Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Semnal: "Expunere la simbolul apostolilor" de Toma de Aquino

În luna iulie a văzut lumina tiparului, la Editura "Polirom" din Iași, cartea "Expunere la Simbolul apostolilor" (ISBN: 978-973-46-6226-5) de Toma de Aquino, ediție bilingvă, text reportat de Reginald de Piperno, traducere, studiu introductiv și note de Wilhelm Dancă.

Cartea, apărută în colecția "Biblioteca Medievala", în format 130x200, 224 de pagini, se găsește și în ediție digitală: ePub și PDF.

Născut în contextul Botezului, Simbolul apostolilor este prima formulare elaborată a credinței ca un răspuns la nevoia de a oferi esențialul credinței într-o formă organică și articulată.

Textul cărții, în cele 12 articole ale Crezului apostolic, oferă cititorului o sinteză a credinței creștine. "Împărțirea în articuli a conținutului simbolului îi oferă lui Toma posibilitatea de a enumera, alături de sensurile explicite ale credinței, și seria ereziilor la care ele răspund implicit, fie ca este vorba despre erezii ale primelor secole creștine, reținute de teologia medievală ca erori posibile ale interpretării doctrinare, fie despre polemici filozofico-teologice ale scolasticii secolului al XIII-lea".

Toma de Aquino a expus Simbolul de credință unor oameni obișnuiți fie într-o piață, fie în biserică, în limba lor (rustica romana lingua). Nu se cunosc data și locul expunerii. Comentariul a fost transcris de pr. Reginald de Piperno, călugăr dominican (decedat în 1290) care a fost secretarul lui Toma din 1259 până la moartea lui, în 1274. După ce eventual a fost confruntat cu notițele predicatorului, corectat și completat, textul a fost tradus în limba latină. Acest fel de lucrare poartă numele de reportatio.

Textul începe cu un prolog și se termină cu o concluzie. Expunerea articolelor sunt structurate în patru momente: explicarea articolului de credință, tratarea erorilor contrare și a eventualelor obiecții la articol, respingerea erorilor și a obiecțiilor, prezentarea beneficiilor spirituale care derivă din misterul de credință tratat.

În studiul introductiv, care se întinde pe 36 de pagini, pr. Wilhelm Dancă redă "Izvoarele teologice ale expunerii tomiste la Simbolul apostolilor", trecând prin Simbolul de la Niceea (325), Simbolul de la Constantinopol (381), Conciliile de la Efes (431) și Calcedon (451) și "regula fidei" la Augustin.

Deși Toma a cunoscut simbolurile credinței apărute de-a lungul secolelor ca răspuns la nevoile pastorale ale Bisericii, el a ales să comenteze articol cu articol Simbolul apostolilor. La întrebarea: De ce a ales Toma acest simbol? Pr. Dancă găsește două răspunsuri: primatul istoric al Simbolului apostolilor și puterea de convingere a unui text compus în timp de persecuție.

Cu toate că traducătorul explică principiul că a voit să ofere "ospitalitate maximă unui autor catolic medieval care vine pentru prima dată în cultura și limba română cu o lucrare despre credință", rămâne de discutat opțiunea pentru cuvintele: Spirit, corp, etern, glorie, infern, comuniune etc. în loc de Duh, trup, veșnic, slavă, iad, împărtășire etc. cele mai multe fiind întâlnite chiar în Simbolul apostolilor recitat de credincioși. Și mai greu de înțeles este alegerea termenului Christos, deși în text se folosesc creștin, creștinism...

Lucrarea se înscrie în seria operelor lui Toma de Aquino deja traduse în limba română, printre care: Summa teologica, vol I (Editura "Polirom", 2009, 970 de pag.), traducere de Alexander Baumgarten (coord.), Cristian Bejan, Andrei Bereschi, Gabriel Chindea, Marcela Ciortea, Emanuel Grosu, Laura Maftei, Mihai Maga, Adrian Muraru, Laura-Maria Popoviciu, Vasile Rus, Delia Savinescu, Wilhelm Tauwinkl, prefață de Adriano Oliva, O.P., lămuriri preliminare de Alexander Baumgarten; Despre fiind și esență (Editura "Polirom", 2008, 200 de pag.), ediția a II-a revăzută, bilingvă, traducere, studiu introductiv, note și comentarii, referințe bibliografice și tabel cronologic de Eugen Munteanu; Despre guvernământ (Editura "Polirom", 2005, 312 pag.), traducere de Andrei Bereschi, prefață de Peter Molnar; Despre eternitatea lumii (Editura "Univers Enciclopedic", 2012, 320 de pag.; Despre unitatea intelectului (Editura "Univers Enciclopedic", 2012, 371 de pag.).

Cartea Expunere la Simbolul apostolilor poate fi de un real folos credincioșilor pentru că ajută la trăirea și aprofundarea credinței. Lucrătorii pastorali vor descoperi utilitatea textului în cateheza despre Crez, el tratând principiile credinței. Se vor regăsi în carte și iubitorii de limbă latină, de istorie sau de teologie, în ea fiind întâlnite confruntările doctrinare din timpul sfântului Toma.

Pr. Cornel Cadar

* * *

Fragmente

p. 65, 67

"Tatăl atotputernic, Creatorul cerului și al pământului, al celor văzute și al celor nevăzute"

După cum s-a spus, primul lucru pe care trebuie să îl credem este că există un singur Dumnezeu. Al doilea este că acest Dumnezeu e creatorul și făcătorul cerului și al pământului, al lucrurilor vizibile și al celor invizibile.

Iar pentru a lăsa deoparte deocamdată argumentările subtile, faptul ca toate lucrurile au fost create și făcute de Dumnezeu se arată printr-un exemplu simplu. Într-adevăr, noi constatăm faptul că, dacă cineva ar intra într-o casa și ar simți căldura chiar de la intrarea în ea, iar apoi, pe măsură ce înaintează, ar simți o căldură mai mare, și încă odată la fel, el ar crede că există un foc mai înăuntru, chiar dacă nu ar fi văzut focul care cauzase pomenitele călduri. La fel se întâmplă și cu acela care ia în considerare lucrurile acestei lumi. Într-adevăr, el constată că toate lucrurile sunt așezate potrivit unor grade diferite de frumusețe și de noblețe și, cu cât ele se apropie mai mult de Dumnezeu, cu atât le constată el mai frumoase și mai bune. De aceea, corpurile cerești sunt mai frumoase și mai nobile decât corpurile de jos, iar lucrurile invizibile sunt mai frumoase decât cele vizibile. Și de aceea trebuie să credem că toate sunt de la Dumnezeu unul, care dă fiecărui lucru ființa și noblețea sa, Cartea Înțelepciunii, 13,1: Toți oamenii în care nu se găsește știința lui Dumnezeu sunt fără rost, iar ei nu au putut să-1 înțeleagă pe cel care este din cele bune care se vad și nici nu l-au recunoscut, deși au văzut lucrările lui, pe cel care este făcătorul lor, iar mai jos, 5: Căci, pornind de la măreția aspectului lor și al faptului ca sunt create, cu ajutorul cunoașterii, ar fi putut să fie văzut creatorul lor.

Trebuie să constatăm, așadar, ca fiind cert faptul că toate lucrurile existente în lume sunt de la Dumnezeu.

*

p. 103, 105

De ce a pătimit Christos?

Dar ce nevoie a fost așa încât Cuvântul lui Dumnezeu să fi suferit pentru noi? Una mare, și pot fi <în ea> reunite două aspecte. Primul, drept leac contra păcatelor, iar celălalt, drept model pentru cele ce trebuie pe care trebuie să le facem.

I. Într-adevăr. ca leac, pentru că, împotriva tuturor relelor în care cădem din cauza păcatului, găsim un leac în patima lui Christos. Dar noi cădem în cinci rău.

1. Mai întâi, în urâțenie. Când păcătuiește, omul își desfigurează sufletul, căci, după cum virtutea sufletului este frumusețea lui, tot așa păcatul este urâțenia lui, potrivit cu Baruh 3,10: Ce s-a întâmplat, Israele, de ce te afli în țara inamicilor (...) și te-ai întâlnit cu cei morți? Dar patima lui Christos șterge această <întinare>, fiindcă, prin patima sa, Christos a făcut o baie prin care să îi spele pe cei păcătoși în sângele său, potrivit cu Apocalipsa 1,5: Ne-a spălat de păcatele noastre în sângele său. Însă sufletul se spală prin sângele lui Christos în botez, pentru că acesta are puterea de regenerare de la sângele lui Christos. Și, de aceea, când cineva se pătează prin păcat, îl jignește pe Christos și păcătuiește mai mult decât înainte, potrivit cu Evrei 10,28-29: Dacă cineva face ca legea lui Moise să nu aibă efect, să fie dat la moarte fără nici o milă pe baza mărturiei a doi sau trei martori; cu cât mai mare credeți că va fi pedeapsa ce se cuvine aceluia care va fi călcat în picioare pe Fiul lui Dumnezeu și care va fi considerat că a pângărit sângele testamentului?

* * *

Cuprins
Prolog
Articolul 1. "Cred într-unul Dumnezeu, Tatăl atotputernic, creatorul cerului și al pământului"
Articolul 2. "Și în Isus Christos, fiul său unic, Domnul nostru"
Articolul 3. "Care a fost conceput de la Spiritul Sfânt, născut din Fecioara Maria"
Articolul 4. "A pătimit sub Ponțiu Pilat, s-a răstignit, a murit și s-a îngropat"
Articolul 5. "A coborât în infern, a treia zi s-a ridicat din morți"
Articolul 6. "S-a suit la ceruri, șade de-a dreapta lui Dumnezeu, Tatăl atotputernic"
Articolul 7. "De unde va veni să-i judece pe cei vii și pe cei morți"
Articolul 8. "Cred în Spiritul Sfânt"
Articolul 9. "În Sfânta Biserică Catolică"
Articolul 10. "În comuniunea sfinților, în iertarea păcatelor"
Articolul 11. "În învierea corpului"
Articolul 12. "În viața eternă. Amin."
Concluzie
Note
Bibliografie

***

Toma de Aquino (1225-1274) s-a născut în familia conților de Aquino, la Roccasecca, aproape de Napoli, fiind al șaptelea fiu. A trebuit să lupte împotriva familiei, care s-a opus vocației sale. A studiat în mănăstirea de la Monte-Cassino și la Napoli și apoi, intrând în Ordinul Fraților Predicatori în 1244, și-a completat studiile la Paris și la Köln, avându-l drept maestru pe sfântul Albert cel Mare. A fost sfințit preot în anul 1250. A ținut cursuri la Paris (1254-1259, 1268-1272). În Italia (la Napoli, Oriveto, Roma și Viterbo) a predat și a ocupat diferite funcții în cadrul ordinului și în slujba papilor (1259-1268, 1272-1273). A scris peste 40 de lucrări de mare valoare în domeniul filozofiei și al teologiei, însumând circa 18.000-19.000 de pagini. Opera lui cea mai însemnată este Summa theologica (Enciclopedia teologiei). A murit la Fossanova, lângă Terracina, la 7 martie 1274, în timp ce se îndrepta spre Lyon, pentru conciliu. Procesul canonizării a fost început de papa Ioan al XXII-lea în 1316, fiind ridicat la cinstea altarelor la 21 iulie 1323. Papa Leon al XlII-lea în 1879 a recomandat scrierile lui Toma teologilor catolici. La 28 ianuarie 1369 moaștele i-au fost strămutate la Toulouse. Din secolul al XV-lea este numit "doctor angelicus".

Printre scrieri:

  • Scriptum super Sententiis
  • Summa contra Gentiles
  • Summa Theologiae
  • Quaestiones disputatae
  • Quaestiones de quolibet
  • Opuscula philosophica
  • Opuscula theological
  • Principium Rigans montes
  • Compendium theologiae
  • Opuscula polemica pro mendicantibus
  • Contra errores Graecorum
  • Catena aurea
  • Collationes
  • Sermones
  • Officium Corporis Christi
  • De unitate intellectus
  • De Redimine principum
  • De potentia
  • De anima


 

lecturi: 69.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat