Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Unic titlu de merit

Casa comună și responsabilitatea față de cei mai slabi în omilia predicatorului Casei Pontificale

De Raniero Cantalamessa

În după-amiaza zilei de joi, 1 septembrie 2016, în bazilica vaticană, papa Francisc a prezidat rugăciunea vesperelor cu ocazia Zilei Mondiale de Rugăciune pentru Îngrijirea Creației. După lecturile luate din Cartea Înțelepciunii (13,1-9) și din Discursurile sfântului Petru Crisologul (Disc. 148: PL 52, 596-598), predicatorul Casei Pontificale a rostit omilia pe care o publicăm integral în această pagină.

"O, omule, de ce ai despre tine un concept așa de scăzut când tu ai fost atât de prețios pentru Dumnezeu? De ce oare, tu care ești așa de onorat de Dumnezeu, te despoi în mod irațional de onoarea ta? De ce investighezi din ce anume ai fost luat și nu cauți pentru care scop ai fost creat?" (Sfântul Petru Crisologul, Discursuri, 148: PL 52, 596).

Aceste cuvinte, pe care tocmai le-am ascultat, au fost rostite de sfântul Petru Crisologul, episcop de Ravenna, în secolul al V-lea, adică în urmă cu peste o mie cinci sute de ani. De atunci s-a schimbat motivul pentru care omul se disprețuiește pe sine însuși, dar nu s-a schimbat faptul. În timpul lui Crisolog motivul era că omul este "luat din pământ", că este praf și în praf se va întoarce (Gen 3,19); astăzi motivul disprețului este că omul este mai puțin decât nimic în imensitatea nemărginită a universului.

Este de acum o competiție între oamenii de știință necredincioși care iese tot mai înainte în afirmarea totalei marginalități și nesemnificații a omului în univers. "Vechea alianță - a scris Jacques Monod - este încălcată; omul știe în sfârșit că este singur în imensitatea universului din care a reieșit din întâmplare. Datoria sa, ca și destinul său, nu este scrisă în niciun loc" (Il caso e la necessit? [Întâmplarea și necesitatea], Mondadori, Milano 1970, pag. 136). "Am crezut mereu - afirmă Peter Atkins - că sunt nesemnificativ. Cunoscând dimensiunile universului, nu fac decât să-mi dau seama cât de nesemnificativ sunt cu adevărat... Suntem numai un pic de noroi pe o planetă care aparține soarelui" (citat în: Russell Stannard, Science and Wonders: Conversations about Science and Belief, London, Faber and Faber, 1996, pag. 7).

Dar nu vreau să mă opresc asupra acestei viziuni pesimiste, nici asupra reflexiilor pe care ea le are în modul de a concepe ecologismul și prioritățile sale. Dionisiu Areopagitul, în secolul al VI-lea din era creștină, enunța acest mare adevăr: "Nu trebuie respinse opiniile altora, nici nu trebuie să se scrie împotriva unei opinii sau unei religii care nu pare bună. Trebuie să se scrie numai în favoarea adevărului și nu împotriva altora" (Scolii către Dionisiu Areopagitul: PG 4, 536; cf. Dionisiu Areopagitul, Scrisoare VI: PG 3, 1077). Nu se poate absolutiza acest principiu, pentru că uneori poate fi necesar să se respingă învățături false și periculoase; dar este sigur că expunerea pozitivă a adevărului este mai eficace decât respingerea erorii contrare.

Discursul lui Crisolog continuă expunând motivul pentru care omul nu trebuie să se disprețuiască pe sine însuși: "Tot acest edificiu al lumii, pe care ochii tăi îl contemplă, oare n-a fost făcut pentru tine? Pentru tine este reglementată noaptea, pentru tine este definită ziua, pentru tine cerul a fost luminat de strălucirea diferită a soarelui, a lunii și a stelelor. Pentru tine pământul este pictat cu flori, cu păduri și cu fructe. Pentru tine a fost creată minunata și frumoasa familie de animale care populează aerul, câmpiile și apa, pentru ca o singurătate dezolată să nu strice bucuria lumii abia făcute".

Autorul nu face decât să reafirme ideea biblică a suveranității omului asupra cosmosului pe care Psalmul 8 o cânta cu suflu liric la fel de mare ca episcopul Ravenna. Sfântul Paul completează această viziune, indicând locul pe care-l ocupă în ea persoana lui Cristos: "fie lumea, fie viața, fie moartea, fie cele prezente, fie cele viitoare: toate sunt ale voastre, iar voi sunteți ai lui Cristos, iar Cristos al lui Dumnezeu" (1Cor 3,22 șu). Suntem în fața unui "ecologism uman" sau "umanist": adică un ecologism care nu este scop în sine, ci în vederea omului, desigur nu numai a omului de astăzi, ci și a celui din viitor.

Gândirea creștină n-a încetat niciodată să se întrebe cu privire la motivul acestei transcendențe a omului față de restul creației și a găsit mereu în afirmația din Biblie că omul a fost creat "după chipul și asemănarea lui Dumnezeu" (Gen 1,26). Și Crisolog, am auzit, se bazează pe asta: "Creatorul... a tipărit în tine imaginea sa, pentru ca imaginea vizibilă să facă prezentă în lume pe Creatorul invizibil, și te-a pus pe pământ pentru a-i ține locul".

La ceea ce teologia, grație și dialogului reînnoit cu gândirea ortodoxă, a ajuns astăzi la o explicație într-adevăr satisfăcătoare, este că știe în ce constă a fi imagine a lui Dumnezeu. Totul se bazează pe revelarea Treimii realizată de Cristos. Omul este creat după imaginea lui Dumnezeu, în sensul că participă la esența intimă a lui Dumnezeu care este de a fi relație de iubire între Tată, Fiu și Duh Sfânt. "Relații subzistente", definește persoanele divine sfântul Toma de Aquino. Ele nu au o relație una cu alta, ci sunt acea relație (Summa Theologiae, I, q. 29, a. 4).

Numai omul - ca persoană capabilă de relații libere și conștiente - participă la această dimensiune personală și relațională a lui Dumnezeu. Treimea fiind o comuniune de iubire, l-a creat pe om ca o "ființă în relație" (cf. John Zizioulas, Being as Communion: Studies in Personhood and the Church, NY: St Vladimir's Seminary Press, 1997). În acest sens omul este "după chipul lui Dumnezeu".

Este evident că există o prăpastie ontologică între Dumnezeu și creatura umană: totuși, prin har (a nu uita niciodată această precizare!), această prăpastie este umplută, așa încât ea este mai puțin adâncă decât cea existentă între om și restul creației. Afirmație foarte îndrăzneață, dar bazată pe Scriptură care-l definește pe omul răscumpărat de Cristos "părtaș de natura divină" (2Pt 1,4).

Totuși, numai venirea lui Cristos a revelat sensul deplin al faptului de a fi după chipul lui Dumnezeu. El este, prin excelență, "imaginea lui Dumnezeu cel nevăzut" (Col 1,15); noi - spuneau părinții Bisericii - suntem "imagine a Imaginii lui Dumnezeu", deoarece "suntem predestinați să fim conformi cu imaginea Fiului său" (Rom 8,29), creați "prin el și pentru el" (Col 1,16) care este Noul Adam (Irineu, Demonstrarea predicii apostolice, 22; Adversus haereses V, 16, 2).

În acest moment se naște imediat o obiecție, și nu numai din partea celor care nu cred. Toate acestea nu înseamnă triumfalism rasial? Nu duce la o dominare nediscriminată a omului asupra restului creației, cu consecințele imaginabile cu ușurință și, din păcate, deja în desfășurare? Răspunsul este: nu, dacă omul se comportă cu adevărat ca imagine a lui Dumnezeu. Dacă persoana umană este imagine a lui Dumnezeu deoarece este "o ființă în comuniune", asta înseamnă că cu cât suntem mai puțin egoiști, închiși în noi înșine și neuitând de alții, cu atât suntem mai mult persoană cu adevărat umană.

Suveranitatea omului asupra cosmosului nu este așadar triumfalism al speciei, ci asumare de responsabilitate față de cei slabi, cei săraci, cei lipsiți de apărare. Unicul titlu pe care aceștia îl au pentru a fi respectați, lipsind alte privilegii și resurse, este acela de a fi persoană umană. Dumnezeul din Biblie - dar și din alte religii - este un Dumnezeu "care ascultă strigătul celor săraci", care "are milă de cel slab și de cel sărac", care "apără cauza celor lipsiți", care "face dreptate celor asupriți", care "nu disprețuiește nimic din ceea ce a creat".

Întruparea Cuvântului a adus o motivație în plus pentru a ne îngriji de cel slab și de cel sărac, oricărei rase sau religii ar aparține. De fapt ea nu spune numai "că Dumnezeu s-a făcut om", ci și "că omul s-a făcut Dumnezeu": adică, ce tip de om a ales să fie: nu bogat și puternic, ci sărac, slab și lipsit de apărare. Om și gata! Modul întrupării nu este mai puțin important decât faptul.

Acesta a fost pasul înainte pe care Francisc de Assisi, cu experiența sa de viață, l-a permis teologiei să-l facă. Înainte de el s-a insistat aproape exclusiv asupra aspectelor ontologice ale întrupării: natură, persoană, unire hipostatică, comunicarea limbilor... Acest lucru era necesar pentru a contrasta erezia, însă, o dată pusă în siguranță dogma, nu se putea rămâne opriți la asta, fără a usca misterul creștin și a-l face să piardă mare parte din forța sa de contestare față de păcatul și de nedreptatea din lume.

Ceea ce emoționează până la lacrimi pe Sărăcuț la Crăciun nu este unirea naturilor sau unitatea hipostazelor, ci este umilința și sărăcia Fiului lui Dumnezeu care "bogat fiind, s-a făcut sărac pentru noi" (cf. 2Cor 8,9). În el iubirea față de sărăcie și iubirea față de creație mergeau în același pas și aveau o rădăcină comună în renunțarea sa radicală la voința de poseda. Francisc aparține acelei categorii de persoane despre care sfântul Paul spune că "nu au nimic și posedă totul" (2Cor 6,10).

Sfântul Părinte preia acest mesaj când face din "relația intimă dintre cei săraci și fragilitatea planetei" unul din "axele de bază" ale enciclicei sale despre mediu (Laudato si', nr. 16). De fapt, ce anume produce, în același timp, defecțiunile cele mai rele ale mediului și mizeria imenselor mase umane dacă nu dorința nesătulă a unor de a mări fără măsură propriile averi și profituri? Pământului trebuie să i se aplice ceea ce spuneau cei din vechime despre viață: mancipio nulli datur, omnibuz usu ("nimănui nu-i este dat în proprietate, tuturor în folosință", Lucrețiu, De rerum natura, III, versul 971).

Uneori acest adevăr că nu suntem noi stăpânii pământului ne este amintit brusc de evenimente ca acela al cutremurului teribil de săptămâna trecută. Revine atunci să ne punem întrebarea din totdeauna: "Unde era Dumnezeu?". Să nu comitem greșeala de a crede că avem răspunsul pregătit la această întrebare. Să plângem cu cel care plânge, așa cum făcea Isus în fața durerii văduvei din Naim sau a surorilor lui Lazăr.

Însă credința ne permite să spunem ceva. Dumnezeu n-a proiectat creația ca și cum ar fi o mașină sau un computer, unde totul este programat de la început în fiecare detaliu, numai să se facă periodic actualizări. Prin analogie cu omul, putem vorbi despre un soi de "libertate" pe care Dumnezeu a dat-o materiei de a evolua după propriile legi. În acest sens (dar numai în el!) putem chiar să împărtășim punctul de vedere al oamenilor de știință necredincioși care vorbesc despre "întâmplare și necesitate". În evoluție totul vine "la întâmplare", dar întâmplarea însăși este prevăzută de Creator și nu este "la întâmplare".

Asta comportă riscuri teribile pentru om, dar și un supliment de demnitate și de măreție. Poporul din Olanda a trebuit să lupte timp de secole pentru a nu fi scufundat de Marea Nordului și în această luptă a creat un moto vestit: Luctor et emergo, "luptând ies la suprafață".

Într-o zi vor fi "ceruri noi și pământ nou" (2Pt 3,13), libere de orice suferință, dar acest lucru va avea loc doar la sfârșitul timpurilor, când omenirea însăși va fi perfect și veșnic eliberată de păcat și de moarte (cf. Rom 8,19-23). Însă un lucru Isus ni-l asigură încă de acum și este că niciodată creatura umană nu este complet în voia elementelor umane. "Nu se vând oare cinci vrăbii pe doi bani? Și nici una dintre ele nu este uitată înaintea lui Dumnezeu. Vouă însă, chiar și firele de păr de pe cap vă sunt numărate. Nu vă temeți! Voi valorați mai mult decât multe vrăbii" (Lc 12,6-7).

La întrebarea: "Unde era Dumnezeu în noaptea de 23 august?", credinciosul nu ezită de aceea să răspundă cu toată umilința: "Era acolo suferind cu creaturile sale și primind în pacea sa victimele care băteau la ușa paradisului său".

Lectura din Cartea Înțelepciunii pe care am ascultat-o înainte de cea patristică din Crisolog ne vorbește despre prima și fundamentala datorie care derivă pentru om din poziția sa privilegiată în sânul creației. Spunea: "Într-adevăr, toți oamenii sunt din natură fără rost, / cei care nu au cunoașterea lui Dumnezeu / și care, din cele bune care se văd, nu au putut să-l recunoască pe Cel care Este / și, dând atenție lucrărilor, nici nu l-au recunoscut pe Artizan".

Sfântul Paul, în Scrisoarea către Romani reia această temă vestită, dar cu o variantă care ne privește pe toți și îndeaproape. Păcatul față de creație, scrie el, nu se află atât în faptul de a nu urca de la ea la Creator, ci în a nu-l preamări pe Dumnezeu și a nu-i mulțumi: "Căci, deși l-au cunoscut pe Dumnezeu, ei nu l-au preamărit ca Dumnezeu și nu i-au adus mulțumire" (Rom 1,21). Nu este vorba despre un păcat numai al inteligenței, ci și al voinței, și nu este numai un păcat al ateilor sau al idolatrilor, ci și al celui care-l cunoaște pe Dumnezeu. Așa încât e adevărat că, imediat după aceea, apostolul îi include printre "nescuzabili" pe cei care cunosc revelația și, întăriți de această cunoaștere, se simt în siguranță și judecă restul lumii, fără a-și da seama că, dacă ei caută propria glorie în locul gloriei lui Dumnezeu, ei comit același păcat al celor care nu cred (cf. Rom 2,1 șu).

Există atâtea îndatoriri pe care omul le are față de creație, unele mai urgente decât altele: apa, aerul, clima, energia, apărarea speciilor aflate în pericol... Despre ele se vorbește în toate locurile și întâlnirile care se ocupă de ecologie. Însă există o datorie față de creație despre care nu se poate vorbi decât într-o întâlnire între cei care cred și de aceea este foarte corect ca să fie pusă în centrul acestui moment de rugăciune. Această datorie este doxologia, preamărirea lui Dumnezeu din cauza creației. O ecologie fără doxologie face universul opac, ca un imens mapamond de sticlă lipsit de lumina care ar trebui să-l ilumineze dinăuntru.

Îndatorirea primară a creaturilor față de creație este să-i presteze ei glasul său. "Cerurile și pământul - spune un psalm - sunt pline de mărirea ta" (Ps 148,13; Is 6,3). Sunt, ca să spunem așa, gravide. Dar nu pot singure "să se debaraseze". Ca femeia însărcinată, au nevoie și ele de mâinile unei moașe pentru a aduce la lumină ceea ce poartă în sân. Și aceste "moașe" ale gloriei lui Dumnezeu trebuie să fim noi, creaturi făcute după imaginea lui Dumnezeu. Și la aceasta face aluzie apostolul când vorbește despre creația care "geme și suferă până astăzi în durerile nașterii" (cf. Rom 8,19-22).

Cât a trebuit să aștepte universul, ce elan lung a trebuit să ia, pentru a ajunge la acest punct! Miliarde de ani, în timpul cărora materia, prin opacitatea sa, înainta spre lumina conștiinței, ca limfa care din subteran cu trudă urcă spre vârful copacului pentru a se răspândi în frunze, flori și fructe. Această conștiință a fost în sfârșit obținută când a apărut în univers ceea ce Teilhard de Chardin numește "fenomenul uman". Dar acum când universul a ajuns la ținta sa, cere ca omul să-și împlinească datoria sa, ca să asume, ca să spunem așa, conducerea corului și să intoneze în numele întregii creații: "Mărire în înaltul cerurilor lui Dumnezeu!".

Unul care a luat ad litteram această îndatorire a fost dominicanul fericitul Enrico Susone, numit uneori "sfântul Francisc al Suediei". El ne-a lăsat această mărturie emoționantă: "Când, în cântarea de la Liturghie, ajung la cuvintele Sursum corda, sus inimile, îmi imaginez că am în fața mea toate ființele create de Dumnezeu în cer și pe pământ: apa, aerul, focul, lumina și orice element, fiecare cu propriul nume, precum și păsările din aer, peștii mării și florile din pădure, ierburile și toate plantele de pe câmpie, nenumăratele nisipuri ale mării, firicelele de praf care se văd în fascicolele de lumină solară, picăturile de ploaie căzute sau care urmează să cadă, roua care împodobesc pajiștea cu pietre prețioase. Atunci îmi imaginez că sunt în mijlocul acestor creaturi ca un maestru de muzică în mijlocul unui cor nemărginit" (Viața, XI, în: Oeuvres, îngrijit de M. E. Cartier, Paris 1852, pag. 25).

Noi credincioșii trebuie să fim glasul nu numai al creaturilor neînsuflețite, ci și al fraților noștri care nu au avut harul credinței. Să nu uităm, îndeosebi, să-l preamărim pe Dumnezeu pentru realizările uluitoare ale tehnicii. Sunt lucrare a omului, e adevărat, dar omul a cui lucrare este? Cine l-a făcut? Mi-am pus mie însumi o întrebare și o repet aici cu glas tare: îl preamărim noi cu adevărat pe Dumnezeu pentru creaturile sale, sau spunem doar că facem asta? Este numai teorie sau și practică? Dacă nu știm să facem asta cu cuvintele noastre, s-o facem cu psalmii. În ei chiar și fluviile sunt invitate să bată din palme pentru Creator (Ps 98,8).

Preamărirea nu-i folosește, desigur, lui Dumnezeu, ci nouă. Cu ea se "eliberează adevărul" (Rom 1,18); se răscumpără creația de instabilitate și de vanitate, adică de nonsensul, în care a târât-o păcatul oamenilor și o târăște astăzi necredința lumii (Rom 8,20-21). "Tu nu ai nevoie de preamărirea noastră - spune o prefață a liturghiei adresându-se lui Dumnezeu - ci este un dar al tău ca să-ți arătăm recunoștință. Căci laudele noastre nu adaugă nimic ființei tale, dar nouă ne sunt de folos spre mântuire".

Dacă Francisc de Assisi are încă ceva de spus astăzi cu privire la ecologism, este numai asta. El nu se roagă "pentru" creație, pentru salvgardarea ei (în timpul său încă nu era nevoie de asta), se roagă "cu" creația, sau "din cauza creației", sau "din motivul creației". Toate sunt nuanțe prezente în prepoziția "pentru" folosită de el: "Lăudat să fii, Domnul meu, pentru fratele soare, pentru sora luna, pentru sora mamă pământ". Cântarea sa este o în întregime o doxologie și un imn de mulțumire. Dar tocmai de aici îi deriva acel respect extraordinar față de orice creatură motiv pentru care voia ca până și plantelor sălbatice să le fie lăsat un spațiu pentru a crește.

Și acest mesaj a fost preluat de Sfântul Părinte în enciclica despre mediu. Ea începe cu doxologia - "Lăudat să fii" - și se termina în mod semnificativ cu două rugăciuni distincte: una "pentru" creație și cealaltă "cu" creația. Din aceasta din urmă luăm câteva invocații care ne folosesc pentru a încheia în rugăciune reflecția noastră: "Doamne Dumnezeule, Unul și Întreit, / comunitate minunată de iubire infinită, / învață-ne să te contemplăm / în frumusețea universului, / unde totul ne vorbește despre tine. / Trezește preamărirea noastră și recunoștința noastră / pentru fiecare ființă pe care ai creat-o. / Dăruiește-ne harul de a ne simți intim uniți / cu tot ceea ce există. / Dumnezeu al iubirii, arată-ne locul nostru în această lume / ca instrumente ale afectului tău / pentru toate ființele de pe acest pământ. Amin".

(După L'Osservatore Romano, 2 septembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat