Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 26-a de peste an - Anul C - 2016

Luptă lupta cea bună a credinței, cucerește viața cea veșnică! (cf. 1Tim 6,12)

Parabola bogatului nemilostiv și a săracului Lazăr ne explică astăzi parabola administratorului necinstit de duminica trecută, căci și bogatul nemilostiv din evanghelia de astăzi, la poarta căruia zăcea Lazăr cel sărac, și-a folosit bunurile încredințate lui de Dumnezeu numai pentru el, îmbrăcându-se în purpură și mătăsuri fine și petrecând în fiecare zi cu mare fast (cf. Lc 16,19). Apoi, ca bogații din prima lectură, a ajuns rău, căci "se culca pe paturi de fildeș și se întindea pe divane; mânca mieii cei mai buni din turmă și vițeii din mijlocul grajdului, se credea iscusit ca David în instrumente muzicale; bea vin din vase alese și se ungea cu cel dintâi untdelemn" (cf. Am 6,4-6). Da, a ajuns rău, a ajuns mai rău decât în exil ca aceștia, căci a ajuns chiar în exilul veșnic al iadului, pentru că nu i-a păsat deloc de săracul Lazăr care zăcea la poarta lui.

Deci, pentru toți cei care nu au înțeles și nu vor să înțeleagă că bunurile primite de la Dumnezeu nu sunt numai ale lor personal, dar sunt bunuri primite în "administrație", pentru a purta de grijă cu ele fraților lor săraci, Isus a rostit parabola cu bogatul ajuns în iad și cu săracul Lazăr care a ajuns în rai.

Pentru că bogații și-au făcut "raiuri" pe pământ din bunurile primite în administrație, Dumnezeu a creat pentru săraci, văduve, bătrâni și bolnavi un "rai veșnic în cer", unde nici un bogat, nici un hoț, nici un înșelător, nici un petrecăreț, nici un necurat nu va intra (cf. 1Cor 6,9-10). De aceea, Isus, chiar de la prima lui predică, "Predica de pe munte", a spus: "Fericiți sunteți voi cei săraci, voi cei flămânzi, voi cei care plângeți, voi cei prigoniți pentru dreptate, căci a voastră este împărăția cerurilor". (cf Mt 5,3-6). Da, împărăția cerurilor a fost creată special pentru săracii și suferinzii credincioși ai Domnului (cf. Mt 25,34).

Iar bogații, dacă vor intra în ea, spune sfântul Augustin (354-430), vor intra numai dacă săracii îi vor duce acolo. Isus spune despre bogați că sunt că ei sunt niște "cămile" care vor intra greu în împărăția cerurilor a cărei poartă este strâmtă ca "urechea unui ac" (cf. Mc 10,25; Lc 18,25). De aceea Isus ne spunea duminică trecută să ne facem prieteni cu bogățiile lui Dumnezeu primite în administrație, ca săracii să ne primească în lăcașurile veșnice (cf. Lc 16,9). Și chiar dacă suntem și noi săraci, să vindem din cele ce avem pentru a ne face prieteni cu săracii (cf. Lc 12,33). Vameșii Matei și Zaheu au reușit să treacă prin urechea acului și să intre în împărăția lui Dumnezeu. Și mulți alții i-au imitat.

Parabola lui Isus cu bogatul și cu Lazăr, pe care am ascultat-o în Evanghelia de astăzi, nu trebuie să lase pe nimeni indiferent. Această parabolă nu l-a lăsat indiferent, de exemplu, pe Albert Schweitzer (1875-1965), un medic misionar, un teolog, un muzician și un filozof german. Albert Schweitzer a mers în Africa în 1913 și povestea tuturor cum această parabolă rostită de Isus l-a făcut să părăsească funcția de profesor la Universitatea din Strasbourg, să renunțe la activitatea sa literară și la cântatul la orgă, pentru a merge în Africa Ecuatorială, în Gabon, unde a servit ca medic timp de cincizeci de ani. Nimeni dintre cei care au auzit această parabolă și dețin resurse pentru a ajuta nu trebuie să rămână indiferent, căci Dumnezeu le va cere cont într-o zi (cf. Lc 6,24; Iac 5,1).

Se citește în viața sfântului Ioan Columbini (1300-1367) că într-o zi, pe când a ajuns la biserică, a găsit la poartă un cerșetor plini de răni și gândul l-a dus imediat la Lazăr de la poarta bogatului. Imediat l-a luat și l-a dus acasă la el. Când l-a văzut cum mirosea, soția sa Biagia cu greu i-a oferit o cameră. L-a îngrijit în grabă și i-a spus să se odihnească până ce se va întoarce de la sfânta Liturghie zilnică. Soția sa rămasă acasă a început să simtă în casă un parfum fermecător care ieșea din camera cerșetorului. Când, după sfânta Liturghie, au mers să-l vadă pe cerșetor, camera era goală. Fusese Isus care și-a lăsat parfumul și a plecat (cf. Mt 25,40).

Fiecare om are în fața casei sale câte un Lazăr sărac: un șomer, un tată cu mulți copii, un sărac, un bolnav, un copil amărât, un bătrân neputincios. O măicuță venită acasă în concediu a dăruit unor copii săraci din vecini o bucată de brânză, iar copiii nu au luat-o, pentru că nu știau ce este, nu mai văzuseră brânză până atunci, deși întâmplarea a avut loc numai cu câțiva ani în urmă. Avem mulți de Lazăr printre noi, numai că trebuie să avem ochi pentru a-i vedea.

Pentru a înțelege parabola bogatului nemilostiv și a săracului Lazăr trebuie să știm că pe vremea lui Isus oamenii nu stăteau la masă și nu aveau linguri sau furculițe cum avem noi astăzi. Pe vremea lui Isus hrana solidă se mânca cu mâna, iar mâncărurile lichide se sorbeau direct din vase, sau se întindea cu pâine în ele. Mâncându-se cu mâna, normal că oamenii se murdăreau pe mâini. Și cum mâncau tolăniți pe divanuri, nu se mai ridicau să meargă afară că să se spele. Se curățau pe mâini cu bucăți de pâine, pe care le aruncau sub masă împreună cu oasele. Pe aceste firimituri aruncate împreună cu oasele sub masă voia să le mănânce Lazăr cel sărac; dar nici pe acestea nu i le dădea bogatul, căci el avea niște câini de pază care intrau și mâncau oasele și firimiturile de pâine.

Ideea că sărăcia este sfântă iar bogăția este un blestem este străină Bibliei. Ideea aceasta nu a venit niciodată de la Dumnezeu, ci a venit de la hoțul diavol care ne vrea săraci (cf. In 10,10). Dumnezeu a voit dintotdeauna ca omul să prospere ca Abraham în toate lucrurile (cf. Gen 21,4), pentru ca astfel să fie împlinit pe pământul în care a fost chemat să locuiască . Dumnezeu i-a dat lui Abraham puterea de a se îmbogăți și el a devenit bogat în turme și cirezi, argint și aur, robi și roabe, cămile și măgari (cf. Gen 24,35). Fiul său Isac a moștenit această avere și a primit puterea de a o spori, devenind astfel mai bogat (cf. Gen 26,13). Dumnezeu a dat și lui Iacob puterea de a se îmbogăți și el s-a îmbogățit mai mult (cf. Gen 30,43).

Nu bogăția este rea, ci modul de a ne folosi de ea poate fi rău. Și Iov a fost bogat, dar el, ca și patriarhii amintiți mai sus, a fost tatăl săracilor: "Dacă n-am dat săracilor ce-mi cereau, dacă am făcut să se topească de plâns ochii văduvei, dacă mi-am mâncat singur pâinea fără ca orfanul să-și fi avut și el partea lui din ea, eu, care din tinerețe l-am crescut ca un tată, eu, care de la naștere am sprijinit pe văduvă, dacă am văzut pe cel nenorocit ducând lipsă de haine, pe cel lipsit neavând învelitoare, fără ca inima lui să mă fi binecuvântat, fără să fi fost încălzit de lâna mieilor mei, dacă am ridicat mâna împotriva orfanului, pentru că mă simțeam sprijinit de judecători, atunci să mi se dezlipească umărul de la încheietură, să-mi cadă brațul și să se sfărâme" (Iov 31,16-22)!

Așa cum spuneam și duminica trecută, administrarea bunurilor pământești și trecătoare primite în viață este un examen divin în vederea primirii bunurilor viitoare care ne aparțin de drept, prin mântuirea lui Isus de la cruce, care ne-a făcut fii ai lui Dumnezeu și moștenitori ai împărăției cerurilor (cf. Lc 16,10-12; Gal 4,7).

Foarte înțelept și adevărat spune proverbul și cântul: "singuri banii nu aduc fericirea". Aici vreau să vă povestesc despre o manechină britanică, Nina Sheila Dyer (1930-1965), fiică a unui bogat avocat englez, venită la Paris pentru a lucra la cele mai de seamă case de modă, căci era tânără și frumoasă. Ea poseda un avion privat, o vilă splendidă la Paris, mai multe automobile de lux și bijuterii prețioase de o valoare aproape inestimabilă. La vârsta de 24 de ani s-a căsătorit cu baronul german Thyssen (1921-2002), un mare industriaș. La nuntă, afară de mai multe cadouri prețioase, acesta îi mai făcu un dar cu totul aparte, și anume îi dărui tinerei sale soții o insulă proprie în Marea Caraibelor. Cu toate acestea însă, căsătoria lor nu fu de durată. La divorț se zice că a primit o compensație de circa zece milioane de mărci. De asemenea, nici a doua căsătorie cu prințul Sadruddin Khan (1933-2003) n-a fost mai fericită. S-a ajuns din nou la divorț, primind și de la acesta mai multe milioane de mărci drept despăgubire. De atunci ea trăia într-o nesfârșită bogăție, în vila ei din Garches, o suburbie vestită a Parisului. La începutul lunii iulie 1965, pe când era încă frumoasă și atrăgătoare la cei 35 de ani ai ei, a fost găsită moartă în vila ei. Se sinucisese. Într-adevăr, vorba proverbului și a cântecului: "banii n-aduc fericirea".

Sfânta Elisabeta a Ungariei (1207-1231) era și ea o prințesă de neam regesc, tânără și frumoasă, căsătorită un bogat principe german, dar o prințesă care împărțea cu multă dărnicie din bunurile sale pământești celor săraci. De multe ori a primit să fie nașă la botez pentru copii orfani și să participe la înmormântarea celor lipsiți și părăsiți. De multe ori ducea personal medicamente și bunuri bolnavilor și săracilor. Când soțul Ludovic a murit într-o cruciadă, soacra și cumnații au alungat-o din castelul de la Wartburg împreună cu cei trei copii mici, chiar în timpul iernii, pentru că le risipea averea. După o noapte petrecută în frig și foame, a găsit o biserică și a intrat, cerând să se cânte un "Te Deum" de mulțumire că a fost învrednicită să împărtășească taina sărăciei lui Cristos. Când episcopul Egbert a încercat s-o convingă să se recăsătorească cu împăratul Friedrich al II-lea (1194-1250), ea a spus: a murit soțul meu, atunci moartă să fie pentru mine lumea. A preferat sărăcia cu Isus și a ajuns prințesă bogată în împărăția lui.

Un om bogat a ascultat o predică despre fericirea paradisului pe care a pierdut-o bogatul, dar în care a ajuns Lazăr cel sărac. După Liturghie s-a dus să-l felicite pe predicator, dar să-i facă și o mică observație, faptul că nu a menționat locul unde este paradisul. Știindu-l bogat, predicatorul i-a arătat o căsuță unde locuia o văduvă de război, bolnavă, cu patru copii sărmani și i-a zis: du-i niște medicamente bolnavei, niște hăinuțe și niște hrană copiilor ei și apoi vino să-ți spun unde este paradisul! Omul a ascultat și le-a dus de toate. Cum a intrat în casă și a început să împartă darurile, mama și copiii au început să plângă de bucurie. Îmbrățișându-l, copiii i-au spus: tu ești tăticul nostru. Mămica ne spunea mereu că ai să te întorci și ne vei aduce de toate. Rămâi cu noi! Bogatul, plin de emoție, le-a spus: nu sunt tăticul vostru, dar vă făgăduiesc că de azi înainte voi veni mereu la voi. Întorcându-se la predicator i-a spus: părinte, nu trebuie să-mi mai spuneți unde este paradisul, că acum știu unde este. Iată locul unde să găsim și să creăm și noi paradisul pe acest pământ!

Sfânta Carte spune: "Cel ce are milă de cel sărman împrumută Domnului și el îi va răsplăti fapta lui cea bună" (Prov 19,17). "În dar ați primit, în dar să dați" (Mt 10,8). "Dați și se va da. O măsură bună, îndesată, clătinată și cu vârf va fi turnată în desaga voastră, căci cu ce măsură veți măsura pentru alții, cu aceeași vi se va măsura și vouă" (Lc 6,38).

Un mic principe al unei regiuni, cu ocazia aniversării sale, a voit să facă cinste tuturor oamenilor din ținutul său. Însă le-a cerut invitaților, contra unei surprize, când vor veni la sărbătoare, să aducă cu ei niște apă pentru a umple rezerva castelului. În dimineața sărbătorii se vedea un cortegiu urcând spre castel. Unii împingeau cu toată puterea butoaiele mari, alții aduceau găleți pline cu apă, alții duceau doar mici pahare cu apă. După ce toți au mâncat și s-au distrat bine, fiecare înainte de plecare a fost chemat să-și reia recipientul. Atunci au apărut exclamații de bucurie pentru cei cu recipiente mari, căci fuseseră umplute până sus cu monede de aur! Dar au fost și multe exclamații de durere ale acelora care au oferit puțin, căci au rămas săraci. Aceasta surpriza neplăcută o vor avea toți zgârciții la judecată. "Și oricine a lăsat case, sau frați, sau surori, sau tată, sau mamă, sau nevastă, sau feciori, sau holde, pentru numele meu, va primi însutit și va moșteni viața veșnică" (Mt 19,29).

Sfântul Paul îl numește astăzi pe Dumnezeu "fericit" (1Tim 6,15). De ce? Pentru că Dumnezeu dăruiește mereu. Domnului Isus a zis: "Este mai ferice sa dai decât sa primești" (Fap 20,35). Iată ce ne spune în acest sens psalmul responsorial de astăzi: "Domnul face judecată pentru cei asupriți, el dă pâine celor flămânzi. Domnul îi eliberează pe cei închiși. Domnul deschide ochii celor orbi, Domnul îi ridică pe cei împovărați, Domnul îi iubește pe cei drepți, Domnul are grijă de cei străini. Sprijină pe văduvă și pe orfan, dar nimicește calea celor nelegiuiți. Domnul, Dumnezeul tău, Sionule, stăpânește în veci, din generație în generație" (Ps 146,7-10).

Iată rugăciunea zilnică a sfintei Tereza de Calcutta și a surorilor ei: "Doamne, când mi-e sete, trimite-mi pe cineva căruia să-i pot da ceva de băut; când îmi este frig, trimite-mi pe cineva pe care să-l încălzesc; când sunt trist, pe cineva pe care să-l consolez; când crucea îmi pare prea grea, trimite-mi pe cineva pe care să-l ajut să-și ducă crucea; când cred că sunt cea mai săracă, trimite-mi pe cineva aflat în nevoie; când nu am timp, pe cineva care are nevoie de ajutor; când sunt umilită, pe cineva pe care să-l pun pe primul plan; când sunt descurajată, pe cineva pe care să-l încurajez; când am tendința să mă gândesc la mine, trimite Doamne pe cineva care să catalizeze atenția mea asupra lui".

Sfântul Bonifaciu (672-754), episcop martir, a fost răpit de îngeri în cer, ca sfântul Paul (cf. 2Cor 12,2), a văzut un loc de o frumusețe minunată (cf. 1Cor 2,9), unde se bucurau de fericire o mare mulțime de bărbați și de femei, care l-au chemat să vină să ia parte la fericirea lor, dacă îi era îngăduit. Și a venit spre el o mireasmă minunată ce emana din sufletelor fericiților. Sfinții îngeri i-au spus că acesta este paradisul lui Dumnezeu. Mai departe, a văzut niște ziduri care străluceau cu lumină. Și sfinții îngeri i-au zis: aceasta este cetatea sfântă a Ierusalimului din cer, unde sufletele cele sfinte trăiesc întru bucurie veșnică. Când și-a revenit în simțuri povestea tuturor toate cele văzute și spunea că acolo ne așteaptă Dumnezeu pe toți.

Da, acolo ne așteaptă Dumnezeu pe toți dacă în viața pământească am știut a cumpăra bunurile veșnice cu bunurile de aici. Se spune că sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859), imitând niște copii invitați în livada lui, copii care aruncau peste gard fructele cele mai frumoase pentru a le avea mai târziu, ori de câte ori oferea ceva unui sărac spunea: "Am trimis ceva peste gardul vieții pentru a avea mai târziu în cer"!

Prin sfântul Timotei, sfântul apostol Paul ne spune astăzi și unuia fiecare dintre noi: "Preaiubitule, tu, om al lui Dumnezeu, urmărește dreptatea, evlavia, credința, iubirea, statornicia, blândețea! Luptă lupta cea bună a credinței, cucerește viața cea veșnică la care ai fost chemat și pentru care ai dat o bună mărturie înaintea multor martori" (1Tim 6,11-12).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 29.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat