Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Ortodocșii-catolicii, da pentru documentul despre primat și sinodalitate

De Giani Valente

Dialogul teologic dintre catolici și ortodocși despre exercitarea primatului și a sinodalității în Biserică merge înainte încet, dar nu se oprește. Sesiunea de lucru a Comisiei mixte de dialog teologic dintre Biserica catolică și Biserica ortodoxă, desfășurată la Chieti de la 15 septembrie până ieri seară, s-a încheiat cu aprobarea unanimă a documentului intitulat: "Sinodalitate și primat în primul mileniu: spre o înțelegere comună în slujba unității Bisericii", și focalizat asupra exercitării primatului și a sinodalității în Biserică înainte de marea schismă din Orient. Un rezultat primit cu aplauze eliberatoare de membrii Comisiei, după ce sesiunea precedentă desfășurată la Amman în septembrie 2014 a mers în gol, datorită obiecțiilor puse de mulți reprezentanți ortodocși la o schiță de lucru nu prea diferită de cea aprobată ieri. Numai delegația Bisericii ortodoxe din Georgia - prezintă comunicatul difuzat la sfârșitul lucrărilor - a exprimat dezacordul său cu privire la unele pasaje din "documentul de la Chieti". O disensiune care va fi amintită într-o notă din text, când el va fi publicat.

Documentul aprobat în sesiunea de la Chieti, găzduită de arhidieceza condusă de episcopul-teolog Bruno Forte, reprezintă un alt text de lucru, care continuă pe liniile directoare trasate în primul document comun catolic-ortodox despre chestiunea primatului, aprobat la Ravenna în 2007. Și noutatea este reprezentată tocmai de consensul de fapt unanim obținut de noul text.

Documentul de la Ravenna din 2007 conținea o definiție împărtășită a principiului primatului, împreună cu constatarea că în primele secole creștine, deși cu accepțiuni și nuanțe diferite între Bisericile din Orient și Biserica din Occident, episcopul de Roma era recunoscut de toți ca primus, deoarece era titular al Prima Sedes, Biserica de Roma. Dar la Ravenna, în 2007, reprezentanții Patriarhiei de Moscova au abandonat în mod ostentativ sesiunea înainte ca lucrările să intre în miezul chestiunii, și Biserica ortodoxă rusă n-a recunoscut niciodată vreo valoare acelui document.

Documentul semnat la Chieti nu are desigur profilul de pronunțare obligatorie. Însă aprobarea sa în unanimitate reprezintă oricum un semnal pozitiv, și nu indiscutabil, date fiind necunoscutele care apăsau asupra bunei reușite a lucrărilor, legate în bună parte de noile turbulențe înregistrate în sânul ortodoxiei.

Pentru a favoriza rezultatul bun al întâlnirii a contribuit tocmai atitudinea colaboratoare și nu dialectică arătată de această dată de reprezentanții delegației ruse. Mitropolitul Hilarion de Volokolamsk, conducătorul delegației ruse, deja în reuniunea preliminară de coordonare ținută la Chieti cu ceilalți reprezentanți ortodocși, a insistat asupra necesității de a ridica în cursul lucrărilor problema uniatismului (cea referitoare la Bisericile orientale catolice care s-au profilat în perioada modernă din inițiativa episcopilor și episcopatelor regionale ortodoxe care alegeau să refacă deplina comuniune cu Biserica de Roma, menținând propriile tradiții teologice și liturgice): Hilarion a reafirmat că "acțiunile greco-catolicilor din Ucraina și retorica lor agresivă împotriva Bisericii ortodoxe confirmă că uniatismul rămâne o rană deschisă în trupul creștinătății și principalul obstacol în dialogul dintre ortodocși și catolici". Însă instanța lui Hilarion n-a avut repercusiuni asupra mersului lucrărilor.

Ea a fost percepută ca un "act datorat", efectuat pentru a marca poziția Patriarhiei de Moscova față de problemele și intra-ortodoxe pe care Patriarhia de Moscova trebuie să le înfrunte în Ucraina. De altfel, Comisia teologică catolică-ortodoxă a tratat deja tema uniatismului în anii Nouăzeci. Tocmai cu privire la acea chestiune - revenită în mod incandescent după sfârșitul imperiului sovietic în Ucraina și în alte țări est-europene - documentul întocmit de Comisia teologică mixtă la Balamand în 1993 a reafirmat "dreptul la existență" și la continuitate al Bisericilor orientale catolice apărute din acele procese și în același timp a recunoscut că metoda de a construi unitatea dintre cele două Biserici prin uniri parțiale este depășită astăzi, deoarece rănește caritatea care ar trebui să însuflețească relațiile dintre "Bisericile surori".

Ceea ce a apăsat ca necunoscută asupra mersului lucrărilor de la Chieti era și schimbarea gărzii "generaționale" în fruntea delegației ortodoxe. De data aceasta, co-președintele ortodox al Comisiei mixte nu mai era mitropolitul de 85 de ani Ioannis Zizioulas din Pergam, din Patriarhia ecumenică de Constantinopol. Bătrânul Ioannis, considerat de mulți cel mai mare teologi creștin în viață, a lăsat funcția mitropolitului de 41 de ani Iob Getcha din Telmessios, și el din Patriarhia ecumenică. Ioannis, în ultimii ani, a dat o contribuție decisivă în trasarea linilor teologice pe care să înainteze dialogul despre sinodalitate și primat. Dar probabil că tocmai autoritatea sa teologică provoca neplăceri și ostilități disimulate în unii reprezentanți ai celorlalte Biserici ortodoxe. Tânărul său succesor, de origini ucrainene, după câteva rezistențe inițiale din partea unor delegați ortodocși - prezentate de bloguri legate de medii ortodoxe grecești - a fost apreciat de toți datorită modului discret cu care a exercitat co-președinția sa.

Condescendența generală manifestată de delegația ortodoxă poate fi citită și ca un efect colateral al exercițiului de dialog sinodal experimentat recent de Bisericile ortodoxe în recentul Conciliu panortodox celebrat la Creta. La acea adunare nu și-au făcut simțită prezența Patriarhia de Moscova, cea de Antiohia și cea georgiană și cea bulgară. Tocmai documentul despre raporturile cu ansamblul lumii creștine a fost cel care a înregistrat discuții mai aprinse, până acolo încât textul aprobat a evitat să se pronunțe în manieră detaliată despre însăși natura eclezială a celorlalte Biserici. Dar cu toate limitele, exercițiul sinodal trăit ab intra între Bisericile ortodoxe poate că a favorizat și o atitudine de deschidere și disponibilitate pe terenul dialogului cu Bisericile neortodoxe, începând de la cea catolică.

În sânul fiecărei Biserici ortodoxe, bucăți din episcopat și grupuri organizate anti-ecumenice - cei pe care Zizioulas i-a numit "talibani ai ortodoxiei" - îi acuză pe patriarhii și mitropoliții lor de "servilism" față de Biserica de Roma, care în propaganda lor rămâne "prostituata din Babilon". Și pentru aceasta merită de evitat optimismul absurd și pesimismul defetist, când e vorba de a judeca opririle forțate, retragerile și repornirile de elan în drumul întreprins de catolici și ortodocși pentru a depăși diviziunile îndârjite de-a lungul secolelor și de a reface unitatea sacramentală deplină. Textele aprobate de Comisia mixtă de dialog teologic rămân documente de lucru și vor asuma valoare normativă numai dacă și când vor fi recunoscute și aprobate de Papa și de Sinoadele Bisericilor ortodoxe. Între timp, încetineala drumului nu este argument suficient pentru a susține inutilitatea fatală a dialogului în jurul primatului. Ritmul este cel de înainte ușor, pe un drum care oricum rămâne deschis. Având conștiința de acum dobândită că nimeni nu va urma avangardele ecumenice care acționează în ortodoxie, dacă întoarcerea la comuniunea cu Episcopul de Roma va fi concepută și percepută ca un "mers la Canossa".

(După Vatican Insider, 22 septembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat