Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Zen: Perplexitățile mele cu privire la dialogul China - Sfântul Scaun și repercusiunile asupra Bisericii Chineze

De cardinal Joseph Zen Ze-kiun

Articolul cardinalului John Tong, publicat la 4 august 2016, citează unele dificultăți și neplăceri trăite de credincioșii neoficiali din China în a vedea modul în care sunt duse dialogurile China - Sfântul Scaun; față de tăcerile Vaticanului cu privire la persecuția îndurată de credincioși; ambiguitățile față de Asociația patriotică, organismul de control al Bisericii din China. Adesea este purtător de cuvânt al multor catolici neoficiali cardinalul Joseph Zen, episcop emerit de Hong Kong. Pentru a înțelege dificultățile în care se zbat credincioșii Bisericii din China și umbrele pe care cardinalul Tong încearcă să le alunge cu privire la dialogul China - Sfântul Scaun, publicăm un articol al episcopului emerit, apărut pe blogul său personal.

La origine, postarea era un răspuns articulat la o acuză adresată cardinalului Zen de un jurnalist de la Vatican Insider, conform căruia bătrânul cardinal ar împinge la "revoltă" împotriva deciziilor Sfântului Scaun. Cardinalul răspunde la interpretarea falsă a gândirii sale, dar prezintă și toate perplexitățile pe care le trezesc tăcerile cu privire la violențele împotriva creștinilor și reeditarea unei politici vaticane asemănătoare cu Ostpolitik din timpurile cardinalului Agostino Casaroli.

În textul pe care-l publicăm mai jos, majusculele și sublinierile sunt în original.

UN APEL DUREROS

După trei săptămâni (11 iunie - 2 iulie) de bătălie teribilă împotriva atacului unui virus care se numește "mycoplasma pneumoniae" m-am întors la casa mea călugărească pentru o lungă convalescență. Dar aici îmi este comunicat că am fost obiectul unui alt gen de atac, pe paginile prestigioase ale "La Stampa", de "prietenul" meu Gianni Valente.

Condiția mea de sănătate m-ar putea dispensa să fiu implicat într-o altă bătălie, dar adevărul are drepturile sale și nu pot dezerta de la datoria mea de a oferi câteva clarificări.

1. APELUL MEU ÎN CAUZĂ

Înainte de toate "status quaestionis". Este vorba despre un scurt apel pe care l-am făcut de pe blogul meu fraților mei din China continentală. Valente a găsit acolo în sfârșit corpul delict și strigă că e scandal, fără a ascunde o anumită complăcere.

Titlul apelului meu este tradus: "Frați și surori, să ne facem onoare!" Nu critic traducătorul din chineza mea. N-aș ști nici eu cum să traduc exact chineza mea. Este dificil (este chineză!).

Cuvintele folosite de mine sunt, literalmente, "să ne ținem răsuflarea!". Aici "răsuflarea" corespunde cu "a sufla o vorbă" și specific este vorba despre ultima "suflare", ultimul cuvânt. A putea să tragi răsuflarea este semn de demnitate, în timp ce este mare rușine a trebui să-ți ții răsuflarea și a sta liniștit, pentru că unul se află de partea greșelii.

Însă ironia vrea că aici în cazul nostru ultimul cuvânt va fi tocmai o tăcere sonoră. Iată, conținutul real al apelului meu ar fi: "Să ne retragem în tăcere cu demnitate".

Nu este o chemare la bătălie cum vrea Valente. "... Ignorați! Nu luați în considerare! Disociați-vă!". Nu. Este eventual un ordin de retragere, este o invitație la calm, la acceptarea înfrângerii, fără a se deda la reacții nepotrivite. (Să nu-i facem profeți pe dușmanii noștri care spun că din papiști vom deveni apostați!).

2. CE ÎNFRÂNGERE? ORDIN DE A SCHIMBA RUTA

Dar despre ce înfrângere este vorba? Se știe că în China regimul ateu a voit mereu să controleze totalmente religiile. Până acum grupuri consistente de catolici, atât în clandestinitate cât și în oficialitate, cu mari jertfe rămân fideli față de Biserica întemeiată de Isus pe Petru și pe apostoli. Dar astăzi li se prezintă spectrul unei declarații care provine chiar de la autoritatea Bisericii care le spune să schimbe ruta. Ceea ce era declarat contrar învățăturii și disciplinei Bisericii va deveni legitim și normal, toți vor trebui să se supună guvernului care gestionează Biserica, toți vor trebui să asculte de episcopi care până astăzi sunt ilegitimi și chiar excomunicați. Așadar, au greșit timp de decenii acești sărmani "confruntaționiși"?

Iată, apelul meu este pentru a pregăti sufletele la o astfel de eventualitate, care odinioară părea imposibilă, acum ni se prezintă foarte probabilă. Ce-i de făcut? A accepta să ne întoarcem, cum spune Valente, la condiția de catacombe. Condiția de catacombe nu este condiție obișnuită. Dar când obișnuitul este ilegitim și legitimul nu este permis, nu există altă alegere decât a ține ferm la legitim într-o condiție neobișnuită.

Gianni Valente menționează o "pax sino-vaticana", asta mă face să mă gândesc la faimoasa "Pax Romana", o pace construită și menținută cu fierul și focul, al cărei simbol este întoarcerea triumfală a trupelor conchistadore târând în spatele lor cete de sclavi.

Așadar, apelul meu este unul plin de tristețe și de durere. Aici aș putea termina discursul meu, rugându-l pe Valente să aibă milă de noi, să respecte măcar durerea noastră și să ne lasă să plângem în pace în tăcere.

(Îmi amintesc de o expresie apărută deja cu mult timp în urmă pe un sit internet catolic în China: "De atâția ani dușmanii noștri n-au reușit să ne omoare. Acum ne revine să murim de mâna Tatălui nostru. Bine, să mergem ca să murim"). (N-ați observat niciodată că copilul, chiar și atunci când primește vreo palmă la fund de la mama, nu fuge, ci se agață de piciorul mamei, eventual plângând și strigând. Nu are unde să meargă departe de mama).

3. ACCEPTAREA ACORDULUI ȘI OBIECȚIA DE CONȘTIINȚĂ. FIDELITATE FAȚĂ DE PAPA ÎN POFIDA PAPEI

Sunt sigur că Valente nu mă va lăsa în pace așa de ușor. Va spune: "Și interdicția dumneavoastră peremptorie de a intra în Asociația patriotică?".

Prima mea afirmație este: "Nu este necesar să urmăm (acel acord până la capăt)". Da, în acceptarea dispozițiilor de la Roma din partea noastră există o limită, limita conștiinței. Nu putem urma acel eventual acord în ceea ce conștiinței îi apare în mod clar contrar credinței catolice autentice. Papa Francisc a apărat adesea dreptul la obiecția de conștiință; apoi el, un iezuit care încredințează și lucrurile cele mai delicate discernământului personal, nu va nega fiilor săi acest drept.

Această limită a acceptării noastre o face și mai dureroasă. Va fi pentru mine o adevărată sfâșiere a inimii, între instinctul salezian de devoțiune față de papa (da, o numim devoțiune; cele trei devoțiuni: față de Preasfântul Sacrament, față de Sfânta Fecioară Maria și față de Papa) și imposibilitatea de a-l urma până la capăt, de exemplu, în cazul în care ar încuraja să se îmbrățișeze Asociația patriotică și să se intre într-o Biserică total aservită unui guvern ateu.

Va trebui să refuzăm să facem acel pas tocmai pentru că el este în mod formal în contradicție cu autoritatea petrină. Da, în cazul contemplat (și în acest moment sperăm și mai puternic ca el să nu aibă loc), noi vrem să fim fideli față de Papa (față de papalitate, față de autoritatea Vicarului lui Cristos) în pofida Papei. Dacă Gianni Valente se scandalizează, înseamnă că el nu cunoaște istoria Bisericii.

În partea finală a articolului său, Valente vorbește despre "comuniunea reală cu Episcopul de Roma". Să încredințăm Judecătorului veșnic să judece dacă adevărata comuniune reală cu Papa este a noastră sau aceea a celor care astăzi strigă cu glas tare (de exemplu, cum a spus cineva intervievat de L'Eglise d'Asie): "Hai, gata, toți, să ascultăm de Papa, orice lucru decide el!" (desigur acesta are mare speranță că Papa va confirma starea actuală anormală, în care acesta va putea continua să se bucure de avantajele sale dobândite).

4. A NU INTRA ÎN ASOCIAȚIA PATRIOTICĂ. ÎNVĂȚĂTURA AUTORITARĂ A PAPILOR

Valente va insista: "Există în apelul său interdicția peremptorie de a intra în Asociația patriotică". Da, am spus: "În mod absolut nu trebuie să se intre în Asociația patriotică". Dar n-am spus asta cu autoritatea mea. Este autoritatea Papei Benedict, confirmată de Papa Francisc care a spus că Scrisoarea Papei Benedict este încă pe deplin valabilă și trebuie citită de toți.

Eu am spus: "Conform Scrisorii Papei Benedict, principiul unei Biserici independente, adică, modul de a lăsa guvernul să gestioneze Biserica, nu se armonizează cu credința noastră". Valente ar avea dreptate să spună că nu este un citat exact, dar neg că nu ar "coincide cu textul original". Oricine cunoaște realitatea Bisericii din China, va găsi că expresia "statul gestionează Biserica" este o sinteză exactă a ceea ce Papa Benedict descrie în Scrisoare cu alte cuvinte:

"(Capitolul VII Paragraf I): ... Situația dureroasă a contrastelor puternice care îi are implicați pe credincioșii laici și pe păstori scoate în evidență, printre diferitele cauze, rolul semnificativ desfășurat de organisme care au fost impuse ca responsabili principali ai vieții comunității catolice. De fapt, și astăzi recunoașterea din partea acestor organisme este criteriul pentru a declara o comunitate, o persoană sau un loc religios, legale deci oficiale.

(Paragraf V): ... Este evident că pretenția unor organisme, voite de stat și străine de structura Bisericii, de a fi mai presus de episcopii înșiși și de a conduce viața comunității ecleziastice nu corespunde învățăturii catolice.

(Paragraf VI): ... Finalitatea declarată a acestor organisme de a realiza «principiile de independență și autonomie, autogestiune și administrație democratică a Bisericii» este inconciliabilă cu învățătura catolică. (Numele Asociației patriotice este menționat în mod expres în notă).

(Capitolul VIII, Paragraf II): ... Persoane «nehirotonite» și uneori chiar nebotezate controlează și iau decizii cu privire la chestiuni ecleziale importante, inclusiv numirea episcopilor, în numele diferitelor organisme statale. Prin urmare, s-a asistat la o slăbire a slujirilor petrină și episcopală...".

Guvernul spune că Biserica "oficială" este condusă de "o Asociație și o Conferință" (Asociația patriotică și Conferința episcopală), dar cine conduce acest organism "două în unul" este guvernul în persoana oficialului de la S.A.R.A. (Agenția Statală de Afaceri Religioase), care prezidează reuniunile sale. (Guvernul nu simte nici nevoia de a masca această realitate, arătând fotografii în care directorul de la SARA conduce reuniunile, în timp ce președintele Asociației patriotice și președintele Conferinței episcopale la dreapta și la stânga sa, cu capul înclinat, primesc instrucțiunile sale).

Apoi, autoritatea supremă a acelei Biserici se află în Adunarea Reprezentanților Catolicilor Chinezi care se adună la fiecare cinci ani. Dar această Adunare era mereu prezidată de dl. Liu Bai Nian având la masa prezidențială pe președinții și vicepreședinții Asociației și Conferinței care ar urma să fie "aleși" în timpul Adunării. Liu Bai Nian a fost declarat, în ultima Adunare, președinte de onoare, adică, deja la pensie, dar în realitate lucrează încă pe deplin și aleargă din nordul în sudul Chinei. Vom vedea cine va prezida următoarea Adunare.

Eu cred că am reușit să dovedesc suficient că ceea ce spun coincide perfect cu Scrisoarea Papei Benedict. Dar Valente nu pare la fel de sigur de ceea ce afirmă. El referă la acel eventual acord, care după părerea mea contrazice învățătura Papilor, în termeni așa de greu de înțeles, încât cu toate studiile mele filozofice și teologice și cu cunoștințele mele de limbă italiană cu greu înțeleg. Prezintă acel acord așa: "... măsuri și practici... ca extrema ratio pentru a dribla implicațiile unui posibil, viitor început de înțelegere între Beijing și Scaunul Apostolic" (fericit cel care înțelege asta!).

5. SUNTEM ÎN ÎNTUNERIC ȘI IPOTEZELE NU NE LASĂ LINIȘTIȚI

Am spus că eventualitatea unui acord inacceptabil se prezintă ca probabil. Am spus că și acum sperăm ca faptul să nu aibă loc. Așadar nu există încă nimic sigur. Deci, pentru ce, mi se va spune, atâta agitație?

Chiar este adevărat, nu știm nimic sigur, suntem ținuți complet în întuneric. Știm că se înmulțesc contactele, dar nu știm nimic despre ceea ce tratează în acele colocvii.

Contactele neoficiale existau și înainte. În timpurile cardinalului Tomko, prefect al Congregației pentru Evanghelizarea Popoarelor, adică până în 2000, [când] încă nu era Comisia pentru Biserica din China, dar se țineau reuniuni periodice despre chestiunile Bisericii din China, reuniuni comune și lărgite ("comune", adică Secretariatul de Stat și Congregația pentru Evanghelizarea Popoarelor împreună; "lărgite", adică participau și experți). Ca președinte al Uniunii Superiorilor Călugărești la Hong Kong, apoi ca profesor în Seminariile din China, și în sfârșit ca episcop coadiutor de Hong Kong, eram invitat la acele reuniuni în care mons. Celli, pe atunci subsecretar al Secretariatului de Stat și principal negociator cu China, ne informa amănunțit despre ceea ce tratau în acele întâlniri.

În timpul anilor succesorului cardinalului Tomko totul era oprit. Apoi, cu succesorul succesorului, în pofida constituirii unei Comisii adevărate, tratativele cu China au devenit afaceri extrem de rezervate Curiei Romane, nefiind dată o minimă informare membrilor Comisiei.

Apoi astăzi și Comisia a dispărut în mod silențios. După alegerea Papei Francisc ne este comunicat că această Comisie și-ar relua munca sa (ultima reuniune plenară a trieniului) în primăvara anului 2014; apoi nici un cuvânt nu vine de la Roma, niciun certificat de deces, niciun anunț funebru. Extremă nepolitețe față de membrii Comisiei și a față de cel care a constituit-o în vremea sa! Extremă deviere chiar și de la tradiția de corectitudine a Curiei Romane!

Faptul este că acum unuia dintre cei doi cardinali chinezi încă vii și care încă nu sunt senili nu-i este permis să se intereseze cum negociază lucrurile Bisericii din China. Există încă un chinez "la Roma", dar pare că deranjează. L-au exilat la Guam. Este trist de constatat că marii promotori ai dialogului îl elimină în interiorul Bisericii.

În această lipsă de comunicare se încearcă să se facă ipoteze și să se ghicească, punând împreună fragmente de știri de aici și de acolo. Este părintele Heindrikx care pare că știe tot pentru că este prieten al Romei și al Beijingului. La distanță este AsiaNews care de obicei este destul de bine informată. Cadrul care se reușește să se schițeze nu încurajează deloc. Chiar pare că direcția este aceea de care ne temem.

6. LUPTA CONTINUĂ? MĂ FAC GLAS AL CELOR FĂRĂ GLAS

Până aici vorbim despre o situație actuală de dramatism deosebit. Însă Valente vrea să lărgească vederea și vrea să mă încoroneze cu titlul de "luptător continuu" (sau de "gladiator" în limbajul unor ilustre eminențe).

Valente mă acuză de "o mobilizare de douăzeci de ani împotriva tuturor pașilor întreprinși de Scaunul Apostolic... care nu intrau în grila sa de gândire". Mai mult: "O reprezentare fixă și preconfecționată a evenimentelor catolicismului chinez din ultimii șaptezeci de ani, menită să ascundă toate datele realității care nu sunt funcționale pentru lupta continuă".

Șaptezeci de ani sunt mulți. În urmă cu șaptezeci de ani comuniștii chinezi încă nu cuceriseră puterea. Așadar, eu aș fi deformat toată istoria realității Bisericii din China încă de la începutul regimului comunist!? Cum să răspund la o acuză de asemenea dimensiuni?

Să vorbim mai degrabă despre cei douăzeci de ani. În urmă cu douăzeci de ani, adică în jurul anului 1996, la sfârșitul acelui an am fost făcut episcop coadiutor de Hong Kong. Dacă nu greșesc, Gianni Valente era foarte bun prieten de-al meu. Cu siguranță nu m-ar fi calificat ca "luptător". Știa și aprecia că, imediat după faptele de la Tiananmen Square, am intrat în China și timp de șapte ani am predat în Seminariile "oficiale" din China (Shanghai, Xi'an, Wuhan, Shijiazhuang, Beijing, Shenyang) adică dedicând șase luni pe an în dialog continuu cu acei frați ai noștri și persecutorii lor. A fost o conviețuire lungă. Autoritățile mă tratau cu mănuși, drept pentru care nu am niciun motiv de resentiment personal împotriva comuniștilor. Dacă nu m-ar fi făcut episcop coadiutor la sfârșitul anului 1996, aș fi continuat să fiu profesor de filozofie și teologie în acele Seminarii, "apreciat de autorități pentru conduita mea bună".

Dar în timpul acelei lungi conviețuiri am văzut de aproape umilirea episcopilor noștri, suferința atâtor frați fermi în credință, și un sensus Ecclesiae care mă făcea să mă simt mic-mic.

"Mobilizarea" eventual a început când Papa Benedict m-a făcut cardinal în 2006, adică zece ani mai târziu. Dacă de atunci sunt luptător, nu fac asta pentru gustul meu personal. Vorbesc pentru că sunt glasul celor fără glas. Realitatea este că în China nu există libertatea cuvântului!

Fac o digresiune. Nu reușesc să cred că Gianni Valente nu știe faptul că în China nu există libertatea cuvântului. Cum reușește să spună prin jur că episcopii intervievați de el în China au putut să vorbească așa cum au voit? (în special cei care sunt jumătate dedesubt și jumătate deasupra, adică aceia care încearcă să iasă din clandestinitate și să obțină recunoașterea de la guvern). Pot doar să spună ceea ce place guvernului. Unul dintre ei i-a spus lui Valente că în dieceza sa nu are Asociația patriotică. Ziua următoare vine oficialul guvernului și îi spune: "Ah, da! Te lauzi că nu ai Asociația patriotică? De astăzi trebuie s-o ai". Valente probabil nu știe acest lucru.

Sunt glasul celor fără glas nu numai pentru a protesta împotriva autorităților comuniste. Sunt și pentru a pune anumite întrebări autorităților romane. În acești ani, încontinuu au fost făcute acte direct împotriva învățăturii și disciplinei Bisericii: episcopi ilegitimi și excomunicați care celebrează pontificale solemne, care conferă ordinul sacru chiar de mai multe ori; episcopi legitimi care iau parte la consacrări episcopale ilegitime chiar de patru ori și participarea aproape totală a episcopilor comunității oficiale la Adunarea Reprezentanților Catolicilor Chinezi. Nu s-a auzit glasul de la Roma. Frații noștri din China oare n-au dreptul să fie uimiți și să pună întrebări?

7. LUPTĂ INTERNĂ? NEG EU DIALOGUL? DIALOGUL TREBUIE SĂ REUȘEASCĂ CU ORICE PREȚ?

Valente mă acuză nu atât de o luptă împotriva comuniștilor chinezi, ci subliniază mai degrabă lupta internă dintre mine și cei care la Roma au în mână pâinea și cuțitul afacerilor Bisericii din China.

Desigur, acest lucru este grav, dar unde este problema? Sunt acuzat că sunt împotriva dialogului. Pentru numele lui Dumnezeu! Cum pot să gândească așa? Eu sunt ferm de acord cu ceea ce spune Papa Benedict în Scrisoarea sa la Capitolul IV Paragraf VII: "... soluția problemelor existente nu poate să fie urmărită printr-un permanent conflict cu autoritățile civile legitime. (Desigur, soluțiile problemelor se concretizează în concluziile dialogurilor, dar Papa Benedict continuă să spună): ... Însă în același timp nu este acceptabilă o capitulare în fața acestora (autoritățile civile) când ele se amestecă în mod necuvenit în materii care privesc credința și disciplina Bisericii". este același adevăr pe care Papa Francisc îl spune episcopilor asiatici în Coreea, că prima condiție a unui adevărat dialog constă în "coerența cu propria identitate".

Așadar, fundamentul speranței unui dialog reușit este ca ambele părți să respecte identitatea proprie și a celeilalte părți. Or, există acest fundament în cazul nostru? Poate un guvern dictatorial să respecte identitatea unui grup religios care afirmă că autoritatea supremă internă aparține grupului însuși? Și poate o religie să se supună controlului complet al unui guvern ateu?

Așadar, înainte de toate trebuie să recunoaștem că comunismul este o adevărată dictatură. Când dădeam exemplul sfântului Iosif care mergea să dialogheze cu Irod, părea o glumă, dar nu este foarte departe de adevăr. Domnii noștri de la Curia Romană au studiat vreodată marxism-leninismul? Da, să nu-l uităm pe Lenin, el a dat o organizare "veșnică" aceleia care, conform lui Karl Marx, trebuia să fie o dictatură "provizorie" a proletariatului după victoria luptei de clasă.

Dragi italieni, mulțumiți-i Domnului că v-a cruțat de formele moderne de dictatură: nazismul și comunismul (fascismul lui Mussolini este o dictatură superficială, pe bază de băț și ulei de ricin). Cine n-a simțit dictaturile pe propria piele cu greu poate să le măsoare toată oroarea.

În dictaturi nu există compromisul, există numai supunerea absolută, sclavie și umilire.

Comuniștii chinezi, după ce au ucis sute de mii, eventual nu mai au nevoie să ucidă atâția. Domnește "starea de violență", negarea completă a celor mai fundamentale drepturi umane. Există cineva care nu este informat despre modul în care astăzi comuniștii chinezi sunt tot mai prepotenți în străinătate și asupritori în țară? (Un articol recent al lui George Weigel în First Thing poate să-l ajute pe cel care nu este la zi). Tot acest guvern va folosi gentilețe față de Vatican? Cu toate faptele recente care se petrec (înlăturări de cruci și demolări de biserici) și toate discursurile și cursurile de îndoctrinare despre dreptul statului de a conduce religiile, cum poate preaeminentul nostru secretar de stat să spună că "perspectivele dialogului sunt promițătoare"?

Un preot din comunitatea clandestină, în vârstă de patruzeci de ani, cu numele "Pace", foarte doct și zelos, stimat și iubit de toți cei care-l cunosc, a murit misterios în primele zile din noiembrie 2015. Securitatea publică a guvernului spune că a găsit cadavrul său într-un fluviu și afirmă că el s-a sinucis, dar nu furnizează niciun indiciu care să poată clarifica adevărata cauză a morții.

Acest preot scrisese: "Cum se poate spera ca, în timp ce toate religiile sunt guvernate de autoritățile comuniste prin Asociația patriotică, Biserica catolică să fie scutită de asta? Cum se poate spera ca, în timp ce libertatea cuvântului este negată în toată China, nouă să ne fie acordată?".

Așadar, a nega dialogul? Nu, dar trebuie mers la masa dialogului dispuși să se admită la sfârșit, eventual pentru a o suta oară, că dialogul încă nu este posibil. Cum se poate spera în mod rațional într-o bună concluzie a dialogului? Comuniștii chinezi vor renunța un picuț la controlul complet asupra Bisericii oficiale pe care de acum cu siguranță o țin în mâinile lor? În cazul unui dialog eșuat, nu iartă nimic. Însă vin cu plăcere la dialog având speranța să ducă acasă o semnătură, o binecuvântare finală a Papei asupra stării anormale actuale a acelei Biserici care este în obiectiv schismatică. Papii au preferat să evite cuvântul "schismă" numai pentru că știu că mulți au aderat sub presiune gravă. Pentru a reuși să încheie dialogul cu orice preț, sunt dispuți să plătească prețul de a canoniza o Biserică schismatică?

Cum se poate limita discuția la numirea episcopilor, lăsând în afară alte enormități? Chiar și numai cu privire la tema alegerii episcopilor, se poate accepta ceea ce este situația prezentă? Alegerea "democratică"? (nu există nicio alegere în China care să nu fie prestabilită de guvern); aprobarea de Conferința episcopală? (Conferința pur și simplu nu există, există numai numele); consensul final al Papei? (va fi simplă formalitate fără adevărată autoritate decizională); după ce toate comunitățile clandestine trebuie să iasă la suprafață, supuse acestei "Biserici chineze", care nu mai este Biserica catolică din China? (în chineză Biserica catolică se spune "Biserica lui Dumnezeu", astfel nu se observă mult contradicția în expresia "Biserica lui Dumnezeu chineză", cum ar rezulta evidentă în schimb în expresia "Biserica catolică chineză").

8. OSTPOLITIK

La acest punct nu se poate evita să se menționeze Ostpolitik. Dar mi se spune: "Pentru ce mergeți mereu să scotociți din nou în istorie?".

Întocmai pentru că nu este istorie. Conducătorii noștri încă trăiesc în iluzia acelui "mare miracol" al maestrului lor Casaroli (nu punem în discuție sfințenia sa personală).

Ostpolitik politică avea un sens, pentru că acolo era vorba de interese care se pot contracta, se pot schimba interese economice cu concesiuni politice. Dar noi ce avem de schimbat cu aceia care înțeleg numai motive de bani și putere? Singurul lucru pe care-l așteaptă este ca să cedăm puterea noastră (spirituală). Dar putem face asta?

Ostpolitik a început deja sub Papa Ioan al XXIII-lea și Papa Paul al VI-lea. Era o situație disperată din care se încerca să se găsească o cale de ieșire. Dar a fost o adevărată cale de ieșire? Papii și Comisiile de cardinali, în lipsă aproape totală de informații (cortina de fier), trebuiau să se încreadă în Casaroli dându-i hârtie în alb, și el, sărmanul, trebuia să noteze în întuneric (în timp ce dușmanii aveau rețele de informații - spioni - chiar înăuntrul Vaticanului [vezi The End and the Begining de George Weigel]).

Marile rezultate? "S-a asigurat ierarhia ecleziastică!". Care ierarhie? Episcopi păpuși, nu păstori ai turmei, ci lupi răpitori, funcționari ai guvernului ateu. "S-a căutat un modus non moriendi!". Biserica în acele țări a fost salvată nu de manevrele diplomației vaticane, ci de credința neclintită a poporului credincios simplu!

Așadar, "alegeți confruntarea în locul dialogului"? Dar cum puteți numi "confruntare" când un miel refuză să fie mâncat de lup?

Valente a scris în urmă cu câtva timp că până și cardinalul Stefan Wyszynski ar fi susținut Ostpolitik a lui Casaroli. Cât se poate de ridicol! Se așteaptă probabil ca foarte competentul cardinal să-l fi criticat pe secretarul de stat numit de Papa Ioan Paul al II-lea?

Atunci se întreabă: "De ce Papa Ioan Paul al II-lea a făcut numirea aceea?". Într-un film despre Ioan Paul al II-lea pun pe buzele sale aceste cuvinte: "Dragă Casaroli, noi doi gândim în mod diferit. Te numesc secretar de stat pentru ca să ne putem completa reciproc". Poate să fie foarte adevărat. Însă nu puțini istorici cred (în mod malițios? Nu mi se pare) că papa a voit astfel să-i liniștească pe dușmanii săi. Casaroli ar fi putut sluji din "cortina de fum", în timp ce el conducea din biroul său politica sa de eliberare a Poloniei de dictatura comunistă.

Pe la sfârșitul lui noiembrie 2008, primesc o știre, nepublică, și anume că Biserica oficială din China urma să sărbătorească 50 de ani de la prima hirotonire episcopală ilegitimă. Alerg la Roma, sunt primit de papa Benedict, era și cardinalul Bertone. Eu spuneam că acela era un act de provocare, în special când se știe că existau deja contactele informale între cele două părți. Adaug că guvernul îndrăznește să continue să provoace Vaticanul pentru că a văzut că aici se juca Ostpolitik. În acel moment, papa Benedict, îndreptat spre cardinalul Bertone, spune: "Îți amintești, când a venit aici Ioan Paul al II-lea: «Ajunge (cu Ostpolitik)!». Nu am nevoie să adaug altceva.

9. PAPII APROBĂ EPISCOPI DIN ASOCIAȚIA PATRIOTICĂ FĂRĂ A LE CERE SĂ IASĂ DIN EA. ATUNCI?

Termin răspunzând cu privire la ceea ce Valente pare să se simtă atât de puternic. Spune că papii au aprobat mulți episcopi care erau în Asociația patriotică, ba chiar ocupau în ea poziții de importanță. Așadar, "apartenența formală a acelor episcopi la Asociația patriotică... n-a fost niciodată în sine un impediment al comuniunii sacramentale și ierarhice depline și recunoscute între acei episcopi și Succesorul lui Petru". În afară de asta, papii nu le-au impus niciodată ieșirea din Asociație "drept condiție pentru a obține mandatul pontifical pentru propria slujire episcopală".

Desigur, când papa îi numește sau îi recunoaște episcopi, le acordă puterea sacramentală și jurisdicțională, dar asta nu dovedește că în sine asta nu contrastează cu apartenența lor la Asociația patriotică, substanța căreia, afirmă papa Benedict, nu este conciliabilă cu ecleziologia catolică.

Credincioșii din China pun adesea degetul pe această contradicție. Vaticanul nu obișnuiește să răspundă la îndoieli. În lucrarea mea "Material ajutător pentru a citi Scrisoarea Papei Benedict adresată Bisericii din China", care a fost atent citit de Papa și aprobat (tipărit apoi numai în chineză), citam înainte de toate Scrisoarea Papei care în privința cazurilor de legitimare (și în mod analog de aprobare, pentru că sunt de același gen), la Capitolul VIII Paragraf XI, afirma că au existat două inconveniente: 1? (uneori) "preoții și credincioșii n-au fost informați cum se cuvine despre legitimarea făcută", 2? "... unii episcopi legitimați n-au făcut gesturi, care să dovedească în mod clar legitimarea făcută". De aici dubla recomandare ca 1? "Legitimarea făcută să poată fi făcută publică în timp scurt" și ca 2? "Prelații legitimați să facă tot mai mult gesturi incontestabile de comuniune deplină cu Succesorul lui Petru". Și comentam: "Așadar, în Scrisoarea Papei nu există contradicție; dar există contradicție, adică incoerență, în anumiți episcopi legitimați sau aprobați, care, din generozitatea Sfântului Părinte au fost primiți în comuniunea ierarhică, dar n-o trăiesc cu coerență. Cum se poate considera în comuniune cu Scaunul Apostolic unul care în toate momentele strigă în sprijinul unei Biserici independente?".

10. TREBUIE VENIT LA CLARITATE

Când succesorul succesorului cardinalului Tomko a avut și el succesor, în reuniunea Comitetului Permanent al Comisiei pentru Biserica din China prezidată de el, s-a obținut consensul cu privire la necesitatea de a clarifica acest punct. După o lungă tolerare a unei situații de incoerență (rezultat desigur falimentar) trebuia în sfârșit schimbată tactica și să se vină la claritate, începând cu o vastă cateheză pentru a-i informa pe toți că Asociația patriotică nu este acceptabilă. Aceea a fost ultima reuniune a Comisiei. Nu știu ce s-a făcut pe linia acestei noi strategii.

Coincidența timpurilor permite să se creadă că acest consens al Comisiei a fost comunicat în vreun fel diecezei de Shanghai, motiv pentru care Mons. Thaddeus Ma, la sfârșitul hirotonirii sale episcopale, a făcut acea declarație primită de aplauzele zgomotoase prelungite ale poporului lui Dumnezeu.

La 7 iulie acum 4 ani a arătat lumii principiul absurd al politicii religioase din China: "Cine vrea să iubească patria trebuie să renege conștiința sa religioasă". Marele, respectatul episcop Aloysius Jin, S.J. de Shanghai trebuia să renege conștiința sa, să accepte să concelebreze cu un episcop ilegitim și, mai mult, în timpul hirotonirii episcopale a succesorului său, pentru a dovedi fidelitatea sa față de patrie! El nu s-a simțit să se supună acestei ulterioare umiliri.

Dar astăzi rezultă că în toate cazurile asemănătoare sfatul dat de sus este de a se umili, de a fi de acord, de a ceda, de a capitula...

La glasurile care suspectează o intervenție a Romei în cazul "răsucirii" Monseniorului Thaddeus Ma, Vaticanul răspunde: "Orice speculație este nepotrivită", eu aș spune "este inevitabilă". Toți așteaptă o clarificare precisă.

O, Doamne, nu i-ai spus lui Petru "confirma fratres tuos!"?

P.S. Dragă Gianni, această scriere a mea, convalescent, m-a costat multă trudă. Te rog să mă cruți de acest lucru în viitor!

(După AsiaNews, 4 august 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat