nici să nu murmurați așa cum au murmurat unii dintre ei și au fost nimiciți de îngerul nimicitor" (1Cor 10,10); "Toate să le faceți fără murmurări" (Fil 2,14); "Practicați ospitalitatea unii față de alții, fără plângeri" (1Pt 4,9).

Așadar murmurările par viciul care apare cel mai des în comunități: de ce? Pentru că sunt modul cel mai ușor de descărca violența față de autoritate și față de deciziile sale sau față de alții din comunitate, când nu se are curajul acelui față în față, al adresării cuvântului în mod clar celui pe care-l considerăm că are nevoie de corectare și de critică, sau al luării cuvântului în contexte comunitare cum este capitlul zilnic. Și dacă nu se are curajul acelui față în față, de ce să nu se exprime critica față de unul dintre membrii consiliului, instituit și pentru asta, sau față de doi sau trei bătrâni, conform învățăturii evanghelice (cf. Mt 18,15-17)? Indolenții, fricoșii, cei care nu au o postură de adevăr în transparență, recurg cu ușurință la murmurare, mai ales față de autoritate, cer să nu fie judecați de acea autoritate pe care ei o judecă în ascuns.

Apoi, murmurarea creează complicitate. De fapt, cel care are o dificultate cu autoritatea sau nu este leal, știind că un altul este în aceeași dificultate, murmură cu el: în acest mod se creează o complicitate-contra, se arată un sprijin fratern față de celălalt, sunt solidari cu el, și astfel celălalt va fi la rândul său mai solidar sau prieten cu acela care sprijină criticile sale sau acuzele sale. Acestea sunt operațiuni uneori inconștiente, dar care sunt descoperite de cel care se întreabă cu privire la propria responsabilitate, încearcă să se cunoască și în zonele sale de umbră și de răutate, încearcă să fie sincer și transparent.

Da, în murmurare îl judecăm pe celălalt, îl contestăm, ne aliem împotriva lui, hrănindu-ne din dușmănia care locuiește în noi și care ar vrea negarea celuilalt, mai ales dacă acesta ne amintește limita, legea, regula, Evanghelia. Oare este mai simplu, cu prețul de a greși, a merge la celălalt și a-i spune într-un față în față sincer ceea ce credem și cum judecăm, asumându-ne toată responsabilitatea care este cerută pentru acțiuni și cuvinte proprii? Abba Iperechio spunea: "Monahul care insinuează răutate risipește o mulțime de monahi și desparte o comuniune" (Către asceți, 151). De asemenea: "Este mai bine să mănânci carne și să bei vin mai degrabă decât să devorezi cu vorbirea de rău carnea fraților!" (Ibid., 144).

Pentru a găsi o inspirație la intervențiile reiterate ale papei Francisc împotriva pericolelor limbii și îndeosebi cu privire la exigența de a practica obiecția de conștiință la bârfe, este suficient să citim această vorbă a lui abba Isaia: "Dacă un frate te constrânge să asculți calomnii împotriva unui frate al său, nu te lăsa intimidat și nu-i da crezare, păcătuind împotriva lui Dumnezeu, ci mai degrabă spune-i: «Sunt un sărman om: ceea ce îmi spui mă privește pe mine și nu sunt în stare să port povara ei»" (Discursuri ascetice, 4, 1).

Știm cu toții că murmurarea este una dintre marile probleme ale vieții monastice, probabil viciul cel mai greu de extirpat. Este o boală care duce la judecarea în mod constant a oricărei acțiuni, a oricărui gest, a oricărui cuvânt al altora cu ochi rău: "Dacă ochiul tău este rău, tot trupul tău este întunecos" (Mt 6,23; cf. Mc 11,34), a spus Isus. Sfântul Benedict propune ca antidot umilirea care duce la umilință, și de mai multe ori în Regulă condamnă murmurarea (cf. 4, 39; 5, 14-19; 34, 6; 35, 13; 41, 5; 53, 18), ajungând aproape să implore: "Asta recomandăm mai ales, abținerea de la murmurare" (40, 9). Dar în toată literatura monastică - în sfântul Pahomie, în sfântul Vasile, în Regula sfântului Columban și în cea a sfântului Fructuosus, până la sfântul Francisc (Rogola non bollata XI) - se amintește că murmurarea, printre păcatele cele mai grave, dacă persistă merită expulzarea din mănăstire, pentru că acela care murmură dezbină, sfâșie, ucide comunitatea și legătura de caritate care o ține împreună: Alienus sit a fratrum unitate qui murmurat (Benedict de Aniane).

Și bârfa? Bârfa este mai cotidiană și extinsă, chiar dacă aparent este mai puțin gravă. Nu are ca țintă atât autoritatea, ci îi place să rămână asupra problemelor și evenimentelor care-i privesc pe alții. În bârfă se inventează multe lucruri, eventual fără calomnii, dar cuvintele au greutatea lor și de obicei îl influențează pe cel care le ascultă sau îl inspiră să gândească într-un mod determinat. În afară de asta în bârfă se interpretează subiectiv faptele sau cuvintele, dar se pretinde că sunt obiective și mai ales se răstălmăcesc multe mesaje, multe semnificații, ori nespunând totul, ori călcând, punând în evidență unele cuvinte ascultate față de altele. Da, bârfa ca bavardage, ca vorbărie, ca lipsă de atenție și stupiditate a celui care nu știe ceea ce spune, ca limbă neînfrânată, incapacitate de a tăcea purtând povara unei singurătăți care este constitutivă pentru orice ființă umană. Scrie Iacob în scrisoarea sa: "Cine știe să-și înfrâneze limba este un drept, un matur" (cf. Iac 3,2), pentru că "limba este un foc, o lume de rău" (Iac 3,6).

În curii ca și în comunități există mereu unii care, imediat ce întâlnesc pe cineva, trebuie să vorbească despre alții și să-i vorbească de rău. Nu au multe lucruri să-și spună pentru că au un "eu minim" și trăiesc într-o lume mică și îngustă, pentru că rămân leneși și astfel umplu cu bârfe timpul lor, pentru că nu vor să se privească înăuntru și să contemple propriile opacități. Devin experți în a le recunoaște în alții și să vorbească despre ele mereu, în orice ocazie. Dar bârfitorii și murmurătorii sunt ușor de deosebit, sunt suficienți câțiva ani și se revelează ceea ce sunt: frați și surori nedemni de încredere, care, mai ales dacă sunt corectați, au mereu motive pentru a se apăra și pentru a nu asuma responsabilitatea cuvintelor pe care le spun. Se justifică prin "deranjul lor", prin "așa am auzit", prin "suferința lor", punând mereu responsabilitatea asupra altora, fără a se întreba vreodată despre propriile responsabilități.

Așadar nu surprinde că papa Francisc, chiar în discursul de încheiere a vieții consacrate, a voit să revină cu putere asupra metaforei "terorismului bârfelor": "Cine bârfește este un terorist, este un terorist în propria comunitate, pentru că aruncă precum o bombă cuvântul împotriva acestuia sau aceluia și apoi pleacă liniștit: cine face asta distruge ca o bombă și el se îndepărtează". Revine fiecăruia dintre noi să dezamorsăm aceste bombe aducătoare de moarte.

(După L'Osservatore Romano, 24 septembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat