Anul pastoral

ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line

comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților

adevăratele modele de viață se găsesc aici

VIAȚA DIECEZEI

Drumul meu de suflet. Reflecții dintr-un pelerinaj la Santiago de Compostela

După Ierusalim și Roma drumul către Santiago de Compostela este al treilea mare pelerinaj creștin. Din ultimele date statistice rezultă că anual, ajung aici, pe jos, peste 150.000 de pelerini și aproape 3 milioane de turiști de pe toate continentele.

În 25 iulie este sărbătorit Sfântul Apostol Iacob, iar cine ajunge în această zi la Santiago primește binecuvântări speciale. De aceea, în această zi, mii de pelerini se îndreaptă spre Santiago de Compostela, unde se crede că s-ar afla mormântul apostolului, patronul spiritual al Spaniei. Pelerinii parcurg drumul cu trenul, cu mașina, cu bicicleta sau autocarul, dar în special pe jos, păstrând tradiția și semnificația inițială a drumului. În Europa Occidentală sunt organizate puncte de plecare, trasee bine marcate, sunt editate hărți cu puncte de interes și cazare, trasee bine descrise, puncte de informare sau primire a pelerinilor susținute de organizații sau asociații caritabile. Surorile guanelliene au la Arzua, la 32 km distanță de Santiago, o casă și un punct unde îi întâmpină pe pelerini. Am avut bucuria să mă întâlnesc cu sora Maria Luisa și sora Patricia la 23 iulie 2016, bucurându-mă de ospitalitatea lor. Mărturie sunt cele două ștampile de pe Credencial-ul meu cu Sfânta Maria a Divinei Providențe și a Sfântului Alois Guanella.

Așadar cel mai cunoscut traseu este "El Camino Frances", bine marcat pe teritoriul spaniol cu o săgeată galbenă și cu scoica pelerinului. El Camino Frances începe la poalele Pirineilor, în Franța, la Saint-Jean Pied de Port, străbate de la Est la Vest nordul Spaniei și se încheie la Santiago de Compostela, la moaștele sfântului Iacob, după aproximativ 900 km. De-a lungul timpului principala motivație a străbaterii acestui drum lung și dificil a fost cea religioasă, de a face penitență sau de a cere sfântului Iacob protecție și ajutor. Pentru cei de azi pelerinajul are pe lângă scopul religios și o motivație culturală și reprezintă un test al rezistenței fizice sau o incursiune în propria experiență de viață. În ultimul timp s-a produs o reală renaștere a pelerinajului, iar ca o recunoaștere a însemnătății sale pentru lumea culturală și spirituală europeană, din 1987 Camino de Santiago a devenit Drum Cultural European. În 1993 Camino de Santiago a fost inclus în lista patrimoniului UNESCO.

Pelerinilor, care au parcurs pe jos sau călare cel puțin 100 de kilometri, de altfel și cicliștilor, care au parcurs 200 km pe bicicletă, li se acorda un certificat de recunoaștere a traseului parcurs în scop religios, certificat care se numește Compostela, cu text în latină. Călătorii trebuie să dovedească însă faptul că sunt pelerini cu pașaportul de pelerin, numit Credencial, ștampilat la adăposturile sau parohiile vizitate de-a lungul traseului.

Pentru mine, drumul spre Santiago de Compostela a început cu ceva timp în urmă. Mai întâi ca o poveste, apoi curiozitate, idee de vacanță, care, în cele din urmă s-a transformat în dorința de împlinit, în emoție și entuziasm, dar și ca o penitență de împlinit. Din tot ce-am citit, din toată "documentarea" mea, din cărți scrise despre Camino, Paolo Coelho, din filmele despre Camino, "The Way", din impresiile altor călători, însemnările părintelui Emil Dumea care au cântărit mult la entuziasmul meu, apoi din comentariile cu care este invadat internetul, am reținut un îndemn scris în una din bisericile de pe Camino, invocat de altfel de o călătoare pe acest drum. "Drumul e tăcere, tăcerea e rugăciune, iar rugăciunea e calea spre Dumnezeu!" Din păcate nu am ajuns în această biserică fiindcă drumul meu a început dincolo de acest punct...

Nu știu dacă am înțeles în cele trei săptămâni petrecute pe drumul spre Santiago de Compostela în acest an, în iulie, ce înseamnă tăcerea, dar sigur am atins concretul solitudinii și gândurilor proprii, am înțeles că viața e ca un drum, cu suișuri și coborâșuri, cu frumos și urât deopotrivă, cu momente de bucurie sau de tristețe, și, mai presus de toate am simțit că am îngerul meu păzitor. Este cel care mi-a fost tovarăș de drum, m-a însoțit pe tot parcursul drumului meu, i-am simțit prezența, mi-a dat curajul și gândul bun... Mi-a dat încredere și forța să merg mai departe, m-a orientat și m-a ocrotit în câmpuri deschise sau în păduri... Mi-a potolit setea și mi-a scos în cale oameni deosebiți.

Am intrat pe Camino spre Santiago ca într-o bulă imensă, am intrat într-o altă lume, cunoscută și apropiată sufletului meu, dar de mult uitată. A fost ca o întoarcere în timp, la îndeletnicirile primare, începând cu mersul pe jos, preocuparea obișnuită de a-ți potoli setea, foamea sau de a-ți căuta adăpost. Uitasem mirosul pământului sau a ierbii proaspăt cosite, uitasem culoarea câmpurilor abia secerate și sunetul pașilor proprii pe pietricelele drumului. Uitasem să ascult vântul sau foșnetul frunzelor, cântul păsărilor sau culorile câmpului, cum arată zmeurișul, macul sau cicoarea... Pe drum le-am regăsit, însă, cel mai adesea în dificultățile drumului, am învățat să-mi ridic ochii spre cer zicând: "Ajută-mă, Doamne!"... "Mulțumesc, Doamne!" "Sfinte apostol Iacob, dacă m-ai adus aici, ajută-mă să trec peste pietrele acestea"...

În Pamplona, pe lângă parcul Citadelei, am intrat pe Camino, pe un trotuar altfel pietruit completat de săgeată galbenă și scoica iacobină. Dar drumul meu începuse de dimineață la Catedral de Santa Maria unde m-am rugat pentru sprijin în călătoria mea în necunoscut, pentru copiii mei și pentru odihna sufletului soțului meu, cel ce ar fi trebuit să mă însoțească și pe acest drum și căruia îi datorez această călătorie pentru suflet și penitență. Îmi doream să obțin Credencialul la "Catedrala de Santa Maria", încercasem și cu o zi înainte, dar am găsit catedrala închisă. Am ajuns în Pamplona în plină sărbătoare de Sant Fermin, catedrala adaptându-și programul la evenimentele zilei.

Am revenit în dimineața următoare, tot închisă era la acea oră. Plecasem, dar m-am întors din drum și, bine am făcut, am reușit să intru. M-am rugat, am aprins lumini pentru cei răposați, însă nu vedeam cum să intru în posesia Credencialului. După clipe de îndoială, deznădejde, așteptare, printr-o minune, mi-a apărut în cale salvatorul meu îmbrăcat în alb și roșu și, într-o ultimă încercare..." Por favor! Credecial?" "Si..." și încă multe alte cuvinte străine pentru mine... Da, am primit pașaportul de pelerin Credencial del Peregrino, astfel că mi-am început drumul cu lacrimi de bucurie și mulțumire către Domnul. I-am simțit prezența! M-a ajutat! I-am simțit prezența nu numai în acel moment, ci mereu, prin curajul care mi l-a dat să străbat locuri necunoscute singură, fără hărți, le lăsasem la Barcelona ușurându-mi rucsacul. Singurele mele indicatoare au fost semnele de Camino, săgeata galbenă sau scoica de pe pietre, clădiri, biserici, poduri, din grădinile private sau de pe șosele și încrederea că Drumul meu va fi ocrotit de Dumnezeu. M-am lăsat în Voia Domnului! Mai târziu când am întâlnit inscripția "Yo soy el camino, y la verdad, y la vida "(Jesús) am avut sentimentul că însemnarea aceasta era pentru mine să-mi întărească încrederea, speranța și credința.

Unde am început Camino e o parte ușoară a acestuia, drumul mărginește câmpurile de cereale, cotește pe sub dealuri cu eoliene, podgorii și margini de păduri. Drumul e conturat de muri, cicoare, maci, romaniță, dar și de mărar sălbatec. Pe Camino întâlnești smochinul, măslinul, eucaliptul, dar și caiși sau meri, plantații de vii, ogoare cu floarea soarelui sau porumb. Câmpurile, dealurile, plantele și florile conturează imaginea drumului, dar tabloul nu e complet fără mirosul pământului, a câmpului, adierea vântului și zgomotul pietricelelor de sub pașii tăi...

Printre vii, câmpuri, drumul era uneori neted, lin, alteori abrupt prin păduri cu suișuri și coborâșuri, cu pietre și stânci. Drumul duce spre apus, dimineața soarele era în spatele meu, așa că deseori eram însoțită de propria-mi umbră. Mă bucuram și nu mă simțeam singură chiar dacă în câmpul meu vizual nu aveam pe nimeni.

În Navarra și în Galicia, partea din Camino pe care le-am făcut la pas, cam la 5 km întâlneam un sat, care negreșit avea o biserică veche, de secole cu treptele tocite, cu urme lăsate de pelerinii poposiți acolo de-a lungul vremii. Pe Camino am înțeles de ce bisericile au ziduri groase și bănci din piatră pe care să-ți odihnești și să-ți răcorești trupul lipindu-te de zidurile reci după ore de parcurs sub soare...

În Villatuerta, un orășel foarte curat și liniștit, trotuarul e marcat special pentru pelerini cu scoica, asemenea și pentru bicicliști. Nu lipsesc nici parcurile sau locurile amenajate pentru popasul pelerinilor. Aici am avut parte de o experiență de suflet... Când am ajuns la biserică parohială, acesta era închisă, era prea devreme. Mi-am spus rugăciunea de dimineață în fața grilajului, am făcut turul bisericii admirând frumusețea construcției, câteva poze care să-mi aducă aminte de trecerea mea pe-aici, și plec mai departe pe Camino, era dimineață și timpul bun pentru mers, însă cu tristețe în suflet că nu am reușit să intru în biserică. Mai trag o privire în urmă, cu regret, și aud clopotul. Mă întorc, gândindu-mă că cineva l-a pus în mișcare... Spre bucuria mea grilajul era dat deoparte și intru... Îmi las rucsacul de pelerin la ușă, o doamnă îmi cere Credencialul, nu să mă legitimeze, ci să mi-l stampileze și să mă felicite pentru curajul vârstei mele, că am ajuns aici, în Villapuerta din îndepărtata Românie cu mesajul meu de suflet, de liniște, iertare și iubire. "Tatăl nostru" rostit aici, la Paroquia Santa Maria de la Asuncion, îmi umple sufletul de bucurie și-mi dă putere pentru drum. Fiindcă intrarea mea în biserica aceasta a fost ca un miracol, aici mi s-a părut locul potrivit unde să mă rog pentru o prietenă profund încercată de viață, pentru drumul ei pentru mai departe...

Pe Camino am trecut și prin momente dificile fiindcă am ignorat unele semne, semne date de corpul meu, nu de drum, dar îngerul meu păzitor m-a însoțit și m-a scos la liman.

În primele zile parcursesem cam 17-18 km pe zi, mai mult decât aș fi sperat, în a patra zi am plecat dimineața devreme de la Villamajor de Monjardin, am ajuns la Los Arcos la ora 12, până aici făcusem 17 km, mi-am zis că pot merge mai departe, însă până seară am mai parcurs doar 10 km, greu, foarte greu, în plin soare cu pante de urcat sau coborât, fără sursă de apă. Nu aveam unde opri, nu mai era nicio localitate, niciun albergue...

A fost ziua mea de încercare, de singurătate, au fost ore întregi în care nu am zărit niciun pelerin, și nu singurătatea m-a supus încercării, ci mai degrabă teama că am să cedez fizic. Am ieșit în șosea cu butelia de apă goală, să fiu mai aproape de oameni, în speranța că cineva va înțelege disperarea mea. Urcam în plin soare, îmi fixam o țintă, umbra unui copac, stăteam câteva momente și din nou, mai urcam câțiva metri până am ajuns în vârf. De acolo aveam de coborât cam tot atâta drum, un alt deal și în sfârșit am zărit Vianna, dar mai erau încă vreo 3 km de mers, greu de parcurs in plin soare. Am cerut ajutor, "Ajută-mă, Doamne!"... Îndată m-a ajuns din urmă un pelerin, "spaniolul din Barcelona", ce mi-a oferit ultimele lui rezerve de apă și compania lui pe ultimii kilometri...

Astfel am ajuns la Santiago de Compostela în ziua Sfântului Apostol Iacob, pe 25 iulie, parcurgând încă de dimineață ultimii kilometri de la Monte de Gozo, pe drept numit "muntele bucuriei", fiindcă cu adevărat simți o mare bucurie și împlinire că drumul tău se încheie, că ai trecut cu bine peste dificultăți, peste dureri fizice, că te-ai împlinit sufletește cu frumusețea drumului, cu liniștea și pacea Catedralelor, că ai simțit mereu că în singurătatea câmpurilor nu ești niciodată singur, nu ești părăsit atâta timp cât speranța și gândul tău bun către Domnul sunt îndreptate.

Am avut privilegiul să particip la Liturghia oficială, cu invitați speciali dintre personalitățile Galiciei și ale prelaților, cu pelerini sau turiști de toate naționalitățile. M-au impresionat în egală măsură Liturghia, mesajele transmise, îndeosebi pentru pelerini, deși limba mi-era străină, m-a impresionat pendularea Butafumeiro, cădelnița uriașă, trasă de frânghii de către 5-6 călugări...

E un moment rar, fumul de tămâie ajunge până în cele mai îndepărtate colțuri ale catedralei, atingându-te... Fumul binemirositor e un semn al jertfei gândului nostru și al inimii noastre deschise către Dumnezeu. Este semnul prezenței Duhului lui Dumnezeu care se pogoară și lucrează în viețile noastre, de unde și emoția mea profundă.

La fel de emoționantă și profundă a fost și întâlnirea cu sfântul apostol Iacob, am urcat scările tocite de pașii pelerinilor, am îmbrățișat statuia aurită, răcorindu-mi obrazul fierbinte de oboseală și emoție pe umărul sfântului. Am ieșit liniștită și copleșită de emoție, a fost o zi plină de sentimente și trăiri intense, cu convingerea că există CINEVA care e mai presus de TOATE și care face să se pună TOTUL la locul potrivit ca într-un puzzle.

În piața Obradoiro, din fața catedralei mi-am revăzut prietenii întâlniți pe Camino, pe tinerii români care trăiesc în Teneriffe, pe Oliver și Sara din Germania sau grupul de tineri din Chile ce-și purtau cu mare drag icoana Maicii Domnului. Așa i-am și recunoscut!

Camino e un râu care curge, pelerinii se mișca de la est la vest, în drumul lor către Ocean, se întâlnesc și se regăsesc în Plaza Obradoiro în fața catedralei "Sfântul Apostol Iacob". Pe fețele lor nu poți să citești decât bucurie, fericire și împăcare. Camino e un râu viu, trăiește și se hrănește cu credință, speranță, liniștindu-se odată cu îmbrățișarea dată de pelerini apostolului Iacob.

Veronica Panait

pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro

Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat