Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În pelerinaj

Întâlnire renovatoare

De Corrado Maggioni

Publicăm ample fragmente din unul dintre textele sub-secretarului Congregației pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor conținute în Păcat, milostivire, reconciliere. Dicționar teologico-pastoral îngrijit de Penitențiaria Apostolică (Citt? del Vaticano, Libreria editrice vaticana 2016, 425 de pagini).

Conform mărturiei biblice și extra-biblice, precum tradiția Bisericilor din Orient și din Occident încă din antichitate, pelerinajul la un "loc sfânt" este rânduit pentru întâlnirea experiențială cu divinul, accesibil prin spații, gesturi, cuvinte, imagini. În Evul Mediu pelerinajul în Țara Sfântă sau la mormintele apostolilor la Roma era înțeles ca practică penitențială singulară - uneori înlocuitoare a pocăinței canonice pentru cel care nu putea să fie supus ei - menită să favorizeze convertirea inimii prin dezlipirea de viața precedentă, purificarea obiceiurilor prin privațiunile și trudele drumului în ținuturi necunoscute (peregrinus = străin). A face un pelerinaj era cam ca a muri pentru a se renaște la viață nouă. Nu era rar pentru pelerini să facă testament înainte de o călătorie lungă și riscantă. De fapt, și astăzi printre dimensiunile spiritualității pelerinajului (escatologică, festivă, cultuală, apostolică, comunională) se evidențiază și cea penitențială, descrisă astfel de Directoriu despre evlavia populară și liturgie: "Pelerinajul se configurează ca un «drum de convertire»: mergând spre sanctuar, pelerinul face un parcurs care merge de la conștientizarea propriului păcat și a legăturilor care-l leagă de lucrurile efemere și inutile la dobândirea libertății interioare și la înțelegerea semnificației profunde a vieții. Pentru mulți credincioși vizita la sanctuar constituie o ocazie propice, adesea căutată, pentru a se apropia de sacramentul Pocăinței și pelerinajul însuși a fost înțeles și propus în trecut - dar și în timpul nostru - ca o faptă de pocăință. De altfel, când pelerinajul este făcut în mod genuin, credinciosul se întoarce de la sanctuar cu propunerea de «a-și schimba viața», de a o orienta mai hotărât spre Dumnezeu, de a-i da o perspectivă transcendentă mai marcată" (nr. 286).

Pentru ca pelerinajul să nu se confunde cu o călătorie oarecare sau să fie confundat cu un itinerar turistic, "trebuie avut grijă să se explice și să se pregătească în mod corespunzător tot ceea ce constituie caracterul propriu al pelerinajului creștin" (Ritualul binecuvântărilor, nr. 316). De aceea Biserica a dispus momente de rugăciune care îi marchează desfășurarea.

Pentru a putea obține roadele drumului "interior" și nu numai exterior, Biserica recomandă o celebrare proprie înainte de a pleca și, urmând tradiția de secole, a prevăzut o binecuvântare specială la începutul pelerinajului. Rugăciunea, comunitară și personală, este modul de a dispune sufletul pentru "călătoria spirituală" spre o întâlnire renovatoare și vindecătoare. Ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu vrea să facă spațiu glasului Domnului care, vorbind prin Scripturi, cheamă la o comuniune mai sinceră cu El prin opera pelerinajului. Vechea ritualitate de a încredința pelerinilor diferite semne distinctive - baston și desagă - manifesta, pentru cel care pornea la călătorie, adeziunea cordială la esențialitatea evanghelică pe care o comportă pelerinajul creștin. Amintește asta anunțul introductiv al ritualului de binecuvântare, care îi îndeamnă pe pelerinii care urmează să plece la o deschidere receptivă și jertfelnică față de Dumnezeu și față de cei pe care-i vor întâlni pe drum. Rugăciunea comună și formula de binecuvântare, în afară de a cere ocrotirea divină, favorizează comuniunea de intenții și fraternitatea: rugăciunea împreună reînsuflețește dorința de a întâlni și de a se lăsa reînnoiți de Dumnezeu și de frați.

Practica milenară a pelerinajului a desenat o geografie a apropierii de țintă. Drumurile spre sanctuare au devenit căi speciale, marcate de opriri obligatorii în locuri devenite, la rândul lor, sanctuare care mijlocesc pregătirea pentru întâlnirea dorită. Și astăzi, pelerinajul este marcat de opriri de rugăciune care dilatează progresiv spiritul celui care participă la el, făcând-l mai capabil să trăiască experiența convertirii oferite de călătoria "interioară". De-a lungul drumului, solidar sau în companie, Cuvântul lui Dumnezeu găsește mai ușor loc în inimă: nu este sufocat de graba lucrurilor zilnice de făcut, poate să răsune în interior, să lumineze conștiința, să fie împărtășit cu alții.

Ca pelerinii antici, obosiți de drumul lung, imediat ce observau profilul sanctuarului arătându-se la orizont cădeau în genunchi pentru a-l binecuvânta pe Domnul, dispunându-se mai intens să primească harul dătător de pace al sanctuarului, este obișnuit și astăzi, la vederea semnelor care anunță ținta, să se intoneze rugăciuni și cântece pentru a reînsufleți sufletul pentru întâlnirea cu Domnul în "locul sfânt".

Pentru a-i ajuta pe pelerini ca să interiorizeze sensul penitențial și spiritual al pelerinajului, pe lângă numeroase sanctuare au apărut, în ultima etapă a drumului, semne și imagini sacre care sunt chemări elocvente de a se lăsa atinși de misterul sanctuarului. De fapt, nu este neobișnuit a parcurge pe jos ultima parte de drum, recitând rozariul sau făcând exercițiul pios Via crucis, stând lângă monumentele care reprezintă misterele vieții lui Cristos sau a Fecioarei. Oboseala drumului devine astfel evocatoare a oboselii pe care o cere itinerarul de convertire interioară, și a trecerilor pe care le comportă adeziunea sinceră la Evanghelie.

Dacă în centrul spațial al sanctuarului - constituit în funcție de cazuri de mormântul lui Cristos, de mormântul unui martir sau al unui sfânt, sau de locul apariției sau al imaginii miraculoase - se intră progresiv, trecând prin spații intermediare, este important de a simți că inima misterului creștin pulsează înainte de toate în acțiunile sacramentale, prezență vie a Sfântului care sfințește poporul său.

Dacă cel care-i primește pe pelerini, cerând primire în inimile lor, este mereu și numai Domnul, întâlnirea cu El trece prin slujitorii primitori, un loc potrivit, un climat care invită la tăcere, la rugăciune, la cercetarea cugetului, la convertirea vieții, la reconcilierea cu Dumnezeu, cu aproapele, cu sine și cu creația. Astfel, "rămânerea în sanctuar va trebui desigur să constituie momentul cel mai intens al pelerinajului și va fi caracterizată de angajarea de convertire, ratificată în mod oportun de sacramentul reconcilierii" (Directoriu despre evlavia populară și liturgie, nr. 287). Intim legat cu semnificația pelerinajului, sacramentul Pocăinței are așadar un loc de prim plan: locul celebrării, pregătirea pentru sacrament, conștientizarea valorii ecleziale a reconcilierii, adoptarea ritualului pocăinței, sunt căile sigure pentru a ajuta la trăirea unei primiri rodnice a iertării Domnului, motiv de deschidere reînnoită față de aproapele.

Biserica învață să se încheie pelerinajul cu o corespunzător moment de rugăciune. Este timpul de a regândi tot ceea ce s-a trăit, de a mulțumi pentru darurile primite, de a formula propunerea concretă de dus acasă. În această privință trebuie valorizată binecuvântarea la sfârșitul pelerinajului propusă de Ritualul Binecuvântărilor (pag. 159-164). Textele evanghelice alese pentru acest ritual subliniază prezența și compania renovatoare a lui Cristos, ca episodul de la Emaus, vindecarea unui bolnav la piscina Betesda, vindecarea orbului din naștere. Sunt exemple de discipoli atinși de cuvântul și de gesturile lui Isus, recunoscut ca Domn și Mântuitor; sunt exemple de credincioși care întreprind un reînnoit drum de vestire și de mărturie. Pentru pelerinii care se întorc la viața zilnică, sunt invitația de a păstra și de a face să rodească ceea ce au primit-celebrat-trăit cu credință.

(După L'Osservatore Romano, 10 august 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat